- 2051 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
SİGARA SİZİ YAKMADAN
Sigara benim için nedir? Ben küçük yaşlarımdan değil gençlik yaşlarımdan sigara adlı mereti tanımışım, hemde nasıl tanımışım şimdi açıklayacağım. Otobüsde, dolmuşta, çay bahçelerinde, iş yerlerinde sıgara içen adamlarla tanımışım sıgarayı.Tanıdığım gündende sevememişim kokusunu. Çok yaşlı dedelerinde bir başka tür sıgara içtiğini görmüşüm sıgaranı bir şeye takıp yani azerice gelyana takıp içtiklerini görmüşüm.Bazılarının tütünü kendi elleriyle doldurup öyle içmekten zevk aldığınıda biliyorum.Azerbaycan tütüncülükde inkişaf eden ülkeler arasındadır.Hatırlıyorum lise yıllarında sınfımızda köyden kızlar vardı, yaz tatiline giderken seviniyordular. Nedeni o idiki sahalarına gidecek köylüleriyle birlikte tütün yaprakları yığacak onları ipliğe dizecek, kurutacak, satacak ve çok para kazanacaktılar.Onların sevinmesi yalnız para kazanacakları için idi. Belkide tütünün kadın organizmine ne kadar zararlı olduğunu o kadar aydın anlamıyordular.Ve boş yere değildiki tütün sahalarında çalışan insanlara en yüksek maaş veriliyordu. İnsanların hayatı pahasına tütün şirketleri ve yabancı sigara istehsal eden sahibkarlar para kazanıyordular.
Bizim ailede hiç sigara içen yoktu, bizim aile dediğimde tabii ki ilk başta babam geliyordu. Babamın eline sıgara aldığını hiç hatırlamıyorum.Ne sıgara, ne alkol kapımızı tanımadan büyüdüm. Abilerimde aynen babam gibi. Odalarımızın havası temiz idi, babam saksı güllerini severdi, pencerelerimizde yaz-kış hep saksı gülleri dururdu.Öylesine temiz bir atmosferde büyüdük. Yalnız gençlik yıllarımda topluma karışınca sıgara içen adamları gördüm ve onun iyi bir şey olmadığını ilk gördüğüm, kokusunu aldığım günden anlamağa başladım. Bir haşiye çıkacağım. Azerbaycanda sigaranı yalnız erkekler içer anlayışı var, kadına hiç zaman yakıştırmadılar. Yalnız son zamanlar Azerbaycanda azeri hanımlarının bir kısmı sigara içmeğe başlamışlar.. Azerilerin düşüncesine göre doğru terbiye görmüş aile kızları sıgara içmezler. Başkent harıç başka illerde bu hatta namus meselesidir. Alkol ve kadını birarada düşünmek ise dahada kötüdür.Sığara ve alkol kullanan insanların dünyaya sağlam insan vereceğinden her zaman şübhem olmuştur.Her bir sıgara insan sağlığında mutlaka iz bırakıyor,insan ömrünü 5 dakıka kısaltıyor.Sigara sağlam olmayan köprüye benzer, ne kadar çok içersinizse o kadar çabuk uçuruma düşeceğinizden emin olun. Sigara içen her kişiden 1” i KOAN hastası. Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığının dünyanın en sık görülen, en çok öldüren, en fazla sakat bırakan ve en yüksek tedavi maliyetlerine yol açan hastalıklar listesinde en başlarda yer aldığına dikkat çekiyor.Bazı istisnalar dışında tamamen sıgaraya bağlı olarak gelişen bir hastalık. Sigara içen her 5 kişiden 1”i , yaşamının son yıllarını KOAN hastası olarak geçiriyor. KOAN, kişide sigaranın ilk içildiği gün başlıyor. Yıllar içinde, yavaş yavaş ilerleyen hastalık, akciğerleri içten içe kemirip tüketiyor, fakat kişi bunu uzun süre fark edemiyor. Farkına vardığında ise iş işten geçmiş oluyor. Unutmayın, içtiğiniz tek sigara bile akciğerde çok ciddi hasara yol açıyor.
Gelin sığaranın terkipinde nelerin olduğuna bakalım. Aslında siz sığara içtiğinizde neleri içiyor, neleri soluyorsunuz.
Sigaranın kimliği
Adı: Sigara
Soyadı : Tütün
Doğum yeri: Amerika
Doğum tarihi: 1492
Cinsi : Nikotin ve 4 bin zehir
Görevi: Kanser
Adresi: İnsan
Durağı: Dudak
Sokağı: Gırtlak
Caddesi: Bağırsak
Mahallesi: Akciğer
Akrabası: Alkol
Kenti: Mezarlık
Sonu: Ölüm
Her bir sıgaranın içierisinde aseton ( çözücü bir kimyasal), radon (radioaktif madde)arsenik( tuvalet deterjanlarında kullanılıyor) katran( asfalt yapımında kullanılıyor), formaldeit( levazimat işlerinde kullanılıyor), DDT( böcek ilaçı), naftalin ( cüve kovucu), metanol ( sıvı yakıtlarda kulanılıyor), fenol ( çöcüzü bir kimyasal), siyanür( gaz odalarında kullanılıyor), kadmiyum ( pillerde kullanılıyor) karbonmonoksit,(otomobillerde egzoz borusundan atılıyor) kurşun ( kimyasal madde), nikel (kimyasal madde) vardır.
Sağlığınız için alış veriş yaparken markette meyvelerin, sebzelerin, yiyeceklerin en kalitelisini seçiyorsunuz, amma sigara içerken sağlığınızı düşünmüyorsunuz .Sigara içiyorsanız, sağlıklı beslenmenizin hiç bir kiymeti kalmıyor. Çünki sigara, yiyeceklerin besin değerini öldürüyor. İrademiz güclü olsun, sıgaraya yenilmeyelim o bizi yakıp yıkmadan, biz sigarayı bırakalım!
29.05.2008
YORUMLAR
Ya sen beni bırak ya da ben seni
Bu muhabbet uzun sürdü sigara
Her tattıkça zehir saçan buseni
Cigerlerim ihtar verdi sigara
sigarayı bırakmak isteyenlere hediyem olsun. Benimle bu yazıyı paylaşan azeri kızına hürmet ve sevgilerimi gönderiyorum
AŞIK YAVUZ
evet çok beğendim sigaraya karşı olmak bir insanlık görevi olamlıdır.küçücük bir illet koskoca bir insanı yenebiliyor.,insan bu güçsüz şeye yenilmemelidir.sonuçta bir duman bir gerçeği insan gibi mükemmel bir gerçeği yok edebiliyor.sizi tebrik ediyorum gü
zel bir yazı olmuş...