Amaç Allah rızası olunca…
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Sahur yemeğinde bereket vardır.
Uyku derin olsa da aileni uyandır.
Oruç kullar için koruma kalkandır.
Mutlu kişi iftara günahsız varandır.
Oruç tutmaktaki gaye Allah rızası,
Kullardan sorumlu tabi her azası.
Ramazanda oruç tut,yoktur kazası.
Ahret alemine kalır kulların cezası.
Oruç tutarak Allahın rızasını kazan.
Senden sorumlu olacaktır her azan.
Yaptığın iyiliği kötülüğü vardır yazan.
Aklının ucundan bile geçmesin suizan.
Yıllar,aylar,günler…ne çabuk geçiyor.Küçük bir çocuktum, ilkokula başlamamıştım.Babaannem,babam,annem gecenin karanlığında, gece yarısı kalkarlar,çay demler,yanında kahvaltılık yiyeceklerden yer, ezanın okunmasını beklerlerdi.
Yine yaz mevsiminin uzun ve sıcak günleriydi.Soğuk su bulmak çok zordu.Köyde muhtarın evinde buzdolabı vardı.Köylünün çoğu soğuk su için muhtarın evinden buz alır,oruç açım vakti bu buzları suyun içine atarak soğuk su elde ederler,bu suyu Allaha şükrederek besmele çekerek afiyetle içerlerdi.
O zamanlar küçük olduğum için ailemin gece yarısı kalkıp,çay demleyip kahvaltı yapmalarına bir anlam veremezdim.Gündüz vakti de yemek yemeden, su içmeden akşam vaktine kadar bekler köye sadece bir aylığına gelen hocanın ezan okumasını beklerlerdi.Bu olayları görünce ben de gece vakti kalkmalarına imrenir, babaanneme sorardım;
-Babaanne gecenin yarısı kalkıp, çay demleyip kahvaltı yapıyor,yemek yiyor,gündüz vakti de akşama kadar aç kalıyorsunuz.Tüm bunları niçin yapıyorsunuz?
-Yavrum,Allah rızasını kazanmak için…Bunun için de oruç tutuyoruz.
-Babaanne oruç nasıl tutulur?
-Yavrucuğum oruç bizim kalktığımız vakit olan vakitte gece yarısı sahura kalkılır.Allah rızası için yarının orucunu tutmak için niyet edilip;yemek yenir, su içilir… Nedeni ise ;sahur yemeğinde bereket vardır. İnsanlar sahurda yemek yer, su içer ise yarınki orucu çok rahat tutar.Gecenin saat 03:00 ile 03:30 arası bir vakitte imsak vakti girer.Bu vakit günlük bir iki dakika değişir.İmsak vakti girdiğinde cami hocası selah verir, ardından ezan okur.Bu vakitten akşam vaktine kadar, iftara kadar yemek herhangi bir şey yiyemez, içemez ve orucu bozan şeyleri yapamaz.
Dediğim gibi; Oruç, imsâk vaktinde başlar. Oruca niyet eden kimse bu vakitten itibaren herhangi bir şey yiyemez, içemez ve orucu bozan şeyleri asla yapamaz. Bu durum akşam ezanı vaktine kadar devam eder. Akşam ezanının okunması ile yiyip içmek sureti ile orucunu açar. İşte niyet ederek, imsâk vaktinden akşam ezanına kadar yememek, içmemek, ve orucu bozan şeylerden sakınmakla bir günlük oruç tutulmuş olur.
Yaz mevsiminin uzun ve sıcak günlerinde oruç tutulur da Yüce Allah sevabını vermez mi? Çocukluğumdaki o günler hala aklımda.İnsanların Allah rızası için yaz gününün sıcak ve uzun günlerinde oruç tutması çok zor olsa da iftar vaktindeki o sevinç yeter ve artardı bile.Amaç Allah’ın rızası olunca; yokluk,klimasız ortam,sıcak ve uzun gün,tarlada çalışma,hasat yapma…kullara vız gelirdi.
Şimdi yine yaz günlerinin uzun ve sıcak günlerini yaşıyoruz.Tarih tekerrürden ibarettir.Ramazan ayını tüm bereketi ile yaşıyor, çocukluğumdaki o günleri düşününce şimdiki halimize şükrediyorum.Her yerde bolluk, her türlü yiyecek ve buz gibi içecekler.Şimdi her türlü imkanın;yiyecek,rahatlık,bolluk,buzdolabı,soğuk buz gibi hazır su,çeşit çeşit yiyecekler,sebze,meyve,klimalı ortamda çalışma…olduğu bir zaman diliminde yaşıyoruz.İnsan bundan 33 yıl önceki bu günlerdeki Ramazan ayını ve her yönden durumumuzu karşılaştırınca Yüce yaratana daha çok şükrediyor,Ramazan orucunu içine sindirerek tutuyor.Allah tuttuğumuz, tutacağımız ramazan oruçlarını kabul etsin…
Hasan Kaya
Eğitimci-Şair-yazar
YORUMLAR
Hayırlı her dileğe hangi dil demez amin?
İbadet şerre kalkan, bundan kalbimiz emin; diyerek tebrik ediyor, hayırlı Ramazanlar diliyorum. Selamlarımla.
ihsansan
Yazınızı çok beğendim.Güneşi veren Allah oruç gününde sabrınıda,yağmurunuda veriyor.Tebrikler...