Ekmeğimize Sürülen El
Bilir misiniz hiç, biri kanımızı emer diğeri ekmeğimizi elimizden alır. Ortak olur yediklerimize içtiklerimize..Birini yakından tanırsınız, bilirsiniz mutlaka, emilmişinizdir ona ama diğerini belki de hiç görmemişinizdir.
Bahsedilenler vampir falan değil öyle..Korkutucu ürkütücü şeyler değil.. Çok sıradan varlıklar..Biri insana diğeri ekine tebelleş olur. Bir dadandılar mı uzaklaşmak nedir bilmezler. Öyle kolay çözümü de yok bunların. Ne yapsanız çare olmaz,baş edemezsiniz. Üremeleri de öyle bir bir değil her seferinde en az bir düzine..Birini yok etsen diğeri çoğalır tekrar..
Emiciler derken öyle olağanüstü varlıklardan bahsetmiyorum..Ufacık minnacık şeyler bunlar. Kendileri küçük ama tahribatları büyük. Aynı zamanda taşıyıcıdırlar..Sizde olanı ona onda olanı size naklederler. Durup dururken kanınızda bir mikrop peydah olur ve farkedemezsiniz öyle kolay kolay,ta ki hastalık nüksedinceye kadar.
Tanıdınız değil mi bu kadar izahattan sonra..Bilmiş anlamışınızdır bu ufacık varlığı. Son dönemde belki biraz daha az rahatsız ediyordur sizi ama eskiden öyle değildi. Hemen her gün ziyaret edilirdiniz onlar tarafından. Şimdi toplu imha yoluna gidiliyor. Çoğalmasına fırsat verilmeden hemen yokediliyorlar.
Kimi yerde ivez,kimi yörede ise övez denilen hortumu neredeyse gövdesi kadar olan varlıktan bahsediyorum. Hatırladınız değil mi bu varlığı,mutlaka gece uykunuzdan uyandırmıştır. Başucunuzda dıngırdamış,iğnesini batırmış,kanınızı emmiştir.
Kanınızı emmekle kalmaz,bir de uykunuzdan eder sizi. Derin uykunuzdan. En tatlı yerindeyken..Dediğim gibi cüssesi ufak ama işlevi büyük..Yarı uyur yarı uyanık elinizle uzaklaştırmaya çalışırsınız gece karanlığında ama o bıkmadan usanmadan gider gelir ve hortumunu derinizin en yumuşak yerine saplar.
Bir de öyle zeki ve akıllı ki; farkeder tazeyi kartı.. Önce içinizden en körpe olanınızı ziyaret eder. Hislerini ve deneyimini kullanır. Daha az zahmetle daha çok hasılat yapar. Hortumunu teninizin en narin yerinden geçirdiği anda mücadelede yenik düşer,tekrar uykuya dalarsınız. Başkasından getirdiğini size zerkeder,sizden aldığını başkasına..Hortumu saplarken acı verir ama çekerken hiç hissettirmez. İşlemini tamamlar ve başka konukçu arayışına çıkar. Taze ve körpe bir konukçu..
……………………….
Diğeri daha insaflı..Doğrudan size batırmaz iğnesini.. Öyle acı macı hissettirmez. Sonra çıkar ortaya oyunu,ilerleyen dönemde sezon sonunda. Bir süre sonra fark edersiniz verdiği zararı.
Övezin yani bilinen adıyla sivri sineğin ömrü olsa olsa bir kaç gün ya da birkaç hafta ise bununki tam bir yıl. Bir yıl yaşar ve bir sonraki yıl yeni yavrular yumurtadan çıkar. Eskilerin hayatı sonlanırken yeni nesil devreye girer.
Bunlar tam ekinin süt olum döneminde araziye iner ve hortumunu danenin kabuğundan içeri geçirir. Sömürdükçe sömürür. İçini iyice boşaltır. Yumurtadan çıktığında minnacıkken kısa bir sürede beş on katı büyüklüğü ulaşır. Sizin geçim kaynağınız onun besin kaynağıdır. Ekip saçmışınız, gün gelip biçmişiniz ama nafile, iş işten geçmiştir. Onca emek ve masraf heba olup gitmiştir. Daneler emilmiş başaklar boşalmıştır.
O yıl ambarınız boştur. Ambarınız boş olduğu gibi kasanız keseniz de..Alıp götürmüştür ne var ne yok. Baharla birlikte dağdan ovaya inmişti,şimdi ise tekrar eski yerine..Yine bir kış geçirecek çalılıkların arasında,toprak ve geven altında. Ta ki ekinler tekrar boylanıp başak verinceye kadar.
Danelerin içini boşaltıp kabuğunu bırakmıştır, çoğunuzun bilmediği adını dahi duymadığı süne denilen bu varlık. Hem kaliteye hem rekolteye zarar vermiştir. Milli varlığımız heba olup gitmiştir. Öyle bir zarar ki elde kalanı bile sorunludur. Alıcı bulamaz kolay kolay. Ne içeride ne dışarıda..
………………….
Dedim ya, sonra çıkar bunun oyunu..
Ekmeğinize bir el sürülmüştür
Daneniz emilmiş,verim düşmüştür.
Üstelik;
Özü de gitmiştir.
Müşterisi mi?
Kolay değil öyle..
Olsa olsa yarı fiyattan..
…………………
İşte iki küçük zararlı size..Kendileri küçük ama işlevleri büyük..Biri doğrudan,diğeri dolaylı yoldan..Tahribatını anlattım..Çözümü de kolay değil öyle..Masraflı ve maliyetli iş. Emek ve zaman gerektiren bir iş..
Sokucu emici zararlı grubundan her ikisi de.. En tehlikeli olan gruptan.. Önce sokuyorlar sonra emiyorlar..
Bitmiyor, başkaları da var..
Kemiriciler,yalayıcılar,parçalayıcılar.. Grup gruplar..
………………..
Sokucu emiciler..En sakınılması gerekenler..Sokar ve emerler..
Yine de masumdurlar..
İstem dışı onlarınki.
Sadece yaşam döngüsünü tamamlamak için..
Masumdurlar..
Haşerattandırlar çünkü onlar..
………………..
Önemli olan;
Diğerlerinden uzak olmak..
Diğer varlıklardan..
Bilerek ve farkında olarak olanlardan..
Yani aramızda olanlardan..
Uzak olalım..
Uzak duralım onlardan..
Mümkün mertebe…
Kemal GÜL
24.05.2014
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.