- 762 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
KIZILAY DERNEĞİ SENİRKENT ŞUBESİ (1954-2013)*
Dr. İbrahim KARAER*
Senirkent ilçesi birlikteliğin ve yardımlaşmanın en güzel örneklerinin yaşandığı bir beldedir. Bu yazıda, Kızılay Derneği Senirkent Şubesinin 1954-1970 yıllarında gerçekleştirdiği faaliyetleri ve 1964 yılında bu faaliyetlerden memnun kalan Isparta Valisi Şeref Tolüngüç’ün Senirkent Kızılay’ı hakkındaki sözlerine yer vereceğiz.
Kızılay Derneği Senirkent Şubesi 1954 yılında kurulmuştur. Kızılay Derneği Senirkent Şubesi Başkanlığını 1954-1955 yıllarında Operatör Dr. Faik Şener, 1956-1960 yıllarında Dr. Ali İhsan Balım başarıyla yürütmüşlerdir. Kızılaycılığın Senirkent’te geli¬şip, kökleşmesinde Dr. Balım’ın büyük rolü olmuştur. 9 Eylül 2013 tarihinde kaybettiğimiz Dr. Ali İhsan Balım, XII. XIII. XIV. ve XV. dönem Isparta milletvekili olarak parlamentoda görev yapmıştır. Eczacı Tevfik Ersoy da Senirkent Kızılaycılığında adı saygı ile anılacak kişidir. Kızılay Derneği Senirkent Şubesi Başkan¬lığını 1960-1961 yıllarında halıcı Yılmaz Tola, 1962-1963 yıllarında Dr. M. Ziya Örmeci, 1970’li yıllarda Etem Ayan, 1980’li yıllarda emekli astsubay Arif Topçu, 1990’lı yıllarda emekli başkatip Necati Kılıç, 2000’li yıllarda emekli öğretmen Ali Kaya yürütmüşlerdir.
Kızılay Derneği Senirkent Şubesi başkanlarından Dr. Ali İhsan Balım, Senirkent Kızılay Şubesinin 1956-1960 yılları arasında gerçekleştirdiği faaliyetleri:
“1– Köy ve kasabalarımızdaki fakir ilkokul öğrencilerine yılda bir defa okul gömleği, elbise, ayakkabı temin ederek giydirmek. Bunların sayıları 250’ye kadar çıktığı olmuştur,
2– Ortaokulda ve sanat okullarında eğitim gören fakir öğrenciler için Kızılay Aş Ocağı ve öğrenci yurdu kurmak ve işletmek,
3– Kocamış, özürlü ve yoksul vatandaşlara aş ocağında yemek vererek veya ekmek tahsis ederek dilenciliğin ve sefaletin önüne geçmeğe çalışmak,
4– Muhtaç hastalara ilaç ve yol masrafı yardımında bulunmak,
5– Kızılay Şubemize Hoyran gölü kenarında geniş bir elma bahçesi tesis ederek ilerideki faaliyetlerimiz için gelir sağlamak amacı ile Senirkent Belediyesinden bağış olarak alınan Gencali köyü sınırları içeri¬sindeki 300 dekarlık araziye bitişik 200 dekar arazinin satın alınması ve bakım işi” şeklinde özetlemiştir.
KızılayDerneği Senirkent Şubesi 1959 Kongresine sunulan idare heyeti raporunda şu bilgiler verilmiştir: “Aş Ocağı, 7 aileye her gün yemek vermekte, 82 yurt öğrencisi ve 13 ortaokul ve sanat okulu öğrencisi Aş Ocağından yararlanmaktadır. Yurtta barınan 28 öğrenciden 40 lira, 25 öğrenciden 25 lira, 11 öğrenciden 15 lira ücret alınmaktadır. Dokuz fakir öğrenci yurt hizmetlerinden ücretsiz yararlanmaktadır.”
1960 yılında Kızılay’ın Senirkent’te erkek ve kız öğrencilere ait iki yurdu vardır. Kızılay Erkek Öğrenci Yurdunda barınan 111 öğrenciden yeme, yatma, çamaşır dâhil aylık 25 ile 75 lira arasında ücret alınmak¬tadır. Fakir öğrenciler, yurt hizmetlerinden ücretsiz yararlanmaktadır. Kız Ensti¬tüsü’nün içinde açılan Kızılay Kız Öğrenci Yurdunun 8 öğrencisi vardır. Geceleri başlarında bir görevli kadın bulunmaktadır.
Senirkent Kızılay Şubesinin 1963 yılı kongresine sunulan idare heyeti raporunda faaliyetlerle ilgili ayrıntılı bilgi verilmiştir. Bu rapora göre; Öğrenci Yurdu ve Aşocağı çalışmalarına devam edilmiş, yeni Kızılay Dispanser Binası inşaatına başlanmış, Akkeçili köyü Kayaağzı mevkiinde 400 öğrencinin katıldığı iki devre halinde Gençlik Kampı düzenlenmiştir. Ayrıca, 7 Temmuz 1963 tarihinde yağlı güreş tertiplenmiş, iki defa konser topluluğu İstanbul’dan getirilmiş; bu faaliyetler neticesinde 4.000 liradan fazla gelir elde edilmiştir. Yugoslavya’nın Üsküp şehrinde meydana gelen deprem felaketi dolayısıyla Kızılay Genel Merkezinin açtığı kampanyaya 3.000 lira, Kıbrıs’taki soydaşlarımıza yardım için Kızılay Genel Merkezinin açtığı kampanyaya da 8.245 liralık katkıda bulunulmuştur.
1968-1969 öğretim yılında Kızılay Öğrenci Yurdundan 278 öğrenci yararlanmıştır. Yeme içme, yurtta barınma dâhil öğrencilerin maddi durumlarına göre, 25 lira ile 115 lira arasında ücret alınmış, fakir öğren¬cilerden ücret alınmamıştır.
Kızılay tarafından verilen yurt hizmeti 1970’li yıllarda da devam etmiştir. Kızılay Öğrenci Yurdu, sadece Senirkent ilçesine bağlı kasaba ve köylere değil, çevre il ve ilçelerden gelen fakir öğrencilere de kucak açmış, okumalarına imkân sağlamıştır. Eğitimden, gençlik kampına, güreşten konsere, aş ocağından öğrenci yurduna, ilçe merkezi ve köylerdeki fakir çocukların okul ihti¬yaçlarının karşılanmasından, yurt dışı yardımlarına kadar her alanda faa¬liyet gösteren Senirkent Kızılay Şubesi yöneticileri ve bu faaliyetlere maddi ve manevi katkıda bulunan Senirkent halkı gerçekten güzel işler başarmıştır.
Isparta Valisi Şeref Tolüngüç 30 Ocak 1964 tarihinde Senirkent’i ziyaretinde “Kızılay Derneği Senirkent Şubesi” ile ilgili şunları söylemiştir: “Ben Nahiye Müdürü olarak, Kay¬makam olarak, Vali Muavini ve nihayet Vali olarak çok yer gezdim, halk için başarılmış çok hizmetler gördüm. Kızılay adı ile anılan bir teşkilatın varlığını da öteden beri duymakta ve görmekte idim; fakat sizin çalış¬malarınız bambaşka bir değer ve anlam ifade etmektedir. Siz, Senirkent’te adeta bir Kızılay Hükümeti kurmuşsunuz; her tuttuğunuzu koparıyor, her istediğinizi yapıyorsunuz” demiştir. Kızılay’ın zenginlerden, özellikle (Hacı) olmuş zenginlerden büyük yardımlar gördüğünü öğrenince de: “Başka yerin hacıları Kâbe’ye bıçak gidip, ustura gelmektedirler. Demek ki Senirkent gibi bir belde de hamiyet aşığı hacılar bulunuyormuş” diye¬rek duydukları memnuniyeti ifade etmiştir. Bu başarıya imza atan Senirkent Kızılay Şubesi yöneticilerini tebrik ediyor, Kızılay’a maddi ve manevi katkıda bulunan Senirkent halkının övgüye değer davranışlarını takdirle anıyoruz; ölenlere Tanrı’dan rahmet, yaşayanlara sağlık ve afiyetler diliyoruz.
___________________
*Isparta Dergisi, yıl:14, sayı: 81-82, Mayı-Ağustos 2013, 28-29. Sayfalarda yayımlanmıştır.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.