- 1026 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
BATI CEPHESİNDE YENİ BİR ŞEY YOK
Batı cephesinde yeni bir şey yok: Alman yazar, Erich Maria Remargue’ın 1929 yılında yayınlanan romanıdır. Yayınlanır yayınlanmaz dünya çapında başarı kazanan bu yapıt, basit bir Alman askerinin Birinci Dünya Savaşı’na nasıl baktığını trajik çıplaklık içinde dile getirmekteydi. Gerçekten de, ilk bakışta hiç bir romantik bağırıp çağırış, hiç bir derin düşüncelere dalış yoktu romanda;hatta görünürde, eleştirici bir yaklaşım bile yoktu. Ama gerçekte, insana sürükleyici bir röportaj duygusu veren, tatsız anıları adeta utanıp da özür dilercesine aktaran bu kitap, alabildiğine ustaca bir şekilde etkili kılınan bir antimilitarist propogandayla örülüydü:savaşın, militaristlerin öteden beri iddia ettiklerinin tersine, hiç bir yüce, hiç bir soylu yanı olmadığını çarpıcı bir biçimde ortaya koyuyordu büyük yazar bu romanda. Savaşın, boğuntu, sefalet ve dehşet dolu bir kollektif cinayet olduğunu ispatlıyordu. Yapıtın en dokunaklı sayfaları, hiç şüphesiz ki, bombardıman sırasında hayatının tehlikeye girdiğini sezen askerin hemen o saat köklü bir içgüdünün itişiyle kendini korumak için bütün kurnazlığı ve becerisiyle nasıl harekete geçtiğini betimleyen bölümdür.
Lewis Milleston’ un, Erich Maria Remorque’ın aynı adlı romanından hareketle Maxvell Anderson ve George Abbatt tarafından düzenlenen bir senaryo üzerine Amerika Birleşik Devletleri’nde gerçekleştirdiği film. fotoğraf yönetmenliğini Arthur Edeson’ın üstlendiği, müziğini David Broekman’ın hazırladığı yapıtın baş rollerini Lew Ayres,Louis Wolheim, John Wray, Raymond Griffith ve Slim Summerville paylaşmaktaydılar.
1916 yılında yeni askere alınıp sıcağı sıcağına Fransız cephesine yollanan ve amansız bir çavuşun dehşet saçtığı bir bölükte eski bir asker tarafından savaşa ’’alıştırılan’’ gencecik erlerin ibret verici öyküsüydü bu film; savaşı bütün çirkinliğiyle gözler önüne seriyor ve bu bakımdan başarılı bir anti-propoganda örneği ortaya koyuyordu. Nitekim yapıtın piyasaya çıkarıldığı dönemde iktidara doğru ilerleyen Naziler, filme Alman ulusuna hakaret edildiği gerekçesiyle gösteriler düzenleyerek Almanya’da gösterimine engel oldular. Gerçekleştirildiği dönemdeki güç ve değerini bugün de koruyan yapıtın İngilizce orijinal adı, All Quiet on the Weatern Front’tur.