- 3878 Okunma
- 9 Yorum
- 0 Beğeni
Dünyası Şiir Şairler Günümüz Kutlu... Hepimiz Nice Söz Bulutu...
ŞİİRDE ÜŞÜR VE ISINIR DİZELERDE... ŞAİRİN EVİDİR DUYGULARI.
Şiir; insan yaratısını çözümleyen dil bilimle geliştirilip aydınlatılandır.
Şiir sanatının bu durmaksızın değişimi okuyucunun yanılsamayı kabul etmesiyle olanaklıdır. Ancak fanteziyi hayal dünyasına alırken zenginleşir şiir.
Şiirin temel özellikleri vardır;
- şiir ritimlidir.
- şiirin başka dile çevrilmesi(aynı ifadeyi tam olarak vermez)
- şiir akla aykırıdır.
- şiir sözcüklerle kurulur.
- şiir simgesel değildir.
- şiir somuttur.
- şiir imge oyunudur.
- şiir yoğun etkilenmelerle tanımlanır.
- şiir düşün canlandığı andır.
- şiir dilin tersinde yer alır.
- şiir dilin kendiyle savaşıdır.
- şiir çok sözcük değil betimlemedir.
- şiir dilin kendini aşma çabasıdır.
- şiir sezgidir.
- şiir olanı farklı görebilmektir.
- şiir yerleri değiştirilemeyen canlı bir organdır.
- şair şiirin yeni beğenisi olandır...
Bu örnekler çoğaltılabilir.
Şiir günlük dille yazılmaz, şiir dilin tersinde yer alır. Şiirin müzikle bağlantısı yoktur, arasındaki bağlantı ses yönündedir. Şiirin sesi kadar ahengi, rengi, estetiği de onu biçimler. Çağlar boyunca bütün edebiyat tarihçileri şiirin ne olduğunu tanımlamaya çalışmışlar ve çalışmaktadırlar. Fakat şiir tam olarak tamamlanamayıp kuramlara da oturtulamaz. Salah Birsel’in ifade edilecek olursa; şiiri hiçbir poetika ve estetik belirleyemez; sadece bayağı ve adiden uzak tutar.
Şiirin insana tattırdığı duygular yaşamımızın bölümlerinde yer alır. Şiir akıcı ifadesiyle duygularımızdaki ahenk dansa dönüştürür. Okunulan her dize içimizdekileri harekete geçirir okuyana/ dinleyene sunuş açısından iletilecek biçimini alır. Şiir de düşünce ile dil ayrışır, bilinçaltı algılanış farklaşır. Şiir bilinç ve bilinçaltının çarpışmasıdır. Sonuç olarak şöyle bir açıklama getirebiliriz, aynı şiir her okuyucuya farklı tatlar verebilir sunuş - alış değişebilir.
Şiir söze dayanan bir sanat olduğu gibi çağın ve sosyal biliminde çizgisinde yürür. Şiir hiçbir zaman gerilemez, gerileyen toplumlardır. Şiir dile egemen olurken şiir dilin gizini ve gücünü de simgeler.
Bu yüzden şiir usun ve ruhun yarattığı sözcükleri harmanlayarak sunan, dünyamızın vazgeçilmez edebi ürünleridir.
Şiirin özel bir yönü de diğer edebi ürünlerden duygulara daha çabuk hitap eden yönü olmasıdır. Dilimizde bir düz yazıdan bir cümle kalmayabilir ama şiir öyle mi? Hepimizin dilinde ezbere bildiği birkaç dize vardır. Yaşamak istediklerimizi şiire dökmek güzel ama yaşamı şiirleştirsek daha iyi olmaz mı? Dünya şiir gününüzü kutlar, bütün şairlere yaşattıkları dizeler için teşekkür ederiz.
Şair Mallarme’nin ressam Degas’ya dediği gibi, şiir, sözcüklerle yazılmaktadır. Sedat Ümran’ın yorumuyla büyük şiirler okuyucuları sarsandır, eğlendiren ve uyutan değil.
Sonuç olarak şiir ince noktalara dayanır. Şiir dış gerçeğin bir parçasını yakalar duygu tonuyla renklendirir onu, şiir bitince son bulunan geçici bir coşkusal davranış damıtır ondan...
Şiirin rengi, sesi ve canı vardır kol, bacak gibi yeri değişemez değişse de eski tadı vermez...
Şiir düzyazıdan ayrılır, o dansıdır sözlerin, düz yazı yürüyüşü...
Yaşamın içinde şair güneşi de farklı görür bulutu da eğretileme(metafor- mecaz) olayına girer. Deniz dalgaları sevgilisinin saçları olur, bulutlar gözleri, güneş sevgisi olur...
Dayandırdığı eğretileme insan özellikleriyle birleşir. İşte şiiri şiir yapan özelliklerdendir bu.
Simge ve imge yetişir imdada anlatımda çünkü şiir düz anlatımla değer kazanmaz.
Şiir sezdirmeli tıp aşk gibi anlatmamalı tatlı tatlı hissettirmeli, gizli gizli küçük oyunlar oynar gibi...
Şiir sevgili gibi bakmalı insana, gözleriyle dokunmalı dizelere ve yüreğinde çarpmalı hissediş.
Dizelerde değil yüreğimizde bağırmalı anlam.
“Vallery”; yorumuyla “şiir bir haykırışın gelişmesidir” derken bu hissedişi desteklemektedir.
Şiir çıkana kadar şair önce sözcükleri kendinde paylaşır. Sonra bir gelin gibi süsler ortalığa çıkarır ama o gelini gözünden de kıskanır paylaşır ama kıskanırda...
Çünkü onun duyguları dolaşıyordur ortalıkta, nedendir bilir misiniz çoğu şair şiirini su yüzüne çıkarmaz bence neden bu olabilir.
Şiiri okuduğunuzda bir şairi tamamıyla olmasa onun dünyasına girmişsiniz demektir... Kendisini ele vermiştir her haliyle şair...
Bu yüzdendendir ki şair mısralarında üşür, ısınır dünyası boyut alır...
Nice şair tanıdım ve çözdüğüm nice insan oldu dünyasını bildiğim...
Gerçek dostluklar edindiğim ve nice yürek şairini yüreğimde bir şiir gibi saklıyorum.
Şiir tadında bir dünya dileğiyle…
Hiçbir renk mavim kadar güzel değil sözlerime, betimlemeyle yakalandığım dizeler, kalbini kalbimde nadasa bırak şimdi.
Ve bil;
BEN, SEN’İMDİR...
Neslihan Yazıcılar
Dünyası Şiir Şairler Günümüz Kutlu... Hepimiz Nice Söz Bulutu... Yazısına Yorum Yap
"Dünyası Şiir Şairler Günümüz Kutlu... Hepimiz Nice Söz Bulutu..." başlıklı yazı ile ilgili düşüncelerinizi ve eleştirilerinizi diğer okuyucular ile paylaşın.