- 1390 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
HARPUT'UN KISA TARİHİ
Harput, Elazığ ilinin eski yerleşim bölgesıdir.
Tarih kaynakları Türklerin Anadolu ‘ya MÖ. 2000 yıllarından itibaren geldiklerini yazar. Fahrettin M. KIRZIOGLU, bazı Oğuz boylarının M.S. 4. ve 5. yüzyıllarda Doğu Anadolu’ya hakim
olduklannı ve Haıput’ta bir beylik kurduklarını Dede korkut destanlarına dayanarak söylenmektedir. Nitekim M. 1084-1085′te Harput Çubuk Bey tarafından alınır.
Oğuzlardan olan Çubuk oğulları M. 1113′e kadar Haıput çevresinde
hüküm sürerler. Bu tarihten sonra Haıput Artuk oğullannın eline geçer.
Artuk oğullarının oğuzların Kayı boyundan olduğunu Fuat Köprülü kayıd etmiştir. Artuk oğulları hakimiyeti 1234 yılına kadar devam eder. Bundan sorıra Haıput çevresi 14. yüzyıllarda bir ara İlhan’lılann ve sonra Dulkadiroğullarının daha sonra Karakoyunluların ve Akkoyunlulann elinde kalımş, bu sırada sürekli savaşlara sahne olmuştur. Haıput Dul kadir oğulları ile Akkoyunlular arasında bir kaç defa el değiştirmiştir. Fatih Sultan Mehmet zamanında bir ara Osmanlı devletine bağlanmış. Ancak osmanlıya kesin bağlanışı Yavuz Sultan Selrnin’in Çaldıran seferinden dönüşü sırasında 1515′den sonra olmuştur. Haıput, M. 1085 yılından beri Türk hakimiyetinderlir. 14. yüzyıllarda bir süre Moğoııann (İlhan’lıların) 16. yüzyılların başlarında kısa bir dönemde Sefavi’lerin hakimiyetine girmiş ise de bu Türk nüfusunu etkilememiştir. Harput’a hakim olan Çubukoğullan, Artukoğulları, Selçuklular, Dul kadiroğulları, Karakoyunlular, Akkoyunlular ve Osmanlı’lar Oğuzlar’dandırlar. M.Ö. 1071 yılında itibaren Harput ve çevresine Oğuz boyları gelip yerleşmişlerdir.
YORUMLAR
Evet....Temel hatlarıyla araştırmalarımıza ışık tutabilecek bir kaynak niteliğinde...Dedemin Nüfus cüzdanında vilayeti Harput yazardı.1939 Erzincan depreminden önce Eğin Harput Vilayetine bağlı olması nedeniyle dikkatimi çekti bu güzel yazı.Buram buram tarih kokan Güzel Harputa ve Sizlere selam olsun efendim.Saygılarım sonsuz...