- 504 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
BENZETME ve ÇEKİŞME ...
BENZETME ve ÇEKİŞME ...
Saygıdeğer gönül dostlarım: Sevgiler,selamlar ileterek konuyla ilgili görüşlerimi paylaşıyorum. Aile içi kavgaların, komşu kavgalarının, daha bir çok kavgaların asılsız benzetmelerden kaynaklandığını bildiğim için bunun sonucunda da karşılıklı çekişmelerin yaşandığı için böyle bir konuyu sizlerle paylaşma gereğini duydum. Yazımın sonunda da uygun şiirleri sunuyorum.
Hiç bir insan kendisine isminden başka bir lakabın yakıştırılmasını istemez. Sanatının gereği, mesleğinin gereği çağrışımlardan da memnunluk duyanlar da yok değil. Özelliklerden, güzelliklerden sunulan iltifatlı sözlerden de mutluluk duymayan yoktur. Ancak kişileri rencide edecek ölçüde toplum içinde ve dışında söylenen her sözden rahatsızlık duyanlar etkilenmektedir.
Aile topluluğu benzetme şiirimde ki kişilerden oluşmaktadır. Bunların da çekişmeleri bir takım benzetmelerden kaynaklandığı için çözüm bulunması gerekir. Saygının, sevginin, hoşgörünün bol olduğu hanelerde kısır çekişme yaşansa da tatlıya bağlamak kolay olur. Noksan olan hanelerde de tartışma dahada büyüyerek bir takım ayrılıklara da sebebiyet verir, huzur bozulabilir.
Eski şarkıların içinde gelinin kaynanaya benzettiği lakaplar, kaynananın geline benzettiği lakaplar kahkahalar atarak dinlenmiştir. Sonuçta o gelin de bir gün kaynana olacaktır. (Gülme komşuna gelir başına) diye atalarımız bu sözü boşuna söylememiştir. (Ne ekersen onu biçersin) gibi daha bir çok örnekler verilebilir. Kızların da bir gün gelin olacağını bilerek dikkat etmeli.
Kaynana gelinine çok değer verip kızını unutursa bu sefer de görümce bir takım benzetmelerde bulunmaya çalışır. Sen filan gelininle ilgilendikçe beni kaybedeceksin diye tehdide baş vurabilir. Kaynananın damada oğlu gibi davranması da öz oğluyla arasını açabilir. Sözün kısası bu davranışların eşit olmasından yanayım. Ayrım yapıldıkça dirliğin bozulması an meselesidir.
Aile büyüklerinin ara buluculuğu bazı pürüzleri giderebilir,olayları yatıştırır. Bazı benzetmelerin şiirimde olduğu gibi komik yanları da vardır. Gülüp geçilir. Birinin sen şöylesin, sen böylesin demesiyle sıfatın değişecek değil. Moral bozulsa da size lakap takanı galaya almazsanız, o söylediğinden pişmanlık duyabilir, siz onun söylemini benimserseniz rahatsız etmeye devam edebilir.
Komşu haklarına gelince bunu saymakla bitiremeyiz. Şiirimdeki çekişme tamamen gerçeği yansıtmaktadır. Basit olaylar yüzünden mahkemelik olan komşuların sayısı az değil. Çocuklar birlikte oynamak zorundadır. Eve yalnız kalan çocuklar sonra topluma karıştığında da yalnız kalırlar. Bağ, bahçeden meyve koparıp ikramda bulununuz ki onlar da hırsızlığa alışmasınlar.
Kırsal kesimler bu tür kavgalara sıkça rastlanmaktadır. Bahçeye bir tavuk atladı diye kıyamet koparmanın anlamı yok. Malı çok kıymetli olanlar gerekli tedbiri de almasını bilirler. Komşu gençlerin de birbirlerini sevmesi doğaldır. Rencide edici sözlerden daima kaçınmak gerekir.Karşı tarafı yıpratmayı hobi haline getirmeyin. Yıkıcı değil yapıcı olmaya devam ediniz. Hoşça kalınız.
***** B E N Z E T M E *****
Kayna namız neden çaydanlık oldu? ,
Billur suları da içine doldu,
Gelin demlenince kıvamı buldu,
Görümce kıskandı rengi de soldu.
Kaynata tep sidir hepsini toplar,
Oğul, kız bardaktır üstünde hoplar,
Torunlar şekerdir, lezzet kaplar,
Bizleri seyreder hısım, ahbaplar.
Kaynana sürahi olmak istemez,
Gelini tas olsa dolmak istemez,
Görümce tabakta solmak istemez,
Damat da baldızı salmak istemez.
Nenemiz kazandır, dedemiz kepçe,
Halamız, teyzemiz savunur mertçe,
Babamız reistir, davranır sertçe,
Dayımız, amcamız korur erkekçe.
Büyükler yuvanın temeli sanki,
Bayanlar dekoru, çatı inan ki,
Zekiden de duvar oluşur belki,
Abi, yeğen kapı, penceremi ki.
***** Ç E K İ Ş M E *****
Ev komşum bahçeye tavuk atladı,
Mahsulü çiğ nettin sürün otladı,
Çocuğun bağımdan üzüm topladı,
Hakime şikayet ederim sizi.
Tavuk atladıysa kovala gitsin,
Tarlana tel çek de sorunlar bitsin,
Çocuğa ikram et lezzeti tatsın,
Öfkenle rahatsız etme sen bizi.
Evimin önüne araba koyma,
Havlumuz içine yaygını yayma,
Sokağı da süpür sözünden cayma,
Oğlumdan uzak tut şımarık kızı.
Bu arsa size de, bize de lazım,
Kuru, diri için alan yok bizim,
Haneyi tertemiz tutuyor kızım,
Yalaka oğlunla paylaşsın kozu.
Her iki taraf da haklıdır bence,
Anlayış gösterin çocuğa, gence,
Zekice sorunu çözelim önce,
Komşunun malına dikmeyin gözü.
Ispartalı Zeki Çelik TÜRKİYE İLESAM il temsilcisi.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.