- 159 Okunma
- 0 Yorum
- 3 Beğeni
SEVGİ Mİ, KONTROL MÜ? BİR İLİŞKİNİN ZAYIFLATAN YÜZÜ
Bir hikaye ile başlayalım:
Selin, genç, başarılı ve mesleğinde hızla yükselen bir mühendisti. Üniversiteden mezun olduktan sonra sevdiği işi yapma fırsatını bulmuş ,hayatı boyunca hayalini kurduğu kariyere adım atmıştı. Ancak hayatı yalnızca işiyle sınırlı değil, özel hayatında da önemli değişiklikler yapacaktı.
Beş yıl önce Ali isminde bir genç ile tanışmıştı. Ali, ilk başlarda oldukça sevecen, ilgili ve Selin’i her konuda destekleyen bir partnerdi. Her şey mükemmeldi. Selin, her şeyin yolunda gittiğini düşünüyordu. Ancak ilerleyen süreçte bu destek ve ilgi, yerini kontrolcü bir tutuma bırakmaya başladı.
Sonunda Ali, Selin’in giydiği kıyafetlere karışmaya, onu arkadaşlarından uzak tutmaya ve telefon rehberinden erkek numaralarını silmesi için zorlamaya başladı. "Mesleğini istemiyorum. Senin işin evle ilgilenmek olmalı. Bu kıyafetlerle dışarı çıkmanı istemiyorum. Sürekli arkadaşlarınla buluşmana gerek yok. Telefon rehberini neden silmedin? Erkek arkadaşın olamaz!" Selin’in hayatını sınırladığı ifadelerdi bunlar.
İlk başlarda Selin, Ali’nin bu tutumunu anlamlandırmaya çalıştı. Ali’nin onu gerçekten sevdiğini ve kaybetmekten korktuğunu düşündü.Ancak zaman geçtikçe Ali ile yaşamak daha da zorlaştı. Selin işinde ne kadar iyi olursa olsun,evinde sürekli eleştiriliyordu. Aşırı baskı altındaydı. Ali ona inanmıyordu ve bu da Selin’’in özgüvenini daha da kırıyordu. Kısa sürede arkadaşlarıyla görüşmekten çekinmeye başladı.Ne kadar değişirse değişsin, Ali’nin eleştirileriyle karşılaşıyordu.Ali ona inanmıyordu ve bu da özgüvenini daha da kırıyordu. Selin’in içinde bir ses, bu durumun sağlıklı olmadığını söylüyordu, ancak Ali’ye olan sevgisi ve bağlılıği ona bu ilişkiyi devam ettiriyordu.
Ali, derin güvensizliği nedeniyle kontrolcüydü. Selin ile olan ilişkisini izleyenler bile Ali’nin Selin’e karşı kendine olduğu kadar güven duymadığını fark etti. Ali’nin istediği şey, geçmişteki birkaç hayal kırıklığı ve terk edilme korkusu nedeniyle ilişkiyi kontrol etmekti.Ali’nin bu kontrolcü davranışlarının altında yatan neden, aslında kendi derin güvensizlikleriydi. Ali, geçmişte yaşadığı bazı hayal kırıklıkları ve terk edemediği korkuları nedeniyle, ilişkinin sürekli kontrol sahibi olmasını istiyordu. Selin’in bağımsız bir birey olarak hareket etmesi, Ali’nin bu güvensizlik duvarlarını daha da yükseltiyor, onun özgürlüğünü kısıtlayarak kendini güvenceye almaya çalışıyordu. Ancak fark edemediği şey, bu kontrolcü davranışlarının aslında Selin’i ondan daha da uzaklaştırdığıydı.
Ali’nin bu kontrolcü davranışlarının bir başka kaynağı da, içinde yetiştiği yer.Ailede, babasının annesine benzer şekilde davranmış olması ,Ali için kontrolün bir güç ve sevgi işareti olduğunu pekiştirdi. İlişkide, isteyerek ya da istemeyerek, babasından örnek alacaktı. Ancak, bu çemberi kırmak ve sağlıklı bir ilişki kurmak için içsel güvensizliklerini de aşması gerekiyordu.
Bir gün Selin, eski bir arkadaşının doğum günü partisine Ali olmadan gitme kararı verdi. Ali, elbette bu duruma büyük tepki gösterdi, Ancak Selin bu sefer kendi çizgisini çizmeyi amaçlıyordu. Sonuçta, arkadaşlarıyla takılmasının üzerinden uzun zaman geçmişti ve şimdi kendisi ile sosyal çevresi arasında kopan bağı yenilemeye çalışıyordu.ancak Selin, bu kez kendi sınırlarını çizmek istiyordu. Arkadaşlarıyla uzun zamandır böyle güzel vakit geçirmemişti ve bu arada sosyal çevresine olan bağlarını yeniden gözden geçirmek istiyordu.
Partide, Selin kendini, uzun zamandan sonra ilk defa üzerindeki baskıdan kurtulmuş hissediyordu . Ali’nin kontrolcü tavırları onu sadece Ali’den değil, aynı zamanda kendisinden de uzaklaştırmıştı.O gece eve dönerken Selin, hayatı ve ilişkisini sorgulamaya başladı. Ali’nin güven sorunlarının, artık kendisi için bir yıkıma dönüşmeye başladığını fark etti.
Sonuç olarak Selin, kendine verdiği değerle, Ali’nin manipülatif ve kontrolcü tavırlarına daha fazla izin vermemeye karar verdi.
Bir ilişki, sevgi, güven ve saygıya dayalıydı; Ali’nin güvensizliği, bu temel değerleri zedeliyordu.
Selin, bu ilişkiyi bitirme kararı aldı ve kendi hayatını yeniden inşa etmeye başladı. Bu süreçte arkadaşlarının ve ailelerinin desteği ona güç verdi. Kendini yeniden topladı ve özgürlüğünü kazandı.
Ali’nin bu süreçte yaşadığı duygu karmaşası, onun kendi içsel güven sorunlarıyla yüzleşmesine sebep oldu. Ali, sürekli bir şekilde kontrol ederek değil, karşılıklı saygı ve sevgi temelinde yaşamanın ne kadar önemli olduğunu öğrenerek ve profesyonel destek alarak kendi içinde ki güvensizlikleri aşmaya çalıştı.
Evet, bu hikayeden alacağımız dersler var: Kontrolcü davranışlar, bir ilişkinin devamlılığını bozarak hem karşı tarafın hem de kişinin kendisinin zarar görmesine neden olur. Sağlıklı bir ilişkinin güvencesi, saygı ve sevgidir.Güvensizlik ilişkilerin panzehiridir.Eğer bir ilişkide kontrol ve güvensizlik varsa, bu sorunlar açık ve net biçimde konuşulmalı ve gerekirse profesyonel destekle alınmalıdır.
Unutulmamalıdır ki, güvenin özü özgürlüktür ve bir ilişkide kendisi olabilmektir. Hiç kimse, sevgi adı altında manipülasyona ve kontrol edilmeye mahkûm değildir.
Aile Danışmanı
Selda İyiekmekci (Erdoğan)
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.