"ASIRLARA EŞ DEĞER" isimli şiir 7.7.2017 09:34:16 Edebiyatdefteri.com Web Zamanında Edebiyatdefteri.com Sunucularına Yüklenmiş/Güncellenmiştir.
Edebiyatdefteri.com sunucularına yüklenen veya güncellenen şiirler web zaman damgası ile işaretlenir. Web zaman damgası ile işaretlenen şiirleri sertifika zamanında yer alan bilgilere göre doğruluğunu taahhüt eder.
Detaylı Bilgi İçin Tıklayın.
Hiç kusura bakmayın, güne şiir yazamam Benim yazdığım şiir, Asırlara eş değer Niye yazıyor diye, yazana da kızamam Günlük sevdalar gibi, anlıkmış şiir meğer
Hece’nin kuralları, kitaplar da yazılı Ondaki güzellikler, sıra sıra dizili Koşmalarda ki ahenk, akıllara kazılı Uyumsuz bir dizeden, nasıl güzellik doğar
Okuduğunuz şiir, tam on dörtlü hecelik Dizeler bercestedir, anlamdadır nicelik Sözcüğü dizmek sanat, bilgelikte yücelik Gönül gözün güzelse, gökten yıldız da yağar
Kafiyeler sözcüğün, kökünde aranmalı Uyak olması için, her sözcük taranmalı Uyumu bulmak için, her şair direnmeli Bazen söz ağza sığmaz, bir söze Dünya sığar
Yandın, aldın, vardın de, bunlardan uyak olmaz Bazı arkadaşlarım, bel ki, redifi bilmez Yandın, sandın, kandın de, uyuma zarar gelmez Güzelliği gördü mü, herkes başını eğer
Kurşuni bulutlarla, yeşil, mavi bir deniz Bulutların üstünde, uçuyorum bendeniz Konuşan kırlangıçlar, biz de artık sizdeniz Gereksiz konan imge, güzel şiiri boğar
Lüzumsuza sormuşlar, şiirden anlarmısın Öğrenmek için ise, bileni dinlermisin Yanlış dize görünce, vah çekip, inlermisin Ustalaşmış her şair, ayak, uyağı yığar
Sadık DAĞDEVİREN Aşık LÜZUMSUZ
ETEK YAZILARI
BERCESTE: 1. Güzel, latif. 2. Seçilmiş, seçme. 3. a. ed. Sanat değeri yüksek olan dize. NİCELİK : a. 1. Bir şeyin sayılabilen, ölçülebilen veya azalıp çoğalabilen durumu, kemiyet, miktar, kantite REDİF: Şiirde uyaktan sonra tekrarlanan, aynı harflerden oluşan kelime veya eklerdir -----------------------------------------------------
YUKARIDAKİ ŞİİRİN TAHLİLİ 1.DÖRTLÜK
Hiç kusura bakmayın, güne şiir yazamam Benim yazdığım şiir, Asırlara eş değer Niye yazıyor diye, yazana da kızamam Günlük sevdalar gibi, anlıkmış şiir meğer
Birinci ce üçüncü dizede….Yazamam…kızamam… YAZMAK ve KIZMAK sözcüklerinde, yaz ve kız iki ses benzerliği burada tam kafiyeyi oluşturur…kız.amam…. ek rediftir.
2 ve 4’ncü dizelerde meğer ve eğer sözcükleri de aynı şekilde…ER…ER ek redif….EĞ…EĞ…ler ise tam kafiyedir -------------------------------------------------- 2’nci Dörtlük
Hece’nin kuralları, kitaplar da yazılı Ondaki güzellikler, sıra sıra dizili Koşmalarda ki ahenk, akıllara kazılı Uyumsuz bir dizeden, nasıl güzellik doğar
Yazılı….dizili….kazılı….Kafiye Kökte yazmak, dizmek, kazmak kelimelerinde yani…yaz…diz ve kaz…..AZ’lar tam kafiyedir
Ayakta kullanılan DOĞAR…Birinci 4’lüğün son dizesinde ayağında geçen DEĞER ve MEĞER ile kafiye oluşturur…eğ…eğ…eğ…iki ses benzerliğinden dolayı TAM KAFİYEDİR
Hece’nin kuralları, kitaplar da yazılı Ondaki güzellikler, sıra sıra dizili Koşmalarda ki ahenk, akıllara kazılı Uyumsuz bir dizeden, nasıl güzellik doğar
Okuduğunuz şiir, tam on dörtlü hecelik Dizeler bercestedir, anlamdadır nicelik Sözcüğü dizmek sanat, bilgelikte yücelik Gönül gözün güzelse, gökten yıldız da yağar
Bu dörtlükte Hecelik…nicelik…yücelik….Lik ler redif…ce ler iki ses benzerliğinden dolayı tam kafiyedir
DOĞAR ayak olarak sadece BİR ses uyumu vardır (ğ) o da yarım kafiyeyi oluşturur
4’NCÜ DÖRTLÜK
Kafiyeler sözcüğün, kökünde aranmalı Uyak olması için, her sözcük taranmalı Uyumu bulmak için, her şair direnmeli Bazen söz ağza sığmaz, bir söze Dünya sığar
Bu dörtlük aslında çok şey anlatıyor….Aranmalı, …taranmalı,…direnmeli….Burada kökler…Aranmak… taranmak…Mak…..ektir ve rediftir…ek rediftir…Bu redife an…an…en…de eklenebilir…geriye kalan (-r-) ler sadece Kafiyedir ve tek ses benzerliğinden dolayıda YARIM KAFİYEYİ oluşturur
Yandın, aldın, vardın de, bunlardan uyak olmaz Bazı arkadaşlarım, bel ki, redifi bilmez Yandın, sandın, kandın de, uyuma zarar gelmez Güzelliği gördü mü, herkes başını eğer
Bu dörlüğe dikkat ne diyor YANDIN…ALDIN…VARDIN….denildiğinde bunlardan üçünden kafiye olmaz diyor neden ?.....Çünkü köke baktığımızda Yanmak…Almak…Varmak….yani ekler-redif çıktıktan sonra Ya(n)…A(l)…Va(r) benzerlik göstermesi gereken harfler n…l…r Bir birine hiç benzemiyor, sonuçta kafiye oluşturmaz
Ama…Ya(n)dın…sa(n)dın…ka(n)dın… denmiş olsa idi N harfleri YARIM KAFİYE’yi oluşturacaktı Bu dörtlükteki kafye ise…Olmaz…bilmez…gelmez…yani (l) harflaeri yarım kafiyeyi oluşturuyor ----------------------------------------------------- 6’NCI DÖRTLÜK
Kurşuni bulutlarla, yeşil, mavi bir deniz Bulutların üstünde, uçuyorum bendeniz Konuşan kırlangıçlar, biz de artık sizdeniz Gereksiz konan imge, güzel şiiri boğar
Bu dörtlükte Kafiyeler ….deniz…bendeniz…sizdeniz… Burada (de) ler iki ses benzerliğini oluşturuyor, dolayısıyle TAM KAFİYE var Ayakta kullanılan BOĞAR’ da da (ğ) yumuşak ge….YARIM kafiyeyi oluşturuyor
7.VE SON DÖRTLÜK
Lüzumsuza sormuşlar, şiirden anlarmısın Öğrenmek için ise, bileni dinlermisin Yanlış dize görünce, vah çekip, inlermisin Ustalaşmış her şair, ayak, uyağı yığar
Bu dörtlükte lermisin….ler redif…Anla…dinle ve inle de kafiye arıyacağız….(nl)harfleri kafiyeyi oluşturuyor Ayakta geçen YIĞAR daki (ğ) harfi de YARIM kafiyedir.Yani şiirin tamamında kafiye mevcuttur. ------------------Şiir severlere bildirilir…….
Sitemizde daha iyi hizmet verebilmek için sitemizde çerez kullanılmaktadır.