Fildişi kulesinde sözde aydın Felatun! Dilinden utanır da el diliyle yozlaşır... Silindi Fecr-i Âti ; nerde Servet-i Fünûn? Sözlükle sanat yapan arşivlerde tozlaşır!..
Ana dil ana gibi ; kaybeden kalır öksüz ! “Kökü mâzide âti!”; Türkçe her eser vatan. Altay-Turan,Hun-Göktürk;Osmanlıca özümüz; “Türkçe ses bayrağımız!” indirenler “dekadan”.
Bereketli topraklar uygun her tür nebata! Geni mandacı uşak Batı yolunda batar... El diliyle eğitim ihanet gibi hata ; Dağarcığı boş olan elbette çamur atar !..
Sanat dile bir ayna güzel yapmaz çirkini Özgür düşün,özgün ol ; aydın’lık ışık yakmak Eser gönül kepçesi sunar kazandakini En kötü sanatkârlık halka tepeden bakmak !..
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.
Şiirlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur.
(100)DİLİNDEN Utanma !.. şiirine yorum yap
Okuduğunuz şiir ile ilgili düşüncelerinizi diğer okuyucular ile paylaşmak ister misiniz?
(100)DİLİNDEN Utanma !.. şiirine yorum yapabilmek için üye olmalısınız.
Fildişi kulesinde sözde aydın Felatun! Dilinden utanır da el diliyle yozlaşır... Silindi Fecr-i Âti ; nerde Servet-i Fünûn? Sözlükle sanat yapan arşivlerde tozlaşır!..
Ana dil ana gibi ; kaybeden kalır öksüz ! “Kökü mâzide âti!”; Türkçe her eser vatan. Altay-Turan,Hun-Göktürk;Osmanlıca özümüz; “Türkçe ses bayrağımız!” indirenler “dekadan”.
Bereketli topraklar uygun her tür nebata! Geni mandacı uşak Batı yolunda batar... El diliyle eğitim ihanet gibi hata ; Dağarcığı boş olan elbette çamur atar !..
Sanat dile bir ayna güzel yapmaz çirkini Özgür düşün,özgün ol ; aydın’lık ışık yakmak Eser gönül kepçesi sunar kazandakini En kötü sanatkârlık halka tepeden bakmak !..
Kökü Mazide Olan Âtî Kendisine, “Sen hep maziden bahsediyorsun; sürekli Osmanlı çeşmelerini, camilerini dile getiriyorsun; sen bir harabisin, harabatisin.” diyenlere karşı Yahya Kemal, “Ne harabiyim ne harabatiyim / Kökü mazide olan atiyim.” diye cevap vermiştir. Evet, bugünü değerlendirmek için dünü bilmek iktiza etmektedir. Güçlü bir gelecek bekliyorsanız sağlam bir kökünüzün olması lazımdır. Aslında biz bugün kültür mirasımız adına geçmişten tevarüs ettiğimiz şeylerle varız. Gelecekte de varlığımız büyük ölçüde yine onlarla olacaktır. Bugün onların icmaliyle başbaşayız; gelecekte de onların tafsiliyle daha farklı bir konumda bulunacağız; daha doğrusu gelecek nesillerimiz daha farklı bir konumda olacaklar. İşte, kültürün böyle işin içine çekici bir yanı vardır ve bunu asla hafife almamak gerekir. Biz her zaman geçmişten bize intikal eden değerlerle iç-içe bulunuyoruz. Sonra onlarda derinleşme ve onları daha bir derince ele alıp değerlendirme azmiyle, o andaki hissimize, idrakimize ve şuurumuza bağlı bir inkişafa yürüyoruz. Yahya Kemal'in de belirttiği gibi geçmişimizi,dilimizi,milli kimliğimizi ve değerlerimizi her zaman yaşamalı ve yaşatmalıyız.Günlük hayatta konuşurken araya sıkıştırdığımız birkaç yabancı kelime bile dilimizin yozlaşmaya başladığına işarettir.Okullardaki dil eğitimine karşı olmasam da çok gerekli dersler olduğunu düşünmüyorum! Türk kültürünün önemli bir parçası olan dilimizin önemini böyle güzel vurgulayan Ahmet hocaya teşekkür ederim...
DURSUN YEŞİL İSİMLİ ÇOK DEĞERLİ ŞAİR KARDEŞİMİN MESAJLA YAPMIŞ OLDUĞU BU GÜZEL YORUMU HERKESLE PAYLAŞMAK İSTEDİM.LÜTFEN OLUMLU-OLUMSUZ HER YORUMU ÖZELLİKLE BENİM ŞİİRLERİME İSTEDİĞİNİZ GİBİ YAPABİLİRSİNİZ.HER ZAMAN BAŞIMIN TACI OLACAKSINIZ.SEVGİLER..
S.A ÜSTADIM BEN 25 YIL ÖĞRETMENLERE HİZMET VERMİŞ MEMUR EMEKLİSİYİM YAZAR ŞAİR GEÇİNEN BİZLERİN VE ÖĞRETMENLERİN %90 HASET FESAT CAHİL TAKIMIDIR BENİM PİR SULTANIM BU KESİMDİR SİZ %10 İÇİNDESİNİZ AMA BAZI DOSTLARA İYİ NİYETLE YORUM YAZIYORUM BAZEN HAKARETE VARAN CEVAPLAR ALIYORUM FARKINDAYSANIZ YORUMLAR HEP + YÖNDE YAPILIYOR BEN + VE - YÖNDE YAPIYORUM YANİ KARŞIMDAKİ KİŞİ BENİ GEÇMELİ BU MANA ÜSTADIM EMRİ ASLINDA BEN HECE 11 E KADAR OLAN TÜM ŞİİRLERİNİZE BAKTIM AMA SÜRÇİ LİSAN ETMEMEK İÇİN FAZLA YAZMIYORUM KASTIM YOK BAŞARILAR DİLİYORUM SİZİ BEĞENİYORUM
NOT: "SİNAMEKE54" ÇOK DEĞERLİ KARDEŞİMİN YAPTIĞI YORUMLA BENİ ÜZDÜĞÜNÜ ZANNETTİĞİ ÇOK DEĞERLİ MESAJINA AÇIKLAMADIR. *********************************************************************************************************************************
Sakın benim kırıldığımı üzüldüğümü düşünme.Sen sana yakışanı yapman gerekeni yaptın.O dönemi eleştirim o şairlerin şahsi hatalarından dolayı değil;sanat güçlerini kötü bir dil kullandıkları için gelecek nesillere tam yansıtamadıklarına duyduğum üzünhtüdendir.Bugün de İngilizce hayranlığıyla dilimizin özellikle bilimde ihmal edilmesine duyduğum tepkidendir. Mevlana eserlerini yazdığında 1227'den itibaren Selçuklu devletinin resmi dili ,edebiyat dili Farsça;dini dili de Arapçaydı.Karamanoğlu Mehmet Bey'in fermanı olmasaydı Osmanlının da resmi dili Farsça olarak devam edecekti.Fuzuli Bağdat'ta yaşan bir büyük Türk şairi.Çevresindeki insanlar bugünküne yakın şekilde Türklerden ziyade Araplar ve Farslardı.Kanuni Bağdat'a gelene kadar resmi dilleri ,edebi dilleri Arapça-Farsçaydı. Servet-i Fünun,Fecr-i Âti ise Nedim'in mahallileşme akımıyla şiir diline temel olan İstanbul Türkçesinin ve Tanzimat edebiyatıyla yeşeren halk dilinin bütün kazanımlarını çöpe atacak tarzda Arap ve Farsların dahi anlayamayacağı terkiplerle yeni bir yapay sanat dili oluşturmalarından eleştirimize hedef olmuşlardır. Sana bu açıklamaları yazmama vesile olduğun için binlerce teşekkür ederim.
SİMAKEKE54 DOSTUMUN ELEŞTİRİSİNİ İRDELİ-YORUM!... ************************************************************************* Servet-i Funun dönemi ile ilgili bir Fikret,bir Halit Ziya hala dil ve edebiyatımızın zirvesinde kendinden değeri olan birer kıymet olarak varlıklarını sürdürdüklerine inanıyorum. """""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""" Servet-i Fünûn şairlerinden Tevfik Fikret büyük şairliğini 1896-1901 "Edebiyat-ı Cedide" devrinde yazdığı şiirlerle değil 1909'dan sonra çok yerdiği Sultan Abdülhamit Han'ın yerine geçen İttihat ve Terakki'yi eleştirdiği toplumcu şiir anlayışıyla "Han-i Yağma , Doksanbeşe Doğru...vb" eserlerine borçludur.Ne Cenap Şahabettin,Ne Halit Zeya Uşaklıgil ne de Hüseyin Cahit Yalçı Milli Kurtuluş Şavaşı' na zemin hazırlayan milli edebiyata ayak uyduramamışlardır.Halit Ziya Cumhuriyet'ten sonra eserlerini tercüme edecek kadar sadeleştirmeseydi yabancı bir yazardan farkı kalmayacaktı.Bunlar dil olarak Arapça-Farsçacı;fikir olarak Fransız-Amerikancı bir garabet içinde elindeki imkanları iyi kullanamadılar.Eğer eserlerinin dillerini 1897 Türkçe Şiirler eserini yazan Mehmet Emin YURDAKUL gibi İstanbul Türkçesiyle oluşturmuş olsalardı hem onlar hem edebiyatımız çok daha büyüyecekti.Nitekim Servet-i Fünûn ve Fecr-i Âti döneminde kalıcı eser veremeyen birçok şair ve yazar Milli Edebiyat akımının etkisiyle Cumhuriyet döneminde edebiyatımıza büyük hizmet etmişlerdir.Bu şair ve yazarlar daha büyük şair ve yazar olma fırsatını Batı hayranlığı yüzünden malesef kaçırmış;bir kısmı da Kurtuluş Savaşı'na bile mandacılık zihniyetinden dolayı karşı çıkmıştır.
Bereketli topraklar uygun her tür nebata! Geni mandacı uşak Batı yolunda batar... El diliyle eğitim ihanet gibi hata ; Dağarcığı boş olan elbette çamur atar !..
Sanat dile bir ayna güzel yapmaz çirkini Özgür düşün,özgün ol ; aydın’lık ışık yakmak Eser gönül kepçesi sunar kazandakini En kötü sanatkârlık halka tepeden bakmak Elinize ve yüreğinize sağlık,kalp gözünüz sonsuza açık olsun,saygılar...
Ana dil ana gibi ; kaybeden kalır öksüz ! “Kökü mâzide âti!”; Türkçe her eser vatan. Altay-Turan,Hun-Göktürk;Osmanlıca özümüz; “Türkçe ses bayrağımız!” indirenler “dekadan”.
Yüreğinize ve kaleminize sağlık. Selam, saygı ve sevgilerimi sunuyorum.
Ana dil ana gibi ; kaybeden kalır öksüz ! “Kökü mâzide âti!”; Türkçe her eser vatan. Altay-Turan,Hun-Göktürk;Osmanlıca özümüz; “Türkçe ses bayrağımız!” indirenler “dekadan”.
Dörtlüğünde anlatılanlara elbette gönül koyuyoe gönül sedamın aynı seste bütünleştiğini iafede ediyorum.Servet-i Funun dönemi ile ilgili bir Fikret,bir Halit Ziya hala dil ve edebiyatımızın zirvesinde kendinden değeri olan birer kıymet olarak varlıklarını sürdürdüklerine inanıyorum.Bizim için önemli olan mazi ile kavga etmek değil,maziden aldıklarımızı daha iyi işleyerek geleceği inşa etmektir.Dil ve edebiyat ustalrı bu misyonu üstlenmelidir. Sevdiren,kolaylaştıran ama basitletirmeyen...çoğaltılabilir Şiiriniz yazdırdı bunları ilham kaynağınıza da yazan gönle de saygılar sunuyorum.
sinameke54 tarafından 2/9/2008 12:56:03 AM zamanında düzenlenmiştir.
gururun kibirin sertliğin acımasızlığın sanatkarlıkta olmaması gerektiğini vurgulamış dizeniz hocam.güzel dilimizin insanlarına da çok güzel bir şiirle seslenmişsiniz yüreğinize sağlık hocam.
Ana dil ana gibi ; kaybeden kalır öksüz ! “Kökü mâzide âti!”; Türkçe her eser vatan. Altay-Turan,Hun-Göktürk;Osmanlıca özümüz; “Türkçe ses bayrağımız!” indirenler “dekadan”.
Bereketli topraklar uygun her tür nebata! Geni mandacı uşak Batı yolunda batar... El diliyle eğitim ihanet gibi hata ; Dağarcığı boş olan elbette çamur atar !..
YÜREĞİNİZE SAĞLIK.
RABBİM SİZDEN RÂZI OLSUN EN BÜYÜK SIKINTILARIMIZDAN BİRİNE MÜKEMMELEN PARMAK BASMIŞSINIZ.
Fildişi kulesinde sözde aydın Felatun!
Dilinden utanır da el diliyle yozlaşır...
Silindi Fecr-i Âti ; nerde Servet-i Fünûn?
Sözlükle sanat yapan arşivlerde tozlaşır!..
Ana dil ana gibi ; kaybeden kalır öksüz !
“Kökü mâzide âti!”; Türkçe her eser vatan.
Altay-Turan,Hun-Göktürk;Osmanlıca özümüz;
“Türkçe ses bayrağımız!” indirenler “dekadan”.
Bereketli topraklar uygun her tür nebata!
Geni mandacı uşak Batı yolunda batar...
El diliyle eğitim ihanet gibi hata ;
Dağarcığı boş olan elbette çamur atar !..
Sanat dile bir ayna güzel yapmaz çirkini
Özgür düşün,özgün ol ; aydın’lık ışık yakmak
Eser gönül kepçesi sunar kazandakini
En kötü sanatkârlık halka tepeden bakmak !..