Dağfel Bin Hanzale
(Şehitlerim. Can şehitlerim 78 )
(H. 65-M. 685 Haricilerle yapılan savaşta şehid) Dağfel bin Hanzale (RA) O’nun adına; Dağfel bin Hanzale bin Zeyd Es-Sedûsi eş-Şeybâni ez-Zühli denir, Nesep ilmi konusunda üstün biridir, Ası adı, Hacer olan yiğit Dağfel’im. Lakabının Dağfel olduğu söylenmekte, Bazı kaynaklar sahabe değil demekte, Bazı kaynakta Tabiin’dir denilmekte, Ensab konusunda üstün olan Dağfel’im. Buhari, Hanbel, Tirmizi sahabe saymaz, Berdici, İbni Hibbân sahabede sapmaz, O’nun sahabe oluşundan şüphe duymaz, Halife bin Hayyât, Tabiin der Dağfel’im. Sahabe olduğu “Tabakatname”de dir, İsmi sahabelerle birlikte söylenir, Müelliflerde sahabe kabul etmiştir, Sahabeyi çok iyi tanıyan Dağfel’im. İbn-i Şirin’de âlim olduğunu söyler, “Nesep konusunda çok büyük âlimdir” der, Bu hususu İbn-i Sa’d da ifade eder, Muaviye devrinde yaşayan Dağfel’im. Muaviye bin Ebu Süfyân O’nu sevmiş, Oğlu Yezid’e hoca diye tayin etmiş, Yezid bin Muaviye’ye dini öğretmiş, Pek çok önemli eserler yazan Dağfel’im. Haricilerle Devlâb’ta bir savaş çıktı, Dağfel bin Hanzale’de savaşa katıldı, Bu savaşta şehitlik makamına vardı, Selamlar olsun sana Dağfel bin Hanzale’m. Tarih konusunda gece-gündüz çalışmış, “Es-Sıra an Dağfel Eş-Şeybâni”yi yazmış, Bu kitapla da pek çok ibretler anlatmış, “Siyasetname”si meşhur olan Dağfel’im. Milano Kütüphanesi’nde eserleri var, “Siyerü’l-Mülük”te güzel izahat yapar, “Kitâbü’t-Teâafür”de sohbetler yazar, “Et-Teşçir” eseri kayıp olan Dağfel’im. Sevdanın hâkim olduğu gönül erinde, İlâhi esinti vardır O’nun evinde, Bunu görmek mümkündür sahabe devrinde, Hakk aşkıyla yaşayan kurtulur yiğidim. Hasetlik, bağnazlık, dedikodu ev yıkar, Kıskançlık asla kazandırmaz yürek yakar, Hasetler tezgâhından onursuzluk çıkar, İnsan üzen Allah’ı üzermiş yiğidim. Helal lokma ile beslenen vücutlarda, Büyük kazançlar vardır bazı sükûtlarda, Kul, kul olarak anılmalı yarınlarda, Huzur-u mahşerde hesap vardır yiğidim. Şair: Abdullah Yaşar Erdoğan |