(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir.
Şiirlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur.
Gönül şiirine yorum yap
Okuduğunuz şiir ile ilgili düşüncelerinizi diğer okuyucular ile paylaşmak ister misiniz?
Gönül şiirine yorum yapabilmek için üye olmalısınız.
Kıtmîyr tasmasına boyun uzattım... Zinciri boynuma, dola sen gönül
sayfalarca şiir gibiydi bu iki dize
Kıtmîyr = edebilmek kendini .........
Aziz Nereden bilecek ki çıra gibi yanmayan Çöl ortasında kalıp serapla uyanmayan Varlık içinde yokluk iner her gece böyle Bu sönmeyen efkârı ne dindirir sen söyle Kor ateşe yaslanan demir benim sevgili Kapında ümitlenen kıtmir benim sevgili
BEN DE BİR NAAT IMDA KULLANMIŞTIM.. SAYFANDA OLMAK GÜZELDİ VAROL
Yunus diyarına aleyküm selam üstadım. Yunus diyarındaki Yunuslar kaldığı sürece yine bir yeni bir nizamı alem bize uzak değildir. teşekkür eder selam ve saygılarımı sunarım.
Bazen böyle oluyor. Ben bazen 10 dakikada, samimi söylüyorum, 20'ye yakın mani yazarım; fakat bir beyiti iki gün boyunca en az 25-30 değişiklikle bu duruma getirebildim. Saygılar.
birinci mısradaki (atlamalı* başka bir adı vardır belki) seslen ikilemesini kullanırsam 2.kıta 1. mısradaki ikilemeden vazgeçmem gerekebilir.
3 kıtalık bir şiirde iki tane ikileme veya aynı kelime kullanımı şiiri zedeler gibi geliyor bana...
"ulumak işin mi" deki ulama (birinci kelimenin sessizle bitip ardından gelenin sesli ile başlaması) (uluma-ulama karışmasın) olduğu için tercih edilebilir
" bilmen ulamayı"da da ulama olduğu için elde var sıfır..
işin mi? derken -mi eki üzerinde düşünmek vacip.. bilme-n- ikinci tekil ile - mele (sen) deki ikinci tekil, ayrı bir kişi olarak ben - sen doğurur mu? ikinci tekil olarak pekiştirme yapar mı?
bir üstadımın dediği gibi de fazla kurcalarsan şiiri komple yıkarsın demesine evrilecek gibi bir işe döndü bu..
daha önce bahsettiğimiz tema meselesine başa sardırıcak beni...
ve de bu şiirden vazgeçmeme neden olacak. vazgeçilmeyecek bir şiir değil de... okuyup okuyup başka acılardan baktıkça da farklı anlamları görmek şiirde vazgeçmemi de engelliyor.
yine de -mi soru eki boşlukta beni düşünmelisin der gibi duracak aklımın bir köşesinde...
içinde biraz şathiye barındıracak. 1. sınıf okuyucular hem dünya alemindeki hayvanların halini ve göreblerini düşünecek..bunun üzerine gönülle ne alakası var deyip belki de sadece göz atıp geçecek...
2 , sınıf okuyucular gönüldeki meleği ve şeytanı görmenin yanında fazla gölgelenmeden yoluna devam edecek...
3. sınıf okuyucular hayvan hali ve görevi, melek ve şeytan'ın yanında hikmetle nefsin hallerini nefsin insanı türlü türlü hayvan kılığına soktuğunu idrak edecek...
4. sınıf okuyucular 2. kıtada kendini boğuluyor gibi hissedecek ve belki benim için de dua edecek...tüm şiirlerimdeki tek temennim bu inşallah.
5. sınıf okuyucular kulluğun asaletini iliklerinde hissedip belki tövbeye yönelecek..ki bunlar benden çok ilerideki insanlar olacak...benim için üzülecek... duanın yanına sebebe müdahale etmeye çalışacak..
6. sınıf okuyucular boynumuza zinciri dolayacak...
fakat şimdiye kadar 6 sınıfta kimseyi göremedim...
tabii ki bu sınıflama benim kaçınca sınıfta olduğumu sorgular peşinen söyleyelim ki 0-1 arasında kaybalon bir sınıf benim ki...ve inşallah eksiye düşmeyen bir sınıf..
tema böyle olmalı derken benim beynim hallac pamuğuna döndü... gündüz işte çek, gece şiirden çek...şükürler olsun..
Yerine göre cinas yakışır. Benim manilerde cinaslara örnekler vardır. Tabii ki sizin tercihiniz. Şiirinizi kopyaladım, World'de biraz çalışacağım. Bana vurgulamak istediğiniz tem'a hakkında bir şeyler söylerseniz, tem'a dışına çıkmadan işi çözerim. Saygılar.
cinası pek sevmiyorum kafam da basmıyor pek abi işin açığı.. cinas genelde şekil olrak neyse de manayı ve okunuşu hallac pamuğu gibi dağıtıyor..buradaki için demiyorum ama genelde cinas yapmaya çalışanların şiirlerin bunu görüyorum.
lezzet katmıyor şiire... sadece kattığı "tabii bana göre" şekil..
beyin fırtınasına devam edersek büyük hitimal sen bulacaksın gibi o mısrayı ama..öyle gözüküyor...
yeniden bakalım
üç mısra öne çıktı...
1 bakamazsın koyun isen kurt gibi
2 bakamaz ki koyun aç bir kurt gibi
3 Kurt gibi bakamaz bir uysal koyun
1 "isen" kelimesi alttaki mısradaki "mele sen" ile güzel gitmişti ama durağı bozmuştu. hem durağı hem okunuşu düzelmeye çalışıyoruz. yine de son tahlilde bulamazsak o kelimeyi "isen" şiirde bir nazarlık ve hata olarak kalır.
2 de tek hecelerin çokluğu ve "aç" lık ile "kurt"un anlam çakışması meydna geldi. durak düzeldi. şiir 6+5 ...
3 de durak yine düzgün. "bir" kelimesi fazla oldu. kurt deyince hem tekil bir kurdu hem de çoğul kurtları anlayabiliyoruz. koyun içinde bu tekil-çoğul genişlemesi aynı.
* kurt sert sessizle bittiği için ilk mısrada kurtluğunu yapmalı. bunu yaparken son tarafda yani 6+5'in 5 lik tarafında kalmalı değil mi.
nasıl anltayım bilmiyorum ki bulamadığım şeyi...
ilk giriş mısrası ney gibi bir giriş bam teli gibi bir çıkış olmalı kurt gibi: bam teline basıyor..
gibi: kurt önüne sıfat arıyor koyuna da atıf da bulunuyor.
kurt gibi: yerinde güzel...
olmazsa "Bakamaz...sın- ki" ile uğraşmalı...
ş harfini kullansak girişte - kurt'un t siyle çelişir.. s harfi a b c d e f g h ı ş j k l m n o ö p r s ş t ü v y z
ney'i anımsatan bir harf ve o harfle başlayan ney'li kelime... ya abi..
yazarak düşünüyorum bu arada..
koyun: melül melül bakan güneşten gölgeye kaçan süt et veren evcil...yün veren bereket... Hz.İsmail'in yerine geçen yiğit. hediye. rahmet.
2. kıta 1 mısra süper oldu derim.. için yansın için ulu kervana imlalarına da bakarım az sonra .. ikileme kervanın sonuna ünlemi koyar..
1.kıta 1. mısra
şöyle sıralasak maksad :en az kelimeyle en çoğu en güzeli yakalamak) Koyun isen bakamazsın kurt gibi ( durak sıkıntılı 4+4+3) bakamazsın koyun isen kurt gibi (6+5 de olur gibi ama yine de 4+4+3. dilin durağı bozuk) bakamaz ki koyun aç bir kurt gibi ( çok hece var. "kurt" bu şiirde bir nevi "aç"lık manasını barınrıyor. 6+5 durak sıkıntısı kayboluyor ama ) Bakamaz ki koyun olan kurt gibi (yine dilin durağı bozuk. bakamaz ki ... derken duruyor okunuş..4+4+3 )
"kurdun" önüne iki heceli bir sıfat arıryor mısra.. ilk giriş mısrası olduğu için de bir hayli önem taşıdı bukelime..
duraklarda ve bir iki mısra için duraklardan kaynaklanan tıkanma var gibi..
1. kıta 1. mırsa Bakamazsın koyun isen kurt gibi
2. kıta 1 mısra
İçin yansın giden ulu kervana
2. kıta 2. mısra
Kurt mu koyun mudur gelen imana
diye düzeltirsek duraklar ziyadeleşecek gibi...
yine de 2. kıta 1. mısradaki problemin sebebi "giden" kelimesi midir? çünkü "kervan" manada gitmeyi çağrıştırıyor... ve "giden" kelimesi durağı bozmuyor gibi gözükse de bu mısrada bit yeniği var diyor gibi.. 2. kıta 1. mısra için yardım isteyebilirim abi... selamlar
Kıtmîyr tasmasına boyun uzattım...
Zinciri boynuma, dola sen gönül
sayfalarca şiir gibiydi bu iki dize
Kıtmîyr = edebilmek kendini .........
Aziz
Nereden bilecek ki çıra gibi yanmayan
Çöl ortasında kalıp serapla uyanmayan
Varlık içinde yokluk iner her gece böyle
Bu sönmeyen efkârı ne dindirir sen söyle
Kor ateşe yaslanan demir benim sevgili
Kapında ümitlenen kıtmir benim sevgili
BEN DE BİR NAAT IMDA KULLANMIŞTIM..
SAYFANDA OLMAK GÜZELDİ VAROL