Tesettur, ulkeyi ne batirir ne gelistirir. Rahatsiz etse, yazin gunu giyeni pisirir. Tesetturlu kisiler halinden gayet memnunken. Bizde, tesetturu anadan uryan elestirir.
HAKIKI KABAKCI
Paylaş
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve/veya temsilcilerine aittir. Şiirlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur.
"Tesettür" konusunda bu ülkede her şey söylendi de, nedense bir tek şey söylenmedi. O da "edepli" olmak...Bu konuda söyleyeceğim şey şudur:
“Türban” meselesinin siyasi bir mesele haline getirilerek Türkiye’nin gündemine oturtulduğunu söylersek herhalde buna bir itiraz olmaz. İslami açıdan konuya yaklaştığımızda ise; ister erkek ve ister kadın olsun bütün müslümanlardan beklenen şey, onların “edepli” insanlar olmalarıdır. Yemeleri içmeleri ile, gelmeleri gitmeleri ile, ağlamaları gülmeleri ile, giyimleri kuşamları ile, konuşmaları ve susmaları ile, hasılı; toplum içinde geçirdikleri her anlarında, muhataplarında ve kendi hareketlerine şahit olmak durumunda kalan diğer insanlar üzerinde, her türlü tavırları ile “saygı ve hürmet” duyguları uyandırabilmeleri gerekir. Bunu da nasıl sağlayacaklarına karar verecek olan ise yine kendileridir. “Edepli” olmak “şeklî” şartlarla ve bir takım "reçetelerle" sağlanamayacak kadar hassasiyet gerektiren bir “hâl”dir. Ayrıca, din tacirlerinin uzun bir tarihten beri kendilerine siyasi menfaat sağlayacak kimi hurafeleri usulca içine zerkettikleri dinin(!) adına kendileri her ne kadar “İslamiyet” deseler de, “akıl sahibi” müslümanların buna “kanmamaları” ve “İslamiyet”in hakikatlerini arayıp bulmaları ve onu bu hurafelerden arındırmayı kendilerine vazife edinmeleri ve Hacı Bektaşı Velî Hz.lerinin ifade ettiği: “Fitne zamanında yürüyorsan durmalısın, ayakta isen oturmalısın, konuşuyorsan susmalısın” nasihatının ise ne anlama geldiğini bir daha düşünmeleri gerekir.
Yorumuma verdiğiniz cevap için öncelikle teşekkür ederim. Yorumumun ilk cümlesine katılmamanızı anlıyorum.Tıpkı benim sayfanızdaki karikatüre ve onun çağrıştırdı anlam ve şiirinize katılamadığım gibi..Düşüncelere katılmadan da birbirini anlamaya çalışmaktır doğru olan.Gerektiğinde eleştirmek ve düşüncelerini de aktarabilmektir.
Cevabınızda belirttiğiniz düşüncelerin çoğu ile hemfikirim.Tesettür bir tarikatın veya partinin sembolü olmamalı ancak bu ülkede baş örtüsünün bağlanma şekilleri,giyilen çarşafların rengine göre hangi tarikatın mensubu olduğunu bizlere açıklayanlar kimler ? Neden ben son yıllarda "örtülü" bayanları son model arabalarıyla dolaşırken,lüks alışverişlerine tanık oluyorum?Nasıl oluyorda son yıllarda birden yeni zenginlerimiz oluyor ve çoğu bir parti ile aynı duruş içerisinde bulunuyorlar ?Dinimizce israf hak mıdır ?Peki bu kadar lükse düşkünlük dindarlık mıdır ?
Ben, tüm tesettürlüleri aynı kalıpta göremeyecek bir göze sahibim ancak gözüm bu ülkede gördüklerinden rahatsız.Benim kaygım din istismarcılığıdır.Dindar kişinin önünde eğilirim. Ayrıca şunu da belirtmek isterim ki ailemde benim jenerasyona kadar tüm kadınlar örtülüydü.Çevremde örtülü arkadaşlarımda çok.İnsanları sınıflandırmam ve sınıflandırmaya kalkanında karşısında olurum.Kimsenin bunu yapmaya hakkı olmadını bilecek olgunluktayım.Yaşamımda ilk önceliğim "kul hakkıdır"şair.
Yorumumdaki dörtlüğe gelince niyetim maharetimi ortaya koymak değildi zaten şiirsel bir tepkiydi.Hani burnunuza toz kaçınca hapşırmak gibi:)
tesettür,bir parti ya da bir tarikat sembolu olmamayı başarsaydı,karşısında saygı ile eğilirdim.
yanakta allık, gözde sürme söyleyin bana tesettür nerde ? dapdarcık uzun etekler rengarenk pardesüler söyleyin bana tesettür nerde? ikinci ev adresi başakşehir imam nikahlı beyime kim ne diir? söyleyin bana tesettür nerde ?
Zarif şairem, ya söylemek istediğini yanlış ifade etmişsiiin ya da bir yanlış bilgiye sahipsin...
Birkaç şey paylaşmak isterim seninle,
(Aslında bu konu "tesettür" kavramı ile geçmemeli, çünkü tesettür zaten örtmekten gelir, çıplak dolaşmayan herkes mütesettirdir. Bu kavramla başörtü-pardesü vb. kıyafetleri kastettiğimizi varsayarak yazıyorum)
Bir parti (veya) Bir tarikat sembolü olmasaydı demişsin,
- Hiç bir parti, isterse cihana sahip olsun bir insana zorla ya da düşüncesine girerek tesettüre zorlayamaz. Tesettür bir partinin sembolü olamaz çünkü sembol olmak birinin varlığı ile diğerinin kalkması sonucunu doğurur. Örnek: Bir kişi Hıristiyanlıktan çıkarsa, artık haç taşımaz.Çünkü haç Hıristiyanlığın sembolüdür. Fakat bir parti tamamen ortadan kalkarsa kapalılar açılır mı? Hayır. Yani biri birinin sembolü değildir bu iki değişkenin.
- Tesettür bir tarikatın da sembolü olamaz çünkü aynı kural işler, eğer tek bir tarikattan söz edersek diğer tarikatların müntesiplerinin tesettürlü olmaması gerekirdi. Fakat tarikat değiştiği halde tesettür değişmediğine göre, tesettür bir tarikatın da sembolü değildir.
Tesettür İslam'ın bir sembolü müdür? Evet. Ama sadece bir sembol değil, bir emir, bir kural, bir hayat nizamı. Öncelikle inanılan Rabbin emrine itaat, arkasından cemiyet hayatına din tarafından verilen nizam, aynı zamanda da dışardan bakan İslam dinine hüküm verebildiği için de sembol diyebiliriz.
Tesettürü gerektiren şey dindir. Senin sözlerinden bir nevi bütün tesettürlülerin bir parti veya tarikat mensubu oldukları için tesettürlü oldukları manası çıkıyor, bu çok yanlış bir düşünce, bir haksızlığa sebebiyet verir iç dünyanda...
Sevgilerimi sunuyorum şairem...
Şiire gelince, "Gibiyim" deki hece ustalığını ve anlam bütünlüğünü bu dörtlükte o kadar göremedim, bence son şiirinizdeki mahareti bu dörtlüğe yeniden yansıtarak elden geçirmelisiniz, acizane yorumum budur, saygılarımla...
Zarif şairem, ya söylemek istediğini yanlış ifade etmişsiiin ya da bir yanlış bilgiye sahipsin...
Birkaç şey paylaşmak isterim seninle,
(Aslında bu konu "tesettür" kavramı ile geçmemeli, çünkü tesettür zaten örtmekten gelir, çıplak dolaşmayan herkes mütesettirdir. Bu kavramla başörtü-pardesü vb. kıyafetleri kastettiğimizi varsayarak yazıyorum)
Bir parti (veya) Bir tarikat sembolü olmasaydı demişsin,
- Hiç bir parti, isterse cihana sahip olsun bir insana zorla ya da düşüncesine girerek tesettüre zorlayamaz. Tesettür bir partinin sembolü olamaz çünkü sembol olmak birinin varlığı ile diğerinin kalkması sonucunu doğurur. Örnek: Bir kişi Hıristiyanlıktan çıkarsa, artık haç taşımaz.Çünkü haç Hıristiyanlığın sembolüdür. Fakat bir parti tamamen ortadan kalkarsa kapalılar açılır mı? Hayır. Yani biri birinin sembolü değildir bu iki değişkenin.
- Tesettür bir tarikatın da sembolü olamaz çünkü aynı kural işler, eğer tek bir tarikattan söz edersek diğer tarikatların müntesiplerinin tesettürlü olmaması gerekirdi. Fakat tarikat değiştiği halde tesettür değişmediğine göre, tesettür bir tarikatın da sembolü değildir.
Tesettür İslam'ın bir sembolü müdür? Evet. Ama sadece bir sembol değil, bir emir, bir kural, bir hayat nizamı. Öncelikle inanılan Rabbin emrine itaat, arkasından cemiyet hayatına din tarafından verilen nizam, aynı zamanda da dışardan bakan İslam dinine hüküm verebildiği için de sembol diyebiliriz.
Tesettürü gerektiren şey dindir. Senin sözlerinden bir nevi bütün tesettürlülerin bir parti veya tarikat mensubu oldukları için tesettürlü oldukları manası çıkıyor, bu çok yanlış bir düşünce, bir haksızlığa sebebiyet verir iç dünyanda...
Sevgilerimi sunuyorum şairem...
Şiire gelince, "Gibiyim" deki hece ustalığını ve anlam bütünlüğünü bu dörtlükte o kadar göremedim, bence son şiirinizdeki mahareti bu dörtlüğe yeniden yansıtarak elden geçirmelisiniz, acizane yorumum budur, saygılarımla...
Edebiyatdefteri.com, 2016. Bu sayfada yer alan bilgilerin her hakkı, aksi ayrıca belirtilmediği sürece Edebiyatdefteri.com'a aittir. Sitemizde yer alan şiir ve yazıların telif hakları şair ve yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Sitemiz hiç bir şekilde kâr amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır.
Sitemizde yer alan şiirler, öyküler ve diğer eserlerin telif hakları yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Eserlerin izin alınmadan kopyalanması ve kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Ayrıca sitemiz Telif Hakları kanuna göre korunmaktadır. Herhangi bir özelliğinin kısmende olsa kullanılması ya da kopyalanması suçtur.