)(-)(-)(-BUĞULU CAMLARA YAZDIM ADINI-(-9-)(-)(-)(
…………………………………………………………………………………………………………………………….
Tevhit Önüme bir çığır gelgi Bir ucu var şar içinde Arifler dükkanı açmış Ne ararsan var içinde Gir dükkana pazar eyle Her şirindir hezar eyle Aya güne nazar eyle Ay Muhammet nur içinde Ay Alidir gün Muhammet Okunan seksen bin ayet Balıklar deryaya hasret Çarka döner göl içinde Göl içinde çarka döner Susuzluktan bağrı yanar Alemler seyrana iner Seyir var seyir içinde Kuduretten verdi balı Bahanesi oldu arı Şimdi dinle ahuzarı Arı inler bal içinde Pir Sultanım ey gaziler Yürekte yara sızılar Talip de Pirin arzular Bülbül öter gül içinde. PİR SULTAN ABDAL ******************* PİR SULTAN ABDAL ******************* 16’ncı yüzyılda yaşadı. Hakkında fazla bilgi yok. Asıl adı Haydar. yaşamının büyük bölümü Banaz köyünde geçti. 16’ncı yüzyılın ikinci yarısında Sivas çevresinde boy gösteren Alevi-Bektaşi kökenli ve İran yanlısı mezhep olaylarına karıştı. Sivas Beylerbeyi Deli Hızır Paşa, Pir Sultan’ı astırdı. Ölümümün, 1547-1551 ya da 1587-1590 arasındaki bir tarih olduğu sanılıyor. Çeşitli araştırmalarda 6 ayrı Pir Sultan kimliğine değinilir. Sırasıyla, Çorum yöresinden olup bir süre Ankara’da Hasan Dede tekkesinde kalan Pir Sultan’ım Haydar, aruzla şiirler yazan Pir Sultan, Divriği yöresinde yetişen ve asıl adı Halil İbrahim olan Pir Sultan Abdal, 18’inci yüzyılın ikinci yarısı ile 19’uncu yüzyılın başında yaşamış olan Abdal Pir Sultan, 16’ncı yüzyıl sonu ile 17’nci yüzyıl başında yaşayan ve Pir Sultan’ın asılmasıyla ilgili deyişleri söyleyen Pir Sultan Abdal. ve son olarak menkıbeleşmiş yaşamıyla tanınan, Hızır Paşa’nın astığı kabul edilen 16’ncı yüzyıl şairi Banazlı Pir Sultan Abdal. Halk edebiyatı araştırmacıları, gerçek Pir Sultan Abdal olarak Banazlıyı kabul eder. Pir Sultan Abdal, Alevi gelenekleri ve tarikat içinde yetişti. Hayati (Şah İsmail), Kul Hüseyin ve Kul Himmet’ten etkilendi. Şiirlerinde duru ve yalın bir kullandı. Ana konuları, aşk, tasavvuf ve kavgadır. Tekke ve tasavvufun kalıplarını aşıp geniş bir halk kesimine seslenebildi. Medrese öğrenimi görmediği için, diğer bazı halk şairlerinin tersine, Divan Edebiyatı’ndan hiç etkilemedi. Saaddin Nüzhet Ergun, Abdülbaki Gölpınarlı, Pertev Naili Boratav, Cevdet Kudret, Cahit Öztelli, Sabahattin Eyuboğlu, Mehmet Fuad, Orhan Ural, Mehmet Bayrak ve Erol Toy’un Pir Sultan Abdal araştırma ve kitapları var. )(-)(-)(-BUĞULU CAMLARA YAZDIM ADINI-(-9-)(-)(-)( Karanlığa güneş doğdu Ol Muhammet çağ içinde O ışık cehalet boğdu Nebi oldu dağ içinde O Nebi’nin nur yüzleri Aydınlık etti bizleri Hâkk’tan almıştı sözleri Haram,günah yoğ içinde Mescüd-ül haram diyerek Tavaf etmişti dönerek Beş vakit namaz kılarak Niyaz dua çoğ içinde Müşrikler haberin saldı O Nebiye vahiy geldi Medine’ye hicret oldu Sanki kaldı çığ içinde Gül deyince Nebi gelir O güllerden çok haz alır Gülü sever huzur bulur Bülbül oldu bağ içinde Hiç kırmadı gönülleri Hâkk’ı söyledi dilleri Birdir Allahın kulları Sevgileri yığ içinde O’dur Allahın Nebisi Lüzumsuzun efendisi Ahmet,Muhammet kendisi Kötülüğü boğ içinde Sadık Dağdeviren Aşık Lüzumsuz |
Ol Muhammet çağ içinde
O ışık cehalet boğdu
Nebi oldu dağ içinde
O Nebi’nin nur yüzleri
Aydınlık etti bizleri
Hâkk’tan almıştı sözleri
Haram,günah yoğ içinde
Mescüd-ül haram diyerek
Tavaf etmişti dönerek
Beş vakit namaz kılarak
Niyaz dua çoğ içinde
Müşrikler haberin saldı
O Nebiye vahiy geldi
Medine’ye hicret oldu
Sanki kaldı çığ içinde
Gül deyince Nebi gelir
O güllerden çok haz alır
Gülü sever huzur bulur
Bülbül oldu bağ içinde
Hiç kırmadı gönülleri
Hâkk’ı söyledi dilleri
Birdir Allahın kulları
Sevgileri yığ içinde
O’dur Allahın Nebisi
Lüzumsuzun efendisi
Ahmet,Muhammet kendisi
Kötülüğü boğ içinde
Üstadım gönül gözünüz daim olsun Rabbim öven dillerden razı olsun Kainatın efendisine selam olsun selam ve dua ile sayğılar
gönlümüzün pası silindi