DÜDEN GÖLÜŞiirin hikayesini görmek için tıklayın DÜDEN GÖLÜ’NÜN HAZİN SONU
Düden gölü Karaman ili Ayrancı ilçesi Böğecik köyü savran mahallesine bir km mesafede Ereğli Ambar Akçaşehir kasabası yol güzergahı üzerinde Hititler döneminden kalma Eski bir Maden ocağı yatağına Dağların hemen ayak altında muazzam bir görüntüsü olan daha sonra kurumaya başladığı yıllarda Obruk şeklini alarak oval bir şekle bürünmüştür çünkü göl yatağının tam ortasında bir derinlik çıkurluk söz konusuydu Düden Gölü Akgöl den önce kurumuştur çünkü Düden gölünü akgöl besliyordu. Kapalı havza Ereğli sazlıklarını besleyen suların üzerine baraşlar yapılınca göle sular gelmez oldu Akgöl kendi canı ile uğraşırken, ilk evvela Düden Gölü haha sonra Akgöl ve Hotamış gölü ve sonrasında Dünyanın Nazar Boncuğu Meke Gölü kurudu. Çapı küçük ama çok derin su kapasitesine sahipti Kuruyan Ereğli Sazlıkları Akgöl ile yan yana duran akgöl ile düden gölünü ayıran Ambar Akçaşehir Ereğli karayolu geçişiyle doğal bir güzellik sergileyen Agöl’ün fazla suyunu depolayan bir göl idi. Akgöl de olduğu gibi Düden gölümüzde de pek çok insan av için gelenlerden boğulup ölenler olmuştur. Bir rivayete göre Düden gölünün dibi yoktu Düden gölünü besleyen Akgöl idi. Düdene akan suyun yer altından akdenize döküldüğü yada aktığı söylenirdi. Tabiiki bunlar bir rivayet. Ama Akgöl ile Düden gölünnün en büyük özelliği Başta göçmen kuşlara yataklık yapması onlara ev sahibi oluşu ve bulunduğu coğrafyanın nem oranını sağlayarak mevsimleri dengede tuttuşu yağış oranını yükselterek verimli topraklara oldukca faydası olan göllerimizdi. Ayrıca Akgöl 24 bin hektar alana kurulmuş. Konya havzasının en büyük sazlığıydı DÜDEN GÖLÜ ise Bölgemizin Meke Gölünden sonra adeta Nazar Boncuğuydu. Malisef Göllerimizi besleyen su yataklarının üzerine barajların yapılması ve seksenli yıllarda bölgemizde sıtma hastalığının baş göstermesi Akgöl Ereğli sazlığını ve buna parelel olarak Düden Gölü’nün ıslah edilmesi gerektiğine karar verilip bilinçli bir şekilde kurutulmuştur. 1985 den sonra yapılan bu çalışmalar 1990 ile 2000 yılına geline kadar amacına ulaşmıştır. Daha sonra nelermi oldu? Neler olmadı ki. İlk evvelâ toprağın verimi düştü Ekili alanlardaki zararlı böçekler arttı çünkü göle gelen kuşlar bu zararlı böçeklerle beslenip hemde tarıma büyük katkı sağlıyordu. Ayrıca Bahçelerdeki Elma Kayısı Kiraz vesaire meyvaların soğuk algınlığını önlüyordu. Göller kuruduktan sonra Bölgemizde neredeyse 20 yıldır kayısı bitmemektedir. Çiçek cağla aşamasında ağaçlar don alarak verim vermemeye başladı. Koyunların yayılım alanı olan dağ yamaçları meralarda eskisi gibi otlar bitmemeye başladı. Velhasıl kelâm bölge insanı Nasrettin Hoca misali bastığı dalı kesmiştir. 2021 yılına geldiğimiz şu günler gösterdiki hele lele şu Korona hastalığının baş göstermesi pandemi sürecinde su ihtiyacının fazlalığını artırdı. Göllerin göletlerin daha doğrusu suyun önemini dahada artırdı. Önümüzdeki yüz yılların dileğim değil amma Savaşların su savaşı olacağıdır Susuz Hayat asla olmaz. Var iken kıymetini bilelim Çevremizi doğamızı koruyalım diyorum. Kültür bakanlığı,Karaman ili Halk Şairi;Resul Civcik .......................Saygı ve Sevgilerimle.
DÜDEN GÖLÜ
Savran Böğecik’le Ambar arası Var idi eskiden Düden gölümüz Kurudu çöl oldu yürek yarası Var idi eskiden yatan gölümüz Kartallık arkası Ereğli yolu Akgöl ile yaren kuşların solu Eskilerden kalma anı var dolu Var idi eskiden katan gölümüz Bahsettiğim bu göl iki il dalı Yusyuvarlak dolunaydı can halı Bulunmaz içinde sokarık çalı Var idi eskiden tüten gölümüz Dolu dolu hali seksenli yıllar Ilgıt ılgıt hoş eserdi sam yeller Çoşardı su geçilmezdi dar yollar Var idi eskiden yutan gölümüz Karaman Ereğli Konya arası Karapınar’da var Meke sarası Asıl Ayrancı’nın yürek yarası Var idi eskiden biten gölümüz Nem oranı yapar sis bulanırdı Turnalar havada hep dolanırdı Toros dağlarından çok sulanırdı Var idi eskiden yutan gölümüz Biz böyleyiz işte hepimiz alık Hiç eksik olmazdı içinden balık Hiç kimse itibar etmedi salık Var idi eskiden çıtan gölümüz Hayat damarıydı Akgöl sazlığı Sürülere oldu damak tuzluğu Kuşlar konmaz gayrı çölün tozluğu Var idi eskiden vatan gölümüz Kurudu coğrafya nem olmaz yaşlar Önümüze eğik dik gezmez başlar Ötüşmüyor gayrı can Turna kuşlar Var idi eskiden öten gölümüz Dinmeyecek öfkem bitmeyecek söz Ne derseniz deyin durmayacak göz Bürokrasi Vekilime diyom çöz Var idi eskiden utan gölümüz Neşe dolsun artık şiir heceme Ayın şavkı vursun suya geceme Kaz ördek ölürse gider gücüme Var idi eskiden tutan gölümüz Resuli anlattı al götür dayat Tazenin yerine yer aldı bayat Hotamış’da kuru kalmadı hayat Var idi eskiden yiten gölümüz ...............20.02.2021 Resul Civcik"Ozan Resuli"Ayrancı/Karaman Fotoğraf; Arşivimden Ambar Köyü yıl 1980 li yıllar Fotoğraf; Osman Zeyrek yıl 2000 Fotoğrafdaki kişi ;Ali Ece (Öğretmenimiz.) ..................................................................................... Şiirimi okuyup hislenen,beğenen,yorumlayan, tüm gönül dostlarıma,selâm olsun. |
Siz de bunu kaleminizde öylesi açten anlatmışsınız ki her mısrasını üzülerek okudum. Yüreğinize sağlık. Sonsuz saygımla...