“Biz” olabilmek sanattır.
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Duygu ve düşünce yönünden en karmaşık canlı insan olduğundan insan ilişkileri de dünyanın en çetrefilli işidir. İnsanı anlamaktan çok fert fert kişileri anlamak karşılıklı iletişim kurabilmek ve bunu devam ettirebilmek için hayati önem taşır.
Birazdan bahsedeceğim konular için arkadaş, sevgili, sözlü, nişanlı veya evli olmanızın hiç önemi yoktur. Sevgi ve saygı gibi değerler önemlidir.
Sevdiğiniz insanı kaybetmek istemiyorsunuz, kim ister ki; O halde onu tanıyın ve doğru davranışlar içinde bulunun. Birkaç örnekle konuyu açıklamaya çalışayım.
Sevdiğinizin sizi sevmesini istiyorsunuz ve bunu sağlamak için değişik söz ve davranışlarda bulunuyorsunuz diyelim. Bu söz ve davranışlara vereceği tepki beklediğiniz gibi olabileceği gibi aksi yönde de olabilir.
Sevdiğinizin dikkatini çekmek için kıskandırma yöntemini kullanacaksanız çok dikkatli olmalısınız. Bunu yapmadan önce bir kez daha düşünmenizi salık veririm. Çünkü çok tehlikelidir, olumsuz sonuç verebilir. Kıskanmak ve kıskanılmak güzeldir sevgi belirtisidir ama gereksiz kıskançlıkların birçok birlikteliğin cellâdı olduğunu unutmayın.
Bazı insanlar elindekilerin ve yanındakilerin kıymetini kaybetmeden bilmez. Bu tip insanları kıskandırmak olumlu olabilir.
Değer bilen insanları kıskandırmaya kalkışırsanız; onu sevmediğinizi, değer vermediğinizi düşüneceklerdir. Hatta sizin hakkınızda yanıldığını düşünüp sizden nefret etmeleri bile mümkündür.
Sevdiğiniz insan sizi aradığında neden aradığını sakın sormayın, bırakın kendisi anlatsın. Sorunuzu yanlış algılayıp sizin ona “beni arama” dediğinizi düşünebilir. Belki sizi sevdiğini söylemek istedi, belki sadece sesinizi duymak istedi. Neden aradın gibi bir karşılık onu üzecek ve kıracaktır unutmayın.
Bu tip davranışlarınızla duyularını açıklamasına engel olduğunuz insanın size karşı ketum olmasından, ilgisiz olmasından şikayet etmeye hakkınız olmadığını bilin.
Seven bir insanın sevgisini sorgulamayın; Sevgi öyle bir şeydir ki ne sorguya ne yargıya gelir. İlk zamanlar size sevgisini ispat etmeye çalışsa bile bu geçici bir durumdur. Bir yerde bıkacak, kendisine inanmadığınızı ve en kötüsü belki onu sevmediğinizi, değer vermediğinizi zannedecek; bahanelerle ondan uzaklaşmaya çalıştığınızı düşünecektir. Herkes kendi yüreğine göre, kendi kapasitesine göre sever, sevginin ölçüsü tartısı yoktur. Yargılayıp sorgulanan bir ilişki zamanla tükenecek, yok olup bitecektir.
Sevgide bencil olmayın. Hep ben diyen bir insana bir ömür katlanmak zordur. Belki buna katlanan, boyun eğen biriyle birlikte olabilirsiniz. Ama bilin ki bunun bir sonu vardır ve bir gün muhakkak bu son gelecektir. Biz diyebiliyorsanız ne mutlu, aksi halde yalnız kalmak ömür boyu kaderiniz olabilir.
Sevdiğiniz insanı değiştirmeye kalkmayın; Her insanın hataları, eksiklikleri olacaktır, mükemmel insan diye bir şey yoktur. Onu olduğu gibi kabullenin. Kabullenilemeyecek kadar büyük hataları varsa oturup konuşmayı deneyin ama kırmadan yargılamadan anlatmaya çalışın. Unutmayın ki sizde hatasız değilsiniz!
Karşılıklı olarak birbirinizi tanımak birlikteliğinizin devamı için çok önemlidir. Sizi tanımasına fırsat verin, hatta bu konuda ona yardım edin. Soru sormayla sorgulamayı, tanımaya çalışmayla eleştiriyi birbirine karıştırmayın. Bırakın sorsun, bırakın tanısın.
Sevdiğiniz insandan çeşitli istekleriniz ve talepleriniz olacaktır; Bunlarda maddi ve manevi unsurları göz ardı etmeyin, gücünü aşacak taleplerde bulunmayın ve aynı duruma düşebileceğinizi unutmayın.
Duygularınızı ifade etmekten çekinmeyin. Kızgınlığınızı ve şikâyetlerinizi söylediğiniz gibi sevginizi ve övgünüzü de söyleyin. En iyi insan bile devamlı eleştirilmekten bir gün bıkacaktır. Eleştirilerinizi abartmayın ve yapıcı olmaya gayret edin.
İnsanlara değer vermek önemli bir konudur; “Gereğinden fazla verilen değer, soytarıyı kral eder” sözünü aklınızdan çıkarmayın. Kimseyi küçümsemeyin ve gözünüzde büyütmeyin, cümleyi sonlandıranın nokta olduğunu unutmayın.
Samimi olun, lakayt hareketler ve sözler sarf etmeyin. Her şeyi yerinde, zamanında ve kararında yapmaya dikkat edin. Yemeğe tat veren baharat veya tuzu fazla koyarsanız tadının kaçacağını unutmayın.
Günü kurtarmak veya onu kırmamak için yapamayacağınız şeyleri vaat etmeyin. Bunun ileride güven bunalımına yol açabileceğini aklınızdan çıkarmayın. Birlikteliklerde güvenin sevgiden bile önemli olduğunu bilin.
Anlaşılacağı üzere insan ilişkilerinde başarılı olabilmek gerçekten sanattır. Karşınızdaki insanı tanımayla işe başlamanız her şeyi hallettiğiniz anlamına gelmez, tanımak ilk adımdır. Adımlarınıza dikkat ederseniz uzun soluklu birliktelikler ömrünüzü renklendirecektir.
Fahrettin PETRİÇLİ
YORUMLAR
Merhaba,
Değerli Fahrettin bey,
Bilgi dolu bir paylaşım. Tebrik ederim.
"Her insanın hataları, eksiklikleri olacaktır, mükemmel insan diye bir şey yoktur." demişsiniz. İşte bu önemsenmesi gereken bir cümle... Kendi hatalarımızı farketmeden, karşımızdakinin mükemmeliğini beklemek, işte kaybedişler... Hepimiz insanız.
Saygı ve Selamlarımla...
İnsan ilişkilerindeki başarı şartsız yaklaşımın erdemli dağından yağa yine insanlığa hizmet olarak...
Hizmet huzurdur... Hizmet yarına yürüyecek mutlu gölgeler çoğaltmaktır...
Ve işin sırrı "ben" değil "biz" diyebilen amaçlar gütmektir...
Düşündüren değerli bir paylaşımdı...