- 3695 Okunma
- 8 Yorum
- 0 Beğeni
KURTULUŞ SAVAŞI'NIN KAHRAMAN KADINLARI ( III )
SAİME HANIM
Milli Mücadele döneminde 15 Mayıs 1919’da Kadıköy’de düzenlenen mitinge katılmış mitingden sonra tutuklandıysa da kaçarak mücadeleye katılmış, yaralanmış ve İstiklal Madalyası almıştı. Savaştan sonra İstanbul Lisesinde edebiyat öğretmenliği yapmıştır.
YİRİK FATMA
Gaziantep’te Fransızlara karşı verilen savaşta (1 Nisan 1920-8 Şubat 1921) çete teşkilatına katılmak isteyen Yirik Fatma gelmesini istemeyenlere karşı «Benim kanım, sizinkinden daha mı şirindir?» cevabını vermiş ve çetecilerle birlikte yola çıkmıştı.
NACİYE HANIM
20 Mayıs 1919 tarihinde İstanbul Üsküdar’da düzenlenen mitinge katılan ve söz alan kahramanımız bu mücadelede kadınların da erkeklere yardım edeceği konusunda teminat vermişti.
FAİKA HAKKI
Erzurum’da toplanan “Şark Vilayetleri Müdafaa-i Hukuk Cemiyeti”nin (Temmuz- Ağustos, 1919) de etkisiyle kadınlar da protesto hareketine giriştiler. 1919’un Kasım ayında Erzurum Kız Lisesi Müdiresi Faika Hakkı, Muradiye Camii’nde toplanan kadınlara hitaben yaptığı konuşmada, onları etkin protestolarda bulunmaya çağırmıştı. Onun teklifi ile İstanbul’u işgal etmiş olan İtilaf kuvvetleri temsilcilerine ve ABD Senatörlerine tepki telgrafları çekilmişti.
SULTAN HANIM
Adana bölgesinde çarpışan partizan müfrezesi geçici olarak Toros Dağlarından geri çekilirken, Sultan Hanım da inekleriyle beraber onlara katılmış, çete dağda kaldıkça ineklerinin sütüyle onları beslemişti. Müfrezedekiler onu sevgiyle “anne” diye çağırmıştı.
SÜREYYA SÜLÜN HANIM
Van doğumlu Süreyya Hanım, Erek kasabasında 500 kişilik bir çeteye katılmış, 1,5 aylık bir çatışmadan sonra yaralanınca Erzurum’a dönmüştü.
NAZİFE KADIN
9 Mart 1922’de Çanakkale Bigadiç civarını kuşatan Yunan ordusu Komutanı Nazife Kadın’dan bilgi istemiş, ancak o bilmediğini, bilse bile asla söylemeyeceğini ifade etmiş, bunun üzerine Yunanlılarca fırına atılarak şehit edilmiştir.
DOMANİÇLİ HABİBE
Kurtuluş Savaşı sırasında cahil evladının düşmana yol gösterdiğini duyunca İnegöl’e inmiş, bir kurşunla oğlunu yere serip ardına bakmadan geldiği dağlara geri dönmüştür.
SATI ÇIRPAN
Millet mekteplerinde okuma yazmayı öğrenen Satı Hanım, Kurtuluş Savaşında cepheye sırtında mermi taşımıştı. 1934 yılında Atatürk’ün kadınlara seçme ve seçilme hakkı vermesiyle meclise giren ilk 18 kadın milletvekilinden biri olmuştu.
BİTLİS DEFTERDARININ HANIMI
Kahramanmaraş’ta düşmana karşı verilen mücadelede en fazla yararlılık gösterenlerin arasında bulunmaktaydı. Kayabaşı Mahallesi’nde 8 düşmanı öldürmüş daha sonra erkek elbisesi giyerek milis kuvvetlerine katılmıştı.
İnönü Savaşlarına Katılan ve Madalya Alan 12 Kadından İsimleri Tespit Edilenler: Ali kızı Alime, Hacı Osman kızı Fatma, Besim kızı Şükriye, Musa kızı Fatma, Veli Onbaşı kızı Ayşe, Molla İbrahim kızı Fatma, Ali kızı Ayşe, Molla Hasan kızı Fatma
YORUMLAR
Ülkemin kurtuluşunda canla başla görev alan kahraman kadınlarımızı okumaktan gurur duydum.Cesaret aldım. Allah hepsine rahmet eylesin. Ülkemin Kahraman kadınları. Sizlerle gurur duyuyoruz.
Bu güzel tarihimizi bizlerle paylaştığın için;
Çok teşekkürler Nazlıgül.
Sevgilerimle, kutladım.
Bu konuya ilgi duymanız, yayınlamanız çok mutlu edici. Duyarlılığınız için sizi içten tebrik ediyorum. Turgut özakman ÜÇLEME sini ve Sİnan Meydan Cumhuriyet Tarihi Yalanları1-2 yi öneriyorum. Saygılar...
Bu kahramanlarımızdan hiç farkları yok diğerlerinin de zira her insan bir ananın ellerinde şekillenir.Yiğit delikanlıları yetiştirenler de yine Anadolu kadınıydı,analarımızdı. Bu paylaşımlarınızı zamane kızlarımızın okuyup hisse kapması dileklerimle sizi gönülden kutluyorum...
nazlıgül
Çok azimli bir insanmış kutlarım her iki insanı yazılarınız çok güzel...
Adem Güngör
Domaniçli Habibe-Kurtuluş Savaşı sırasında cahil evladının düşmana yol gösterdiğini duyunca İnegöl’e inmiş, bir kurşunla oğlunu yere serip ardına bakmadan geldiği dağlara geri dönmüştür.
Mustafa Kemal Atatürk, kurtuluş mücadelesinde ve sonra devrimlerini gerçekleştirirken, boşuna kadınları etrafına toplamamıştır. Türk kadınının aklına, erdemine, zekasına, insanlığına her zaman güvenmiştir.
Kazanılan bu Cumhuriyetin kadınları olarak bize sunulanın değerini bilmek üzere ...
Teşekkürler kalem.
Kezban Turan tarafından 1/4/2012 11:21:27 AM zamanında düzenlenmiştir.
nazlıgül
Cumhuriyet ile bize sunulanları değerlendirmek onları korumak yine bizlere düşüyor..
Çok teşekkür ederim sevgili Kezban...