- 1248 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
" KORKMAZLAR" ARDAHAN ÖYKÜLERİ 234
Ebeveynler ile toplantı yapıyorum.
Yedi kişi... bir benem diğerleri öğrenci velisi.
Başarı stratejisi nedir? Ben, onu dedim.
" Bildim bildim. Bilemedim bilemedim, onu dedim, yok yok demedim."
Başarılı olmak deriz dedi bir veli:
- Başarılı çoban olsun oğlum, bu yeter bize. Başarısız doktor olmasında, dedi.
Meslek meselesini aşmıştı kimiydiyse konuşan.
Meslek değildi dert’i başarıydı derdi ve başarıyı strateji olarak taht_ı altına alıyordu.
Temel çerçeveyi ne de güzel çizmiştin halacığım, sen ölmeyesin!
Başarıyı taktik seviyede değilde soyut bütünde serdediyorsun halacığım.
Başarı menzilde bir ufkun hepsi öyle diyorsun, dedim.
Bireysel bir örnek versene halacığım dedim.
Bizim köylü Mehmet Şefik Korkmaz, dedi.
Başarısız doktor olmaktansa başarılı usta olmaya en iyi örnektir.
Allah kendine versin ustalığı ile zenginliği de dil’e destandır.
Şahsiyeti çalışkanlığı ve diğer hasletleri: bütünlü başarılı kişi örneğine haslık teşkilidir.
"Duvar örecen temel üstüne tuğla veya biriket örecen, gönyeyi nasıl tutarsın?"
İki duvar ustası tartışıyor. Bu tartışıya Nahcivanlı duvar ustalarıda dahildi.
Göleli usta Nahcivanlı ustalara hiç pasvermer.
Onları dinlesene onların okullu duvarcı olduğunu duymuşam, dedim.
Göleliusta:
- Annamazlar! diye cevabı cevap oldu.
- Ola gardaş niye annamazlar, diye cevabına cevabım oldu.
Gönye işini gene Göleliusta çözdü. Eline kağıdı kalemi aldı. Subasman üstünde iki duvarı az ördükten sonra: en kısa kenarı 60 santim düz boyda, ikinci kenarı 80 santim yine düz boyda, üçüncü kenar iç kenardır ki birinci ve ikinci kenarın içerden 100 santimlik bir cetvelle dümdüz olduğunu teyit etmesi lazımdır bu eşit olmayan üçgen’i elde ettiniz mi, gönyeyi tutturdunuz say! Diye güzelcene açıkladı.
Korkmazlarla ilgisi: Göleliusta bunu Derviş ustadan öğrendiğini söyledi. Allah işini rastgetirsin, dedi. Derviş usta iyi ustaydı!
Derviş ustada Korkmazların yanında yetişmiş bir zanatkardır. Kişiliği, efendiliği ilede... on puandır.
Derviş usta dişçilikte bir müddet çalıştı. 1974 senesinde Mehmet Korkmaz’ın önayak olmasıyla, usta Çanakkale seramiğe seminere gitti. Derviş K aya Korkmazların eniştesidir.
Çanakkale de Tevfik Korkmaz’la birlikte birincilik brövesi aldılar.
Derviş Kaya köyde kadının dişini çekiyor ve mesleğe dönmemek üzere diş çekmeymiş bu. Kadın Hastanelik olmuştu.
" Ondan demek başarılı hangi sahada olunuyorsa o sahaya tebdil-i mekan etmeli!"
Derviş usta dişçiliğe tövbe billah etti!
Korkmazlarda çalıştı. Alman disiplini tarzında çalıştı.
Tarz-ı disiplini Mehmet Korkmaz’dan almıştı.
M. Şefik Korkmaz Avusturya’da çok seneler önce, çok seneler çalışmıştı.
1966’da Askeri Lojmanların yapımında birlikteydiler.
Derviş usta ve Mehmet Korkmaz...
Lojmanların tesisatında işlendiler.
İddia olunur ki: Miskalen hata, da, hata ararsan bulamazsın.
Kazan dairesinde, kalorifer tesisatında, radyatörlerde hata bulamazsın.
Bu dakka gitsen bulamazsın!
Mehmet Şefik, Cemil usta, Tevfik usta ve Derviş usta projeyi realize etmişlerdir...
Yatılı Bölge Okulu!
Ardahan tarihinde sıcak kanal nedir görmemiş. Sıcak su kanalı kazan dairesinden binalara çekildi.
Korkmazlar 1 metreye 1 metre kanallarla çektiler. Mehmet Korkmaz’ın icadıdır.
Şefik ustaya argon kaynak elektronunu ver. Kaynağı bal gibi akıtır.
Bölge Okulun kanal sistemini, inşaat denetçileri beceremezsiniz dediler. Mehmet usta becerdi!..
Ardahanda ilk " Central heating" merkezi ısıtma denemesi bölge okulda Korkamazlar tarafından başarıyla yapıldı. Önceden her binanın kazanı o binanın altındaydı.
Yibo ilk’tir ve Mehmet ustanın halen övündüğü şaheseridir.
Derviş usta fayansları yaparken peşine maşrapa taşırdı çırağı. Maşrapa da sulu çimento olurdu. O zamanlar harçla fayansı düzerdiler. Fayans arası dişlere sulu çimento maşrabadan bocaederdi, Derviş Emi.
Şimdi git! O fayansları sök! Nerde? Sökemi bilirsin!
Çanakkale seramikten brövesi vardı onun. Tesisatın piriydi o!.....
330 metre kare çatıyı kaç güne yaparsın sana soruyorum. Saçlar dahil çelik çatı. Kaç güne yaparsın. İki günde arabayı yaptırmaya Hopa’ya gitmişim. Onuda hesaba kat.
-Bir ay.
-Ben sene diyem dokuz gün.
-Kimsenin yardımı oldu mu?
-Yok!
- Sadece iki nahcivanlı o da aşağıdan malzeme veriyordular. Ne çektim ne. Sorma gitsin,
burda babamın verdiği bilgi ve eğitim vardı.
Tevfik usta inşaat kalfası, inşaat kalfalığında namlıdır.A şimdi git sana projesini çizsin.Demir ne gider, çimento ne gider söylesin.
Cemil Korkmaz kalorifere çıkart kaynağı ver eline kollektör bağlama, ustalık konusunda da Mehmet Korkmaz’ı de
Zafer Korkmaz?
Cam konusunda o:
Cam sanatında; cam onun tırnağına gelemez.
Mehmet korkmaz’ın çocukları:
Zafer. Zaferden büyüğü Osman İsviçrede. Kablo fabrikasında başusta. emeklisine az varmış.
Korkmazların zanaatkarlığı nereden?
Dede Süleyman Korkmazdan geliyor.İstiklal savaşı gazisi. Nalbur dükkanında dedenin fotoğrafı var. İnşaatcıymış. Tevfik Korkmaz baba mesleğini sürdürdü.
SÜleyman Dede Ölçekte bir kapı yaparmış. Kapı ortaya geldiğinde dik dururmuş. Öne geldiğinde kapanırmış. Lamsız- cimsiz.
Hac’a 1977 de gitmiş. Hac’dan geldikten sonra nalbura bir daha uğramadı.
Maaşını Behçet torunu gider bankadan çekermiş.
Harçlık aldığında hemen geri verirdi.
Cumhuriyet bayramında dedem ve Feramuz Çağlayangilin gazi bir dedeleri vardı; jeep ile törende resmigeçitte halkı selamlardılar.
41 yıldır dükkan açıktır. İlk Mecit Dayıların dükkanda faaliyete başlanmış.
Kendi yerlerine geçtikten sonra ise Korkmazlar Koll. Şti. ibaresiyle devam etti dükkan.
...............................
" Kaloriferin kalbi kaynaktır.
argon aseton çubuklarını önüne dök. Flanşları kaynatırsın kollektör yaparsın.
Vanaları yaparsın. Kazan arkasını yaparsın. Kazandan iki tane pompa çıkar. Ortada by-pass vanası var. Elektirik kesildiğinde, pompaların üstündeki vanalar kapatılır. Ortadaki by-pasa vanası açılır. Bu şekilde kazanın kendi kaynamasıyla devridaim eder. Kaloriferin inşaasında yani kurumunda el- beyin- koordineli çalışmalı.
Damalda askeriyenin kaloriferini kurduk. Ustalar Erzurumdan gelmiş. Karbit oksijen tüpü kaynak teli yetiştiremedim. En sonu bir ton malzeme yükledim. Kış günü soğukta kalmışlar. Sabaha kadar kaynak yaptım.
Pistir elektronun dumanı ha.
Sabah beşte yola çıktım: 1’5 saatte damaldan buraya Ardahana gelmişim. 12 ye’cak uyumuşum.
Babam sordu:
Nerdesin araba nerde.
arabayı evin öne çekmişim.
Kaynak ateşi elektron dumanı yanık ot kokusu gibi kokar."
30-10-2011
ardahan
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.