- 1838 Okunma
- 5 Yorum
- 0 Beğeni
Şiir yazma sanatı 1
Şiir yazma sanatı
Şiir edebiyat da az kelime kullanarak en çok duyguyu anlata bilme sanatıdır diye yorumlarsak pek de yanlış bir tanımlama olmaz kanımca.
Ve de yola bu düşünce ile çıkarsak öncelik ile dikkat edilmesi gereken, hassas davranılması geren durumlar var ki bunlar bir metnin şiir olabilmesi için olmaz ise olmazlardır.
Bir şiiri oluşturmaya başlamadan önce anlatacağımız şeyden emin olmalıyız ki yazı bizi kandırıp başka bir yere götürmesin. Yani ilk önce ne anlatmak istediğimizi net olarak bilmeliyiz.
Anlatmak istediğimiz konuya karar verdikten sonra bakış açımızı belirleyebilmek için şiirin felsefesini seçmeliyiz. Yani aynı konu farklı bakış açılarıyla binlerce farklı pencereden anlatılabileceği için bizim kendi penceremizi belirlememiz gerekir. Örneğin sözünü ettiğimiz konu aşk olsun diyelim. Biz yazacağımız şiire aşkın neresinden bakacağız. Kederli bir yanından mı, coşkulu bir yanından mı ya da umutlu, umutsuz bir açıdan mı? Biz nereden bakacağız bu çok önemli, felsefesi oluşmamış bir şiir, anlaşılmaz ve dağınık olur. Aslında kısaca şiir olamaz…
Şiir duyguların matematiğidir, aslına matematiği bozuk her şey sanılan değildir. Bu nedenle şiir yazarken en çok dikkat edilecek şeylerden biri de matematiksel bir hatanın olmamasıdır. Örneğin fazladan tek bir harf şiiri bozar ya da eksik olması. Tıpkı müzikte olduğu gibi, bir notanın eksik ya da fazla olması nasıl tırmalarsa kulağı şiir de öyledir. Bu nedenle iyi hesaplanmalıdır sarf edilecek sözcükler.
Dil şiiri en iyi yansıtan unsurdur, bazen çok da derinliği olmayan konular bile usta bir dil ile yazılmışsa çok keyif verici olabilir. Yazarın kendi dilini oluşturması ve özgün olması en önemli konudur şiirde.
YORUMLAR
Söylediklerinize tamamen katılamıyorum. Şiir yazacağım zaman hiç kurgulamam. Ben bir ayrılık şiiri yazacağım ve ayrılık olayını pişmanlık duygularıyla betimleyeceğim dersem, bu şiir olmaz (yani benim için böyle, sizi veya bir başka şairi kastederek genelleme yapmıyorum). Kurgulayıp-planlayıp birşeyler yazdığımda bir hikaye-bir roman-bir masal hatta en güzeli bilimsel bir makale olabilir çok rahatlıkla. Metinler örgüden ibarettir neticede. Ve kurulduğu gibi rahatlıkla çözümlenebilir.
Ancak ben şiir yazarken, bu nasıl oluyor bilmiyorum ama, kelimeler kendiliğinden dökülüveriyor, sanki daha önceden okumuş ve ezberlemişim gibi. Hani bir "otomatiklik" derler ya, önemli bir edebiyat akımında. Tamamen onun gibi, bilinç altı katkılı!! Zaman zaman kelimelere yetişemem, unutmamak için seri bir şekilde karalarım. Şiir sona erdikten sonra okurum, beni çok rahatsız eden sözcükler-dizeler varsa değiştiririm, kaldırırım-eklerim. Ama büyük çoğunlukla beynimin ilk ürettiği biçimde kalır herşey.
lasainte
ERKAN ÇELİKOL
lasainte
ERKAN ÇELİKOL
Seviyorum şiir yazmayı ve okumayı .Değerli dost değindiğin konu çok güzel teşekkürler...
Sevgi ile kal..
ERKAN ÇELİKOL
ERKAN ÇELİKOL
HER İŞİN BİR USTASI MEVCUT BİLİRİM
USTANIN ÖNÜNDE TEREDDÜTSÜZ EĞİLİRİM
USTALIĞIM BAŞKA KONULAR BENİM
DİKKATE ALIRIM ARTIK EMİNİM
SAĞOL ŞAİR-YAZAR-OYUNCU