- 1206 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ayağıma yer edem... ardahan öyküleri 230
"Ayağıma yer edem, bak gör ben sene ne ederem!"
Bene kafi geldi, bir kelime tapsam, ikisi kifayetli.
Kelime arkeolojisi varmış.
Kelime arkeologları varmış.
Eneyside: " Eski dil kurumu başkanıymış."
- Koy olsun!
- Ardahan’da zibil olmuş araba.
- Koyolsun!
- Araba ne’cak olursa Ardahan müreffeh olur. Koyolsun!
Sözün sahibi:
- Koyolsun: Araba refahın nişanesidir. Koy olsun!
" Kahteren" kelimesi ise kaç gündür düşünüyorum, nerden bulacağımda ve çözeceğim.
Düşünmemim ardından aramaya taramaya geçtim.
Nettimse Nafile!
Kitaplarda, lügatlerde: Arama beni, bulurum seni!...
Yok, yok, yok!...
" Kahteran" erkek ismi, manasını merak ediyorum, kökeni nerden geliyor?
Farsça mı? Arapça mı?
Macar veya Hun kökenli mi?
Nal toplattırdı bene bu isim.
OLA BABA AŞK OLSUN!
Kahteran kelimesi nerden gelme diye soruyorum, her önüme gelene ve kaynaklara.
Nal topladım: Yanıt: Sende neyse bende de o!
Kahteran kelimesini tesbit etmem beni teselli ediyor. Bu sözcük ve haleler sarılı özü açılınca neler çıkacakmış neler... gör olacağı!..
Oturmuşsun çayocağına; keyfin binbeşyüz.
Çayın içersin, o sene (sana) ne dedi ki herifi tersledin anan goru!
İllahladınya, herif teslim olmuşların yeminiyle cevap verdi:
- Allasez!.. dalına arama, dedi.
De ki sene ne?
İkinizin meselesi neydi? Sen illahlayınca: O " ALLASEZ " dedi.
Nedendi? Meselenin aslı faslı?
ALLA’SEZ kelimesi ise: Allahı severseniz olmalıydı.
Alla’sez sözcüğü: Bu forma gelirken, girerken ne serüvenler yaşamıştır.
Çayocağındasın, pağacayı yiyersin. Poğaça diyer İstanbulda cemaat pağaçaya.
Karnın doydumu allasen?
" Alla’sen",
ALLA’SEN: Allahın seversen’in kısaltılmışı oluyor, de mi?
Kelimeler transformasyonu kendi yaşamöyküleriyle, öteki öykülerin, neler, nelerini taşıyor.
Bilmek bu yüzden salt, güzel olsa gerek!
... Titriyordun, canın kızdı. Çayın yudumladıkça.
Çayevi! Sen soğumuştum. Dün sobayı kalamışlardı. Oydu sıcak namına son sıcaklığın. Çayocağın ölü yaz güneşi, kışa kalmazdı, diyerek fasl-ı sıcaklığı kapatalım.
Televizyon sene gelende: Kız spiker, sen diyen! Ardahana kar mı yağacakmış? Torpak ölün başına! Sen diyende kar yağar mı? Hesaplı günlerdeyiz. Kar hesapsız yağar mıymış?
Soğuk kokuyordun ayaz!
Çayocağı sene bed baktı. Közde ateş vardı. Onun tesivini çekti. Çayocağı: Ayaz sana demedi mi?
" _ Kavatlığın lüzümü yok. savutma ocağımı. Çık geldiğin yere geri get!"
Ekranda spiker kız bir dünyaya camın ardından bakıyordu. Da öyle! İşin doğrusunu deyecen babam!
Babam’a kurban!
Süpürgeliklere hiza dizilmişti sehba kimi masalar. Sehbalara tay istollar.
Şeker kapları kapaklarını deviriyordu. Ağzısilme şekeri kırmışta doldurmuştu çaycı.
Şekerden bir delikanlı, bir şeker kırığı:
- Ola, gözüyle gören gavat şekerkabı! Genleşip durma da! Kapağın devrildikçe genleşme katsayısına bağlı bizde dökülüyoruz. Ne bilem yıkılıyoruz falan!
- Kazaleyn oldu.
Kazaleyn, yıllardır tesadüf etmediğim sözcük. Biz çocukken söylerdik. Söylendiğini görerdik.
KAZALEYN.
Kazaleyn kelimesi ağızdan çıkışı ardından.
Dörünbaş’a geçti. Çay dedi. Çay içecekmiş.
Senelerdir. Kapıda kalmış. Kimse bunu adama saymamış. kazaen kelimesini kullanmışlar.
Çok üşümüştü Sarzep patetesi aklaşıra aynen... onun hastalıklı aklığı gibiydi.
De ki ola sen neye haya kalersin, kazaen kelimesi?..
Kazaleyn’e günah bir lokma ısınsın, çayını içsin.
Koy olsun kelimesi ise pağaça almış onlan cenk eder. Ağzında dişi yok.
Taa, dişini Berber Nevzat’a çektirmiş... miş... miş...
Çayocağı kelime kurultayına döndü. Hııı?
" Hiçbirşey umduğum gibi çıkmadı. Dünyayı nasıl değerlendirirsin, tek kelimeyle dersen?
- Hiçbirşey umduğum gibi çıkmadı. Hiçbirşey umduğum gibi değildi. Ne umarsın? Ne bulduk!"
Kıtan Mama: Nebahat Halama derdim. Güllü Mama: Kamil Kısakol’un annesi ve annemin Halasıydı. Anşa Bibi: Ayşe Halama derdim. Gücü Mama: Gücü Teyzeme derdik.
Pamuk Cice,
Gülperi Bacıma: Aba derdi, çocukları.
Ede derdi, dedeme, babamlar.
Lele derdim annemin babasına.
Halo, derdi arkadaşlarım amcalarına.
Ape, derdi arkadaşım İbrahim babasına.
Salih ilkokul arkadaşım, Posofta: Daday derdi babasına...
Aklıma nerden geldi?
"Nietczhe ağladıkça" romanı neyi öz olarak veriyor?
Bene kalsa:
Nietzche’nin imanının, güçlü olduğunu ispat etmiyor mu? Mezkur roman!
Al sana polemik!
yalçıner yılmaz
9/10/2011
ardahan
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.