- 627 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
gırnatanın virtüözüydü... / Ardahan öyküleri 208
Civan Gasparyan’ı düdüğün piri sayarız.
Zurna: Binali Selman,
Mustafa Kandıralı...
Şimdinin gede- güde’leri onları ilerde gençler yazsın.
Hey gidinin gidenleri:
Bizim Gafer Usta, düdükte Gasparyan gibiydi.
Gafer Ustayı prova edeceğim tekbir kayıt yok. İsbatı gayri mümkün.
Herzamanın üstün keman virtüözü: Pagani’nin müzik kaydı yoktur. Dinleyenlerin kabulüne binaen bizde itimaden hele... Paganini büyüktür diyoruz.
Demem o ki:
Şöhret büyüklüğe dayak değildir.
Büyük bir sanatçının kaseti kayıtları olmakta şart şurt değildir.
O an ki muhiti buna kefilse şehadet ediyor ve etmişse. Sıkıntı yok diyor ya gençler: Sıkıntı yoktur.
Bu gözlerimle gördüm: Yadiğar Dayı’nın klarnet çaldığını. Kulaklarım küçük çocuk kulağıydı. Dinledim, o mutluluğa erdim. Büyük yorumcuydu. Klarneti fevkinde çaldı. Kayıta düşsün diye anıyoruz; Bildiklerimizle şehadet ediyoruz:
Yakın şahitlerden biri oğlu Zafer anlatıyor:
- Babam Yadiğar Çoban amcam Rasim Çobanla beraber Hanak Avcılar köyünden Ardahana gelmiş yerleşmiş. Kadir ve Kurban amcamlar köyde kalmışlar.
Bibilerim: Hanım, Çiçektir.
Dedem vefat etmiş. O devir yokluk yoksulluk devri. Nenem Suzan Hanım da onlarla beraber Ardahana gelmiş. Bibimin beyi Rizeli Niyazi Yücel’dir. Torna- Tesviyede mahir adammış. Ardahan küçük kasaba bir yer.
Babama mesleği öğretiyor. Yanına çırak alıyor. Babam öğrenci edebiyle ustasından, eniştesinden mesleği öğreniyor. Siz de bilirsiniz babamın ustalığını.
Klarnet çalmayı diyorsun? Babam önce zurna çaldı. Klarneti kendi kendine öğrendi. Zurnayı rahmetli Gafer Usta öğretti. Gafer Usta elvermişti babama. Babamın çok iyi olması o yüzdendir: Gafer ustanın öğrenciliğini etmesindendir.
Babamların gurubu vardı: Müzik gurubu: Hamit Zorlu keman çalardı, Cemal Amca akerdeonu çalardı, Şentürklerdendir.
Gurup ziyafetlere gidermiş. İnce saz heyeti, de, sen buna!
Ardahanın ileri gelen insanları toplantılara çağırırmışlar gurubu: Babamlar gider icra-i sanat eylermiş.
Tabii tabii düğünlerede gidermişler.
Bürokrasinin ileri gelenleride çağırırmışlar. Hamit Amca DAVA VEKİLİYDİ bilirsin.
Ne mi çalarmışlar: Ardahanın yolları...
Demin Babamın hiç müzik kaydı yok dedin. Bu bir yere kadar doğrudur. Babamlar Ardahanın Kurtuluşunda bir tarihte Ankarada TRT de proğram yaptılar. Bunu biliyorum. Bu ortaya çıkana değin sizin tez geçerlidir.
Kemal Abim, benim gibi babamın çırağı oldu. Bizi babam yetiştirdi. Allaha çok şükür benim mesleki seviyemde malumunuzdur.
Ben babamdan şunu öğrendim: TEMEL EĞİTİM’in önemini.
Kardeşim Ayhan bizden bir o heves etti klarnet çalmaya. Rahmetli babamdan sonra çalgıların hepsini öğrendi. Şimdi hepsini çalıyor.
Babam mey de çalardı. Evde çalardı. Hüzünlendiğinde. Sakin bir ortamda. Dünya ile alışverişte... fikirleştiğinde.
Nenem Suzan Hanım da dinlerdi. Hem de ağlardı. Belki babamda içten içe ağlardı.
Babam kırk dokuz yaşında vefat etti. 1980 senesiydi. Genç vefat etti. Kalp Krizinden... doktor falan yoktu o zaman sen de bilirsin. Tansiyon bilmezdik, ilacını bilmezdik.
Babamın çok sevdiği parçayı dedin? Babamın çok sevdiği parça: BERİBANİ: BERİBANİ KURBAN KİBAR KİBAR HU BAMEKE!... isimli Kürtçe bir parçaydı. Onu çok sevdiğini biz çocuklar hissetmiştik, ne bileyim bize öyle gelmişti. Evet: BERİBANİ’ydi.
Zafer’e sağol dedim. Zaferden ayrıldım.
Gidenlerden birini daha yazmıştım.
Ardahandan gidenlerden biri: YADİĞAR ÇOBAN
Allah rahmet etsin! Bizim Ardahanın klarnet üstadıydı.
YALÇINER YILMAZ
16-07-2011 ÇANAKKALE
© 2013 Microsoft
Koşullar
Gizlilik
Geliştiriciler
Türkçe
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.