ESKİDEN
İlkbahar ağaçların en narin dallarından başlayarak,en yaşlı ve iri yorgun dallarında yaşam seslerinin duyulduğu,topraktaki suyun buharlaşıp gökyüzüne yükselmeye başladığı,ahır hayvanlarının gözlerini yeşil otlaklara diktiği zamanın adıdır.
Okulun camına vurup,gözleri kamaştıran güneş ışıkları, hece fişlerini sınıfın köşesindeki ipe dizen çocukları tahrik eder,dışarıda oynamaya,koşmaya çağırır adeta.
Kalın kazaklar ,koyun keçi kılından çoraplar ve bereler tahta sanduklara tıkıştırılarak,kısa kollu mintanlar, ince giysiler buruş buruş uyandırılır tavanarasında bohçalardaki uykularından.
Toprak hamile bir kadının karnı gibi hazırdır atılacak tohumlardan en güzel ürünlerini vermeye sakin bir bekleyiş ve derin bir heyecan ile.
Irmakların gürültüsü dağlardan sırtlarında taşıdığı suların son kar birkintilerinden eriyen damlalar olduğunu haykırır ellerini kayalara vurarak tuttuğu neşeli,coşkulu tempo ile.
Ve son yağmurlar İlkbaharın billur renkli,berrak havalı günlerine hazırlamak istercesine son sefer temizlemek için yıkamaktadır dünyanın yüzünü, bedenini her zamanki türküleriyle.
Kilerlerde bir önceki yıldan artakalan bal,yağ,peynir, lor ve diğer katıkların saklandıkları tahta kaplarında , kadılarda ve dolaplarda bozulmaya yüz tutmuş son kırıntıları tüketilmektedir artık.Boş kalan kadılar özenle temizlenir ve yayla hazırlıklarının da başladığını hatırlatır .
Doğu Karadeniz’in bu dağ köylerinde dik yamaçlarda bulunan tarlaları sürmek için sabanlara koşulan boğalar kış boyunca güçlerini toplamış,emre amade beklerler ahırların en müstesna,en baş köşesinde.
Kuru ot yemekten sıkılmış ahır hayvanları ahır kapısının aralığından rüzgarın getirdiği yemyeşil,taze otların ve çiçek sürgünlerinin hayat dolu , enfes kokularıyla ciğerlerini doldurup bağırmaya ,huzursuzluk yapmaya başlarlar.
Bu dağ köylerine ilkbahar çetin gelir.İlkbaharın sıcak esintili rüzgarını hissedebilmek,karların eridiğini görebilmek için aylarca donmuş ırmaklara,kardan kapanan yollara, evlerin üzerinde her kürendikten sonra tekrar dolan kar tepelerine bakar durur köylüler.
Onun için kıymeti bilinir,sevilir ve her günü değerlendirilir bu havalide ilkbaharın.
Ormanlardan taşınacak kuru odunları,uzak otlaklardan biçilip kurutulan çimenleri, hayvanlar için hazırlanan yeşil yapraklarla kaplı ağaç dallarını taşımak ne kadar zor olsa da ,bu işlerin yapılabileceği zaman kısa süreli olduğundan ,insanlar sırtlarında veya yük hayvanları yardımıyla bu işin üstesinden gelmeye çalışırlar.
Patika yolların kıvrılarak bir sarmaşık gibi dolanıp üzerinden geçtiği dağların eteklerinde kurulan köylerde araba yolu olmadığı için yük hayvanları eskiden beri önemlidir ve zenginlik alameti sayılmaktadır.
Köy’e veya yaylaya gidecek elzem malzemeleri taşımak için,yayladan köye katık indirmek için,köyden şahire gaz yağı,tuz,un ve gerekli malzemeleri taşımak için ne derece ihtiyaç duyulduğu ortadadır hizmet hayvanlarına.Bu yüzdendir ki,ahırınd bu at katır gibi hizmet hayvanı olanalar hatırı sayılan,zengin ve arazisi geniş otlaklar üzerinde kurulu olduğunun işaretidir aynı zamanda.
Bu hizmet hayvanlarının bakımı diğer ahır hayvanlarının bakımından daha masraflı,meşakkatli ve nazlı olduğundan,evin kadınlarının daha çok çalışması hakikatini de göz ardı edemeyiz bu durunda.
Bu fazla emek,masraf ve naz’ı hakkettiklerini anlamak için dağların yamacında asılı köylerde sırtınıza birazcık yük alıp beş on adım attınız mı anlıyorsunuz.
İnsan dostu bu hayvanların alım satım işlemleri genellikle ilkbaharda yoğunlaşır, alıcılar ve satıcılar piyasaya çıkmaya başlarlar.
Zira alıcılar kış aylarında bakım masraflarından kurtulmuş olduklarını, tam işe yarayacakları zaman almanın daha karlı olduğunu dşünürler.
Satıcılar ise kışın verdikleri uğraşın ,zahmetin ,emeğin ,masrafın karşılığını hayvanların en gerekli olduğu zamanda,en yüksek fiyattan satarak daha fazla kar etmek maksadındaırlar.
Her iki tarafın ortak arzuları,müşterek çıkarları göz önüne alınarak neticelenir.
Böylece alım satım yıllarca sürer gider.Burada her satıcı aynı zamanda bir potansiyel alıcıdır.
Her alıcı da satıcıdır aynı zamanda.
Hayat akıp giderken insanlar köyü saran ağır ve kir kokulu sisler arasında bile komşularının dertlerini,sıkıntılarını unutmazlar/dı.
Ve en çok aklımda kalan yanıyla fakirin sofrası ile zenginin sofrası arasında ,bugünkü kadar derin ve hazin uçurumlar yoktu.
Ve herkes birbir acılarını dinler,sevinçlerini yüzlerine sürerlerdi.
Ne oldu bize ?
YORUMLAR
Bi kitap vardı...Kapak resminin üzerinde yağmur damlası...O kadar çok severdim ki o kitabın kapağını,okumadan daha aşık olmuştum kitaba..
Sizin yazılarınızda da;tabiata olan aşkımı buluyorum...Çok güzel efendim..
Allah selamet versin size...
Saygımla...
erolabi
Vesselam bir daha gelinmeyecek hayatta bunca eziyet,bunca koşulşturmaca anlamsız..
Yaşamak...
İstediğin yerde...
Ölmek zamanı geldiğinde...
Aha da mutlulukç..
Selam ve dua ile
Bizlere birşey oldu ama asıl şey sanırım zamanın dünden çaldığını bugüne yanlış aktarmasında sorun...
ki biz bu hıza erişememenin telaşında döktük sabrın eteklerindeki en önemli hazinelerimizi ...
Çok güzel bir anlatımdı...
Tebrikler...
erolabi
TUTMAK MÜMKÜN DEĞİL...
ÖLÜM BİR ANDA GELİP, ALIP GİDİYOR..
YA Bİ DAKKA..BİLE DİYEMİYORUZ..
HAYALLERİMİZİ YAŞIYACAZ YA...AMAN VRMİYO ALIŞ VERİŞ....TAKSİTLER..YARIŞMALAR..ÇEKİŞMELER..
YAŞAMAK..
NEDİR ? DİYE SORMAYA KORKUYORUZ KENDİMİZE?
ÇÜNKÜ SONRA..
bİZİMKİ YAŞAMAK MI DOYA DOYA..DOLU DOLU ? DİYE SORMAK VAR..
SELAM VE SAYGI İLE
Bu güne kadar okuduklarımın arasında, en güzel ilk bahar yazısının finalinde, inceden fakat çok haklı bir mesaj var : ''Hayat akıp giderken insanlar köyü saran ağır ve kir kokulu sisler arasında bile komşularının dertlerini,sıkıntılarını unutmazlar/dı.
Ve en çok aklımda kalan yanıyla fakirin sofrası ile zenginin sofrası arasında ,bugünkü kadar derin ve hazin uçurumlar yoktu.
Ve herkes birbir acılarını dinler,sevinçlerini yüzlerine sürerlerdi.
Ne oldu bize ? ''
Gerçekten sormak gerekiyor : ne oldu bize ?
erolabi
ARTIK BABALRINDAN BİSİKLET İSTEYEN ÇOCUKLAR KALMADI...
BİSİKLET PAHALLI OĞLUM DAHA MÜNASİP BİR HEDİYE İSTE DİYEN ANNELER DE..
ARTIK BİZ DE ÇOCUKLARIMIZDAN " YÜK GEMİSİ" VEYA "ULUSAL TV KANALI AL BANA BABAA" DİYE ŞIMARMASINI BEKLİYİCEZ...
VERDİM HEPSİNİ ONLARA...
BENİ ATIN KAÇKARLARA...
YAŞAMAK BİR ORMAN GİBİ KARDEŞÇESİNE..
VE BİR EROLABİ GİBİ ÖZGÜR..
BİR DAĞ KEÇİSİ KADAR HÜR..
BİR YABAN ÇİÇEĞİ KADAR RENKLİ..
VER AVM LERİ ELLERİNE...
HEDİYE ETSİNLER TAZE SEVGİLİLERİNE..
KİMSENİN KİMSEDE KALMADI AHI...
KIYMAK MODA OLDU İMAMA NİKAHI...
:))))))))))))))))
AHAMDA ŞİİR OLDU.))
HOCAM DEĞERLİ YORUMUNUZA VE ZİYARETİNİZE ŞÜKRANLARIMI SUNARIM..
SELAM VE SAYGI İLE
Abi yeminle ilk bahar geldi sandım birden ve köyüm koktu miss gibi.
"Ve en çok aklımda kalan yanıyla fakirin sofrası ile zenginin sofrası arasında ,bugünkü kadar derin ve hazin uçurumlar yoktu"
demişsin ya güzel abim...
Benim soframda gene yok yeminle.
Bana en güzel yemek bostandan kopardığım domatesle hıyar,
Anamın bazlamaçı.
Hımmm mis gibi tarhan çorbası, Valla birde o köy tavuğunu kesip böreğin üzerine parçaladımmı?
Bir çok zengin öööyg demiştir bunlara belkide.
Ama ben mis diyorum en zengin sofra benimki diyorum.
Bir çorbayla öğün geçirken bile Hamdolsun diyebilmek, Ve o nimetin kıymetini bilebilmek...
Belkide o uçurumu kendimiz yapmışızdır abi.
Değmeleri beğenmeyerek burun kıvırarak...
Ama Onu bulamayanlara diyebilecek bir şeyim yok abi...
Rabbim bize akıl fikir versin , ve cümlemize rahmet etsin inşallah.
Abim benim ellerinden öperim kocaman.:)
erolabi
Ya sorma o bahçeden koparıp yemek bambaşka bişi..
Benim çocuklar elmayı da armudu da markette gördüler..
yumurtalara bakınca kasiyer kızlara sırıtıyolar..
Oğlum bunları tavuklar yapıyor..
O yumurta farklı bişi..
Köye götürdüğümde ineğin memesinden yeni alınıp ısıtılmış süt verdim de " bu bişiii kokuyoo " deyip içemediler...
Ah o kordonunu çekip hıyarı elinle koparmak..hani ince dikenleri okşar elini..
Harrrtb diye ısırırsın.
Sağol kardeşim..
değerli yorumun için sağol varol
Güzel yazı ve güzel tespitler.
Fakat final cümlesinde :
"Ve en çok aklımda kalan yanıyla fakirin sofrası ile zenginin sofrası arasında ,bugünkü kadar derin ve hazin uçurumlar yoktu."
demişsin.
Doğrudur da fakirliği bölürdü insanlar. Yani zengin bildiklerimizde fakirdi aslında.
Çok güzeldi.
Tebrik ederim.
Selam ve sevgiler.
Puanım tam.
erolabi
ben hep aynı yemekleri gördüm sofralarda...
aynı tahta kaşıklar..
ve bi sürü elle yarıştım koca sahanlarda...
Üstad..
Sağol...
Bi tanesin..
Tipik karadenzilisin aynı zamanda...
Yumuşak,merhametli bi yüreğin var..
Kolay kanarsın değil mi???
Öyledir bizum ora uşaği..
Sever..
Döver...
Öyle sever..
:)))))