- 1380 Okunma
- 20 Yorum
- 0 Beğeni
SİZCE HERŞEY FEDA OLUR MU?
Can kıymetli denir hep.. Mal da canın yongası olarak anılır. Ama hepimiz de çok iyi biliriz ki ikisi arasında bir tercih yapılmak gerekirse birinci öncelik kuşkusuz candır. Malın yerine yenisi konur ama can bir daha gelmez. Şu dünyada nefes almak kadar güzel ne olabilir ki?
Peki, canımızın önünde gelen değerlerimiz arasında başta ne gelir? Ya da bunun bir sıralaması var mıdır diye hiç düşündünüz mü?
Bizi bizi yapan değerlerimiz şimdilerde her ne kadar maddiyatla ölçülür olsa da Türk’lüğümüzün şanı "at, avrat ve silah"tan geçerdi eskiden.. Hatta şarkılara bile konu olmuştu. Kimseye emanet edilmeyecek kadar önemli üç değer olarak gösterilirdi.
Tarih kitaplarının yaprakları sararsa da, teknoloji altın çağını yaşıyor olsa da değişmeyen bizi bizi yapan özelliklerimiz iyi ki var.. Hala değerlerine sonuna kadar sahip çıkan insanlarımızın olmasından kıvanç duyuyorum.
İnsanlar namusu için yaşarlar. Dolayısıyla canımız pahasına koruduğumuz değerler arasında başta namusumuz gelir.
Onurlu bir hayat da helal süt içmekle başlar, haram olanı ağza sürmemekle devam eder, leke sürülmemiş bir alınla, beddua almadan, başkasının rızkına, özeline, namusuna göz dikmeden, inancını hiç kaybetmeden ebedi istirahatgahına dönüşüyle de sona erer.
Uğruna nice kanlar dökülmüş toprağımız ve göklerde dalgalanan bayrağımız da çok kutsaldır. Yaşadığımız sürece korumak ve sahip çıkmak hepimizin boynunun borcudur. Kolay mı kazanılmıştır bu vatan, uğrunda az mı şehitler vermişiz. Hepsinin ruhları şad olsun. Bugün bu topraklarda özgürce dolaşabiliyorsak bunu onlara borçluyuz.
İnsanın canını seve seve feda edebileceği en önemli değerlerinden biri de canından can olan evladıdır. Hangi ana ve baba çocuğu hastalandığında "Allah’ım yeter ki ona bir şey olmasın! Ne dert vereceksen ne olur bana ver! Acıyı, sızıyı da yavrum değil ben çekeyim" demez ki.. Eminim ki sırf ben değil bütün ebeveynler aynı şeyi düşünürler. Söz konusu olan evlatsa "önce can sonra canan sözü" tamamen saf dışı kalır. Bu tamamen içgüdüsel.. Hatırlarsanız çok yakın bir zamanda bir anne; cayır cayır yanan evine, alevlere aldırmaksızın korkusuzca girmişti. Çünkü; içeride dört tane yavrusu vardı ve itfaiye gelmeden o, herkesin gözleri önünde canını hiçe sayarak içeri girmiş ve tek tek çocuklarını kurtarmıştı.
İnsan deli gibi aşık olunca da farklı hislere bürünür. Kendinden çok sevdiğini düşünür. Kalp artık çift kişilik atmaya başlar. Gözünü gözünden, elini elinden bırakmak istemez hiç. Birbiri için alev alev yanan yüreklerde; ya kaybedersem korkusu başlar ve bu düşünce onların birbirine daha da sıkı sarılmalarına neden olur. Yaşam, sanki daha önce yokmuş da aşkıyla birlikte daha yeni başlamış gibi bir ruh haline girer insan.. İşte bu noktada bazı yanlışlar olabilir. Sevgi fedakarlıktır ama kişisel bazı haklarını aşkı uğruna feda etmek olarak da anlaşılmamalıdır.
Aşkın gözü kördür derler hep.. Ben, akıllı ve mantıklı insanların aşık olunca kör olabileceklerine şahsen inanmıyorum. Daha doğrusu inanmak istemiyorum. Çünkü seven insan karşısındaki üzecek taleplerde asla bulunmaz. Tek kalp olsalar dahi ayrı düşünceleri olabileceğini kabullenirler. Yani sevgi aynı zamanda saygı da demektir.
Mesela; sırf eşi okumasını istemediği için üniversiteyi son sınıfta terk edip yıllar sonra ise içinde ukde kalmış kişiler gördüm. Hatta ilerleyen dönemlerde eşinin de "keşke mani olmasaydım, ne kadar da hatalı davranmışım" dediğine de şahit oldum.
Yine bir erkeğin; tam evlilik arifesinde, şehir dışında önemli bir göreve sırf eşinin "ben ailemi kesinlikle bırakamam. Ya ben ya işin" gibi şart koyması karşısında belki de çok güzel bir geleceği eliyle itişine vakıf oldum.
Bu tip örnekler o kadar fazla ki... İnsan sevdiği için pek çok şeye katlanabilir ama kimse kimseyi hayatını olumsuz yönde etkileyecek kadar büyük şeyleri feda etmeye zorlamamalıdır. Kötü örnek belki ama "Ailenden uzak olacaksın, gelip gitmeyecekler" şeklinde şerh koyanlar da olabiliyor ne yazık ki...
Sevgi, fedakarlıktır ama bu güzel duygunun; kişisel hakların kısıtlanması olarak algılanmadan, karşılıklı güvene dayalı ve saygı sınırları içerisinde yürütülmesinden yanayım.
Hayat, uğrunda yaşadıklarımızla daha bir kıymetlidir. Her türlü ilişkide sevgi ve saygının hiç tüketilmeden artarak devamını diliyorum.
Herşey gönlünüzce olsun..
Aysel AKSÜMER
YORUMLAR
Aysel AKSÜMER
ÖNEMLİ OLAN KARŞILIKLI SEVGİ VE SAYGI..
VE KİŞİNİN AİLESİNDEN ALDIĞI GÖRGÜ VE TERBİYE ONU YILLARCA İLİRYE GÖTÜRÜR
OKUL VE ÜNİVERSİTE KİŞİYİ SADECE TAHSİL VERİR AMA GÖRGÜ YOKSA BİR HİÇTİR..İLK ÖNCE AİLE GÖRGÜSÜ SONRA EĞİTİM ..
İKİSİ BİR ARADA OLURSA O KİŞİ ÇEVRESİNDE SAYGI VE SEVGİYİ HAK EDER..
YAZINIZ HAYATTAN KESİTLER, TEBRİK EDİYORUM, SEVGİLERİMLE..
Aysel AKSÜMER
Aysel AKSÜMER
Öncelikle bu güzel yazı için tebrikler.
İçinde bahsettiğiniz değerler aslında bizi insan yapan değerler. Bir insanı diğer canlılardan ayıran , onun Tanrı'nın yarattığı en yüce varlık yapan bu değerler ve onlara sahip çıkışımızdır
Vatan sevgisi, evlat sevgisi ve onlar için canından vaz geçebilme..Bunlar aynı zamanda dinimizce en büyük sevaplardan biri.
Aşka, akla, mantığa, aşk için yapılan fedakarlıklara, bunun sınırına gelince maalesef bunlar için "tek doğru "olamıyor .Gelecekte neyin nasıl olacağını bilemiyoruz. Ama karşındakine yaptırımlar uygulamak ise büyük cesaret işi.
Bana ters geliyor. İki insanın ilişkilerinde orta yolu iyi nyetle beraber bulabileceklerine inanıyorum. Tabii istenirse.
"Hayat, uğrunda yaşadıklarımızla daha bir kıymetlidir." demişsiiz. Şapka çıkarılcak bir söz.
Tekrardan tebrikler.
Aysel AKSÜMER
dediğn gibi hepsi mazeret. ;nsan önce kendisi için bir şeyler yapmalı. Karşısındaki kişi de saygı duymalı. Yine harika bişr paylaşımdı arkadaşım. Sevgilerimle
Aysel AKSÜMER
evet arkadaşım sevgi saygı bir yere kadar..
şayet sevginin vericiliği bizi bir takım hak ve özgürlüklerimizden alı koyacaksa dur demek lazım yüreğimize.
böyle diyorum ama benim yüreğim hep mantığımdan önde gitmiştir ve bu yüzden çok hata yapmışımdır.
sevgi hakça paylaşılırsa daha uzun ömürlü olur diye düşünüyorum.
payşalım güzel bir tema üzerine kurulmuş.
selam ile arkadaşım.
Aysel AKSÜMER
Arkadaşım yazını yorumlamakta geciktim, elimde olmayan nedenden nete giremedim.
Yazınızı beğeni ile okudum.
Eşi istemedi diye okulu bırakmak, ya da evleneceği kız falan şehre gitmem dedi diye iş değişikliği yapmak, ben inanıyorum ki o kişilerin içten içe suçlanmasına sebep olur.Yeri gelir kafası kızdığı bir an 'ah ben niye onun için bu fedakarlığı yaptım 'dedirtir.
İnsan arzu ettiklerini kendi için yapmalı.
Güzel bir paylaşım, teşekkürler, sevgilerimle.
Aysel AKSÜMER
Evlililkte eşler elbetteki birbirine uyum sağlarlar. Mesela birbirlerinin hoşlanmadığı şeyleri yapmamaya dikkat ederler. Çünkü artık birbirlerini temsil ederler. Ama hayati konulardaki kararlarda saygı şart..
Yeri geldiğinde destek çıkmak gerek.. Hatta derler ya her başarılı erkeğin arkasında iyi bir eş vardır diye.. Bu bayanlar için de geçerlidir aslında..
Çok uzattım. Görüşlerinize çok saygı duyuyorum. İyi ki varsınız. Sevgilerimle..
handan akbaş
Güzel duygu ve düşüncelerinize yürekten teşekkür ederim.
Sizin güzel bakan yüreğiniz, hep güzellikleri bulup çıkarır, canım benim, sevgilerimle.
Aysel AKSÜMER
Almasını bilenler için tam bir HAYAT dersi.
Yazınızı beğenerek okudum kutlarım.
Sevdiği insan istiyor diye eğitimini bırakanlarıda bir türlü anlayamamışımdır.
Saygılarımla.
Aysel AKSÜMER
Saygı ve selamlarımı sunuyorum.
Yaratılırken bize bahşedilen maddi manevi renklerin sadece madde de kalmaması ve manevi coşkuyu ruhumuza ekmenin daha bir zenginliğe çağıldayış olduğunu vurgulayan değerli bir çalışmaydı...
tebrikler...
Aysel AKSÜMER
Fedakârlık öncelikle kendini incitmiyorsa yapılmalı.
Güzel bir yazıydı arkadaşım. Yalnız ufak bir eleştiri "Mesela; sırf eşi şart koyduğu için üniversiteyi son sınıfta terk edip yıllar sonra ise içinde uhde kalmış kişiler gördüm. " cümlesinde "uhde" yerine "ukde" yazman gerekirdi. Bu hatayı bir çok üyemiz yapıyor. Uhde ve ukde kelime anlamı olarak farklı. Uhde- sorumluluk ve ukde de mecazi anlamda kullanıldığı zaman içe dert olma anlamını taşıyor.
Bu ufacık kelime hatası yüzünden puanını kesmeyeceğim merak etme :))
Sevgilerimle canım benim.
Aysel AKSÜMER
Güzel diyorsun da Aysel Hanım, her şey gibi sevgi de tükeniyor. Hiç bitmeyeceğini düşünerek hoyratça harcıyoruz. Sonuçş hüsran...
Ama olunca da oluyor...Karşılıklı saygı herşeyden önemli olan...Sevgi geliyor nasılsa ardından.
Kutluyorum güzel duygularının dile geldiği yazını...
Aysel AKSÜMER
Gökdelen gibi olmuş,bütün duyguları üst üste koyup büyük bir bina inşa etmişsiniz.
Değerler ve öncelikler ...aklımıza en son gelenler değil mi?
Hayatımızın önceliklerine yeteri kadar değer verebiliyormuyuz?
Helal kazanç ve başkalarının hukukuna riayet etmek erdemli ,onurlu bir davranıştır. Muhakkak gayretimiz , direncimiz tertemiz olarak sonlandırmak değil mi hayatı?
Aklıma bir soru takılıyor ....Ya Hırsızlarımız?
Sevgili Hırsızlarımız ne olacak?
Bizim değil mi onlar?
Bizim oy verdiğimiz partinin güçlü adamları.....
Bizim içimizden çıkan...canımız ciğerimiz hırsızlarımız !
Ellerindeki kiri her silişimizde biraz daha cür'etkar olan...
Çalmak ona yakışıyor dediğimiz...
Eski hırsızlarımız yaşlanınca Hacca gider ,sakal bırakır ,imana gelirdi umumiyetle..
Bir cami mütevelli heyeti azası olur...çaldıklarından azıcık caminin yamiratına,tuvaletin taşlarına,imammın bakışlarına döktümü, "Kesinnn cennete gönderilen" lerden olurdu..
Değişti asır...
İnsanlar..
Hırsızlar...
Hırsızlık metod ve kavramının da değiştiği gibi..
Artık rüşvet olarak "Umre" veya " Hac " da kabul ediliyor..
Hırsızımız artık çaldıktan sonra "Hakkını helal et .." diye diretiyor..
Beş çocuk ile anneyi sokağa atıp,imam nikahlı sekreterle yenii bir dünya kurabiliyor..
Annelerin dünyası ayrı...
Onlar özel ...
Bu sabah okuduğum bir şiir kitabından konuyla alakalı bir dörtlük..
"Anam namaz üste el açıp göğe
Allah'a yalvarar "Ya Rabbim deye
"Sensen halg eyleyen bu göğü yeri"
Candan şirin olar bala ay Allah
Sen menim ömrümden kesip illeri
Balamın ömrüne cala ay Allah
( Bahtiyar Vahapzade)
Kız çocuklarının okuması çok önemli...
Elimden gelse bütün kızların en az Ünüversite mezunu olmasını mecburi kılan bir kanun çıkarırdım. Kızçocukların muhakkak bir meslek sahibi olması lazım...
Vesselam ...Hayat neye adanmışsa o kadar kıymetlidir.
Düşüncenin rengarenk coğrafyasında seyahat etmemize sebep olan değerli düşüncelerinizi aktardığınız için teşekkürlerimi arz ederim Saygıdeğer Aksümer..
Allah sevdiklerinizle beraber hayırlı uzun ömürler versin.
Aysel AKSÜMER
Allah'a yalvarar "Ya Rabbim deye
"Sensen halg eyleyen bu göğü yeri"
Candan şirin olar bala ay Allah
Sen menim ömrümden kesip illeri
Balamın ömrüne cala ay Allah
( Bahtiyar Vahapzade)
Kız çocuklarının okuması çok önemli...
Elimden gelse bütün kızların en az Ünüversite mezunu olmasını mecburi kılan bir kanun çıkarırdım. Kızçocukların muhakkak bir meslek sahibi olması lazım...
Vesselam ...Hayat neye adanmışsa o kadar kıymetlidir."
Değerli yorumunuz anlam kattı yazıma. Katkınız için çok teşekkür ederim.
Evet hayat neye adanmışsa o kadar kıymetlidir. Saygı ve selamlarımı sunuyorum.
Güzel temenninize katıldım.
Haklı ve güçlü bir yazı okudum.
Kutlarım.
Selamlar.
Aysel AKSÜMER
haklara karşılıklı saygılı olmak.....sınırları belirlemek....uzun birliktelikleri doğurur....tek tarafın hükümranlığı....çok çabuk falso verir....duyarlı kalem....güzel bir sohbetti....saygılar
Aysel AKSÜMER
Değerli yorumunuz için çok teşekkür ederim. Saygı ve selamlarımı sunuyorum.
kalbimiz tek hatta Aşk adına çarpışmış sevgili Aysel hanım(:
ifrat ve tefrite dikkat diyorum ve puanımı verip ayrılıyorum sayfanızdan...
saygım duam ve çok sevgimle...
Aysel AKSÜMER
Her şeyin bir sınırı olamlı. Çocuklarımızı, eşimizi elbette seveceğiz ama kendimizden çok fazla efdakarlık verirsek, hep veren haraf biz oluruz. Kimse kimsenin özgürlüğünü kısıtlamadan sevmeli bence.
sevgimle...
Aysel AKSÜMER
Evet
Elbette haklılık payınız var ama
Aşk bayan ya da erkek herkeste değişik etkiler doğurabiliyor
İlaçların yan etkisi gibi.
Ama söylediğiniz gibi aklı ve mantığı bir kenara da atmamak lazım galiba
Kutlarım, yine hoş bir yazıydı Aysel hanım
Saygı ve selamlarımla.
Aysel AKSÜMER
sevgi, saygı ve güven diyorum ben zincirin halkası gibi örülü iç içe o kadar haklı temalara değinmişsinki arkadaşım alkışıyorum...aşkta mantık bir süre yada kör dedikleri nokta karşılıklı kişiler arasında iletişim kopukluğunun göstergesi olarak düşünüyorum bne yanılmışta olabiirim sevgilerimle çok çok güzel yazıydı ibret alıncak güzel konuardı...
Aysel AKSÜMER
Bir anne,bir şair,bir vefalı kadın,hayat dolu bir insan,nede güzel anlatmış anlatılması gerekenleri herkes maddi değil birazda manevi duyguları için endişelense keşke... çok güzel bir yazıydı yine...