- 2393 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
BABAANNEME MEKTUPLAR...(4)
Rodopların Asil Kadını....
Aslında aşağıdaki satırları sana yazıp yazmama konusunda ikilemde kaldım...
Ama bunların bilinmesinin de tarihi bir görev olduğu kanaatine vardım...
Değerli Babaanneciğim’Hani senin üzerine basa basa söylediğin:’Dramanın köyleri mübadeleye tabi tutuldu,bununla beraber Karasu Nehrinin doğusundaki köyler gayri mübadil kaldı,batısındakiler ise mübadil olarak Anadoluya gönderildi..Beyanların var ya:
Beni yaptığım araştırmalarla nerelere ulaştırdı anlatamam..Herşeyden önce hemen söylemeliyim ki aslında sizin köyünüz mübadeleye tabi değildi fakat derdest edilip Anadoluya gönderildiniz...Nasıl olur bu mümkün değil sorusunu duyar gibiyim...Gönülleri buruk bir duygu kaplasada malesef bir gerçek..Yani Lozan daha 28.Şubat.1924 te delinmiş oldu...
Şöyle ki Lozan Antlaşması çerçevesinde imzalanan,30.Ocak.1924 tarihli Türk-Yunan Nüfüs Mübadelesi Ahitnamesinin 2.maddesi Batı Trakya Müslümanları ile İstanbul,Gökçeada ve Bozcaada rumlarını mübadele dışı tutmuş mal ve can güvenliğini ilgili devletlere bırakmıştır..Batı Trakya sınırlarını da 1913 tarihli Bükreş Antlaşmasına göre çizmiştir...Yani mübadeleye göre Batı Trakya:Doğusunda Meriç Nehri,batısında Nesta yani Mesta-Karasu nehri,güneyi Bulgaristan sınırı,kuzeyide Ege denizi olan yaklaşık dokuzbin km2 bir toprak parçasıdır..KısacaOsmanlı Devletinin Drama livası sınırları değil ,ANLAŞMAYA GÖRE yukarıdaki çizdiğim sınırlar geçerlidir...Bundan dolayı köyünüz Mahmatlı ve komşu yaklaşık 17 köy antlaşma çiğnenerek Anadoluya gönderildiniz...Bu köylerin eski ve yeni isimleri ile şimdiki yerleştikleri yerler aşıdaki gibidir..
Eski adı Yeni adı Anadoluda yerleştikleri yer
Gabrova - Kalitea -Akmeşe ,Karatepe/İZMİT
Kurdalan -Lokodromion -Akmeşe,İnegöl,Pamukova
Malgarit - Malgariti -Merdigöz,Avcıköy
Mahmatlı -Dafnonas -Gündoğdu,Hendek,Kazimiye,Bafra
Kozluköy -Karyafiton -Akmeşe-Yeniköy
Meşeli -Kalenero -Akmeşe-Yeniköy
Horozlu -Kostanitis -Akmeşe-Kartepe-Kılıçköy
Kurlar -Kumnina -Eşme ,Geyve,Sakarya
Yeniköy -NEHORİO -GüNDOĞDU
Hüseyinköy -İONİKA -Gündoğdu
Sarnıç -Kromikon -Merdigöz
Hocalar -Stavrohori -Gündoğdu
Demirtaş -Sidiropetia -Gündoğdu
Ada -Livera
Arpacık -Kostanaton
Suyalısı
Saltıklı
Çakırlar
Hayretler içinde olduğunun farkındayım..Bugün yaklaşık ellibin rumun İstanbula dönüşü gündemde..Yani bu zevat çifte vatandaşlık hakkına sahip olacak ve gayri menkullerini elde edecekler...Ben Türk Devletinin sayıları tahminime göre yirmibin civarında olan bu vatandaşlarının haklarına sahip çıkacağı kanısındayım..
Çünkü Lozan Mübadelesinde Mütekabiliyet esas....
Bu konuda sizin,akrabalarınızın ve mağdurların haklarını yüzde yüz hukuk yolu ile alacakları düşüncesindeyim..Bu kazanım sizin eseriniz olacak ....İnşaallah...
Diğer mektubumda bu konuya devam edeceğim...
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.