- 1476 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
DEMİR ATLAR ÜLKESİ.....
Taşınabilir Kültür ve Tabiat Varlıkları Kolleksiyoneri olan bir arkadaşımın masasında Antik Döneme ait demirden bir at biblo dikkatimi çekti..Paflagonya bölgesinde bulunan bu obje Hellenistik Döneme aitti muhtemelen bölgeyi ziyaret edenlere hediyelik eşya olarak satılmaktaydı...
Bafra şehir merkezine 5 km uzaklıkta Sarıçevre Köyünde bir vatandaşımızın çift sürerken bulduğu bu obje,Bafra Arkeoloji Müzesinde sergilenmekte..
Bölge Bartın Çayı ile,Kızılırmak arasında kalan bir coğrafya..Güney sınırını Işık,Elden,Aydos dağları oluşturmakta..Kuzeyi ise Karadeniz...
Paflagonyada zaten kelime anlamı olarak Demir Atlar Ülkesi demek...Eski Çağda yaşayan insanlara birdaha gıpta ettim...Oluşturdukları bölgeleri öyle coğrafi nesnelerle ayırmışlardı ki : Büyük bir ahengi çıplak gözle bile görmek mümkün...Flora ve fauna oldukça çeşitli..Hatta tarihçiler;Büyük İskender,Fatih Sultan Mehmet ve Yavuz Sultan Selimin atlarının Paflagonya bölgesine ait olduklarını yazmaktaydılar....Hele doğu ucunda bulunan Kızılırmak Deltası, her yıl,son ölçümlerle yüzellibin su kuşunun barındığı bir Kuş Cenneti..
Türkiyede bulunan 415 kuş türünün 333 ü Deltada gözlemlenebiliyor....Antik Çağda PERSLER kentleri hep kuşların yaşam alanlarına yakın inşa etmişler....Manyasta olduğu gibi,Kızılırmak Deltasına yakın GAZALON ANTİK KENTİ...Strabona göre ise Roma DÖNEMİ KENTİ Gazalinotis,Deltaya oldukça yakın....Bilimsel BİR ARAŞTIRMA : Kuşların yaşadıkları bir bölgede üç satlik yaşam,büyük kentlerin bir haftalık oksijenine eş....
Yörede MÖ 7 yy ile tarihlenen PAFLAGONYA KAYA MEZARLARI görülmeye değer ilk çağ yapılarından...
Son yıllarda Arkeoloji Dünyasında yayınlanan bilimsel makalelerde,Hitit şehri Zalpa’nın yeri
Kızılırmağın denize döküldüğü yörede lokalize edilmektedir..
Demir Atlar Ülkesi yani Paflagonya;Amasra.Safranbolu,Kastomonu,Sinop ve Bafra ..Kültür ve Turizimde Türkiyenin YILDIZI PARLAYAN MERKEZİ OLABİLİR Mİ..........?
Bence fazlasıyla.....
Oksijeni bol, flora ve fauna zengin.....Atları gibi yaşayanlarıda,tabii demir gibi olur bu bölgenin...
YORUMLAR
Neden olmasın..
Ben bu kıyı ilini zaten demir gibi olmak için seçtim.
Ne var ki at, en çok sevdiğim at, maalesef yok buralarda. Heveslisi de.
Paylaşım için teşekkürler.