- 1435 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Yahya Kemal ve Gülce Aruz
Yahya Kemal ve Gülce Aruz
************************************
ŞİİRİMİZDE YENİLEŞME HAREKETLERİ İÇİNDE
Yahya Kemal Beyatlı Ve Gülce Aruz
Mustafa CEYLAN
************************
Türk şiiri kendi mecrasında akışını devam ettirirken, şiirde ’kemalât’ derecesine ulaşmış bazı kendi sevdalıları tarafından YENİLEŞTİRİLMEYE de çalışılmıştır. Şiir yolculuğumuzda, bizi en çok derinden etkileyenler de bu ’yenileştirmeciler’ olmuştur. Bunlardan birisi de YAHYA KEMAL ’ dir.
’...Cihan harbi sıralarında, edebiyatımızda hece-aruz kavgaları devam ederken, Yahya Kemal’in aruz vezniyle yazılmış bazı parçaları ekseriye mısra mısra, ağızdan ağıza dolaşmaya başladı.Bunlardan bir kısmı, şiirde SADE DİL ve HECE VEZNİ gayesini güden ’Yeni Mecmua’ da ’Bulunmuş Sahifeler’ başlığı altında neşredildi.
En TEMİZ BİR DİLLE yazılmış olan bu manzumeler, Türkçe’mizin nazmın(şiirin) bünyesi içinde alabileceği MUSİKİ KIYMETİNE itiraz götürmez şekilde misal teşkil ettikleri gibi, şiire en ziyade yakışan tahassüsleri de ihtiva ediyorlardı. Fakat, Fikret’ten Mehmet Akif’ten farklı olarak, en güzel nazmın, hiç bir zaman NESRE EN YAKIN EDA ile yazılan nazım olmayacağına da kaniydi Yahya Kemal... Eserleriyle de bunu ispat etti...
Mümtaz bir zevkin temin ettiği muvazene ile NAZMIN(ŞİİRİN) İÇ ve DIŞ KIYMETLERİNİ aynı kuvvetle ihtiva eden bu manzumeler, YENİ ŞİİR davasını halletmişti. Yalnız, ilk başlarda Ziya Gökalp gibi HECE taraftarları, Yahya Kemal’in bu güzel eserlerini hece vezniyle yazmayışına müteessirdiler.
Yahya Kemal, nazım(şiir) için VEZNİN ESAS DEĞİL, BİR VASITA olduğuna kani olarak, yazmakta devam etti. Muhtelif şarkıları ve ’Nazar, Deniz, Ses, Açıkdeniz’ isimli manzumeleriyle YENİ ŞİİRİN EN GÜZEL ÖRNEKLERİNİ MEYDANA KOYARAK edebiyatımızın son çeyrek asırlık devresine hakim oldu. Bu zamanda, hece vezniyle yazanlar üzerinde bile Yahya Kemal’in sanat telâkkisi müessir olmuştur. Onun muvaffakıyetinde, gerek ŞARK, gerek GARB’e ait KUVVETLİ BİR EDEBİ KÜLTÜR’le mümtaz bir zevke sahip olmasının büyük tesiri vardır. Şairin sanat hayatında 1937’den sonraki yıllar YENİ BİR HAMLE’ye zemin teşkil eder; bir müddet eser neşretmedikten sonra, ’Rintlerin Ölümü, Düşünce, Deniz Türküsü, Vuslat, Itri, vs. gibi çok kuvvetli manzumelerini vermesi bu son yıllar içindedir.
Yahya Kemal’in sanatında dikkate değer bir cephe de ESKİ ZEVKLE GAZELLER ve ŞARKILAR yazmış olmasıdır. Bazılarınca Divan şiirinin devamı ve taklidi gibi telakki olunan bu eserler HAKİKATTE BUNDAN FARKLI BİR SANAT ZİHNİYETİNİN MAHSULLERİDİR.
O bunlarla bir (neoklasizm) yapmayı düşünmüştü. Bu gazeller şu veya bu Divan şairinin yolunda yürümekten ziyade, bütün ESKİ ŞİİRİN KIYMET OLARAK KALAN TARAFINI ve ZEVKİNİ MEYDANA KOYAN ve bu itibarla(*) ...-ESKİYİ İNKAR ETMEDEN, ONA KARŞI ÇIKMADAN- YENİDEN YENİ ÇIKARABİLECEĞİNİ ORTAYA KOYAN ESERLERDİ.(**)
(*) M.N.ÖZÖN, a.g.e(syf: 96)
(**) GÜLCE Grubu Mesajlarından
***
GÜLCE, Türk şiir tarihindeki yenileşme hareketlerinin hepsini tarafsız bir şekilde sinesine sarmış, onlardan kendisine dersler çıkarmış edebi bir harekettir.
Yahya Kemal Beyatlı’nın, arı-duru ana dilimizi mükemmel bir şekilde ARUZ vezninde kullanmış olması, Gülce’mize ARUZ konusunda ışık olmuş, yol olmuş; Aruz sahasında da YENİ NAZIM TÜRLERİ’ni vesile kılmıştır.
Yahya Kemal’in yanı sıra Mehmet AKİF ERSOY, Neyzen TEVFİK, İbrahim Alaattin GÖVSA, Mehmet ÇINARLI gibi aruz ustalarının gayret ve çabaları da; bugüne kadar özellikle genç şairlerimiz için ZOR ve ANLAŞILMASI-UYGULANMASI GÜÇ OLAN ARUZ’u -GÜLCE ARUZ ile korkulu rüya olmaktan çıkarmıştır.
-----------------DEVAMI VAR---------------------
YORUMLAR
Gülce Aruz' la birlikte -bütünüyle- Gülce Nazım Türleri, bu ustalarımızın renklerinden, seslerinden ahenkle derlenmiş yepyeni bir hareket, yeni bir nefestir. Eski ile yeniyi, hece ile serbesti buluşturan son derece ahenkli armonik bir motiftir. Bütünden aldığı alt yapıyı temel alarak bu motife kendi rengini, kendi sesini katan, nakışlayan, Gülce' ye gönül veren Saygıdeğer ekibimize, dostlarımıza teşekkürlerimle...