- 566 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
'GÖZ DEME SÖZ DE.'
Bu akşam saat 8:30 da Bursa’da Yazarlar Birliği’nin Seyyid Usul Dergahı’nda tertiplemiş olduğu Sadık Yalsızuçanlar’ın Edebiyat ve Tasavvuf ilişkisi üzerine sohbetine dinleyici olarak katıldım.Gerçekten mekan olarak güzel bir mekan. Metruk olan bu güzelim yeri Yazarlar Birliği’nin kullanımına sokan Bursa yerel idarecilerini kutlamak gerek.Sadık Yalsızuçanlar beyi ilk defa dinliyorum. Keyif aldım.İlgi alanı edebiyat.Özellikle Tasavvuf Edebiyatı.Ama gerek Doğudan gerekse Batıdan yapmış olduğu değerlendirmelerle felsefi bir arkaplanının güçlü olduğu izlenimini veriyor.Özellikle bu topraklardan sürülen izlerle keşfini tamamlamış ve de bunun vermiş olduğu bir mutluluk bir tatminkarlık havası vardı konuşmalarında.Konuşmasının satır aralarında vermiş olduğu örneklerden de anlaşılacağı üzere Sadık bey gerçekten bir modern kaşif.M.Lings’in bir kitabından alıntı yaptı.(kitap ismini hatırlayamadım.)Bir Şazeli şeyhiyle bir Fransız doktorun diyaloğundan bahsetti.doktor şeyh vesilesi ile islamla tanışıyor ona intisab ediyor ve şeyhin ölüm anlarına tanıklık ediyor.’Cozmik evren merkezinde durağan yer edinmek’düsturunca ölüm anının şeyhin dünyasında ki algılanış biçimini dikkatle izliyor Fransız doktor. Hatta bir keresinde şiddetli ağrıları karşısında şok bir iğne vurulduğunu hissedince doktora dönüp neden bana acı çektiriyorsun? Ben sevgiliye gidecem ona gidişimi neden geciktiriyorsun diyor. Bu enstantane modern zihnin algılıyamayacağı bir şey diyor Sadık Yalsızuçanlar.
Bu tür metinleri okurken durduğumuz yeri iyi bilmeliyiz hangi merhaledeyiz nereden bakıyoruz derkende İsmet Özel şiirine vurgu yaptı;’kelime;söyleyenin neresinden çıkıyorsa muhatabının orasına ulaşır.‘ diye.Yoksa bir ruh göçünden öteye gitmez uyarısını yaptı.
Bu bana bu toprakların değerlerinin oryantalist bir bakışaçısıyla anlaşılamayacağı gerçeğini hatırlattı.Üstad birde; ‘alemin öyküsü aslında ademin öyküsüdür’ dedi ki çok güzel bir söz etti. Buda bana Homeros’un karşısında sırıtan muhatabına; ne sırıtıyorsun? Anlattığım senin hikayendir .meselesini hatırlattı.Alemin öyküsünden,ademin hikayesine oradanda medeniyete yaptığı vurgular bence orjinaldi. Bu akşam ayrıca birde özellikle Niyaz_i Mısri ve M. Arabi ye atıf vardı.
Benim payıma düşen bu geceden ;bu tür çabaların,okuma ve anlama biçimlerinin sanatsal çaba yanında kendimizle bu gelenek arasında bir bağ kurmak olmalıdır diye düşünüyorum.
6 haziran 2009 cumartesi BURSA
YORUMLAR
Tasavvuf bir çoklarınca kabul edilmeyen bir usul ve kaideler sistemidir.
Aslında her ne kadar konuşulsada gereği yapılmadıkça pek anlaşılamaz ama yaşamak uygulamak gerekir tasavvufu anlamak için
Günümüzde ORUÇ ile DİYET i birbirinden ayıramayanlara tasavvufu anlatmak çok zor bence
Güzel yazıydı zevkle okudum kutlarım