- 592 Okunma
- 4 Yorum
- 0 Beğeni
BİR NEVRUZ, 1 MAYIS
Nevruz mu, 1 Mayıs mı?
Hangisi resmi tatil olsun?
İkisi birden mi, hiçbiri mi?
Maksat kafa karıştırmaksa, sorulacak buna benzer çok soru var daha dağarcığımda.
Bu günlerin toplum için bir anlamı varsa aynı zamanda tatil de olması gerekir mi?
Ne kazandırır bize çalışmazsak, ne kaybettirir tatil olmazsa?
Tatil günleri açısından yeteri kadar cömert davranmış yetkililerimiz zamanında ülkemize.
Çocukluğumdan hatırlıyorum, 1 Mayıs bahar bayramıydı ve tatildi.Ülkenin başbakanlarının, bakanlarının idam edildiği, halkın büyük bir kısmının acı çektiği 27 Mayıs darbesini mesela yıllarca bayram diye kutladık.23 Nisan, 19 Mayıs, 30 Ağustos, 29 Ekim tatil yaptığımız milli bayramlardan.Ramazan bayramı ve Kurban bayramı ise dini tatil günlerinden.
Milli ya da dini olmayan ama yine de tatil olan ayrıca bir yılbaşı tatilimiz var.
Yine de bütün bu resmi tatil olan günlerin bu ülke insanları için bir önemi var.
27 Mayıs dahi bu ülkenin azınlıkta ama muktedir olan dar bir kesiminin bayramı olmakla birlikte, yine de bu ülkenin bazı değerlerinden üretilmişti kendisine göre.
Bütün tatil günlerimize bakıldığında, ülkemiz ve milletimiz dışında kalanlar için bir anlam ifade eden ortak günler olarak sadece dini bayramları görebiliyoruz.Başka bazı ülkelerle aynı anda bu bayramları kutluyoruz.Milli bayramlarımız ise sadece bize münhasır, başka millet ve ülkeleri ilgilendirmiyor.
Yeni resmi tatil olması düşünülen Nevruz ve 1 mayısdan hangisi acaba bu ülkenin, bu milletin bazı değerlerini temel alarak üretilmiş olacak?
Nevruz eski Türklerden beri kullanılan, kutlanan bir bayram.Ülkemizde de yaygın olarak kutlanıldı geçmişte, resmi tatil olmasa bile.Yakın geçmişteki tatsız geçen ve bazı yönleriyle terör örgütlerinin provakasyon aracı olarak kutlanılan Nevruz yine de Türklerin tamamen dışladıkları reddettikleri bir bayram değil.Daha yoğun bir katılımla kutlanmaya başladı son yıllarda.
1 Mayıs ise temelini sadece bu ülke insanlarından ve kültüründen almış bir gün ve bayram değil.Daha çok, çok ülkeli dünya düzeninde sosyal hayatı ilgilendiren sorunlar, konular ve çözümlerini hedefleyen sembolik günler olarak kutlanıyor.1 Mayıs ile bu anlamda 8 Martın, Anneler gününün hatta abartarak söyleyeyim Sevgililer Gününün pek bir farkı yok bu düşünce açısından bakıldığında bana göre.
Öyleyse, ne diyorum gündemde olan yeni resmi tatil günlerimiz hakkında değil mi?
Bence yeni bir resmi tatile gerek yok ülkemizde ilaveten.
Birçok benzeri gün bulunup, tatil gününü , çalışma gününü birbirine çorbalayıp işi, içinden çıkılmaz vurdumduymazlığa götürmesinden korkarım bu türden suni , makyajlı tatil günü önerilerini.
İlle de olacaksa bari sadece Nevruz olsun, hiç değilse ülke insanının kültürüyle doğal bir bağlantısı var.
1 Mayısa ise hiç gerek yok.
İşçi ve emek bayramı olarak kutlanması doğal, kutlanmalı da ama resmi tatil olmasına gerek yok.
Bir haftasonu tatilinde bu maksatlı kutlama yapılabilir,ille de Nevruzun 21 Marttaki ekinoks ve baharın başlangıcı olmasındaki zorunluluk gibi , ya da belirli tarihi itibariyle "bari pazar günü" kutlanamayacak 29 ekim cumhuriyet bayramı tatili gibi bir tarihsel zorunluluğu da yok.
Kısaca yeni tatile hayır...
Olacaksa da sadece Nevruz.
YORUMLAR
"Nevruz Türk geleneğidir. Çapulculara bırakılamayacak kadar..."
kürtler kutlamaya kalkarken türk geleneği denmiyordu ama. sonra baktılaryasakla yasakla olmuyor, en iyisi biz sahiplenelim dediler.
nevroz, tüm doğu haklarının -mezopotamya, iran, d.anadolu..vs.- kutladığı bir bayramdır. gün dönümü zamanına denk gelir ve baharın gelişi, toprak ananın uyanışıdıraslında. ama her kültürde, bu güne denk gelen birer de efsane vardır. (kürtlerin "demirci kawa" efsanesi gibi)
"çapulcular" da ne demek? nevrozu kutlayan, çoluk çocuk koca bir halka yapılan ne saygısızca ve terbiyeden yoksun bir ifadedir bu!