KADINDAN KENTLER
Yine kadın sorunlarını anlatan ,feministleri destekleyen bir kitap diye düşünebilirsiniz kitabın ismini görünce. Fakat bu bambaşka bir üslupla yazılmış bir kitap.Bir kere yazarı, kahraman bakış açısıyla on altı değişik kadının ruh haline bürünmüş olarak göreceksiniz.İlginç olansa bir erkek kaleminden okuyacak olmanız.”Murathan Mungan”...
Yazarımız ilk hikayesinin mekanını İzmir olarak belirlemiş. Kahramanımız, baskıcı bir ailenin büyük şehirde yetişmiş, sınırlı eğitim almış bir kızı.Hayali, iyi bir kısmet bulup evlenmek ve özgürlüğe ulaşmak.Baba ocağının dayatmalarından kurtuluşun tek çaresinin evlenmek olduğunu düşünen şehir kızı Nurhayat kısa sürede hayaline kavuşur fakat.....
İşte devamı kitapta...
Yazar her öyküsünü nerdeyse Türkiye’nin büyük şehir dediğimiz kentlerinde kurgulamış. Betimlemeler ve iç tahlillerse çok gerçekçi.Hatta öyle gerçekçi ki birçoğumuzun kendisine söyleyemediği sert ve bir o kadarda hayattan söylemler.
Kadınların kentlerdeki dinamik duruşları veya ezilmişlikleri,erkek egemenliği, hep bir önceki nesille kıyaslanacak durumlarla izah edilmiş.Ha bu arada kadının kadına ettikleri de yok değil.Benim en etkilendiğim öykü”Trabzon Burması”...
“Evliliği sürdüren,sürdürme başarısı gösteren kadınların,boşanmış kadınlara bilerek ya da bilmeyerek yargıladığı sahnelere geçmişte de tanık olmuşluğu çoktu Meltem’in.
Kararlılık her zaman haklılık demek değildir.bunu onlar da bilirler.Kararlılıklarından emindirer ,ama hakılılıklarından değil.Bunu,her seferinde ancak başkalarının yaşamları üzerinden sınar,ne pahasına olursa olsun aile yaşamlarını sürdürme konusundaki haklılıklarını,boşanmış kadınların dağılıp gitmiş hayatları üzerinden doğrulamaya kalkarlardı.Bir çok kadın için,bir diğer kadının varlığı ilham kaynağı değil,bir rekabet konusuydu ne yazık ki...”
Bu cümleler kitapta Murathan Mungan’a ait bir öyküden.Öyküyü oluştururken sadece deneyimlerden yaralanmamış yazar ,ayrıca gözlem,sosyoloji ve psikoloji bilimlerinden de yararlandığını görüyoruz Dilindeki akıcılık ve anlaşırlılık Türkçe’ye ne denli hakim olduğunun da belirtisi. Yazar kadınları anlatırken ki başarısını empatiyle kurmuş gibi gözükse de gözlemciliğindeki başarı olağanüstü denilebilir. Kadınların kadınsal sanrıları ve hayattaki izdüşümleri,bunalımları,erkeğe bakış açısı,aile sendromları kitapta bulacaklarınızın sadece bir kaçı...
Topraktan ev,altından saatte yaptığımız tamlamalarda göreceksiniz ki evin menşei toprak,saatin hammaddesi altındır. Bu mantıkla “Kadından Kentler’i” okuduğunuzda, kentlerin kent yapılmasında ,modernizmi ve kentsel yaşamların ritüellerinin korunmasında ve uygulanmasında kadın faktörünün önemini de hikayelerde buluyorsunuz.
Çevremizde gördüğümüz kadınları , farklılaşan yönlerini, yazarın kadın tahlilleri ile yeniden ve başkalaştırarak hatta boyut değiştirerek gözlemleyeceğinize inanıyorum. Kadınlar ne ister sorusu biraz daha aydınlanır belki ne dersiniz...
Metis yayınlarından çıkan “Kadından Kentler” adlı eser Murathan Mungan’ın diğer kitapları gibi 21. yüzyıl Türkiye’sinde değişen,gelişen bununla birlikte yozlaşıp erezyona uğrayan biz insanları ,duru ve akıcı Türkçe’siyle okuyabilirsiniz.
Yazar sadece hikaye türünde değil,roman(Yüksek Topuklar),senaryo(Kullanılmış Biletler) ve şiir kitaplarıyla (Dağ) da çok tanınmış ve yazın hayatında çok yönlü bir yazar olarak yerini almıştır.
İnsan Kendini biraz İnsanda biraz Kitaplarda Tanır.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.