OSMANLIDA FUTBOL GS-FB.(1)
Araştırmacı-Arıcı olan bendeniz arıbeyi arıcılık konusun da araştırma yaparken rastladığım bu konunun ilginizi çekeceğini tahmin ederek bilgilendirmek amacıyla sizlere aktarıyorum.
1913 tarihli osmanlıca milli yıllıkta rastladığım bu bilgiler yanda resmi bulunan Suad HAYRİ Bey tarafından kaleme alınmış.
*İngilizlerin milli sporu olarak bilinen futbol yine onlar tarafından ülkemize getirilmiştir.
*1901-1902 senelerin de İstanbul Kadıköyü’nde Kuşdili ile o zamanlar papaz bahçesi adıyla bilinen çayırlar da bir kaç ingiliz genci arasında eğlence tarzında oynandığı görülen bu sporun Türkler ve Rumlar arasında bir kaç meraklı ve heveskar peyda etmesi üzerine etrafa yayıldı.
*1904 de ingiliz sefareti maiyetindeki memurlar Imojene,Kadıköy ve Moda Kluplerinden ibaret 3 muntazam takım teşkil ettiler.
*Bu takımları oluşturan 33 oyuncudan sadece bir tanesi Türk idi.Bahriyeli Fuad Bey (İlk Türk Futbolcusu) Çünkü o sene Türk heveskarları ile Rumlar bir müsabaka icra ederlerken kavga yapmışlar ve birbirlerini darp etmişler diye jurnal(şikayet) edilmişler ve bunun üzerine bir kaçı tevkif edilmişti.
*1905 te İstanbul’da futbolun teşkili,gelişmesi ve her sene İstanbul Şampiyonluğunu düzenlemek için bir heyet tertib edildi.
Heyet şu kuralları belirledi.
**Müsabakalar klup murahhaslarının(yöneticilerinin) önceden kararlaştırdıkları günler de yapılır.
**Klupler yedekleriyle birlikte 2 defa karşılaşır.Galip taraf 2 sayı,berabere kalan her iki takım 1 er sayı kazanır.
**Müsabakalar sonunda en çok sayı kazanan takım şampiyon olur.
**Bu kurallara göre Şampiyon olan takıma zafer hediyesi olarak bir kupa,11 oyuncuya da bir tarafında oyuncunun ismi,muzafferiyet senesinin tarihi ile diğer tarafın da kabartma futbol oyunu resmi olan birer madalya vermek adeddir.
**Şampiyonluk kupası liğ heyeti tarafından İngiltere’den getirilmiş olup şampiyon olan klup üzerinde bulunan ilgili bölüme ismini ve muzafferiyet senesinin tarihini nakış ettirip ertesi sene şampiyon olan takıma iade etmek şartıyla o sene nezdinde muhafaza etmek hakkına sahiptir.
*Bu heyetin nezdinde 1905-1906 yılında başlatılan ilk İSTANBUL FUTBOL LİĞİ Şampiyonluğunu İngiliz ve Rumlardan teşkil olan Kadıköy Klubu kazandı ve ertesi sene 1906-1907 senesinde dahi muhafazaya muktedir oldular.
2.Bölümde GS. ile ilgili bilgileri ve GS. posterini (belkide ilk resimi olabilir)yayınlayacağım.
Kalın sağlıcakla.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.