- 769 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
"BİLİM İNSANI"OLMAZ!(4)
"BİLİM İNSANI"OLMAZ!(4)
Ahmet Mithat Efendi de"..Bu kadın evin bir adamıdır."Gibi bir söyleyiş vardır. M. Ş.E.’ de de buna benzer bir söyleyiş bulunur.
Son zamanlarda" Bilim İnsanı " diye bir kavram kullanılır oldu.
Bunun ne amaçla tasarlandığını anlamış değiliz. Türkçeye bir katkı olsun diyemi ? Yoksa yabancı sözcüklere karşılık oluşturmak maksadıyla mı ?
" Bilim Adamının" yerine "Bilim İnsanı" tutmaz ve olamaz.
Bilim adamı : Hem kadını hem erkeği, bilim yapan insanı kapsar.
Türkçenin yasalarına da uygundur.
Türkçenin PRAGMASINA herşeyden uyar.
Türkçenin Ruhiyeti der bazı adamlar: Evet buna uygundur.
Bilim insanı: İnsanın bilim yapanlarını gösterir. Bilim insanlarını işaret eder. İnsan üstünden bilim yapanların insan olduklarını belirtir. Uzaktan, zayıf bir göstergedir."Güzel insanlar" gibi bir ifadeye sahip bir söyleyiştir: BİLİM İNSANI denmesi.
Bilimadamı: Bilim yapan. Bilimle uğraşan. Kadın, erkek ADEM’ i simgeler.Yetişkin, profesyonel insanı imler.
Bilim insanı : İnsan oğlunun içinden bilimle uğraşan bir gurubu simgeler. Bilim merkezlerindeki öğrencileri anlatacak olsak onlara: "Bilim merkezinde
Bilim insanı yetişiyor." gibi bir cümlede kullanabiliriz.
Bilim insanı, bilim adamının verdiği direk anlamı veremiyor. Nesnesinin üstüne oturmuyor.
Bilim adamı: Türkçenin söyleyiş ve konuşma vede düşünme yasalarına
uymaktadır.
Türkçenin öncelikli sorunları dururken olanı kaldırmakta. Ne oluyor? Anlamak gayr-i kabil!
Televizyonda köylü bir kadın sunucuya konuşuyor:
- Ben senin bildiğin adamlardan değilim. Ben sözünün "Adamıyım" , sözümün eriyim.
Türkçenin yasaları yukarıdaki cümlede saklı, bunu anlamak için birşey olmaya gerek yok.
İlle de bir tasarım yapılacaktıysa.."Bilim kişisi "diye bir tasarım yapılabilirdi. Bu ise cümle gibi bir şey olurdu ki şık olmazdı.
Bu işi bilen biri olsaydı böyle mi yapardı?
20-12-2008
Yalçıner yılmaz
resim öğretmeni
Darıca İ.Ö.O.
Darıca -Kocaeli
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.