- 37 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
hümanizm sorunu
1
hülagu gücüne güvendiğinden kılıç yoluyla biat almış alimlerden.islam uygarlığı bu kavmi islamlaştırmış zamanla.haklı oldukları bir konumuydu bu.adil hükümdarın iman etmesi beklenirdi islama göre.ilmin bir faydası yoktu hülagüya göre üstün olduğunu kabul ettirmekle.bu konuda romanlar var moğol baskısını anlatan.islam düşüncesi bunu bir kriz olarak görür günümüzdeki emperyalizm gibi.böyle bir kabullenme zor islama göre.islanmın kültüre bakışı şeriatın tekdüze anlayışına indirgenmiş batılılara göre.örneğin kıyafetin bir inanç sorunu görülmesinde var özgürlük düşmanlığı.batı kültürü ne kadar anlamlandırıyor hayatı.oryantalizm bunlara yanıt ararken hayatın neyle anlamsız kalacağını yanıtsız bırakmış.islam sanatı tekrare düşmüştür belli bir tarihten sonra felsefe gibi.dolayısıyla islam bilimi bir amaç olmaktan çıkarmış ilerlemeyi.mitolojik dünyanın hayattan çekiklmesi gibi felsefede aykırı olmaktan çıkmış hayatlarda.hakikat arayışı olmayınca kendi tezini yaratamamış felsefe.tarikatlerin miskinliğe takılmasıda bir handikap islam için.modern kültürün karşısında bir açmaz hikaye yoksunluğunu yaşaması islam kültürünün.tasavvufun mücedditlerle hümanist düşünceyi katletmeside bir facia insanlık adına.
2
hümanizm denince ne anlaşılır felsefede.materyalist tarih anlayışı bir çıkmazıdır dinlerin tarihi yaratılışla başlatanlar için.quantım fiziği mekanik evren anlayışının ötesine geçmiş maddeye nüfüz etmenin imkansızlığını açıklamak dışında.sanat akımları nasıl bakıyor matematiğe sürrealizm örneğinde görüldüğü üzre.gerçeküstücülük dadaizmin sonucu gibi algılandı batıda.soyut gerçekçilik daha anlamlı duruyor bu akıma göre.felsefedeki varoluşçuluk edebiyatta karşılığınıda bulmuştur sanat dışı görülsede.iddia edikldiği gibi sosyalizmin bunları reddetmeside bir kalıpla düşünmeyi öğretmesidir insanlığa.günümüz sanatı doğayı taklit ediyor sanatçılara göre.özellikle resim sanatı için çok anlamlı bu benzersiz motifler.bunun bir sakıncası varmı yaratım adına.
3
felsefede dindar bilinç açıklama getiremezmi çağa.islam felsefesi kelam ilminin bir uantısı anlaşılan kader tartışmasıyla başlamış olan.bunların tanrı fikri açıklayıcı değil anlaşılan.bu çıkmazla düşünüyor islami gençlik taassuba düşme korkusuyla.avrupada ailenin hedef alınmasıda kutsala olan savaşın bir sonucu.bilginin böyle bir yıkım yaşatması topluma neyle açıklanır.sosyal bir intiharın eşiğindemi dünya yoksa.islamın hızla yayılması batıda yeni sorunlar demek ülkeler için.charli hedbo bu konuda karikatür yayınlıyor islamla olan haklı savaşında.islamdan anlaşılan huzurun aykırılığı hedef alması.bunları düşünüyor dünya.felsefe bu sorunları nasıl açıklıyor gösterilen tepkiler açısından.bu gibi düşünceler kontrol altına alınırmı felsefe gibi.
4
tanrısal irade din felsefesinin temeli kabul edilir.varlıkların diliyle tanrıyı bulmak mümkünmü.yada kabullenmenin zarara uğratması cüzi iradeyi.insana tanınan özgürlükte var hayatı sorgulaması.buda sonuçları olan bir durum özgürlük açısından.ibadet süreklilik kazandığında iradeye zarar verir teoloji açısından.bir nevi nevroz yaşaması duyguların.bunları felsefe başka türlü açıklayamaz bana göre.çünkü enel hak diyen hallaı mansuru ölüme götürmektir özbenliğin bağımsız olması.çağımızda ekonomik özgürlükle açıklanıyor bağımsız düşünce.arayışın tehlikede görülmesi demek dinlerin ağına düşme riski.güçte anlamını yitirmiş bu duramda.çünkü kültüre olan saygıda kullanılıyor bu yapılar tarafından.dolayısıyla hoyratlaşıyor hayat incitici olduğundan dinsel örgütlülük.başka bir çözümü varmı acaba islama bağlılığın verdiği zararın anlaşılması açısından
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.