- 162 Okunma
- 1 Yorum
- 2 Beğeni
SEZEN CUMHUR.
SEZEN CUMHUR ÖNAL.
Sezen Cumhur Önal kimdir, Sezen Cumhur Önal, 29 Ekim 1938 de Antalya’nın Akseki ilçesinde İstanbullu aile, Nihal ve Fahreddin Önal çiftinin ikinci oğlu olarak doğmuştur. İstanbul’un Maçka semtinde Maçka Palas apartmanında otururlarmış. Babası Fahretin Önal Kaymakamlık, valilik ve belediye başkanlığı da yapmış bir bürokrattır. Türk sinemasının ünlü senaristi Safa Önal Sezen Cumhur Önal’ın ağabeyidir. Sezen Cumhur Önal 1958 yılında daha 20 yaşındayken gazeteciliğe başladı ve Tercüman Gazetesi’nin Beyoğlu muhabirliğini yaptı. 1960’da İstanbul İl Radyosu’nda ‘Plaklar Arasında’ adında bir programla radyo yayıncılığı hayatı başladı.
1960’lı yıllarda Fecri Ebcioğlu ile birlikte yabancı şarkılara Türkçe sözler yazarak o tarihte “aranjman” veya “Türkçe sözlü hafif müzik” olarak da adlandırılan “Türk Pop Müziği“nin öncülüğünü yapmışlardır. Fecri Ebcioğlu‘nun Fransız şarkıcı Adamo’ya “Her yerde kar var” şarkısını Türkçe okutmasıyla şarkılara Türkçe sözler yazma modası başladı, devamı da Sezen Cumhur‘dan geldi. Johny Holiday, Sacha Distel ve Mina gibi Avrupa’nın ünlü şarkıcılarına da sözler yazmıştır
Sezen Cumhur Önal, 60’lı ve 70’li yıllarda pek çok İtalyanca, Fransızca, Almanca ve İngilizce şarkıyı Türkçeleştirmiştir. Dönemin şarkıcıları Tanju Okan, Özdemir Erdoğan, Ertan Anapa, Kamuran Akkor, Selçuk Ural , Berkant, Mehmet Taneri, Yavuz Özışık, Füsun Önal, Serpil Örümcer, Lale Belkıs ve Nilüfer gibi şarkıcılara şarkılar yazmıştır.
1985’ten itibaren TRT için efsanevi bir program olan ve genellikle geçmişin beğenilen şarkılarını sunduğu “Müzik Yelpazesi”ni hazırlayıp sundu.
Sezen Cumhur Önal, proğramlarını sunarken takdim ettiği şarkıcılar hakkında “Çikolata renkli” ve “kadife sesli” gibi benzetmeler yaparak ilgimizi çekmiştir. Bazılarının ne manaya geldiğini anlamasak da, kulağa hoş gelen, içinden “aşk” ve “şarkı” kelimeleri geçen yüzlerce romantik cümlenin yaratıcısıdır.
YORUMLAR
Bazen tek bir ifade bile onu kullanan insanın karakterinin naifliğini anlatabiliyor. Ben de Sezen Cumhur Önal'ın o programlarını dinlerdim bazen. Zenci bir şarkıcıyı anons ederken; kullandığı 'çikolata renkli şarkıcı' ifadesinden yansıyan naif ruhu dinleyenlerin içini sıcacık ederdi. Türk pop müziğine büyük katkıları olan, çok değerli bir insandı. Allah rahmet eylesin...
Çok güzel bir yazıydı. Saygılar...
Mavilikler tarafından 28.9.2024 13:48:20 zamanında düzenlenmiştir.