- 358 Okunma
- 6 Yorum
- 2 Beğeni
(Diamond Tema ) ve Tahammülsüzlük….
Diamond Tema’nın ifadeleri ve sonrasında oluşan tepkiler üzerine düşündüğümüzde, konu İslam tarihi ve kültürel pratiklerin eleştirisi etrafında yoğunlaşmaktadır. Bu olay, tarihin derinliklerinden günümüze taşınan bir mesele üzerine toplumsal bir çatışmanın sembolü haline gelmiştir.
Diamond Tema, felsefi ve dini meseleleri ele aldığı videolarıyla bilinen bir YouTuber olarak, Yer6 isimli kanalında yaptığı tartışmada Hz. Ayşe’nin evlilik yaşı konusunu gündeme getirmiştir. Tema’nın bu ifadeleri, geniş bir yankı uyandırmış ve din alimlerinin tepkisini çekmiştir. Bu bağlamda, Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslam Tarihi Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Mehmet Azimli, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. İbrahim Maraş ve Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mehmet Zeki İşcan, farklı perspektiflerden bu tartışmayı ele almışlardır.
Prof. Dr. Azimli, Hz. Ayşe’nin dokuz yaşında evlendiği yönündeki rivayetlerin tarihsel belgelerle desteklendiğini, bu durumun sadece Hz. Muhammed’e özgü olmadığını ve dönemin Arap kültüründe yaygın bir uygulama olduğunu belirtmiştir. Prof. Dr. Maraş ise bu tür evliliklerin tarih boyunca birçok kültürde görüldüğünü, günümüz değer yargılarıyla geçmişin yargılanmasının doğru olmadığını vurgulamıştır. Prof. Dr. İşcan ise Hz. Peygamber’in bu tür evliliklerin o dönem normal karşılandığını, bunun bir din meselesi değil, kültürel bir olgu olduğunu savunmuştur.
Tema’nın açıklamaları, bir yandan tarihin tozlu raflarından çekip çıkarılan eski bir tartışmayı alevlendirirken, diğer yandan modern toplumun ahlaki ve hukuki normlarıyla çelişen eski pratikleri yeniden düşünmeye zorlamaktadır. Bu noktada, Tema’nın cesur çıkışı, adeta bir fırtınanın habercisi olmuş, hem din alimlerini hem de geniş kitleleri derin bir sorgulamanın eşiğine getirmiştir.
Bu tartışma, sadece tarihsel bir olguya dair bilgi sunmakla kalmaz, aynı zamanda geçmişin gölgeleriyle bugünün ışığında hesaplaşmamızı sağlar. Tema’nın ifadeleri, zamanın derinliklerinde kaybolmuş kültürel pratiklerin bugünkü yansımalarını sorgulatırken, bizlere tarihin katmanlarında saklı olan hakikatleri gün yüzüne çıkarma fırsatı sunar. Bu bağlamda, din alimlerinin yorumları da, tarihin ve kültürün karmaşıklığını anlamamıza ve bu karmaşıklığın modern dünyada nasıl yankı bulduğunu görmemize yardımcı olur.
Diamond Tema, modern zamanların bir filozofu gibi, geçmişin derin sularında bir dalgıç misali, tarihin katmanlarını aralamış ve su yüzüne çıkardığı gerçeklerle bizleri yüzleşmeye davet etmiştir. Bu çağrısı, tarih ve kültür üzerine derinlemesine düşünmemizi sağlayan bir aynadır, bu aynada gördüğümüz ise hem geçmişin hem de bugünün bir yansımasıdır.
Sizin düşünceniz?
YORUMLAR
Yorumları incelediğimde, her birinin ne denli güçlü ve kişisel olduğunu görmek beni etkiledi. Bu denli sağlam ve özenle yapılmış yorumlarınızı gerçekten takdir ediyorum. Düşüncelerinizi kırmadan, dökmeden, nazikçe ve derinlemesine ifade etmeniz, okuyucularınız için büyük bir nimet. Bu kıymetli yorumlarınız için her birinize yürekten teşekkürlerimi sunuyorum. Yorumlarınız, topluluğumuzun büyümesine ve gelişmesine büyük katkı sağlıyor.
Diamond Tema son derece iyi donanımlı, bilgili, elinde sağlam delil olmadan bir konu hakkında konuşmayan genç bir filozoftur.
Şeriat üzerine tartışma yapmak amaçlı Asrın Tok isimli şeriat yanlısı bir gençle tabiri caizse düelloya tutuşmuş ve açık ara ezip geçmiştir.
Eğer Diamond Tema bu düellodan mağlup ayrılsaydı bugün bu tartışmalar olmayacak, Diamond Tema linç edilme girişimlerine maruz kalmayacaktı.
Küçük yaşlarda çocuklara nikah kıymak ve evlenmek İslam dininin bir kuralı değil Arap kültürünün çok sık uygulanan kültürünün bir parçasıdır ve inkar edilmez bir gerçeğidir. Ancak neticede Arap olan Hz. Muhammed söz konusu olunca karşıt gerekçeler üretmek yada susturma girişimlerinde bulunmak beklenilen bir hareketti. Diamond bu konuyu gündeme getirmekle başını giyotinin altına sokmuş oldu.
Oysa benzer meyanda olan Ahzâp suresinin 50. ayetinin tefsirine bakarsak Kuran-ı Kerim'de Hz. Muhammed'e bu konuda sınırsız yetki verildiği görülmektedir. Ahzâp suresinin 50. ayetinin Diyanetteki tefsiri aynen şöyledir:
"Ey peygamber! Mehirlerini verdiğin eşlerini, Allah’ın sana ganimet olarak verdiği câriyelerini, seninle birlikte hicret eden amca kızlarını, hala kızlarını, dayı kızlarını, teyze kızlarını sana helal kıldık. Ayrıca mümin bir kadın kendini peygambere mehirsiz olarak bağışlar, peygamber de onunla evlenmek isterse, diğer müminlere değil, sırf sana mahsus olmak üzere, onu da sana helâl kıldık. Müminlere eşleri ve sahip oldukları câriyeleri hakkında hangi kuralları geçerli kıldığımızı biliyoruz. Sana mahsus olanı güçlük çekmeyesin diye meşrû kıldık. Allah çok bağışlayıcı, pek esirgeyicidir."
Ve rivayet edilir ki, Hz Aişe peygambere demiştir ki "Ey Muhammed ne zaman güzel bir kadın görsen hemen gökten bir ayet iniyor..."
Bugün Kuran'da yer almadığı için peygamberin Hz. Aişe ile olan evliliğinin 9 yaşında gerçekleştiği inkar yoluna giderek ört bas edilirken Ahzâp suresini asla gündeme getirmezler.
Geçenlerde bir üye bu kişi hakkında paylaşım yapmıştı, adını hiç duymamıştım ( zira televizyon izlemem) kimdir diye arayınca bir videosunu gördüm. Genç yaşına rağmen bir çok başarıya imza atmış ama anlattıkları kafa karıştırıcı geldi.
Gerek yok sorgulamaya, inandığımız yerde kalalım, ne dinin kurallarını ne hukuki gerekçe ve sonuçları değiştirebiliriz. Sanırım sana Faceden bir paylaşımına yorum yazmıştım. Söylediklerine inanılırsa VELİ inanılmazsa DELİ derler.
Genç, başarılı, medyayı kullanabilen, yakışıklı birisi çok genci arkasından sürükleyebilir. Ben geleceğimiz için tehlikeli olabileceğini düşünüyorum, zaten Türk de değil gitsin propagandasını Arnavutluk'ta yapsın. Fazla gündeme getirilmesine bile karşıyım. Bu ülke yeni bir Adnan, Fethullah ve onun gibilerini kaldıracak durumda değil.
selamlar kardeşim.
Hz Muhammed'in Ayşe ile 9 yaşında evlenmesi demek bir peygamgamberin yozlaşmış Arap kültürüne teslim olduğunun göstergesidir.Oysaki topluma ışık getiren bir peygamber olarak bu geleneği elinin tersiyle itme gücüne sahip olması gerekirdi.Ama erkek zihniyetinin her zaman işine yaramıştır bu çağ dışılık .Çünkü menfaatine olan durumu kötü olsada karşı çıkmamıştır .konu budur.Zaten o dönemde Araplarda kadınlar insan olarak değer görmüyordu.Ayşenin öksüz kaldığı söyleniyor keşke daha insani davranıp evlat olarak kabul etseydi..
SadeceGökyüzü tarafından 22.6.2024 11:46:17 zamanında düzenlenmiştir.
SadeceGökyüzü tarafından 22.6.2024 11:48:41 zamanında düzenlenmiştir.
:) Zaten havalar sıcak tahammül mü kaldı, elime kılıç verseler silah verseler güneşi keser güneşe sıkarım, ya hu yeter, ne bu nem ne bu hararet, nerde bu devlet, nerde bu millet, daha bunun ağustosu var eylülü ekimi var.. Biraz adaletli dağıtsana şu sıcaklığı ey yörüngesel hız...
"Prof. Dr. Azimli, Hz. Ayşe’nin dokuz yaşında evlendiği yönündeki rivayetlerin tarihsel belgelerle desteklendiğini, bu durumun sadece Hz. Muhammed’e özgü olmadığını ve dönemin Arap kültüründe yaygın bir uygulama olduğunu belirtmiştir. Prof. Dr. Maraş ise bu tür evliliklerin tarih boyunca birçok kültürde görüldüğünü, günümüz değer yargılarıyla geçmişin yargılanmasının doğru olmadığını vurgulamıştır. Prof. Dr. İşcan ise Hz. Peygamber’in bu tür evliliklerin o dönem normal karşılandığını, bunun bir din meselesi değil, kültürel bir olgu olduğunu savunmuştur."
1- Konunun özü ne? Evlilik... Yani erkek ve kadın veya erken yaşta kızların nişanlanması.
2-Konunun özü ne? Bulüğ çağı... Erkekte sperm kadında yumurta üretiminin başladığı ay veya yıl
3-Konunun özü ne? Din ve inanç.. Tanrı'nın veya Allah'ın veya diğer kültürlerde ne ad verildiyse veya Şamanın Rahiplerin veya Peygamberlerin kadına - kıza bakışı
Bir haber okudum doğru mu değil mi, .. Malum çöl bölgesinde; "kadın bir memeli mi yoksa insan mı" diye sempozyum düzenlenmiş. haber bu, araştırdım, asparagas bir haber çıktı. Aynı bunun gibi Diamond Tema olayı da... Bir perde bence.. Zerre kadar suçu yok...
Yukarıdaki İslam alimlerinin görmediği şey, Diamond Tema üzerinden gündemin değiştirilmesi. Gündemde ne var?
1-Sinan Ateş cinayeti, eğer çözülebilirse belki de ülkemizde bir çok faili meçhul cinayet çorap söküğü gibi çözülecek...
2-Yerel seçimlerin etkisiyle erken seçim olur mu olmaz mı, 50-60 yıldır çağ atlamamıza izin vermeyen bir siyasi anlayış, artık tarihin tozlu sayfalarına gönderilir mi gönderilemez mi, halk eski halk, zihinler eski zihin mi?
3- Vergi sağanağı, ekonomik durum. Yeni vergi düzenlemeleri meclisten geçer mi geçmez mi veya meclis feshedilip direkt saray yollu uygulamaya konulur mu
4- Yaz orman yangınları.. Yangınlara mühahele edecek ekiplerin donanımı personel sayısı ne durumda, Belediyelerin ödeneklerinin azaltıldığı veya siyasi olarak topal ördek kalsın muhalif belediyeler diye düşünüldüğü bir dönemde yangınlarla mücadelede ne durumdayız hem merkezi hem de yerel yönetimler olarak..
5- Beklenilen büyük İstanbul depremine hazırlık...
6-Genel kabul görmüş adaletsizlik, hukuksuzluk ve yargının içler acısı hali..
Peygamberlerin neden gönderildiği söyleniyor veya Tanrı veya Allah neden peygamber seçmiş insanlar sapıtmasın, birbirine hayvanca vahşice davranmasın diye... Özü bu değil mi peygamberliğin...
Peki, kadınların ve kızların durumu ister günümüzde ister o tarihlerde nasıl? Peygamberlerin gücü, irfanı veya erdemi kız çocukları ile evlenilmeyeceğini anlamaya yetmemiş mi de kültürün veya toplumların bu yanlışlarına kendileri de alet olmuşlar..
İki cihan serveri veya alemlerin yüzü suyu hürmetine yaratıldığı söylenilen Hazreti (Sayın) Ahmet, Mehmet, Mustafa bu yanlışa neden dur diyememiş? Yanlışı sürdürmüş... Belki de en doğru soru bu?
Malum eski kültürde geçti çocukluğumuz ve gençliğimiz, itaat et kurtul kültürü, sosyalitesi bu.. İtaat etmen söylenilen kişiyi sorgulamaktan uzak bir toplumun ürünüyüz.
Bu yüzden gençler ve yeni zihinli üstadlar, hiç bu topa girmesin, zaten diğerleri durmadan hakaret eder kendilerine öğretildiği gibi veya küçük görmeye, akılısz idraksiz olarak etiketlemeye çalışır seni.
Lakin gelecek adına güzel bir konu... Herhangi bir günümüz anayasa veya uluslararası mahkemesinde ( ki Y ve z kuşağı mahkemelere ne kadar güveniyor) Kutsal denilen tarihi belgeler veya inançlar veya tabletler veya parşömenler veya vb vs yargılanır mı? Dinlerin çağa uymayan zorlamaları veya vahiysel olup olmadığı mahkeme kararlarına yansır mı bu tür tartışmalar sonrası...
Not: Eski çağ profesörleri bu çağı yorumlamaktan aciz. Bunlar Y ve Z kuşağının profesörü olamaz bence..
Her şey bir yana, ölüp gitmiş bir insan ve insanlar bahane edilerek yaşayan insanlara zulmetmek nedir ya hu? Koskoca adalet bakanı yargısız infaz edip kestirip attı ya...
Arkadaşlar geliyorlar, 50-60 veya 30-40 yıl önce abd'de başlayan petrol kuyrukları, yani benzin mazot kuyrukları orta doğuyu kan gölüne çevirdi.. Ruslar hem sinop hem akkuyuda kale kurmaya başladılar ki abd zaten incirlikte kürecikte kalesini kurmuş. Aslında konu din diyanet kız kadın evlilik kültür de değil... Tarihte bu oyun binlerce defa tekrarlandı... Biraz saksıyı sulayın ya hu...
Şimdiki gençler ne sürü ardında çoban oluyor ne de elde tıpran orak güz kaldırmaya gidiyor, vermişler önlerine bir klavye, vermişler ellerine bir telefon ne var ne yok altını üstüne getiriyorlar geçmişin, düşüncenin, uzayın, fikirlerin, toplumların... Dimamond veya onun tartıştığı kişiler de bu zümreden.. İşleri güçleri yok yani, genel olarak bedeni olarak çalışılmayan bir çağda eski kuşakların sinirlerini öfkelerini zıplatıyorlar....
Nerde o eski bayramlar ah ah evladım... Biz böyle miydik, nasıl bir gençlik bu nasıl bir çağ bu, yazıklar olsun bayram namazınada mı gitmediniz siz, yazıklar olsun... Aslında konu daha çok uzar da, ne yapalım,
tavşana kaç tazıya tut dendiğinde veya havuç gösterildiğinde topluma yapacak bir şey yok... Sel gelirse kimseyi ayırmaz hesabı,deprem bakmaz saça başa inanc türüne kültürüne gibi, sosyal bir felaketin ortasında bu tür tartışmalar sadece felaketin habercisi olabilir..
yani bence konu bunlardan ibarettir efendim...
Saygılarımla..
En seveninize emanet olunuz.. Tarihsel ve antik çağdan kalma olayları birbirinizi üzmek kırmak incitmek için kullanmayınız..
Afet İnce Kırat
Diamond Tema bir filozof değildir.Acemice filozofluğa soyunmuş olsa da modern zamanların filozofluğunda sınıfta kalmıştır.
Diamond Tema youtuber olma aşamasındadır.El attığı mevzularla gündeme gelen,daha çok takipçi elde etmeyi uman, bu nedenle günceli çok eskilerde yakalayıp bir katkı sunacağını sanarak yaptığı tamamıyla bir boşboğazlıktır.
Unutulmamalıdır ki; Hayattaki en hakiki mürşit olan ilimden herkes nasibini almadıkça ne muhakeme yapabilir nede saygısızca yapılan bir muhakemeye tahammül edilebilir .
Youtoubur olarak kargaşa yaratarak tıklanma rekoru kırmaktan öteye gidememiştir Verdiği örnek sadece verdiği şahsı bağlamadığı gibi bu bir kavmin bütününün içinde bulunduğu kültür ve insanların erişkinliğe adım atma yaşının biyolojik olarak faklılık gösterdiği durumların varlığını gözardı ederek boş sorular ile gündemi meşgul etmiştir.
Modern anlamda bir filozof, estetik, etik, epistemoloji, bilim felsefesi, mantık, metafizik, sosyal teori, din felsefesi ve siyaset felsefesi gibi bir veya daha fazla felsefe dalına katkıda bulunan bir entelektüeldir.
İnsan neden felsefe yapar?
Duyguları, düşünceyi ve eylemi uzlaştırmak için. Kendi başına düşünmek ve özgürce karar verebilmek için. Bireysel ve toplumsal yaşamı uyumlaştırmak için.
Her şeyin bir sınırı vardır ve sınırlar farklıdır.Tartışılacak kültürel olaylarda isim verildiği zaman edeplice yaklaşılmalıdır mevzuya.Dünya ve alemler Hz.Muhammed (SAV) 'in aşkına yaratılmışken ve O'nun Peygamberliği ile Allah Arapları ve tüm insanlığı aydınlığa çıkartmış ve Son din İslam cihan-şümul din ve Kitabı olan Kur'an-ı Kerim'i O'nun elçiliğinde insanlığa gönderdi ise elbette büyük bir saygıyı ve hakkında konuşulurken edepli hareket etmeyi gerektirir .Zira bahsi geçen konu tüm insanları igilendirirken yapılan örneklendirme yanlıştır .
Tarih göstermiştir ki bu tür polemiklerle reyting elde edilmez.Parladığı sanılan yıldız da tez zamanda söner
''Su iner yokuşlardan hep basamak basamak''
Rahmet basamak basamak yürekleri inşirah eder.Dilerim güzellikleri
güzel açılardan görebiliriz.Dilimiz güzel söyler,gözümüz güzel görür.Tahammül sınırlarını fark edenlerden oluruz.
Teşekkürlerimle.
Sağlıcakla.Saygıyla.
neneh. tarafından 22.6.2024 08:11:01 zamanında düzenlenmiştir.