- 390 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ASUDE CAN;KERİM ÖZBEKLER İLE 1 RÖPORTAJ YAPTI, RÖPORTAJ AŞAĞIDAKİ ŞEKİLDEDİR...
canturkhaber.net isimli web sitesinde Asude Can Aydın’lı Gazeteci-Yazar-Şair Kerim Özbekler ile yaptığı bir röportaja yer vermiştir, fotoğraflı olarak yayınlanan röportajın yazılı bölümü aşağıdaki şekildedir.
ARAŞTIRMACI YAZAR KERİM ÖZBEKLER İLE RÖPORTAJ...
Röportaj:Asude Can
-Öncelikle sizi kısaca tanıyabilir miyiz?
-01 Kasım 1951 tarihinde Aydın’ın Nazilli ilçesi’nde dünyaya geldim, ortaokul 3.sınıfta iken Hürriyet Haber Ajansı muhabiri olunca okulu bırakarak gazetecilik hayatına başladım. 14 yaşında başladığım bu meslekte genç yaşta bir çok kişi tanışma fırsatı buldum, o sıralar bazı mahalli gazetelerde şiir ve yazılarımda yer alıyordu. Bu o kadar hızlı gelişti ki Sivas ve Bursa’da askerliğimi tamamladıktan sonra ilk şiir kitabımı çıkardım, arkasından Aydın’ın Yenipazar-Kuyucak-Bozdoğan ilçelerinde birer gazete yayınlamaya başladım. 1980 yılında ihtilal olunca ilanlar kesilmişti, bunun üzerine gazeteleri kapatarak kitap yazmaya başladım. Arka arkaya 9 şiir kitabı-antoloji yayınladım ama pek tutulmadı, 10.kitabımda türü değiştirerek il-ilçe tanıtımı yapan kitaplar yazmaya başladım. Bu sefer kitaplar tutuldu ve satmaya başladı ama bu kez de kitapların bir kısmının paraları bana dönmemeye başladı, o yıllardaki yüksek enflasyonda yeni kitaplar yapmama engel oldu. Sonuç olarak toplam 50.000 kitap basmama rağmen hiç para kazanamadım, üstüne üstlük cebimdende çok para harcadım. Durum bu olunca, gazetelerden sonra 17 kitap yazmama rağmen kitap yazımını da durdurmak zorunda kaldım. 1999 yılında emekli olunca, tamamen inzivaya çekilerek amatör ve profesyonel gazeteci-yazar ve şairlere dönük yayınlar yapmaya başladım.
-Okuma merakınız nasıl oluştu?
-Okul hayatında çok başarılı bir talebe değildim, okulu bıraktıktan sonra yazı ve şiir yazmaya başlayınca bende gazete-dergi-kitap okuma alışkanlığı zirve yaptı. Özellikle yazı ve şiirlerimin çeşitli gazete ve dergilerde yer alması, tanımış olduğum gazeteci-yazar ve şairlerin bana hediye etmiş olduğu kitapları okumam ve onları tanıtıcı yazılar yazmam bu merakı iyice uçurdu. Zamanla gittiğim il ve ilçelerde yayınlanan gazeteleri elde etmem, o il ve ilçelerle ilgili kitapları satın almam bende araştırma merakı uyandırdı. Bunları zamanla yazı yazdığım gazete ile dergilerde yer alması mesleğe olan bağlılığımı da iyice artırdı, bir süre sonra bu yazıları kitaplara da aktarmaya başlayınca iş büyüdü. Sonunda kendimin kullanabileceği detaylı bir kitaplığa, kütüphaneye sahip oldum.
-Kitap okurken herhangi bir alanda mı okumalı yoksa tüm alanlar ile alakalı kitaplar mı okunmalıdır?
-Ben çok küçük bir yaşta gazetecilik ve yazarlık hayatına başladığım için elime geçen bütün gazete-dergi ve kitapları okurdum, zaten yeterli bir bilgiye sahip olmadığınız zaman haberi de kaleme alamazsınız. Bir makale de yazamazsınız, ben bunların yanısıra o zamanlar nadir bulunan mesleki kitapları da takip eder, onları da elde ederdim. Ayrıca çalıştığım gazete ve haber ajanslarındaki büyüklerimizle konuşurken onların bana anlattıkları mesleki tecrübelerini de dikkate alır, uygulama alanıma alırdım. Bana ayda 1 gönderilen gazete yöneticilerinin bültenlerinden de çok faydalanırdım, ayrıca küçük yaşlarda anlamını bilmediğim kelimelerin açıklamaları için 5-6 büyük sözlükte edinmiştim. Bu yüzden çok fazla bir zorluk çektiğimi söyleyemem, bana kalırsa yazı alanında ilerlemek isteyen herkes her türlü yayını büyük bir dikkatle okumalıdır.
-Sizce kitap okurken özellikle nelere dikkat edilmelidir?
-Ben kitap okurken o kitabın bana neler kazandıracağına bakarım, bugüne kadar hep buna dikkat ettim. Bana hiç bir şey öğretmeyen hiç bir kitabı okumam, zaten piyasada o kadar çok kitap varki seçim yapmazsanız zamanınızı boşa harcamış da olabilirsiniz. Ayrıca, dalgın bir zamanımda kitap okumam, çünkü okuduğunuz kitaptan hiç bir şey anlamazsınız. Bir de ben kitap okumak için genellikle yalnız olduğum bir zaman dilimini seçerim, çok hızlı bir çalışma trafiğim olduğu için bugüne kadar aldığım bir çok kitabı da maalesef okuma imkanı bulamamış birisiyim. Buna rağmen bütün ömrüm okumakla ve yazmakla geçmiştir, özetle söylemem gerekirse bazen zaman okumayı seven bir insana yetmiyor. Mesela bir örnek vereyim, yıllardır bana Gazeteci-Yazar ve Şairler de çok sık kitap postalarlar veya yanlarına gittiğimde verirler. Bir defasında bir yayıncı bana 28 kitabını göndermişti, üstelik bu yayıncı ile o zamanlar tanışmıyorduk. Şimdi, arkadaşız. Bir günde 30-40 gazete-dergi-kitap geldiği günlerde bunlardan hangi birisini okuyabilirsiniz ? En fazla 2-3 tanesini, maalesef ben bu tür durumlarla çok karşılaşıyorum. Örneğin geçen ay bir yayınevi sahibi yanıma gelerek bana yayınladığı 5 kitabı hediye etti, yazı yazmaktan daha hiç birisini okuyamadım.
-Yazarlık kariyeriniz nasıl başladı? Size öncülük eden bir isim var mı?
-Ben Gazeteciliğe başladıktan sonra mahalli gazetelerde de kendi çapımda makaleler yazıyordum, bunu zevk için yapıyordum. Bir an geldi ki bir çok gazete ve edebiyat dergisine benim yazılar girmeye başladı, bu gazete ve dergi sahipleri o zamanlar adresime bu gazete ve dergileri postalıyordu. İnsan yazısını veya şiirini gazete ile dergide görünce içinde yazma hevesi çoğalıyor, bu bende de böyle oldu. Zamanla gazete ve dergi sahipleri ismimi 14-16 puntoluk harflerle yazmaya başladı, yazı yazanlar bilir. Bu bir dopingtir, maalesef bende de öyle oldu. Gece gündüz bir taraftan gazetelere haber, diğer taraftan edebiyat dergilerine araştırma-inceleme yazıları postalamaya başladım. Türkiye’nin bir çok il ve ilçesinde yayınlanan bir çok gazete ile dergilerde bana ait yazı ve şiirler yer aldı, bu konuda bana öncülük eden bir isim olmadı. Hatta önümü kesmek isteyenler çok oldu, buna rağmen yazmaya devam ettim. Bu arada benim önümü kesmek isteyenlerin başkalarının önünü de kesebileceklerini düşünerek zamanla amatör ve profesyonel bir çok Gazeteci-Yazar ve Şaire daha fazla ileri gitmelerini sağlamak için Gazete-dergi-kitap yardımında bulunmaya başladım. Bu işide 55-56 yıldır büyük bir itina ile sürdürüyorum, yardımlar kesintisiz olarak her yere ulaşıyor.
-Eserlerinize gösterilen ilgiyi tarif etmenizi istersek neler söylersiniz?
-Benim ilk 9 kitabım ilgi görmedi veya acemilikten ben gerekli olan çalışmaları yapamadım, daha sonra tür değişikliğinden sonra kitaplar ilgi gördü ama para kazanamadım. Eserlerime gösterilen ilgiye gelince, 10.kitaptan sonra başımı öne eğip şunu düşündüm. Yazacağım kitaptan çocuklar+gençler+ortayaşlılar ve yaşlılar nasıl faydalanabilir ? Bu 4 kategoriyi iyice inceledim, sonra kitap yazma temellerinin üzerlerine bunları koydum. Sonuç başarılı oldu, bunu 3 örnekle izah edeyim. Erzincan’da okuyan Nazilli’li üniversite öğrencisi biri vardı, bir gün yanıma gelerek ’’Abi, bizim bir hocamız var. Senin yazdığın Ege Bölgesi isimli kitabın adını duymuş, ondan bir tane istiyor.’’ dedi. 5.000 tane basılan kitabın bittiğini, elimde olan bir kitabı kendisinin faydalanması için verebileceğimi söyledim ve verdim. Bu genç, 2-3 ay sonra gelip elindeki kitabı hocanın zorla aldığını söyledi. Aydın Lisesi Öğretmenlerinden rahmetli Mehmet Genç, vefatından 1 yıl önce Nazilli Edebiyat Festivali’ne bir konferans için gelmişti. Konferans sonrası konuşurken bana dedi ki ’’Senin yazmış olduğun Aydın ve İlçeleri isimli kitabı Aydın’da arıyorum, bir tane yok. Bir gün Giresun’a gitmiştim, bir parkın içinden geçiyorum. Bir baktım, bir bankın üzerinde Aydın ve İlçeleri isimli kitap, yazarı Kerim Özbekler. Sağa sola bakındım, ortalıklarda kimse yok. Bir öğrenci unutmuş olmalı, kitabı o bankın üzerinde buldum aldım.’’ dedi. ’’Hocam, bu benim için müthiş bir anı ve ilginç.’’ dedim, Aydın ve İlçeleri isimli kitap 3 baskı yaptı. 1.ve 2.baskıları 5.000 adet basıldı, 3.baskısı 10.000 idi. Yine birgün Ankara’da halen hayatta olan Emekli Kültür Bakanlığı Araştırma ve Koordinasyon Müdürü ve Yazar Hayrettin İvgin bana dedi ki ’’Kerim Bey, bizim bakanlığın büyük bir bütçesi var ama biz bir kitap yayınlıyoruz. Kitap çıktıktan sonra bir bakıyoruz, kitap istediğimiz gibi çıkmamış. Senin kitapları inceliyoruz, bizim kitaplardan daha iyi bilgiler içeriyor. Elinde iyi bir arşiv ve kütüphane var galiba ?’’ dedi, doğruladım. Niçin büyük bir bütçe ile kaliteli kitap veremediklerini sorduğumda bana ’’Biz kitabı komisyon kararı ile yayınlıyoruz, birisi burası fazla diyor çıkarıyoruz. Birisi burası olmamış diyor çıkarıyoruz, kitap çıktıktan sonrada eksik olduğunu farkediyoruz.’’ dedi.
-Hangi yazarlar ve eserler sizi etkiledi?
-Aydın doğumlu olduğum için kurtuluş savaşına iştirak eden efe çocukları ve torunları ile yakın ilişki-arkadaşlık içinde oldum hep, dedelerinden-babalarından duyduklarını bana anlatırlardı. Zamanla bunları kaleme almaya başladım, bir gün İzmir’de rahmetli Gazeteci-Yazar Şeref Üsküp’le tanıştım. Üsküp, bana yayınladığı kitaplardan verdi. Hepsini de okudum. Verdiği kitaplardan birisi ’’Çakıcı Efe’’ ismini taşıyordu, bu kitap 300 sayfalık bir kitapdı. Ben bu kitabı tam 4 defa okudum, diğer kitapları da akıcı bir dille yazılmıştı ama Şeref Üsküp’ün çıkardığı ’’Hür Efe’’ isimli bir haftalık gazete vardı ve öyle şöhret peşinde koşacak veya para hırsı olan birisi değildi. Her hafta gazetesini de bana postalardı, köşe yazarları da kaliteli idi. Son derece anlaşılır bir dille yazılarını kaleme alırlardı, İzmir’e her gittiğimde Üsküp’ün yanına uğrardım. Oturur uzun uzun konuşurduk, efelerin hayat hikayelerini kaleme alma fikri ondan bana geçmiştir. Üstelik aslen Ödemişli olan Üsküp, Çakıcı Efe’nin kızanlarından Çaylılı Koca Mehmet ile de arkadaştı. Zamanla benim elde ettiğim bilgileri Şerep Üsküp Hürriyet ve Yeni Asır Gazeteleri’nde yayınlamaya da başladı, bilgileri benden aldığını da ifade ederdi. Kitap-gazete-dergi tanıtım yazıları için Başbakanlık Basın Müşaviri ve yazar rahmetli İsa Kayacan’dan etkilendiğimi yazabilirim ama öyle zaman geldi ki aslen Burdur’lu olan İsa Kayacan benimle ilgili bir yılda 30-40 gazete ve dergide yazı yayınlardı. Sonraları kendisi ile çok sıkı bir dost olduk, çoğu il ve ilçelerdeki toplantı ile şairler şölenlerinde birlikte olduk.
-Son olarak yazar adaylarına neler tavsiye edebilirsiniz?
-Hergün bütün gazete-dergileri-kitapları takip edip fırsat buldukça okumalarını, dünyadaki bütün olayları gerek radyo-tv ve internetten takip etmelerini tavsiye ederim. Mesleki bilgi ve becerilerini artırmak için sık sık kitap fuarlarını, yayın dünyasını yakından izlemelerini. Meslektaşları ile yapacakları dialog ve çalışmaların kendilerini daima üst düzeye taşıyacağını bilmelerini isterim.
*****
Sevgili Arkadaşlarım, bugün itibari ile 50-55 yıldır sürdürdüğüm telekomla ilişkimi sonlandırma kararı aldım. Ayda 103 lira ödediğim internet ücreti 400 lira olmuş, bu indirimli ve avantajlı olan tarifeymiş. Seçimden ve yıl sonundan sonra daha da artacakmış, zaten ben interneti başkaları faydalansın diye uzun süredir devam ettiriyordum. Bugün itibari ile internet kullanımımı kapattım, artık internet kullanmayacağım. Bu vesile ile hepinize sağlıklı-bol kazançlı-başarılı ve uzun bir hayat temenni ederim, saygılarımla.(27 Mart 2024 Çarşamba-10.19)
KERİM ÖZBEKLER (GAZETECİ-YAZAR-ŞAİR) NAZİLLİ-AYDIN
*****
Fotoğrafta Gazeteci-Yazar-Şair Kerim Özbekler ’’Şairler Şöleni’’ için gittiği Yozgat’ta ki Altın Park içinde görülüyor.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.