- 499 Okunma
- 7 Yorum
- 2 Beğeni
PUTLARI KIRIYORUZ 2 Tanzimat Edebiyatının Büyük İhaneti
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Yazılar PUTLARI KIRIYORUZ 2 Tanzimat Edebiyatının Büyük İhaneti
PUTLARI KIRIYORUZ
2
Tanzimat Edebiyatının Büyük İhaneti
Bizi bizden koparan, milli varlığımızı yok eden bu büyük ihanet kolay kolay hazmedilebilecek bir şey değildi. Bütün milli benliğimizi tar-u mar etti bu hareket.
Batının doğuya ilk huruç hareketi idi bu. Haçlı savaşlarının kültür ve medeniyet kulvarında bize karşı başlattığı ilk büyük harekat. Bu büyük harekat planlanmış bir harekattı ve maksadına adım adım yaklaşıyordu. Oryantalizmin ilk büyük planı gerçekleşiyordu. İslam medeniyetinin bu son büyük evresinin temeline dinamit yerleştirilmişti.
Bu büyük harekatın dış dinamiği yanında iç dinamiği de vardı. Yıkılışı adım adım hazırlanan bu büyük medeniyetin edebiyat ve irfan aleminde de büyük yıkımlar başlamıştı.
Necip Fazıl’ın İdeolocya Örgüsünde anlattığı gibi ilk büyük deprem yükselme devrinin en şaşaalı günlerinde meydana gelmişti. İlk büyük yıkım Kanuni’yle başlamıştı. Adı üstünde Kanuni: Yasa yapıcı olan bu büyük padişahın yönetim sisteminde yaptığı değişikliklerle olmuştu.
Önce Şeyhülislam’ın atamasıyla ilgili yaptığı değişiklikler, sonra yeniçerilik sisteminin bozulması, giderek ilmiye sınıfının bozuluşu, medreselerin ilim, irfan yuvası olmaktan çıkması aydınlarımızı da doğu İslam irfanından koparmış, onları yeni arayışlara itmiştir.
Bu arayışlar gide gide medeniyet Kâbe’sinin yönünü değiştirmeye kadar varmıştır. Bu arayışlar önce kendi dünyasından endişe etmeye yol açmış, sonra giderek inanç dünyasından kuşku duymaya kadar varmıştır.
Bütün bu kuşkular, inanç sarsılmaları kopmalara yol açmış, büyük bir medeniyetin banileri batının kuyruğuna eklenmiştir.
Efendilikten uşaklığa, medeniyet kuruculuğundan köleliğe dönüş böyle başlamıştır.
Bu ihaneti ilk gongu Tanzimat’la çalınmıştır. Bu gongu büyük yıkım harekatları takip etmiştir. Siyasette olduğu kadar düşünce ve edebiyat alanında da yıkımlar devam etmiş. Önce meşrutiyet sonra cumhuriyetle bu yıkım noktalanmıştır.
Edebiyatta ise Tanzimat’la başlayan yıkım Servet-i Funun’la devam etmiş, Milli Edebiyatla eksik bir öze dönüş yaşanmışsa da başarılamamıştır. Ardından oluşan yenilik hareketleri aslında orijinal bir yenileşme yerine, batıda devrini tamamlamış edebi akımların tam anlaşılmadan kötü kopyaları olmuştur.
Fecr-i Ati’de budur 1.Yeni de. 2.Yeni de budur, Toplumcu Sanat’ta. Hepsi batının kuyruk sokumunda şarkı söylemekten ibarettir ve millilikle bir alakası yoktur.
Bu edebiyat bize yabancıdır, köksüzdür. Bizden uzaktır. Batının kötü bir kopyasıdır. Bizi batıya karşı aşağılık kompleksine mahkum etmektedir. Bu aşağılık kompleksi milletimizin bekasını tehdit etmektedir. Bu gün milli değerlerine yabancı bu edebiyat halktan kopuktur. Halkı tanımamakta onu aşağılamaktadır. Bu yüzden halktan ilgi görmemektedir. Bu yüzden onu anlamamakta, onu anlatmamaktadır.
Orhan Veli de budur, Oktay Rıfat’ta,. İlhan Berk te budur Turgut Uyar da. Dahası Edip Cansever taban tabana zıt bir edebiyat yapar bu milletle. Onu tanımaz. Can Yücel’de yabancıdır bu millete Nazım Hikmet te. Ahmet Haşim de yabancıdır bu millete Tevfik Fikret te. Hepsi puttur bunların. Bunların hepsi milletle onun değerleri ve irfanı arasında demirden bir perdedir.
O yüzden millet bunları tanımamaktadır. O yüzden millet bunları hiç mi hiç kaale almamıştır. Çünkü bunlar milletin inancından kopuk, hatta ona karşıdırlar. Bu yüzden millet onları duymazdan gelmiştir. Yok saymıştır onları. Onlar yüzünden edebiyattan soğumuştur bu millet. Bu yüzden uzaklaşmıştır edebiyattan.
Oysa bu millet edebiyattan anlamıyor değildir. Bu millet Yunus’u bilir, Fuzuli’yi Baki’yi tanır. Mehmet Akif’i bağrına basmıştır. Necip Fazıl’ı kucaklamıştır. Sezai Karakoç’u anlamamıştır ama onun kendisinden olduğunu sezmiştir. Hacı Bayram’ı Veli’yi sevdiği gibi, benimsediği gibi sevmiş ve benimsemiştir. Putların devri bitmiştir. Putların akıbeti gelmiştir.
Ahmet Kemal
Kayıt Tarihi : 25.3.2014
YORUMLAR
Bu milletin ekserisi ne Yunus’u bilir, ne Baki’yi ne de Fuzuli’yi. Akif’i bile bilmez doğru dürüst milletin çoğu. İstiklal Marşı’nın on kıtasını okuyabilecek kaç kişi vardır mesela?Ya da Akif’in Safahat’ını kaç kişi okumuştur? Yazıda ismi geçen şairler de put değil, edebiyat işçileridirler. Beğenip, beğenmemek herkesin kendi takdiridir. Edebiyat ise bir süreçtir. Bize düşen tarih boyu yazılanlardan istifade edebilmek olsa gerek…
Uyarmak, ikaz etmek başka bir şey, hakaret etmek başka bir şey…
hocam tüm yıkımları 19 MAYISIN GÜNEŞİ Ulu önder ATATÜRK önce durdurmuş, sonra 29 ekim 1923 te Cumhuriyetin ilanıyla Türklüğe vurulan yazıda bahsettiğiniz ŞEYHÜLİSLAM müessesi ARAP ÖZENTİLİ suud egemenliği esaret zinciri kırılarak, Türkçe dilimiz ve TÜRKLÜK tacını şerefini bu millete TESLİM ETMİŞTİR.
Sonrada EKNOMİK DEVRİMLERLE kurtuluşun ikinci aşaması tamamlanarak Türk Milletini onuru haysiyeti korunmuştur.
olaylara nereden nasıl baktığınızla ilgilidir sorunlar.
Önemli olan ÜLKE BÜTÜNLÜĞÜ içerisinde tam demokrasinin oluşturularak, hak hukuk adalet içinde her bir canlı bireyin özgürlüğünü güvence altına almaktır.
bu amaca hizmet etmeyen her bir görüş bana göre çürüktür.
iri olmak diri olmak bir olmak için: tek kriter HAK HUKUK ADALET kriteri çizgisinden kopmadan yürümektir.
nice saygılarımla
Ay Parçası
Öncelikle size teşekkür ediyorum. Her bir kelimeniz son derece doğru..
Bu şahıs bu yazıyı 10 yıl önce yazmış. Tarihi öyle. Hadi bu şahıs bu yazıyı yazmış yayınlamış seçki kurulu nasıl bir mantıkla bunu güne seçmiş.
Asıl sorulması gereken o.....
Saygılarımla
MÜSLÜM BAYRAM
Her şerde de bir hayır vardır derim 😁
Şimdi şeriat narası atmak moda
Bu platformlar da test etmek tepkileri görmek istiyorlar
Oysa Demokrasiler olmasa şeriatı uygulayan kişilerin elinden olacak felaketleri bunu bilmiyorlar
İşte Afganistan buyursun gitsinler madem yollarına duran mı var
Saygılar selamlar olsun hocam
Teşekkür ederim duyarlılığınız için
MÜSLÜM BAYRAM
Her şerde de bir hayır vardır derim 😁
Şimdi şeriat narası atmak moda
Bu platformlar da test etmek tepkileri görmek istiyorlar
Oysa Demokrasiler olmasa şeriatı uygulayan kişilerin elinden olacak felaketleri bunu bilmiyorlar
İşte Afganistan buyursun gitsinler madem yollarına duran mı var
Saygılar selamlar olsun hocam
Teşekkür ederim duyarlılığınız için
Yazınıza kahkahalarla gülmekten başka yapacak bir şey bulamadım.
bence komedi yazın siz. Böylesine boş, böylesine kendi hurafelerinize dönük, şeriat özentisi, cumhuriyet düşmanı bir yazı neden güne getirilir ki.
Seçki kuruluna sormak gerek...... 21.. yüzyıl bitecek insanlar nelerle uğraşıyor.... burada hala anlamsız ve bu ülkenin topluma mal olmuş kalemlerine saygısızlık yapılıyor...
Tanzimat edebiyatını ve divan şairlerinin gazel ve kasidelerini türkçesinden okuyun da kulaklarınız bile kızarsın utançtan.
Siz bu topluma mal olmuş günümüz değerlerini bu şekilde yok sayamazsınız.
Sayın seçki kurulu son sözüm de size: Böyle bir yazıyı güne getirmekte ki amacınız nedir? Doğrusu çok daha mantıklı ve düzgün yazılar varken neden bu yazı? Sizden mantıklı bir yanıt istemek sanırım bu platformdaki herkesin hakkı..
Size gelince İsmail Karaosmanoğlu, Türklüğünüzden ve Türk toplumuna mal olmuş bunca değerli insandan bu kadar rahatsızsanız ait olduğunuz yere gidin. Suudi Arabistan size zevkle kollarını açacaktır.
Ay Parçası tarafından 28.2.2024 14:02:13 zamanında düzenlenmiştir.
yildiz parlak
öncelikle beni destekler nitelikteki yorumunuz için teşekkür ederim,
dün gece güne gelen yazıya göz attım ve inanamadım ,böyle bir yazıyı paylaşmak ve hatta yıllardır Edebiyat defterinde olmama rağmen bu denli hakeret içeren yazıya rastlamamıştım, bir kaç kez okudum , içinde bir ironi aradım çaresizce ...
Herkes kendi fikirlerini usulünce tartışmaya açabilir ama milletçe sevdiğimiz edebiyatımızın en önemli isimlerine Put diyecek kadar hakaret edilmesini Cumhutiyetimizi engel olarak gören bu yazının güne taşınmasını da hazmedemiyorum...
Binlerce üyesi olan bu sitenin yazar ve okurlarının sessizliğini de kuzularin sessizliğine benzetiyorum, öyle ya gün neredeyse yarıyı aşmış ve biz üç dört kişi neden diye sormuşuz...
Daha söylenecek cok şey var ama bekliyorum ,bir ümit bekliyorum ...
sevgi ve selam ile...
Ay Parçası
Yazıya yazdığım yanıt aslında daha sertti bu yumuşatarak yayınladığım hali. Bir konuda çok haklısınız. Böyle bir yazıya tepki koyan sadece 5 kişiyiz. Bu gerçekten üzülecek bir durum. 231 kez okunmuş üstelik. Bu platformdaki bunca üye sessiz kaldıkça daha çokkk böyle yazıları burada görürüz. Umarım bizim tepkilerimiz site yönetimince değerlendirilir.
Selam ve sevgimle
Şaka gibi! altı doldurulamayacak nitelikte mesnetsiz ithamlarla yazılmış ve belli ki kendi inançları doğrultusunda ülkenin değerlerine hakaret edebilme yetkisini kendinde bulan bir zihniyetin hayli evvel bir yazısı. Gelmeden Büyük Kıyamet Kırın Putları ...
Ay Parçası
Ne kadar nazikçe bir uyarı yapmışsınız. Bu tarz kişilerin anlayacağı dil kendi saldırgan üsluplarıdır.
Yalnız olmadığımı görmek beni mutlu etti.
Saygılarımla
Bu yazıyı neden güne getirdiniz diye soruyorum? ( on yıl önce yazılmış)
Yenilikçi akımın tüm şairlerine hakaret niteliğinde, "Put" onlar diyecek kadar saygısızca bir ifade ile yaklaşılması zaten yeterince fenalık içeriyor...Orhan Veli ,Nazım Hikmet,Ilhan Berk ,Turgut Uyar v.b
Bahsedilen (kendi devrinin üstatları da kendi zamanları içinde yeni idi, zaman içinde kendi kaliteleri zamanımıza kadar geldiler, hala okuyup anlamaya feyz almaya çalıyorken onlardan yüz yıllar sonra gelen şairlere, yazarlara put yakıştırması yapmak kimin haddine? bu millet onları anladı ,sevdi,saydı ve sevmeye devam edecek...
Biz Cumhuriyetin aydınlığında eski değerlerimizi unutmadan ama yeniye ve yenilikciğe daima açık olarak Edebiyat / Sanatın tüm alanlarında ilerlemeye devam edeceğiz...
Ayrıca bu millet aptal değil,sezgileri de belleği de kuvvetlidir, saydığınız tüm şairler halkın yüreğinde gereken değerlerini bulmuşlardır.
Bundan kimsenin şüphesi olmasın.
Edebiyat defterinin saygıdeğer jüri ve üyelerinin bu yazıyı güne getirmekle ne düşündüklerini de ayrıca merak ediyorum....
Ay Parçası
Yanıtınız için elinize sağlık diyorum. Bu cumhuriyet düşmanlarına kendi dillerinden yanıt verilmeli ki anlasınlar.
Böylesine değerli sanatçılara bu kadar saygısızca dil uzatılmasını kendime hakaret edilmiş gibi algıladım.
Her dönem kendi yenilikçi sanatçısını yetiştirir. Bu evrensel ve tarihsel bir kuraldır.
Seçki kuruluna aynı soruları bende sordum. yanıt alamayacağımı bile bile....
Yalnız olmadığımı görmek beni mutlu etti.
saygılarımla
Yazınızda bir hakikat var ne yazık ki bu hakikat sizin çirkin üslubunuzla da olsa görünüyor çünkü hakikattir. Evet hakikat, kendi kültür ve medeniyetimizin batıcılık hezeyanlarına kurban edilmesi ve taklitlerin aslını yaşattığı yerde taklitçileri de efendilere hizmetçi durumuna düşürmesidir. Fakat o kadar kötü ve saldırgan dile getirmişsiniz ki Hadsiz saçma sapan yazılmış bir tekfir ve zırvadan ibaret bir yazı olduğu yetmezmiş gibi bir de güne gelmiş kem kümler okuduk
keşke övünç kaynağı güzide isimleri hiç anmasaydınız da çirkin yazınızla onlara bari gölge düşürmeseydiniz
zira sizin bu tekfir eden ayrıştıran niyetini alenen ortaya koymaktan aciz ama saldırganlıkta çok küstah söyleminizle bağdaşmaz ne Yunus Emre ne Mehmet Akif ne de diğer saygın şahsiyetler, yazık