- 538 Okunma
- 7 Yorum
- 4 Beğeni
NEDİR BU ATATÜRK İLKELERİ?
Aşağıda yazılanlar çok meşhur birinin TBMM’ndeki irticalen yaptığı konuşmasının yazıya dökülmüş halidir.
Konuşmanın linki de yazının sonundadır.
Bakın rahmetlinin yaklaşımı nasıl?
Mekânı cennet olsun.
Yazıya döken Suat Zobu
---
Nedir bu Atatürk ilkeleri?
Atatürk ilkelerinin ne olduğunu nereden bileceğiz?
Atatürk bu ülkede 23’den 38’e kadar cumhurbaşkanlığı yaptı. Hangi politikaları takip ettiyse ilkeler bunlardır. Buyur gel arkadaş otur bakalım şuraya. 1923’den 38’e kadar bu ülkede takip edilen politikaların esası nedir?
Nedir bu esaslar?
Biz o zamanlar ilkokul çağındaydık. Bu dönemleri yaşadık. Yaşayarak biliyoruz.
Biz ilkokulda her yıl Yerli Mallar Haftası yaptık. Daha çocukken. Ne demek Yerli Mallar Haftası?
O haftada kutlarken üzüm fındık yiyorduk. Bunun manası nedir “Kendi gücümüzle kalkınacağız!” evet bizim üzümümüzle, bizim fındığımızla, bizim çayımızla, bizim pamuğumuzla, bizim pancarımızla...
Bizim ürünümüzle kalkınacağız.
Ne yapılıyor?
Kapotaj Bayramı yapılıyor. Ne demek Kapotaj Bayramı?
Limanlar arasında sadece yabancılar nakliyat yapabiliyordu. Bunlar ortadan kaldırıldı. Biz kendi limanlarımız arasında kendi gemilerimizle nakliyat yapacağız.
1927’de Kayseri Uçak Fabrikası kuruldu. O fabrikanın kuruluşunda temel atarken yapılan konuşmaları okumayanlar alsın okusunlar. Sene 27 düşünün “Uçak sanayii gibi bir sanayii biz kuracağız” diyor. Bunun altında yatan mana nedir? “Biz sanayileşeceğiz, biz savunma sanayimizi kendimiz kuracağız” diye haykırmak demek bunun manası.
Ayrıca bir şeye daha dikkat çekeyim. O da şahsiyetli bir dış politika takip edilmiştir ve büyük unsur olarak bağımsızlık takip edilmiştir. Biz bunu yanlış yorumlamak isteyenlere her zaman Atatürk’ün Gençliğe Hitabesini dikkatle okumalarını tavsiye etmişizdir. Orada en mühim konunun bağımsızlığımızı korumak olduğu tekrar tekrar vurgulanmıyor mu? Hatta “sizi yar edenler, gaflet içerisinde batılılara uşak olmak isteyebilirler. Hangi şart altında olursanız olun onlarla mücadele edeceksiniz” diyor.
Bu halde özetleyecek olursak Atatürk ilkelerine bağımsızlık, kendi gücüyle kalkınma, şahsiyetli bir dış politika diyebiliriz.
Atatürk cumhurbaşkanı olduktan sonra bir defa dış seyahat yaptı mı hayır. Neden? Çünkü biz tarihin en şerefli milletiyiz. O büyük tarihi düşündü. “Ben başkasının ayağına gitmem” dedi.
İngiltere kralı Atatürk’ün ayağına geldi. Olaylar gerçekler bunlar.
Prof. Dr. Necmettin Erbakan
Mekânı cennet olsun.
twitter.com/i/status/1742655337801351251
.
YORUMLAR
İşte benim hocam derim ve başka bir şey demem bile
Bir mimar ancak kuşbakışı görürdü böyle bir konuyu, çerçeveler asardı duvar takvimi misali
Mühendis konuşmuş, mimar dizayn etmiş, e bize kalan da al gözüm seyreyle
İşte benim hocam derim ve başka bir şey demem bile
Yüreğine, emeğine, kalemine, kelamına bereket hocam
Çalışmalarında başarılar dilerim
Selam ve saygılarımla.
ATATÜRK'ÜN KENDİ İFADESİYLE İLKELERİNİN TANIMI
TEMEL İLKELER
1. Cumhuriyetçilik
Türk milletinin karakter ve âdetlerine en uygun olan idare, Cumhuriyet idaresidir. (1924)
Cumhuriyet rejimi demek, demokrasi sistemiyle devlet şekli demektir. (1933)
Cumhuriyet, yüksek ahlâkî değer ve niteliklere dayanan bir idaredir. Cumhuriyet fazilettir.... (1925)
Bugünkü hükümetimiz, devlet teşkilâtımız doğrudan doğruya milletin kendi kendine, kendiliğinden yaptığı bir devlet ve hükümet teşkilâtıdır ki, onun adı Cumhuriyet'tir. Artık hükümet ile millet arasında geçmişteki ayrılık kalmamıştır. Hükümet millet ve millet hükümettir. (1925)
2. Milliyetçilik
Türkiye Cumhuriyeti'ni kuran Türk halkına Türk Milleti denir. (1930)
Diyarbakırlı, Vanlı, Erzurumlu, Trabzonlu, İstanbullu, Trakyalı ve Makedonyalı hep bir soyun evlâtları ve hep aynı cevherin damarlarıdır. (1932)
Biz doğrudan doğruya milliyetperveriz ve Türk milliyetçisiyiz. Cumhuriyetimizin dayanağı Türk toplumudur. Bu toplumun fertleri ne kadar Türk kültürü ile dolu olursa, o topluma dayanan Cumhuriyet de o kadar kuvvetli olur. (1923)
3. Halkçılık
İç siyasetimizde ilkemiz olan halkçılık, yani milletin bizzat kendi geleceğine sahip olması esası Anayasamız ile tespit edilmiştir. (1921)
Halkçılık, toplum düzenini çalışmaya, hukuka dayandırmak isteyen bir toplum sistemidir. (1921)
Türkiye Cumhuriyeti halkını ayrı ayrı sınıflardan oluşmuş değil fakat kişisel ve sosyal hayat için işbölümü itibariyle çeşitli mesleklere ayrılmış bir toplum olarak görmek esas prensiplerimizdendir. (1923)
4. Devletçilik
Devletçiliğin bizce anlamı şudur: Kişilerin özel teşebbüslerini ve şahsî faaliyetlerini esas tutmak; fakat büyük bir milletin ihtiyaçlarını ve çok şeylerin yapılmadığını göz önünde tutarak, memleket ekonomisini devletin eline almak. (1936)
Prensip olarak, devlet ferdin yerine geçmemelidir. Fakat ferdin gelişmesi için genel şartları göz önünde bulundurmalıdır. (1930)
Kesin zaruret olmadıkça, piyasalara karışılmaz; bununla beraber, hiçbir piyasa da başıboş değildir. (1937)
5. Lâiklik
Lâiklik, yalnız din ve dünya işlerinin ayrılması demek değildir. Bütün yurttaşların vicdan, ibadet ve din hürriyeti de demektir. (1930)
Lâiklik, asla dinsizlik olmadığı gibi, sahte dindarlık ve büyücülükle mücadele kapısını açtığı için, gerçek dindarlığın gelişmesi imkânını temin etmiştir. (1930)
Din bir vicdan meselesidir. Herkes vicdanının emrine uymakta serbesttir. Biz dine saygı gösteririz. Düşünüşe ve düşünceye karşı değiliz. Biz sadece din işlerini, millet ve devlet işleriyle karıştırmamaya çalışıyor, kasıt ve fiile dayanan tutucu hareketlerden sakınıyoruz. (1926)
6. İnkılapçılık
Yaptığımız ve yapmakta olduğumuz inkılâpların, (devrimlerin) gayesi Türkiye Cumhuriyeti halkını tamamen çağdaş ve bütün anlam ve görüşleriyle uygar bir toplum haline ulaştırmaktır. (1925)
Biz büyük bir inkılâp yaptık. Memleketi bir çağdan alıp yeni bir çağa götürdük. (1925)
BÜTÜNLEYİCİ İLKELER
1. Millî Egemenlik
Yeni Türkiye devletinin yapısının ruhu millî egemenliktir. Milletin kayıtsız şartsız egemenliğidir. (1923)
Toplumda en yüksek hürriyetin, en yüksek eşitlik ve adaletin sağlanması, istikrarı ve korunması ancak ve ancak tam ve kesin anlamıyla millî egemenliği sağlamış bulunması ile devamlılık kazanır. Bundan dolayı; hürriyetin de, eşitliğin de, adaletin de dayanak noktası millî egemenliktir. (1923)
2. Millî Bağımsızlık
Tam bağımsızlık denildiği zaman, elbette siyasî, malî, İktisadî, adlî, askerî, kültürel ve benzeri her hususta tam bağımsızlık ve tam seferberlik demektir. Bu saydıklarımın herhangi birinde bağımsızlıktan mahrumiyet, millet ve memleketin gerçek anlamıyla bütün bağımsızlığından mahrumiyeti demektir. (1921)
Türkiye devletinin bağımsızlığı mukaddestir. O, ebediyen sağlanmış ve korunmuş olmalıdır. (1923)
3. Millî Birlik ve Beraberlik
Millet ve biz yok, birlik halinde millet var. Biz ve millet ayrı ayrı şeyler değiliz. (1919)
Biz millî varlığın temelini,millî şuurda ve millî birlikte görnıekteyiz.(1936)
Toplu bir milleti istilâ etmek, daima dağınık bir milleti istilâ etmek gibi kolay değildir. (1919)
4. Yurtta Barış Dünyada Barış
Yurtta sulh, cihanda sulh için çalışıyoruz. (1931)
Türkiye Cumhuriyeti'nin en esaslı prensiplerinden biri olan yurtta sulh, cihanda sulh gayesi, insaniyetin ve medeniyetin refah ve terakkisinde en esaslı âmil olsa gerektir. (1933)
Sulh, milletleri refah ve saadete eriştiren en iyi yoldur. (1938)
5. Çağdaşlaşma
Milletimizi en kısa yoldan medeniyetin nimetlerine kavuşturmaya, mesut ve müreffeh kılmaya çalışacağız ve bunu yapmaya mecburuz. (1925)
Biz Batı medeniyetini bir taklitçilik yapalım diye almıyoruz. Onda iyi olarak gördüklerimizi, kendi bünyemize uygun bulduğumuz için, dünya medeniyet seviyesi içinde benimsiyoruz. (1926)
6. Bilimsellik ve Akılcılık
a) Bilimsellik
Dünyada her şey için, medeniyet için, hayat için, başarı için en gerçek yol gösterici bilimdir, fendir. (1924)
Türk milletinin yürümekte olduğu ilerleme ve medeniyet yolunda, elinde ve kafasında tuttuğu meşale, müspet bilimdir. (1933)
b) Akılcılık
Bizim; akıl, mantık, zekâ ile hareket etmek en belirgin özelliğimizdir. (1925)
Bu dünyada her şey insan kafasından çıkar. (1926)
7. İnsan ve İnsanlık Sevgisi
İnsanları mesut edeceğim diye onları birbirine boğazlatmak insanlıktan uzak ve son derece üzülünecek bir sistemdir. İnsanları mesut edecek yegâne vasıta, onları birbirlerine yaklaştırarak, onlara birbirlerini sevdirerek, karşılıklı maddî ve manevî ihtiyaçlarını temine yarayan hareket ve enerjidir. (1931)
Biz kimsenin düşmanı değiliz. Yalnız insanlığın düşmanı olanların düşmanıyız. (1936)