- 252 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
SENİRKENT TARİHİ: 6, MİLLİ MÜCADELEDE SENİRKENT - 3
Dr. İbrahim KARAER
7. Senirkent’in Şehit ve Gazileri
Birinci Dünya Savaşı ve İstiklâl Harbi’ne Senirkent’ten kaç kişinin iştirak ettiğine dair maalesef elimizde bilgi mevcut değil. Savaşa iştirak edenlerden kaçı şehit oldu, kaçı sağ döndü, bu konuda da yeterli bilgi yok. Mesela annemin ağabeyi Koçhasanlardan Hasan Ali, Birinci Dünya Harbinde askere alınmıştır. Ancak, Hasan Ali sağ olarak baba ocağına dönememiş, şehit oldu¬ğuna dair ailesine herhangi bir bilgi intikal etmemiştir. Dayım Hasan Ali örneğinde olduğu gibi, Birinci Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşında hakkında kayıt tutulamamış yüzlerce şehidimiz mevcuttur.
Resmi kayıtlardan I. Dünya Savaşında Başköy’den 1, Büyükabaca’dan 1, Yassören’den 3, Senirkent’ten 15 şehidin ismini tespit edebildik. Millî Mücadeleye katılan Akkeçili’den 1, Garip’ten 1, Gençali’den 1, Büyükkabaca’dan 26, Ortayazı (Güreme)’den 2, Uluğbey’den 18, Yassıören’den 10 ve Senirkent’ten 114 gazi istiklâl madalyası ile ödüllendirilmiştir. Senirkent Belediye Başkanlarından Bezirganzade Ali Efendi (İzgi) ve Öğretmen Ali Ragıp Ertekin’in biyografilerinden, İsmail Şavklı’nın gazilik beratından Millî Mücadeledeki başarılarından dolayı İstiklâl Madalyası ile ödüllendirildiklerini öğreniyoruz. Ayrıca basında çıkan bir yazıdan Senirkentli Fatma Şimşek (Kara Fatma)’in de istiklal madalyası ile ödüllendirildiğini öğreniyoruz.
Milli Mücadeleye Katkılarından Dolayı İstiklal Madalyasıyla Ödüllendirilen Bezirganzade Ali Efendi (İzgi) (1868-1937)
Bezirganzade Ali Efendi (İzgi), 1868 yılında Senirkent’te doğdu. Avukat Bahattin İzgi’nin babasıdır. Konya Hukuk Mektebi mezunu, ruhsatlı dava vekili (avukat). Mecelleyi ezbere bildiği için Isparta çevresinde Mecelleci Ali Efendi olarak tanınmıştır. Varlıklı, bilgili ve cesur bir insan olan Ali Efendi, 1913-1916 yılları arasında Senirkent Belediye Başkanlığı yapmıştır. Milli Mücadele döneminde Senirkent Müdafaa-i Hukuk Reisliğini üstlenmiştir. Ali Efendi; “Orduya yaptığı yardımlar, eşkıyalara karşı takındığı tavırlar ve Milli Mücadeleye olan katkılarından dolayı İstiklal Madalyası ile ödüllendirilmiş ve 1937 yılında vefat etmiştir (İzgi, Temmuz, Ağustos 2007).
İstiklal Savaşı Gazilerinden İsmail Şavklı (01.07.1887 - 10.08.1951)
İsmail Şavklı, İstiklal Harbinde Piyade Birinci Mülazım (Üsteğmen) olarak görev yapmış ve 10 Ağustos 1951 tarihinde Senirkent’te vefat etmiştir. İsmail Şavklı’nın baba adı Hacı Hüseyin, anne adı Ayşe olup, 1 Temmuz 1887 tarihinde Senirkent’te doğmuştur. Eğitim durumu bilinmiyor. Ancak, askerliğini subay olarak yaptığına göre en azından rüştiye mezunu olduğu tahmin ediliyor. İsmail Şavklı Efendi hakkında elimizde ayrıntılı bilgi mevcut değil. 17 Şubat 1920 tarihinde Senirkent Nahiyesi Heyet-i Milliyesinin Turgutlar Mahallesi Heyetinde görev almış, milli ordunun kurulmasından sonra subay olarak orduya katılmıştır. Asker dönüşü çiftçilikle meşgul olduğu tahmin ediliyor. Gazi İsmail Şavklı’nın tek çocuğu rahmetli Nazım Şavklı Senirkent’in tanınmış ve sevilen esnaflarındandır. Gazimizin oğlu Nazım Efendi’den bir erkek, beş kız torunu olmuştur. Emekli öğretmenler Ayşen, Gülşen ve Nurhan; TRT’den Emekli Nuray, Emekli Kütüphaneci Ayla ve Makina Mühendisi olan torunu İsmail Şavklı, Senirkent’te baba mesleğini sürdürmektedir.
Türkiye Büyük Millet Meclisinin 30 Mayıs 1926 tarihinde aldığı karar gereğince 14133 numara ile Birinci Mülazım İsmail Şavki Efendiye tevcih edilen İstiklal Madalyası vesikası tercümesi:
Türkiye Cumhuriyeti
İstiklal Madalyası Vesikası
Numara 14133
Türkiye Büyük Millet Meclisinin 30 Mayıs 1926 tarihinde vuku bulan üçüncü içtimasının yüz onuncu içtima birinci celsesinde kabul edilmiş olan İstiklal Madalyası Kanununun 1. Maddesine göre müzeyyef, 30 Mayıs 1926 tarihli ve 869 numaralı kanunun 2. Maddesine tevfikan Milli Orduda vazife almış olan Piyade 1. Mülazım İsmail Şavkı (Şavklı) Efendi’nin Kırmızı Şeritli İstiklal Madalyası ile taltifi 23 Teşrin-i evvel? 1928 tarihinde tasdik-i aliye iktiran eylediğini mubeyyin vesikadır.
İstiklal madalyası alan zevat-ı hazret Uluborlu Askerlik Şubesine mukayyed Piyade Birinci Mülazım İsmail Şavki mahdumu Hacı Hüseyin Uluborlu 8699
Gazi İsmail Şavklı ile ilgili bilgileri bizimle paylaşan torunu İsmail Şavklı’ya teşekkür ediyorum.
İstiklal Savaşı Gazilerinden Kahraman Bir Kadın Fatma Şimşek (01.07.1892 – 11.11.1960)
Yıllar sonra, Milli Mücadele döneminde Senirkent’in “Kahraman Bir Kara Fatması” olduğunu öğrendik. Tarihçi Ercan Arslan’ın, Toroslar gazetesine yaptığı açıklaya göre; Senirkentli Fatma Şimşek 1 Temmuz 1892’de Isparta/Senirkent’te doğdu. Anne adı Fatma, baba adı Ali’dir. Fatma Hanım, İstiklal Harbi yıllarında Batı Cephesinde bulunmuş ve Atatürk ile tanışma imkanı bulmuş; “Kara Fatma” namıyla tanınmıştır. İstiklal Madalyası sahibidir. Fatma Şimşek’in şahsında, Türk kadınının vatan müdafaasında her zaman üzerine düşeni layıkıyla yerine getirdiğine tanık oluyoruz. Fatma Hanım, soyadı kanunu sonrası “Şimşek” soyadını aldı. Savaş sonrası evlenen Fatma Hanımın, Ahmet (1938-1960) isimli bir çocuğu oldu. Bu evliliği uzun sürmedi. Daha sonra Seydişehirli Mehmet Çileli (1899-1973) ile tanıştı ve evlendi. Hayatının kalan kısmını Seydişehir’de geçirdi. Bu evliliğinden çocukları yoktur. Fatma Hanım ve eşi Sofuhane Mahallesinde tek katlı bahçeli bir evde yaşadılar. Fatma Hanımı tanıyanlar, onun kısa boylu ve yardımsever bir bayan olduğunu; hastalara iğne yaptığını, devlet dairesinde işi olanlara önayak olduğunu, bazı hastalıkların tedavisinde insanlara yardımcı olmaya çalıştığını söylemişlerdir. O, hep siyah giyinen, sözü dinlenen, yakasındaki İstiklal Madalyasını vefat edene kadar, “bu benim hediyem” diyerek gururla taşıyan, toplu tabancasını yanından ayırmayan, zaman zaman çizmelerini de kullanan biri idi. Tarihçi Ercan Arslan’ın yaptığı açıklamaya göre; Kara Fatma, 11 Kasım 1960 tarihinde 68 yaşında Seydişehir’de vefat etti. Cenazesi şimdiki belediye binasının yanındaki mezarlığa defnedildi. Daha sonra bu mezarlık yerinden kaldırıldı. Dolayısıyla Fatma Hanımın mezarının nereye nakledildiği bugün meçhuldür (www.toroslargazetesi.com.tr// kahraman-kara-fatma_d11616/ Şubat 2020).
Üç Savaşa Katılan Gazi Ali Ragıp Ertekin (01.07.1898–21.12.1964)
Birinci Dünya Savaşı, Kurtuluş Savaşı ve İkinci Dünya Savaşına katılan bölük ve tabur komutanlıkları yapan Ali Ragıp Ertekin, 01.07.1898 tarihinde Senirkent’te doğdu. Konya Muallim Mektebi üçüncü sınıfında öğrenci iken Zabit Vekili olarak askere alındı, 24.12.1918 tarihinde terhis oldu. 12 Mayıs 1921 - 5 Ağus¬tos 1923 tarihleri arasında ikinci defa; 2 Ekim 1941 tarihinde üçüncü defa silahaltına alındı, bölük ve tabur komutanlıkları yaptı. İstiklal Madalyası ile ödüllendirildi. 24.01.1920 tarihinde Havva Hanım ile evlendi, bu evli¬likten Murat, Selahaddin, Fethiye ve Kemal adında 3 erkek, 1 kız çocuğu oldu. Çocuklarından Kemal, Afyon Lisesinde öğrenci iken vefat etti. Torunlarından Ankara Yüksek Teknik Öğretmen Okulu mezunu Ali İhsan Ertekin Senirkent Meslek Lisesinde öğretmen, Senirkent Meslek Yüksekokulunda Sekreter olarak görev yaptı. Tarih Öğretmeni olan Mehmet Yılmaz Ertekin Senirkent ilçesindeki okullarda öğretmenlik, Senirkent Çok Programlı Lisesi Müdürlüğü, Ülkücü kuruluşlarda ve İyi Parti’de yöneticilik yaptı. MHP’den 1987 yılında Milletvekili adayı oldu. Torunu Muzaffer Ertekin’in çocuklarından Prof. Dr. Murat Ertekin Necmettin Erbakan Üniversitesinde Rektör Yardımcısı olup, Ali Ragıp Ertekin Senirkent’te öğretmen ve İlçe Milli Eğitim Müdürü olarak görev yapmıştır.
Orduda Yüzbaşı rütbesine kadar yükselen Ali Ragıp Ertekin, 1 Mayıs 1919 tarihinde Şehit Muhtar Bey Mektebinde öğretmenliğe başlamış. 22 Ekim 1920 tarihinde Senirkent Turgut Reis Mektebi öğretmenliğine, 1932’de Sütçüler Merkez Mektebi, 1934’de Gönen Köyü İlkokulu Başöğretmenliğine, 1936 yılında Keçi¬borlu Kılıç Köyü Pansiyonlu İlkokulu Başöğretmenliğine, 1938 yılında da Senirkent Turan İlkokulu Başöğretmenliğine tayin edilmiştir. Türk Ocağı, Tayyare Cemiyeti ve Senirkent Yükseliş Birliği Başkanlığı yapmış; Senirkent Ortaokulu, 1949 yılında O’nun Senirkent Yükseliş Birliği Başkanlığı zamanında açılmıştır. Kendi talebi olmaksızın 8 Eylül 1950 tarihinde Belediye Başkanı seçilmiştir. Senir-kent kasabasının ilçe merkezi olması, Hükümet Konağı inşaatı, Halı İpliği Fabrikası, un fabrikası ve asri mezbaha; onun zamanında gerçekleştirilen hizmetlerdir. 1955 yılının Kasım ayında Belediye Başkanlığı görevinden istifa ederek ayrılmış, 21.12.1964 tarihinde vefat etmiştir (Özcan, Ocak, Şubat 2008).
2011 yılında yayımladığımız “Dünden Bugüne Senirkent 1182-2010” adlı kitabımızda yer alan “İstiklâl Madalyası Alan Gaziler”e ait listede, yukarıda adı geçen gazilerimizin adları yoktur. Demek oluyor ki, bu listenin de eksik olduğu anlaşılıyor. Elif Ülkü Yıldırım, Uluborlu’nun Türkiye için rekor teşkil edecek şekilde 220 yedek subayla I. Dünya Savaşına ve Kurtuluş Savaşına katıldığını belirtmiş, 242 İstiklal madalyası ile Uluborlu’nun Türkiye’de en çok İstiklal Madalyasına sahip olan tek kasabası olduğunu söylemiştir (Yıldırım, 2006: 5-6). Senirkent, Birinci Dünya Savaşı ve İstiklal Harbi zamanında Uluborlu kazasına bağlı nahiye merkezi olduğu için, askerlik işlemlerinin kaza merkezinden yürütüldüğü dikkate alınırsa bu rekora Senirkent’in de ortak olduğunu söyleyebiliriz.
Tüm şehit ve gazilerimizi minnet ve şükranla anıyoruz, mekanları cennet olsun.
***
Birinci Dünya Savaşı ve İstiklal Harbinde Senirkent’in Şehitleri
Milli Savunma Bakanlığı tarafından 1998 yılında 3 cilt halinde yayınlanan “Şehitlerimiz” adlı kitaptan tespit ettiğimiz Birinci Dünya Savaşı ve İstiklal Harbinde şehit olan Senirkent merkez ve köylerine kayıtlı şehitlerin isimleri: (Şehitlerimiz, 1998, c.3.126-127).
Adı Baba Adı D. Yılı Lakap Merkez/Köy
Ahmet Ahmet 1303 - Merkez
Ali Ali 1302 - Merkez
Ali Şerif 1304 - Merkez
Durmuş Ali 1309 - Merkez
Hasan Ahmet 1298 - Merkez
Hasan Hüseyin 1303 - Merkez
İbrahim Nasuh 1309 - Merkez
Mehmet İsmail 1300 Örümcü Merkez
Mehmet Nebi 1300 - Merkez
Mehmet Süleyman - - Merkez
Mustafa Ali 1308 - Merkez
Nuri Ali 1309 - Merkez
Veli Mehmet 1307 - Merkez
İlyas Ali 1304 İmamoğulları/Merk.Şeyhler
Arif Mustafa 1306 Kalkıroğulları/Merk.Şeyhler
İbrahim Osman 1308 Hamzaoğulları/Büyükkabaca
İsmail İbrahim 1311 - Başköy
Süleyman Mustafa 1309 Delibaş Yassıören
Tahir Mustafa 1301 Deli Yassıören
Yusuf Ömer 1300 Arabacıoğulları/Yassıören
Çanakkale Müzesi web sayfasında, Senirkent ve köylerine kayıtlı on sekiz şehidin ismine yer verilmiştir (www.canakkalemuzesi.com/22.062023). Çanakkale Savaşlarında şehit olan Arablar sülalesinden Ali oğlu Ali’nin anısına, 1915’li yıllarda Arablar evinin altına, eski Boyahane’nin üst köşesine bir çeşme yaptırılmıştır. Günümüzde yeniden onarılan çeşmeye “Şehit Gülle Ali Çeşmesi” adı verilmiştir (Şehit Gülle Ali, Eylül-Ekim 2010: 4).
Senirkent İlçesinden İstiklâl Madalyası ile Ödüllendirilen Gaziler
Senirkent ilçesinden istiklal madalyası ile ödüllendirilen gazilerin isimleri, Ali Sarıkoyuncu – Esra Sarıkoyuncu Değerli’nin hazırladıkları “Uluborlu’da Milli Mücadele” adlı kitaptan alınmıştır (Sarıkoyuncu, 2009: 169-174).
Adı ve Soyadı Baba Adı D.Tarihi Köy ve Mahallesi
Halil Gülez Hasan 1298 Büyükçeşme
Mehmet Fidan Müstecep 1315 Büyükçeşme
Mehmet Sucu Mehmet 1307 Büyükçeşme
Süleyman Tongay Hasan Ali 1305 Cumhuriyet
Sadettin Yapıcı Abdullah 1316 Hamidiye
İsa Dibek Hasan Ali 1315 Hamidiye
Hüseyin Kalağan Hüseyin 1317 Hamidiye
Bolat Ertunç Ali 1316 Hamidiye
Mehmet Şahin Halil 1315 Hamidiye
Ali Kocagöz Veli 1317 Hamidiye
Mustafa Akpınar Osman 1300 Hamidiye
A.Şükrü Aksoy Veli 1315 Hamidiye
Hasan Oğuzoğlu Ahmet 1308 Hıdırçelebi
Süleyman Ucev Hasan 1314 Hıdırçelebi
Hasan Ali Kınkar Mustafa 1317 Hıdırçelebi
Mehmet Çelebi Ali Efendi 1316 Hıdırçelebi
H.Hüseyin Yiğit Hüseyin 1317 Hıdırçelebi
İbrahim Balcı İsmail 1317 Hıdırçelebi
Ramazan Kurt Musafa 1316 İstiklal
Ali Gençer Mehmet Şahin131 Orta
Hasan Yürekli Süleyman1317 Orta
Ali Sezer Hacı Mehmet 1316 Orta
Mustafa Ulukan Musa 1301 Orta
Hüseyin Varol Abdullah 1316 Orta
Mehmet Bütün Ali 1316 Orta
Mehmet Toraman Hafız Ali 1316 Orta
H.Hüseyin Güven Musa 1310 Orta
Tevfik Balım Hüseyin 1312 Orta
Ali Bıçakçı Hasan Arif1317 Orta
İsmail Çelebi İsmail 1306 Orta
Halil Ülkebay Hüseyin 1316 Orta
İsmail Gürdal Mehmet 1301 Orta
Halil Yavuz Ali Efend 1317 Orta
Hasan Tuncer Ali 1317 Orta
Mehmet Öcal Mehmet 1306 Orta
Ahmet Kıldır Süleyman1316 Pazar
Ali Özkaya Süleyman1316 Pazar
Hasan Ali Nogay Mustafa 1317 Pazar
Osman Yelkovan Ali 1314 Pazar
Mustafa Çalışkan Hüseyin 1315 Pazar
Hüseyin Ulusoy Mehmet 1317 Pazar
Mehmet Atay Hüseyin 1316 Pazar
Hasan Fındık Mustafa 1311 Şehler
Ali Durgut H.Recep 1307 Şehler
Hüseyin Kılıç Halil 1316 Şehler
Halil Sefer Ali 1316 Şehler
Abdullah Bayram Hasan 1316 Şehler
Mehmet Kılcı Abdullah 1316 Şehler
Hüseyin Sefer Ali 1311 Şehler
Mehmet Kılıç Halil 1309 Şehler
Hüseyin Arlı Ali 1301 Şehler
Hüseyin Demiralat Ali 1316 Şehler
Hamdi Tortop Hasan 1298 Şehler
Mehmet Türker Abdullah 1300 Şehler
Mehmet Nuri Süer Ali 1313 Şehler
İbrahim Yetişen Hüseyin 1316 Taşmescit
Hüseyin Alkan Ali 1316 Taşmescit
Ali Parlak Ali 1316 Taşmescit
Ziya Demirparmak Hüseyin 1317 Taşmescit
Ahmet Eroğlu Mehmet 1317 Taşmescit
Bayram Ali Oğuz Ali 1316 Taşmescit
Hüseyin Alan Veli 1316 Taşmescit
Hasan Armağan Ali 1316 Taşmescit
Hüseyin Akyol Mustafa 1316 Taşmescit
Ali Çoban Mehmet 1310 Taşmescit
Ramazan Buğday Mustafa 1310 Taşmescit
Ramazan Culha Mustafa 1310 Taşmescit
Mehmet Kırkıcı Ali 1317 Turgutlar
Ahmet Örmeci İbrahim 1302 Turgutlar
Ali Yürekli Süleyman 1317 Turgutlar
İbrahim Kırkcel Süleyman 1317 Turgutlar
Kerim Akaya Veli 1303 Turgutlar
Ahmet Sevimli Abdulkadir 1315 Turgutlar
Yakup Atasavun Ali Efendi 1315 Turgutlar
Mehmet Tortop Hüseyin 1308 Turgutlar
Hüseyin Yarar Veli 1308 Turgutlar
Ali Bingül Hacı Hüseyin 1307 Turgutlar
M.Tahir Nogay Mehmet 1309 Turgutlar
Hüseyin Örmeci Mehmet 1314 Turgutlar
Musa Kazım Özkaya /Hacı Ali 1313 Turgutlar
Veli Tortop İbrahim 1316 Turgutlar
Mehmet Tevfik Pak Hafız Mehmet 1309 Turgutlar
Ahmet Şavklı Musa 1316 Turgutlar
Mehmet Erdön Murtaza 1309 Turgutlar
Mustafa Ünal Süleyman 1309 Turgutlar
Madan Ali Akarçay Hacı Madan 1317 Turgutlar
Veli Hikmet Tarakçı/Satılmış 1309 Turgutlar
H. Hüseyin Büyük Hüseyin 1316 Turgutlar
Süleyman Saka Mehmet 1312 Turgutlar
Mehmet Nogay Ali 1316 Turgutlar
Süleyman Yavuzaslan/ M.Ali 1311 Turgutlar
Tevfik Öğmen Hüseyin 1316 Turgutlar
Ahmet Örmeci Yakup 1315 Turgutlar
İbrahim Büyük Hüseyin 1310 Turgutlar
Mehmet Ulubay Zenali 1307 Turgutlar
Veli Yavuzaslan Mehmet Ali 1306 Turgutlar
İsmail Uzun Mehmet 1316 Turgutlar
Hüseyin Nogay Mehmet 1315 Turgutlar
Musa Örmeci İbrahim 1306 Turgutlar
Hasan Tahsinalp Mehmet 1315 Turgutlar
Hüseyin Nurullahoğlu/Süleyman 1313 Turgutlar
Ali Kırkıcı Süleyman 1315 Turgutlar
Ali Çankaya Mustafa 1314 Turgutlar
Musa Arı Ali Rıza 1317 Turgutlar
Tevfik Erdem Hüseyin 1312 Turgutlar
Mehmet Gökalp Ahmet 1314 Turgutlar
H.Hüseyin Örmeci Hüseyin 1314 Turgutlar
Ali Kırkıcı Mehmet 1309 Turgutlar
Veli Ongun Hüseyin 1315 Turgutlar
Davut Örmeci İbrahim 1297 Turgutlar
Ali Uzunpınar İbrahim 1315 Turgutlar
Himmet Hikmetoğlu / Etem 1315 Turgutlar
Mehmet Hekimoğlu/ H.İsmail 1313 Turgutlar
Şükrü Örmeci Ahmet 1313 Turgutlar
Veli Çetin Halil 1314 Akkeçili
Hüseyin Özden Mehmet 1316 B.Kabaca
İbrahim Demir Tevfik 1308 B.Kabaca
Osman Ali Beyoğlu İbrahim 1314 B.Kabaca
Abdullah Önal Mehmet 1317 B.Kabaca
Abdullah Kılıç İsmail 1317 B.Kabaca
İsmail Bardak Ali 1317 B.Kabaca
Durmuş Çapar İbrahim 1317 B.Kabaca
Süleyman Çakmak Mustafa 1317 B.Kabaca
Mustafa Sümer Hasan 1317 B.Kabaca
Bayram Erdoğan Mehmet 1316 B.Kabaca
Hüseyin Tokmak Mustafa 1317 B.Kabaca
Mustafa Ankaralı Ahmet 1317 B.Kabaca
İsmail Aslanlı Hüseyin 1317 B.Kabaca
Osman Erşen İsmail 1317 B.Kabaca
Mehmet Yıldırım Salih 1317 B.Kabaca
Abdurrahman Özmen/ Ahmet 1317 B.Kabaca
Durmuş Gündüz Bekir 1313 B.Kabaca
Hasan Tan Hasan 1317 B.Kabaca
Durmuş Elmas Mehmet 1315 B.Kabaca
Mehmet Arıcan Ali 1315 B.Kabaca
Osman Tunç Mehmet 1313 B.Kabaca
Mehmet Aras Ömer 1316 B.Kabaca
Mehmet Kula Ömer 1316 B.Kabaca
Hasan Aydoğdu Musa 1312 B.Kabaca
Abdullah Aras Ali 1317 B.Kabaca
Hüseyin Akçınar Mehmet 1313 B.Kabaca
İbiş Çirit Mehmet 1309 Gençali
İbrahim Özer Emin 1317 Karip
Mustafa Zorlu İbrahim 1317 Ortayazı
Mehmet Turan Mehmet 1317 Ortayazı
Hüseyin Sarısoy Hasan 1317 Uluğbey
Durmuş Ali Elbiz Abbas 1317 Uluğbey
H.Hüseyin Öztoprak/ İbrahim Hakkı 1311 Uluğbey
Zenali Erdem İbrahim 1301 Uluğbey
Süleyman Erdemir İsmail 1317 Uluğbey
Süleyman Kılıçaslan /Mustafa 1306 Uluğbey
Tevfik Kırlı Ahmet 1315 Uluğbey
Süleyman Bağrıaçık Hüseyin 1315 Uluğbey
M. Kazım Çoban Kazım 1315 Uluğbey
Hüseyin Boyacı Mehmet 1308 Uluğbey
Ali Aşçı Abbas 1317 Uluğbey
Ali Uluköz Ahmet 1317 Uluğbey
İbrahim Türkaslan Hasan 1313 Uluğbey
Abbas Aslanoğlu Mustafa 1316 Uluğbey
Halil Sarı Hasan 1316 Uluğbey
Hüseyin Keçeci Abbas 1301 Uluğbey
İsmail Alkan Mustafa 1317 Uluğbey
Hasan Rıfat Dinçer Ahmet 1317 Uluğbey
Mehmet Aydemir H.Hüseyin 1316 Yassıören
Salih Şahin Ahmet 1316 Yassıören
Ahmet Uzun Hasan 1316 Yassıören
İsa Çiftçi Süleyman 1317 Yassıören
Hidayet Ayan Veli 1313 Yassıören
M. Emin Uysal Mehmet Ali 1313 Yassıören
Kamil Uyanık Osman 1316 Yassıören
İsmail Kurnaz İsmail 1317 Yassıören
Mehmet Karataş İsa 1303 Yassıören
Ramazan Özyurt Ahmet 1316 Yassıören
Senirkent Yükseliş gazetesinde yayınlanan “Kırmızı Şeritli İstik¬lal Madalyası Sahibi Gazi Dedelerimiz” başlıklı yazıda; 1970’li yılların başında Askerlik Şubesi Başkanı Binbaşı Mehmet Endirlik ile birlikte çekilen toplu hatıra fotoğrafında Mehmet Bütün, Hasan Hüseyin Büyük (Abidinoğullarından), Ali Gencer (Derviş Ali), Mehmet Toraman (Fotoğ¬rafçı), Ali Yürekli (Maccık Alisi), Tevfik Pak (Mısırlıların Tevfik), Hüseyin Kılıç (Öğretmen Ali Kaya’nın dedesi), Mürteze Erdön (Döneyenlerin Mürteze), Hüseyin Yarar (Yassıörenlioğullarından), Hüse¬yin Yiğit (Saatçi Mehmet’in babası), Abdullah Bayram (Kınacılardan) (Kırmızı Şeritli, Eylül-Ekim 2010: 3).
“Milli Mücadelede Senirkent-3” başlıklı yazıma, okul arkadaşım Avukat Mehmet Aytekin tarafından yapılan yorumu aşağıda aynen aktarıyorum. Sevgili arkadaşım Mehmet Aytekin’in “Büyükkabaca kasabası şehitleri” hakkında verdiği bu kıymetli bilgiler için teşekkür ediyorum.
Mehmet Aytekin
10 Nis 2024
Degerli Arkadaşım kıymetli yazınız için sizi tebrik ederim, şehitlerimize rahmet dilerim. Yüksek izninizle size Büyükkabaca’nın 1. Dünya Savaşındaki şehit sayısı hakkında bir ipucu olmak üzere bir kaç malûmat sunmak isterim… Misalen, yakınlarımız olduğu için bizim bilgimiz dahilinde olanlardan üçü annemin dayısıdır. Ninemin söz konusu üç kardeşi Hasan, İsmail ve Mehmet Irak, Suriye, Filistin cephelerinde şehit düşmüştür. Keza kayınpederimin her iki büyük dedesi Gökahmetoglu Ömer Ali ve Abdioğlu Gök Osman ile Ömer Ali’nin kardeşi Süleyman Çanakkale’de 57. Alay askeri olarak şehit düşmüşlerdir. Aynı yılda üç kardeşini kaybeden anneanneme “bu acılara nasıl dayanabildiklerini” sorduğumda “oğlum her ailede vardı şehit, hep aynı acıdaydık” cevabını almıştım. Büyükkabaca’nın bilinen en eski şehitleri ise 93 Harbinde şehit düşen Türidioglu Hasan ve Çimenoglu Mehmet’tir. Her ikisi de bizim aile büyüklerimizdir; Hasan dedemizin, Mehmet ninemizin babasıdır. Bütün şehitlerimizin ruhu şad olsun.
Kore Gazileri
Adı ve Soyadı Baba Adı D.Tarihi Köy/Mahalle
Yzb.Halil Nogayoğlu /Abdullah - Senirkent
Faik Alan Recep 1930 Senirkent
Hıdır Nogay Bolat 1930 Senirkent
Kemal Uz Ramazan 1931 Senirkent
Mehmet Erkan Murat - Senirkent
Mehmet Ali Nogay İsmail Hakkı 1925 Senirkent
Erdoğan Kılıç Hüseyin - Senirkent
Ahmet Gürdal - 1931 Güreme
Kore Gazisi Faik Alan, Senirkent ilçe merkezinden Kore Sava¬şına katılanlar hakkında şu bilgileri veriyor: Benimle er olarak giden olmadı. Ama iki yüzbaşı vardı. Birisi benim bölük komutanım Yüzbaşı Halil Nogayoğlu ve Karlolardan Topçu Yüzbaşı vardı. Onun ismini hatır-layamadım. Erlerden Mehmet Erkan, Hıdır Nogay, Kemal Uz, Sağırın oğlu Osman, Çakı Mehmet (Değirmenci), Şabanlardan bir astsubay vardı, o şehit oldu. Nogaylardan da biri vardı ama ismini hatırlayamadım (Bardak, Ocak 211: 5). Faik Alan’ın ismini hatırlayamadığı Kore gazisi Mehmet Ali Nogay olmalıdır.
Kıbrıs Gazileri
Adı ve Soyadı D.Tarihi Köy/Mahalle
Astsubay Nurettin Yiğit - Senirkent
Er. Uğur Güven 1953 Senirkent
Er. Yılmaz Kırlı 1953 Senirkent
Er. Ceylan Cengiz 1953 B.Kabaca
Er. Mehmet Erdoğan 1953 B.Kabaca
Er. Mehmet Taşdemir 1953 B.Kabaca
Er. Mehmet İçel 1953 Güreme
Er. Yılmaz Cebeci 1953 Güreme
Kıbrıs gazilerinin tamamı savaşa fiilen katılmış olup, Mehmet Taşdemir ve Mehmet Erdoğan yaralanmıştır. Mehmet Taşdemir’in hava değişimi için geldiği Büyükkabaca kasabasında kendisiyle yaptığım röportaj, Ankara’da Senirkent Kültür ve Yardımlaşma Derneği tarafından aylık olarak çıkarılan “Senirkent Sesi” gazetesinde yayınlanmıştır.
Terörle Mücadelede Şehit Düşen Senirkentli Asker ve Polisler
Adı ve Soyadı Şehadet Yeri ve T. Doğum Yeri ve Tarihi
Polis Ahmet Örmeci Toprakkale/1979 Senirken/1955
Abdurrahman Koçak / Çorum/1980 Büyükkabaca/1954
Songür Cengiz Tarsus/1980 Gençali/1956
Jnd.er. Oğuz Durak Hani /1994 Yassıören/1971
Uzm.çvş. Erol Soyer Muş/1995 Büyükabaca/1969
KAYNAKLAR
- Bardak, Muharrem (=cak 211), “Postacı Faik Alan”, Senirkent Yükseliş, (140),
- Isparta Şehit ve Gaziler Albümü (199), Ankara:
- İzgi, Bahattin (Ağustos 2007), “Bezirgânzade Ali Efendi”, Senirkent Yükseliş, (98,99)
- Kırmızı Şeritli İstik¬lal Madalyası Sahibi Gazi Dedelerimiz (Eylül-Ekim 2010), Senirkent Yükseliş, (136-137)
- Kore Gazisi Hıdır Nogay ve Mehmet Ali Nogay ile 6 Şubat 2011 tarihinde yapılan görüşme.
- Özcan, Ömer (Ocak,Şubat 2008), Öğretmen Ali Ragıp Ertekin. Senirkent Yükseliş, (104,105)
- Sarıkoyuncu, Ali – Esra Sarıkoyuncu Değerli (2009), Uluborlu’da Milli Mücadele, Isparta:
- Şehit Gülle Ali (Eylül-Ekim 2010). Senirkent Yükseliş, (136-137)
- Şehit ve Gazilerimiz.www.senirkent.gov.tr/15.09.2009
- Şehitlerimiz (1998), 3c. Ankara: Milli Savunma Bakanlığı
NOT: Kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz
Dr. İbrahim KARAER
Didim / 5 Temmuz 2023
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.