YE'S ve ÜMİTSİZLİK
Ye’s ve ümitsizlik, İnsan hayatını anlamsız hale getiren ve çekilmez bir hal aldıran ruhun hastalıklarından birisidir.
Yeis, terakkî ve ilerlemenin de en büyük düşmanıdır.
Yaşama sevincini kırar, huzuru baltalar ve tahrip eder.
Yeis, ümidin ölümü demektir, Aşk ve heyecanın, şevk ve enerjinin yok olmasıdır.
Bediüzzaman hazretleri, yeis hastalığını teşhisini ve ondan kurtulmanın yollarını, şu ifadelerle gösterir:
* Ferd ve milletlerin en dehşetli bir hastalığıdır yeis ve ümitsizlik; âcizlik ve korkudan kaynaklanır.
* Çalışmaya muvaffak olamayanlar yeise düşer.
* Yeis, aczden gelir. Yeis, korkakların âcizlerin işidir.
* Yeis, tembelliği netice verir. saadetin tahripçisi ve hayatın katilidir.
* Avrupa’yı canlandıran emeldir, bizi öldüren yeistir.
* Çabuk yeise dönüşen hamiyet, hamiyet değildir.
* Kadere imân, yeisin ve hüznün ilâcıdır.
* Ümit, yeisle öldürülen mânevî ve moral gücümüzü hayatlandırır.
İşte, Bediüzzaman, herkesin ümitsizlik, dolayısıyla yukarıda sıralanan ruhî hastalıklara yakalandığı; kıyameti beklediği bir devrede ümide, şevke, coşkuya, gayrete, davet ederek.
istikbalde Kur’ân hakikatlerinin hâkim olacağını haykırarak ümit aşılar.
Yeis manii herkemaldir. Diyerek yeis ve ümitsizliğin insanın, kemal bulmasına olgunlaşmasına manidir, diyerek ne kadar kötü bir haslet olduğunu ifade etmiştir.
Merhum Akif’te bir şiirinde yeisin kötülüğünü, ne güzel ifade ediyor;
Ye’s öyle bataktır ki; düşersen boğulursun.
Ümîde sarıl sımsıkı, seyret ne olursun!
Azmiyle, ümidiyle yaşar hep yaşayanlar;
Me’yûs olanın rûhunu, vicdânını bağlar
Ey dipdiri meyyit, ’İki el bir baş içindir.’
Davransana... Eller de senin, baş da senindir!
Kurtulmaya azmin neye bilmem ki süreksiz?
Kendin mi senin, yoksa ümîdin mi yüreksiz?...der..
O dönemlerde herkes ümitsiz, ümitli çok az insan vardır..
Çünkü dört bir yandan kuşatılan bir memleketin hal-i pürmelalini görüpte ümitli olmak ne mümkün..
Buna rağmen ufku geniş, ve imanı tam ve kadere inancı kavi kimseler, toplumları ayakta tutan dinemiklerdir..
Yıllardır hasret kaldığımız, ümit ve azim aşılayan dinamiklerimizin tekrar söz sahibi olması dileklerimle..
…andelip…
YORUMLAR
Evet, çabuk ümitsizliğe düşmek hamiyetten değildir.
Ye's hastalığındandır ümitsizliğe düçar olmak. Allah tövbe edenlerin tövbesini kabul ederek, kullarının ümitsiz olmamasını teşvik eder.
Ayetler va hadisler kulu tevekküle yönlendirir.
andelip
Allah'ın rahmetinden ümit kesmeyiniz.
O bütün günahları bağışlar.
Teşekkür ediyorum kıymetli dost
Bu güzel yorumunuz ve nadide düşünceleriniz için.
Eksik olmayınız
Selam ve saygılarımla..
andelip
Bu da çok dikkatli ve detaycı olduğunuzu gösteriyor
Teşekkürler
An delip geçer karanlığı elbet
Gecenin en koyu karanlık zamanını müteakip tan ağarmaz mı?
Ümitsizlik, umutsuzluk, bedbinlik, bozgunculuk kötü eğilimler
Bu duygulara düşenler gaflet, gaflette ısrar edenler dalalet, dalalette ısrarlı olanlar da hıyanet noktasına gelebilir şüphesiz
Ecnebi dünya hakimiyetinde, yeryüzünü sömürmek, talan etmek noktasında azimkâr oldu mu, çelik gibi bir iradeyle kısa bir ömre dahi devasa başarılar sığdırabilir
Garibanlığı dahi Garibanizm haline getirmemeli vesselam
Zavallılığı giyinip kuşanıp, aynanın karşısına geçip, aahhh! Tam benlik, yakıştı valla diyorsak, yandık ki ne yandık
Nihayet hocam
Yüreğinize, emeğinize, kaleminize, kelamınıza bereket
Selam ve saygılarımla.
andelip
Teşekkür ediyorum kıymetli dost
Bu nadide yorumunuz ve güzel düşünceleriniz için..
Eksik olmayınız.,