- 374 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
etnik kimliğin düşündürdüğü
1
federalizmi savunan kürtlerin avrupadaki eylemleri türkiyede bir ihanet gibi telaffuz edildi.bunları bağımsız kürdistan için mücadeleyi savunan türk düşmanı hainler.kuranın yakılma teşebbüsüde bu tür eylemlere destek çağrısı.türkiye için 1923lü yılların paradigmasıyle düşünmek için artık atatürkçülüğün hangi anlama geldiği sorunu düzenin yeniden inşasıyla sonuçlanmış.devrimler çok şey kazandırmış ahaliye haklar açısından.modern hukukla birlikte kadın hakları gündeme gelmiş siyasette.tabiki çağdaşlık modern bir ülke özlemini yeşertmiş onca mani çıkarma teşebbüsüne rağmen.türkiye savrulurken kendi kaderini tayin hakkına inanmış aynı zamanda.bu çileli yolculukta yalnızları oynamış aynı zamanda.işte etnik kimliklerin içiçeliğini düşünmüş elit kesim.çiller kendi döneminde türkiyeli olma fikrinde ısrarcıyken özalın küçük amerikası çağ atlıyordu yeni yüzyılın eşiğinde.türkler anadoluya bir vatan toprağı gözüyle bakmış mefküresini kızılelma olarak tanımlarken.milli eğitim türklerin batıya göçünü bir tarihsel vaka olarak açıklar.büyük selçuklu devletinden sonra beyliklerin ortaya çıkışında etkili olmuş yeni bir birlik fikrinin doğmasında.belkide batıya akın için şartların olgunlaşması bekleniyordu bu medeniyet krizinde.moğolların bu çöküşe neden olduğu biliniyor.ancak horosan dervişleri anadoluyu imar ediyordu yeniden.yunus emrenin hümanizmine şahit oluyordu tarih.mevlananın islam felsefesinde vardı hayat iksiri.yine o devirde hacı bayranm gibi sufiler vardı islamın batın yorumunu anlamak isteyen.bu şartlarla ortaçağın islam çağı olmasını hzırlıyordu tarih.moğol istilasını sona erdiren islamın engin hoşgörüsü olmuştu.türk çağını başlatanlarda hakimiyet fikri vardı günümüzdeki emperyal güçlerden farklı olarak.avrupaya akın başlatan ecdat için yükselme döneminde vardı cihat aşkı.duraklama ve çöküş dönemi için ibretlik dersler var tarihte.1.cihan harbinde bu amaçla savaşmıştı cumhuriyeti kuranlar.ancak yaşan yenilgiye bahane gösterildi din ve inançlar.din terakkiye manimi tartışması bu yenilgiyle doğrulanmıştı inkılapçıların gözünde.terörizmin kullanışlı olması dünya siyasetinde.bu nedenle proveke ediliyor inançlar.türkiye farklılıklarını zenginlik görürken devletin kuruluş amacına bağlı kalıyordu farklı etnisitelerin birlik ruhuyla.sanatsal duyarlılık bu birlik ruhundan besleniyor tarihte olduğu gibi.ortadoğuda olmanın anlamına yakındır islamın radikal yorumu.batının islama bakışı sorunludur tarihte olduğu gibi.çünkü islamın tarihteki mührüne tanıklık etmiş medeniyet kurma fikri.bu fikri kabullenmeye yanaşmıyor batılılar konu islam felsefesi olduğunda.paris eylemleri yeniden sosyalizmin güçlenmesi demek yarattığı etkiye bakılırsa.
2
ingilizlerin islam dünyası için uyguladığı siyaseti anlamakta yarar var konu emperyalizmin dayattığı radikal islam olunca.tam bağımsız türkiyenin bu handikapla yaşıyor olması geri kalmışlığı.türkiye üzerinde oynanan oyunlar açıklık kazanmıştır uygulanan siyasetlere bakınca.isveçte kutsal kitabın yakılması bu duruma açıklık kazandırıyor türkiye çok kimlikli bir dayatmanın içinden geçerken.türkiye tehlikeli bir kavşakta sürüklendiği yer itibariyle ulus devlet olmanın tehlikelerini yaşıyor.bu açıdan görülmeli federalizmin inandırıcılığı.türkiye faşizmin içinden geçerken kendi yurttaşları için bir etnik kimlik siyaseti izlediğinden tek millet olmanın haklılığını ariyor terörizmin kullanışlı olduğu tehlikeli geçitlerde.oysa ulus devlet haklılığını tarihten alır uygulamanın anlam kazanması için.işte bu nedenle ajite edilmek gibi bir savrulmayla gündemi belirliyor etnik kimlik siyaseti.bunun ne denli tehlikeli olduğu anlaşılır bir durumdur aslında.kurumsal bir sahiplenme ülkeyi bölünmeye götürür bir gaflet ve hıyanetin içinden geçiyorsa siyaset.işte seçime bu karışıklıkla gidiyor ülke.çağdaş kültür savunulma olanağıdır örgütlerin.bir ortak noktada buluşmanın olanağını sunar sol düşünce.ama bu geçmişte kalmış bir felsefedir insanların gözünde.işçi haklarından görsel sanatlara bu düşüncden beslenir irfan geleneği.anadolu bu kültüre yabancı olsada izinden gider devrimcilerin.çünkü emperyalizmin maskesidir faşizmin her türü.islamcılıkta görülen davranışların tutkuya bakışı sınırlıdır sosyal yaşama uzak düşmesiyle kültürün.şimdilerde dernekler açılıyor bu kültürü yaşatmak için.kültür denilen geleneksel sanatın savunulma olanağı için kullanılan örgütlülük.halen görsel sanatların uzağındadır islamcılık.edebiyatın sınırlarında geçmişe duyulan özlemdir yalnızca sanat.etnik kimlik bu ortak duygudan faydalanır günümüzde.insan hakları bağlamıyla bakılırmı etnik kimliklere.buna hiç bir ülke izin vermez konu milli çıkarlar olunca.ayrılıkçılık bir üst kimliğe ihanettir ne kadar desteklenmiş olsada halk bağlamı.türkiyenin federalizma yakınlığı ortak bir konsesyünle mümkün olması gibi devletin tarihe bakışı değişsin istenir.buda obalardan yörüklere türkmenlerin sahip çıkması egemenliğine.türklerin tarihteki savaşları bu güne getirmiş ülkeyi konu egemenlik olunca.istibdat denilen batıcılığın kısa özetidir aslında.türkmenlerin obalardan çıkması şehirleşmeyi akla getirir.bu durum açıklık kazanmıştır kentsel dönüşümle.kürtlerin büyük şehre göçü ise ekonomik şartların gereği.özellikle istanbulun kozmopolit bir yapı kazanmasıyla etnik kimliğe vurguyu zorlaştırmış kimlik siyaseti.cumhuriyet bir ortak değere dönüşmüş zamanla.bunu yıkmanın bahanesi sayılmış faşizme tavır alanların sığındığı devrimcilik.
3
türkiyenin kuruluş yıllarında çağdaşlığın kabulü nasıl yankı bulmuştu batıda.bir türk kızının güzellik kraliçesi seçilmesi bizi batıya yaklaştıracaktı.işte o yıllarda etnik kimlik tartışmaya açıldı.türk kimliği öne çıkmıştı diğer ırklara nazaran.türkçe dışında bir dilin kullanması yasaktı kanunlara göre.ayrıca kürtlere bir soykırım uygulandığı iddialarıda vardı halk arasında.dersim katliamı buna örnek gösterildi.hendek çatışmalarıda bir katliam ayrılıkçı örgütler nezdinde.türk devleti işgalcidir pkkya göre aynı vatanda yaşamayı onaylamadığı için kürt halkı.bu dirençle direniş gösteriyor faşizme karşı.türk sineması her alanda kullanmış etnik kimlik farkını.daha çok işçi hakları bağlamında ele alınmış devrimci duruş.sex filim furyası gizli bir aşk anlatısıdır farklı kimliklerin.ancak islamcılığın yükselişiyle ümmetçilik vurgusu güçlendi halk arasında.islamcılık milliyetçiliğe karşıydı çünkü.halkçılık milliyetçilikten farklı olarak aşkı ve devrimi yüceltiyordu.bu yüceltme halk düşmanlığını hedef alıyordu soğuk savaş döneminde.kominizmin çöküşü ekonomik nedenlere bağlanmıştı kapitalizmin yükselişiyle.ancak sosyalist kültürün azda olsa etkisi vardı toplumda.islamın bir tehdit oluşturması bu boşluğa bağlandı sovyetlerin çöküşüyle birlikte.milli görüş manevi kalkınmada görmüştü çareyi.dergi ve dernekler çevresinde bir kültür faaliyetinde girişildi 70li yıllardan sonra.yeni eğitim kurumları ihsas edildi devlet eliyle.örneğin bu çarpıklık işlenmedi sinemada.çünkü göze çarpan bir akıldışılık vardı bu tür oluşumlarda.90lı yıllarda halk müziği barlara kadar girmişti etnik müzik etiketiyle.aynı şekilde yükselişteydi popüler kültür pop müziğin yarattığı imajla birlikte.bunun tartışması yaşandı medyada.halkçılık gibi kavramlarda bir aşınma vardı ideolojilerin çöküşüyle.ısmarlama müziklerle geçti yıllar.sonuçta tarihin yazmadığı aşk savaşları vardı hayatımızda.rasizmin katliamlara neden olduğu biliniyor bosna hersekte yaşandığı şekliyle.holokostun yolaçtığı acılarda vardı şiddet ve korku.bir daha yaşanmıyacağına dair sözler verildi zamanın kibrini övünçle taşıyanların yeminleriyle.ancak ırkçılık acıları unutturuyordu halklara.ukrayna savaşına bu açıdan bakınca ne kadar haksız olduğunu anlarız diğer savaşların yıkıcılığı gibi.işte kurtuluşu islamda aramak gibi bir düşünceyle girilmişti yeni yüzyıla.senide bir gün vururlar acı deniyordu insan bakışının ulaştığı zihinler için.aynı şekilde kurtlar vadisi deşifre ediyordu emperyalist oyunları.bir anda sihri kayboldu gerçeğin ortaya çıkarmasıyla barbarlığı.yeniden başlamak gerekirse mehmet akifin şiirlerindeki çağrıyla düşünmek sabahı.hakkı tutar kaldırırım diyorduya üstat.etnik kimlik modern dünyanın bir gerçeği olduğunda şiddete ve kana batmıştı zaman.bunun anlaşılması uzun yıllar aldı.şimdilerde din düşmanlığı körüklüyor şeytan.bu düşünce bütün belalardan eskidir aslında.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.