Kalkacağınız Yere Oturmamalısınız veya Kalkılacak Yere Oturulmamalıdır
Kültürel etkinlikler ilgimi çeker. Orada bulunmak bir şeyleri izlemek dinlemek varsa ikramlarından tatmak, tanıdık birileriyle karşılaşmak bir iki kelam etmek hoşuma gider. İşte tüm bu nedenlerle dün Talas’’da yapılan Maraşlılar Kültür ve Sanat Şenliğine katıldım. Geçen yıl birincisi bu yıl ikincisiymiş. İlkine bir nedenle katılamamıştım. İkincisine ise fırsat bulabildim. Yer oldukça güzeldi. Ali Dağı’nın eteğinde yüksekçe esintili ve serin bir yerdi.
...
Kalabalıktı etkinlik. Aileler çocuklarını alıp gelmişlerdi. Tüm Maraş ilçe belediyeleri standlarını kurmuşlardı. Birinci derecede temsil konumundaydılar. Başkanları yerlerindeydi ve misafirleri ile ilgileniyorlardı.
...
İlk geldiğimde genç bir aşık Merhum ünlü ozan Mahsuni’nin Dom Dom Kurşunu türküsünü okuyordu. Hepsi güzel türküler ama ozanımızın bende iz bırakan parçaları Çeşm-i Siyahım ve Mamudo Kurbandır. Hani Ankara’da dayın yoktu niye doğdun mamudo kurban niye diye başlayıp devam eden türküsü.
...
Kültürel olandan hoşlanırım ancak siyasi olanın yabancısıyım. Orada tarz metot nedir bilmem. Kimle nasıl tanışılır konuşulur anlamam. Meğerse şenlikte siyasiler de yer almaktaymış. Hiç haberdar değilim. Afşin nedense hep ilgimi çeker o nedenle standlarındayım. Meğerse başkanı da oradaymış. Narin insan kısa bir sohbetimiz oldu ve ayrıldım. Sıraya girip bir halka tatlı aldım ve bir kenara çekildim oturdum. Geniş arenada bir grup kişiyle gezinen birisi var kısa ve küt. Adını işitmiş ama hiç tanışmamıştım. Nitekim izlemekte yetindim. Görünce hakkında anlatılanları az buldum. Hızla yükseliyor. Siyaset merdivenlerini emin adımlarla tırmanıyor. Veli Büke. Meşhur güreşçi Bekir Büke’nin akrabası olmalı diye düşündüm.
...
Oturduğum yerin protokol için ayrılmış olduğundan habersizim. Hava sıcak olduğu için geride bir kenarda hizalananların arkasında yer aldım ve geleni gideni izlemeye koyuldum. Bu arada bir anons duydum. Vekilimiz hemşehrimiz Mahir Ünal birazdan şenliğimize iştirak edecek diye. Çok geçmeden oturduğumuz yerde bayanlı erkekli bir grup belirdi. Lütfen kalkarmısınız birazdan protokol burada yemek yiyecek dedi. Özenle hazırlanmış bir yer olduğunu baştan görebilmeliydim. Uyarıldım ama istifimi bozmadım. Önde oturanlar kalktılar yerlerini boşalttılar. Beklemeye koyuldum. Bu arada da düşündüm. Israrla kaldırılmaya çalışırsam ne demeli ne yapmalıydım. Derdim ama sonucuna katlanmak durumunda kalabilirdim. Korumalar bir çırpida tuttukları gibi kenara koyabilirdi. Benimki anlamsız bir direnç aslında. Kalkmadım velhasıl.
...
Hiç bir meseleyle karşılaşmadım vekilimiz teşrif ettiğinde de tüm tebessümüyle geriye dönüp selamladı bizleri. Mahir beyi hiç görmedim hiç konuşmadım bugüne kadar ancak bugün için hiç biriyle temasım olmasa da en az on on beş yakın akrabasıni ortaokuldan mahalleden tanırım.
...
Bir çok kişi el sıkıştı. Bir çok kişi meselelerini anlatmaya çalıştı. Bir çoğu aynı karede görünmek için yarıştı. Resimlenenler kameraya gülümseyenler oldu. Veli Büke hemen yanında oturanlardandı ama vekil geldikten sonra kenara çekilelenlerdendi. Siyasette de kıdemlilik vardır mutlak. Herkes yerini konumunu bilmek durumundadır. Açıkçası işleri kolay değil. Siyasilerin. Bu koşuşturmadan bu karmaşadan ne kendisine ne ailelerine zaman kalır. Ancak bu da ayrı bir mutluluk onlar için ayrı bir haz kaynağı.
...
Protokol alanından kaldırılmaya çalışılmış olsaydım ne söylerdim bilemiyorum. Ancak halkın içinde halkla içiçe olması gereken zevat niçin ayrı yerde olmalı orada yemeli içmeli hem biz asılız onlarsa vekil derdim. Derdim ama sadece dediğimle kalırdım. Söz ne işitilir ne duyulurdu. Boşlukta gezinirdi. Ne de bir meseleyi çözerdi.
Kemal GÜL
12.09.2022