- 630 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
Midyat Mardin Diyarbakır
Midyat Mardin Diyarbakır
Midyat Mardin Diyarbakır Gezisi Servet BARDAK
Gezi birinci bölüm
Sabah erkenden kalkıp elimi yüzümü yıkadıktan sonra ilk işim valizimi yani sırt çantamı hazırlamak oldu. Oğlumu kaldırdıktan sonra beni taksiyle Batman’a gitmek için otogara götürmesini rica ettim, ve ikimiz beraber ilk önce çarşıya gittik oğlum bana kahvaltı yapmadın sana büryan kebabından bir dürüm yaptırayım arabada beş dakika bekle geliyorum baba dedi.
Fazla zaman geçmeden elinde büryan kebabında dürüm yaptırmış olarak gelen oğlum, birlikte taksiyle sabahları Batman’a giden dolmuşların kalktığı hahvenin önüne geldik.
Oğlum beni dolmuş durağında indirdikten sonra gidence bende kahvede oğlumun yaptırdığı dürümdan yedim üzerine bir çay içtim biraz bekledim kısa zaman sonra Batman’a hareket etmek için Dolmuşa bindik.
Herkes yol ücretlerini verdi sonra Batmana yola çıktık Bir saat onbeş dakika da Batman’a vardık.Mardin’e gitmek için Mardin otobüs Dolmuş yazihanelerine gidip Mardin’e gitmek istediğimi söyledim.Yazihanede,ki görevli Mardin arabası az önce gitti ikinci sefer öğlen saat bir gibi gidecek değince, peki nerenin arabası otobüsü var dedim yermi dakikada bir Nuseybin seferleri var istersen Nuseybine gel ordan,da Mardin’e geçersin dedi,
olur bakayım bir araba bulmasam gelirim dedim.
Biraz otogarı gezdikten sonra az ötede ilçe otogarında on dakikada bir Midyada giden Dolmuşların kalktığını bir adamdan öğrendim hiç zaman kaybetmeden ilçe garacına gittim söylendiği gibi yirmi dakikada bir Dolmuşların kalktığını gördüm, ve Midyat için hemen biletimi kestim Batman Midyat arası tam bir saat mesafede bir saat sonra Midyada vardık. Daha sabahın erken saatleri öğlene üç saat vardı yani saat on buçuk şimdi Midyada gelince gezmeden olmaz dedim. İlk önce bu güzelim kadim ilçeyi değişik kültür değişik inançların değişik dillerin olduğu bu güzelim ilçeyi gezeyim ve şehir merkezine yani eski Midyat olarak tabir edilen yere doğru yürüyerek sokak aralarına karıştım yol üstüne Şairim yazan bir müze gördüm.az ötede yol üstünde aynı sokakta hemen yanında süryani kilisesi mor Barsavmo kilisesi ve kilisenin kapısını açık görünce ziyaret etmek istedim.
Kilise avlusunda bir görevlinin masada oturduğu yanına giderek kiliseseyi gezebilirmiyim diye müsade istedim kilisenin avlusunun hemen yanında sınıf gibi sıralarda oturan bir kaç çocuğun Süryanice ders almak için gelip beklediğini gördüm
Kiliseyi dolaşınca kilisede bir iki kapıyı açmak istedim kapalı olduğu için içeriye giremedim avlu içinde dama çıkan merdivenlerde resim çeken üç genç kızla tanıştım kerboradan ziyarete geldiklerini öğrendiğim üç genç ziyaretçiye bir kaç kare resim çekmesini rica ettim.
Sonra sokakta gelip geçenlerden bir kaç resim daha çekmelerini rica ettim bir kaç resim çektikten sonra bir taraftanda çarşıya Midyada gezilecek yerleri ne tarafta diye karşılaştığım insanlara yerli ve yabancı turistlere soruyordum.
Hatta dizilerin çekildiği konakların bulunduğu eski Midyat’dın olduğu yerlere yürüyerek gidince yanımda bir taksi durdu camı açan şoför konakların bulunduğu yeremi gidiyorsunuz gelmek isterseniz binin arabaya diye sordu evet dedim tarihle kültürle ilgili gezilecek ziyaret edilecek nereler varsa burada bana söyleyebilirsiniz ziyaret etmek isterim bende kumşu ilde geliyorum ama benim de ilk gelişimdir çok heyecanlıyım gerçekten değişik medeniyetlerin dinlerin olduğu ve dillerin konuştuğu kadim şehri tanımak istiyorum dedim.
Bende Adanalıyım bir dükkanımız var arkadaşımla birlikte çalıştırıyoruz dedi ve birlikte konakların bulunduğu yerlere çok yakın bir yerde indirdi az yürüyünce yurdun her bölgesinde ayrıca yurtdışından rehberler eşliğinde gurublar halinde insanları gördüm.
Tarih kültür kokan yerlerin konakları müzeleri inceliyorlar bir yandan da bu eşsiz güzel tarihî yerlerin tarihçesi hakkında bilgi alıyorlardı bende onlara karıştım bu güzelim yerler hakkında tarihçe dinledikten sonra içeriye girdik kapıda geçmek için bilet kesen bir görevli ile karşılaştım.
Ücretimizi verdikten sonra başta Sıla ve Harcai TV Dizilerinin çekildiği şimdi müze olarak kullanılan konakları gezdik içerisini dizide yatak odası olarak kullanılan bölümleri gezdik dama çıktık bu eşsiz güzelim tarih kültür dokusuyla adeta insanı mest eden görüntüsüyle
Bu muhteşem manzarada karelerce resim çektik bu arada saat,e bakınca yavaş yavaş saat onikiye geliyordu ve gezimin ikici durağı olan Mardin’e gitmek için zamanım boşa gitmesin istiyordum ve artık bu kadım şehre medeniyetlerin beşiği Mezopotamya’nın gülüne başka bir tabirle dinlerin ve dillerin kenti güzelim ilçeden ayrılmadan önce bazı esnaflardan biraz alışveriş yaptık sonra yerel giyimiyle gerekse de kaytan bıyıklarıyla dikkat çeken Midyatlı tanınmış bir esnafla da resim çektikten sonra dinlerin ve dilerim kentinden ayrıldım.
Gezi 2 ikinci bölüm
Mardin’e gitmek için dolmuşların hareket ettiği ilçe garacına gelip Mardin bileti alarak kısa bir beklemeden sonra Mardin’e hareket ettik bir saat sonra Mardin’e varınca minibüs şoförüne acaba Mardin’in gezilip dolaşılması için nerelere gitmek lazım yanlız geldiğim için küçüken görmüştüm hayal meyel hatırlıyorum Mardin’e İlk gelişim sayılır dedim. sağolsun Dolmuş şoförü çok sevecen İyi yürekli misafir Perver olduğu her halinden ve hareketinde belliydi zaten
şoför kardeşim beni bir dolmuş durağında indirdi burda bekle eski Mardin minibüsleri kalkar eski Mardine git orda istediğin her yeri görüp gezebilirsiniDolmuş
(Not genellikle de yöre halkı çok misafirperver cana yakın yardımseverdir bir halktır söylemeden geçmek haksızlık olur )
(Eski Mardin derken şehrin gelişmesiyle müzelerin manastırın kiliselerin taş evlerin bulunduğu bölge şehrin gelişmesiyle eski Mardin olarak telaffuz ediyorlar eski Mardin eski bir semt gibi)
Orada istediğin yeri müzeyi manastırı doya doya gezebilirsiniz dedi Dolmuş şoförü kendisine teşekkür ederek indim Dolmuş’tan
Dolmuş şoförünün söylediği gibi şehir içi durakta beş dakika bekledikten sonra şehir içi Dolmuş gelince binip ilk önce eski Mardin,e gittim.ilk önce Cumhuriyet cedesinde Mardin yazısı olan yazıda bir kaç kare resim çektikten sonra Mardin müzesine geçiş yaptım
Yurdun her yöresinden ilinden ayrıca yurt dışından yerli ve yabancı turistlerin yoğunlukta olduğu gurup gurup ziyarete gelen insanları gördunce kendimi yabancı bir ülkenin şehrinde his ettim ve gerçekten masal gibi bir şehir düşünebiliyor musunuz tarihi dokusuyla açık hava müzesini andırıyor insanı kendine hayran bırakıyor Mardin.
Tarihçesinin bir hikâye ile anlatıldığı Mardin, geçmişinde birçok kültüre ve medeniyete ev sahipliği yapmış olmakla birlikte günümüzden 50.000 yıl öncesinden itibaren yerleşim görmüştür. Mardin bu zamana kadar Akadlar, Babiller, Hurriler, Mitanni Krallığı, Roma ve Bizans İmparatorluğu, Selçuklular, Artuklular gibi önemli medeniyetlerin merkezi sayılmıştır. Mardin Müzesi de bu medeniyetlerin birçoğunun günümüze kadar gelen eserlerini, ziyaretçileri için korumaktadır.
Mardin Müzesi içindeki eserler, müze gezi planı anlamında çok rahat gezilmektedir. Aşağıdaki bölümlerde anlatılacağı üzere müze temelde beş bölümden oluşmaktadır. Bunlar Kazılar, İnanç, Ticaret, Sahte Eserler ve Yaşam Salonudur. Ayrıca bir de Arkeopark olarak adlandırılan ve kentsel arkeoloji konusunun işlendiği müzenin alt katında bahçede bulunan bölüm bulunmaktadır.
Daha sonra çarşısında ve dar sokaklarında yürüdük eski Mardin Valiliği önünde resimler çektik ve Mardin’de yaşayan, Amerikalı aktris ve fotomodel Marilyn Monroe’ya benzerliğiyle ünlenen Melek Karahan adlı hayve sever kazancının yüzde 90’ını sokak hayvanları için harcadığı ve kedi sığınma evi sokağında karelerce resimler çektik.
Gezi 3.Bölüm
Artık vakit akşama doğru ilerlerken bende şehir içi Dolmuşlardan birine binerek yeni şehir diye söylenen çarşıya geldim ilk işim lokanta aramak oldu çünkü kurtlar gibi acıkmıştım.
Yoldan geçen insanlardan lokanta sordum sağolsunlar yakınlarda bir lokanta gösterdiler lokantaya giderek karnımı güzelce doyurduktan sonra saat Akşam saat: 17:00 yi geçiyordu Dikarbakır Dolmuşlarının kalktığı Mardin devlet hastanesinin önünde bir Dolmuşla Diyarbakır’a hareket ettik varınca saat 18:40’a geliyordu
Siirt’te dönmek için otobüs terminalinde Otobüs Dolmuş ne varsa sordum yazihanesinde’ki yetkili bu saatte Siirt arabasını bulamasın Mersin’den Adana’dan gelen otobüsler gecenin yarısında Diyarbakır’da geçer saat 00:03 gibi değince Bende Diyarbakır merkezine şehir içi Dolmuşla geldim bir otele yerleştim gecemi yorgun argın yorulmuş geçirdikten sabah saat 8:20 gibi otelden çıkarken kahvealtımı yaptıktan sonra ilk işim Dikarbakırlı ünlü şair Ahmet Arif ve Cahit Sıtkı Tarancı kültür evleri ziyaret ederken orda saz çalıp türkü söyleyen iki kafadar güzel yürekli insanla tanıştım resim çektik gelen giden ziyaretçiler yoğunlukta ulu cami civarı ve dört ayaklı minare Ahmet Arif ve Cahit Sıtkı Tarancı müzelerin yoğunlukta olduğu bölgeyi ziyaret ettiklerini gözlemledim
Haziran ayının onbeş ve on altı tarihinde yapmış olduğum gezinin artık sonlarına doğru gelince hayli hayli yorulmuştum ayaklarıma kara sular inmiş tabiri doğruysa evet ayaklarıma kara sular inmişti.
Biraz ileride Diyarbakır ulu cami’nin karşısında Hasan Paşa Hanı vardır tarihi bir han orda yorgunluk kahvemizi içtik bir süre dinlendikten sonra Dikarbakır’a gelirken ciğer yemeden gitmek olmaz bizden ciğer yemeden önce giyim satan mağazalardan birinde kendimizi bir kaç parça elbise aldıktan sonra şehir içi dolmuşla direk Otobüs Otogarına doğru giderek Siirt’te hareket ettik öğleden sonra saat 15: 00’te Siirt’te vardık böylece bir gezininde sonuna gelmiş olduk
Servet BARDAK
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.