- 415 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
Sokratik Sorgulama
Psikolojik rahatsızlıklar farklı nedenlerle ortaya çıkabilmektedir. Kişisel, ailesel, genetiksel nedenlerle gelişebilecek psikiyatrik durumlar olabileceği gibi; travmatik, ilişkisel, çevresel, iklimsel, sezonsal nedenlerle ve yetersiz beslenme boyutlu da görülebilir bu hastalıklar. Psikiyatrik hastalıkların en önemlilerinden biri depresyondur. Depresyon hafif gelişebileceği gibi ağır olarak da ortaya çıkabilir. Hafif görülenler birazcık çabayla aşılabilir ancak ağır olanlar için tedavi gerekir. Tedavi iki yolla olur, Ya kendi kendinizi tedavi edersiniz veya ilaçlı olana başvurursunuz.
...
Yorgunluk, bitkinlik, halsizlik, iştahsızlık gibi bedensel bir takım belirtileri olan hastalığın, mutsuzluk, umutsuzluk, suçluluk, bezginlik, isteksizlik, amaçsızlık gibi başkaca yönleri de vardır. Depresyon ani gelişebileceği gibi, temelde geçmişe dayalı bir takım mevzulardan kaynaklı da olabilir. Depresyon bir nevi duygu durum bozukluğudur. Genelde olumsuz anlamda duygularda farklılaşmadır. Çöküntüye uğramaktır. İçe kapanmaktır. Yemeden içmeden kesilmektir. Dış temastan kopmaktır. İşte burada olması gereken bulunduğunuz ruh halinden sıyrılmaktır. Yön değiştirmeye, üste çıkmaya çalışmaktır. Kabullenmekten öte üstesinden gelmeye uğraşmaktır.
...
Depresyon nasıl aşılır, bu sarmaldan nasıl çıkılır denildiğinde öncelikle kendi durumunuzu anlayıp, çözüme açık olduğunuzu bilmeniz gerekir. Bu hususta kendinize güvenmelisiniz, başarabileceğinize inanmalısınız. Çözümse; kapanmaktan çok açılmayı ancak gürültüden uzak kalmayı, dış temasta bulunmayı, güneşlenmeyi, yağmurda ıslanmayı, karda dolaşmayı, kalabalığa karışmayı, karşılıklı konuşmayı gerektirir. Ruh halinize ters köşe yaptırmayı, boyut değiştirmeyi, iz şaşırtmayı, bunun dışında Akdeniz usulü beslenmeyi ve Sokratik Sorgulamayı gerektirir. Tüm bunlar yeterli değilse iyi bir psikiyatriste görünmeyi, önerilerine uymayı, vereceği reçeteyi kullanmayı gerektirir.
...
Sokratik sorgulama nedir denildiğinde; Sokrates’in bir köleye bir geometri teoremini çözdürmesinin neticesinde ortaya çıkan bir yöntemdir denilebilir. Öğrencilere, soru üzerine soru sorarak öğretme yöntemi olarak özetlenebilir. Sokrates bu yöntemle öğrencilerin düşüncelerindeki çelişkileri açığa çıkarmaya çalışır ve daha sonra onları sağlam ve makul sonuçlara yönlendirirdi. Burada bir bilgiyi muhatabına doğrudan aktarmaktan ziyade sorulan sorularla kişiye bilmediğini öğretmek amaçlanmaktadır. Bilişsel davranışçı terapide Sokratik sorgulama yöntemi ile hem seans içerisinde olumsuz ve çarpık düşünceler değiştirilebilir hem de seans aralarında danışana ödev verilerek danışanın bunu sürdürmesi istenebilir. Düşünceleri değiştirmek için kullanılabilecek çeşitli sorularla açmazların üstesinden gelinebilir.
...
Sonuçları "Molecular Psychiatry" dergisinde yayımlanan, son 8 yılda yapılan 41 araştırmayla ilgili değerlendirmede ise meyve, sebze, tahıl, balık, kabuklu yemiş ve zeytinyağı temelli Akdeniz tipi beslenme şeklinin ruh sağlığına iyi geldiği kaydedilmiştir.
Kemal SEYFİ
18.12.2021
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.