- 267 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
çiçek açmış dizeler
1
öğrencilik yıllarımda lise son sınıfa geldiğimde üniversiteyi kazanmam gerektiğini anladım.siyasi bir faaliyetin içindeydim eğitimini aldığım mesleği sürdüremezdim.aslında ailevi sorunlarım böyle bir düşünceye vardırmıştı düşüncelerimi.ama hüsranla neticelenmişti bu yaptığım seçim. şubatta fişlenmişti islamcılar ve yeni bir devrin şartları oluşuyordu.ben üniversiteye başladığımda madımak olayı hala sıcaklığını koruyordu.bu işte bir yanlışlık var diyenler halktan umudunu kesmişti.islamcı kadrolar bu işten mesul tutulmuştu.neyin amaçlandığı asla anlaşılamadı maraş olaylarında olduğu gibi.halkı kışkırtarak darbeye zemin hazılamakla meşgüldü karanlık odaklar.islamcılığı bozguna uğratmanın şartları hazırlanıyordu.ardından yimisekiz şubat bir hareketi önlemenin çalışmalarıyla rejim karşısında güçsüz düşürdü islamcıları.chpnin yeniden vesayeti hortlatma arzusu için onbeş temmuz şartlarına gelindi.ancak bu darbe girişimi halk tarafından püskürtülünce milli damardan gelen özgürlükçülüğe sarıldı insanlar.dünyanın türkiyeye cephe alması daha da güçlendirdi türkiyeyi.gezi olaylarında yaşananlar için tedbir maksadıyla takibata uğradı bazı kimseler.bu olaya direniş demek ne kadar doğru olayları kimin kışkırttığına bakılınca.son olarak paris olaylarından sonra chp genel başkanı işçileri sokağa haklarını arama çağrısında bulundu.islamcı seçkinler bu çağrıya büyük tepki gösterdi.demokrasi vurgusunun örgütlenmeyle bir bağı yoktu herhalde.
2
umudu aramanın bedelini özgürlüğümüzden olmakla ödüyoruz.emperyalizmin tezgahında ihanetle sınanmak gibi devrimci mücadele.onun için marksın zincirlerinizden başka kaybedecek şeyiniz yoktur sözü insanı bir meydan okumaya davet eder.burda inançlar kullanılır yoksulluğun ağzına yakışmayan.cesareti sınayan yılgınlıklara teslim olur yürek.söz biter kavga bitmez insanoğlunun kardeşlik yazgısı için.onun için tarihten akan acılarla sınanır yürek
3
fatma barbarosoğlu üzerine.
onu bir yazar olarak tanımam üniversite yıllarımda türk edebiyatı dergisinde yayınlanan öyküleriyle oldu.istanbul bağlamında modern şehir kültürü üzerinde duruyordu.her çağdaş yazar gibi kurulu düzeni eleştiren yazılar yazdı.kitapları islamın modern yorumu gibi görülsede bilgi kirliliğine karşı çıkıyordu felsefenin özüne temas ederek.marksın kapitalizme yönelttiği eleştiriyi islamın kanaat anlayışına yakın görüyordu.yazarın karmaşık ruh halinden ideolojileri islam için bir referans görme kolaylığından kaçındığı anlaşılıyor.acı deniz öykünün varoluşsal diyalektiğinde kapitalist sömürünün hayat açmazları içinde ne denli bir haksız yaşama neden olduğu üzerinde durur.akan zaman içinde belirmiş hayaletlerin aydınlattığı kimliksiz yüzler.ailenin sürekli deforma uğratılma çabasını anlamak ister.imaj ve takva moda ve zihniyet gibi kitapları gösteriş budalalağının kökenlerine iner.fert ve cemiyet hayatı bir nizam için tesis edilir.dünya hayatı uhreviyatın aynasından görülmeli.belki o zaman meseleler vuzuha kavuşmuş olur.hepimiz hayatın kıyısında çaresizlik hissediyoruz insan olmanın erdemiyle bakınca adaletsizliklere.belki istikbalde bu karanlığın nihayet bulması için iman çerağıyla aydınlatırız vahşete gömülmüş dünyayı.
4
abdullah gülün toplumsal desteği yok.hem görüştüğü çevreler siyasette ona şans tanımaz.meral akşener ilk turda baraja takılabilir.akp-mhp ittifakı ilk turdaseçimi belirler.chp için seçmen tercihi otokratik statüyü koruma düşüncesi hakim.bu tür çıkışları türk seçmeni hoş karşılamaz
5
odatvden sonra sosyalist forum ve marksist tutum sitelerine takılıyorum.sitede teorik yazılar ve görüşlere yer veriliyor.hala sosyalist düşünceyi canlı tutma sevdasıdır batının emperyalist emellerine karşı.türkiye genelinde sol düşünce üniversitelerde ve metropol aday olmaya hazır şehirlerde var.bir yurttaşlık bilinci kazanma kollektif düşünceyle ilgilidir.elif çağlının kitapları ayna tutuyor direnişin kitlelere yüklediği sorumluluk açısından.özverili bir hayat için örgütlü topluma giden yolun gerçek özgürlüğü tanımlama cesaretine bağlıyor suskunluğumuzu.kapitalizmin yarattığı sanal avuntulara karşın ezgilere yol açılıyor kardeşlik adına.eşitliğin savunulduğu bir dünyada devrimler kaçınılmazdır.süren baskı ve işkencelerle yorulmuş aydın direncini büyüyen işçi sınıfıyla aşma düşüncesinde.gündemden düşmeyen siyasi kavgalara sol gözlükle bakma erdeminde bir kompozisyona dönüşüyor belirsizlik.bunu yıkacak olan tutkuyla bağlanmak hayata zaman mefhumunu özgürlükle yüceltecek
6
yaşamın eksikliğinden sözaçıyor tekdüze hayatımızın neden bu kadar duyarsız bıraktığını insanlara karşı.şiie-öykü şeklinde yazılmış kısa aforizmalar.kavgadan yorgun düşmüş insanlık sıradan günlerin yaşandığı bir zamana uyanmış umursanmaz ilişki biçimleriyle.sokağa çıkıyorsun ve yağmurla başbaşasın.bir şehrin inceliklerinden uzak yaşamlar umut adına bir acıda yaşatmıyordur halkına.bağışlanması gereken bir hayat için hayaller kuruyor çocuklar.hasta anneler yaşamı geride bırakmanın umutsuzluğuyla perçinliyor yaşamını.yaşanacak mekanlar hazırlamalı gelecek için
7
-rapor yenilenmediği için ilaçları veremiyoruz.başka şeyler girmesini beklerdi hayatına.istanbulda insanların yarısı hastaydı.bu yoksulluğu görmek yeterdi bu dünyanın adaletsiz bir yer olduğuna inanmak.her gün akan bu trafikte umuda yer yoktu gelecek için.bu sefaletin suçlusu hainler ve diktatörler olarak görülebilirdi.iyi bir hayat için çok çalışmakla birlikte şanslı olmak gerekli bir faktördü kurtlar sofrasında.yol boyunca aklından geçenler okuduğu fakülteden uzaklaştırıldığı siyasal nedenler hep bu sömürge döngüsüne karşı çıkma küstahlığını gösterenlerin akibetiyle karşılaşmış faili meçhuller listesine yazılmıştı adı.insanlar örgütlü toplumun nasıl olabileceğine inanmıyordu bilimsel eğitim ve kültürlü gençlik için sanatın özgürleşmeyi gerektirdiğine duyulan inanç gibi.bu düşüncelerden uzaklaştırdı hayat onu.dışardaki dünya her şeye rağmen umut vadediyordu bahara.
8
kuran bütün insanlar için bir kılavuz.uygarlığada engel değildir.farklı yorumlarını görürüz.farklılıkları kaldırmak çoğulculuğu reddetmektir.inanç için özgürlük gerekir.özgürlük içinde farklı görüşlere saygı.onun için medeni bir dünyayı savunmuş modernlik çevresinde çağımız insanı.bütün kültürmerkezleri işlevsiz kalmıştır günümüzde.tarikat bağlılıklarının sayısı milyonlara ulaşmış laik devlet çökertilmiştir.bunun nedeni de kültür düşmanlığıdır
9
chp seçimi kazanmak için harekete geçince 20 yıl öncesinin aynı tavrını görüyoruz.ittifak kanuni bir işlemdir nasıl olacağını siyasi şartlar belirler.bu seçim yeni sistemin başarısı olacaktır.iyi parti ve chp bunun ilk adımını atmıştır.herkes halkın tercihine saygı duymalı.bir zümrenin yalanlarıyla halkın iradesi bu menfaat düşkünlerine teslim edilemez.
10
onur yayınları sosyalist düşünceye ayrı bir önem veriyor.ibni haldunun toplumculuğu halk kavramını ortaya çıkarmış ama bir ideolojik gerekçe olması halkçılığın bir baskı aracı olarak kullanmaya neden olan faşizmin örneklerine karşı çıkışla sabitlenmiştir.sanayileşme gerçeğinde sınıflı toplumu var eden burjuva sanatı erekselliği sömürüde görmüş olmalıki sosyal adasletsizlik önlenemez boyutlara ulaşmıştır.marrks ve engels bu şartlarda kominist manifestoyu hazırlamış ve dünya halklarını örgütlenmeye çağırmıştır.bu geriye dönüşün mümkün olmadığı önlenemez bir çağrıdıt insanların eşit haklara sahip olduğunu kabullenme önermesinde.
11
bu yoksulluğun başka bir tanımı yok mu futurist düşünmek istemiyorum ama gelecek emekçilerin olacak.faşizmin sömürü için maske görevi gördüğü aşikar.dünya halkları bu eşitsizliğe dur demeli’.konuşma devam ediyordu ama sibel için başka sorunların varlığı vardı.ailesi için yaptığı fedakarlık hor görülmüştü.mikro düzeyde oda hissediyordu emperyal iştahı.dünyayı ciddiye almak suçlu konuma düşürmüştü okul hayatını.bu monoton hayat ancak kültürle zenginleşirdi.bunu anladığında iç dünyası için kuşkuya düşmüştü arkadaşları.artık dikkat çekmeden yaşama istiyordu hayatı.kitap okumak konferansa katılmak laf kalabalığıdır eyleme dönüşmeyince fikirler.özgürlük kimlerin tekeline girmişti bunu anlamak için alim olmak gerekmez diye düşündü.dışarı çıkıp ağaçların sevdalı yaprağına dokunmak okan için bir şeyler hissetmiyordu arkadaş olarak kalalım demişti ilişkiyi yürütemeyince.sanatın içindeydi hayatı konu tiyatro ve müzik olunca.yinede hayata karşı direnme gücü yoktu itildiği yalnızlıkta.ailesi aklına gelince her şeyi sorun etmek düşüyordu bahtına.konuşma sona erdikten sonra bir alkış tufanı koptu.böyle oyalıyorlar gençliği diye düşündü.bir örgütlülükten söz etmek yanlış olurdu hayattan duyduğu beklentiler için.inançlara göre yaşayan bir insan varmıdır diye sordu kendine.devrimcilikte bir çeşit inanç sayılmaz mı diye yanıtladı kendi sorusunu.baharın ağrısı düşmüştü gönlüne.sebep şeytansa kötülük için bir faciaya dönüşmemeli yaşam.düşüncesi karmaşık bir hal almaya başlayınca her zaman olduğu gibi dikkatini telefondaki isteklere odakladı.
12
film senaryosu için yarın perşembe başlığını atmıştı.uykusuz gecelerini bir gazeteciyle paylaşmak istemesi hayatından kuşkulanmaya yetti çaresiz yalnızlığını düşününce.hülya koçyiğitin buna benzer bir filmi vardı.toplumsal sorunlara farklı bir gözlükle bakma isteği öldürülen gazetecileri düşünmeye itmişti korkuları.iktidara yakın bir gazeteci oluşu hatırı sayılır bir nüfuza sahip olduğu ihtimalini güçlendiriyordu.türkiyede medya hükümeti destekler daima.bu sağ iktidarlar için geçerli bir kanundu.oysa sahip olmadığı bir şöhret ihtimalinden başka bir baskı aracı yoktu.biliyordu devlette kümelenmiş fraksiyonların yıldırma araçlarını.hükümeti eleştirmeyi göze alan kaç gazeteci vardı.hitlervari bir oligarşiyi yaratmak üzereydi iktidardaki parti.güçlü bir konuma taşıyordu nüfuz alanını devlet kurumlarını kontrölüne geçirmekle.bunu kendi hayatından biliyordu üzücü şeylere şahit olmakla.umursamaz oluşu hayatı üzerindeki şüpheleri kaldırmıyordu.siyasi iktidar devleti şaşmaz bir güç olarak görüyor muhalif gazeteciler hapse atılıyordu.uluslarası tezgahın sonucuydu bir bakıma yaşanan hukuksuzluklar.fetö denilen bela bu tezgahın bir bahanesiydi yalnızca.daha fazla uzatmadan bilgisayarın başından ayrıldı.kimseye haksızlığı reva görmeyecek bir uslüpla yazısını tamamladı
13
KAMİL REMZİ CİN, BURALARDA BİR ŞEHİR OLACAKTI
Yevmiye defteri taştan ağır
kim düşecek düşenlerin yanına
ağaçlar ağ görüyor rüyasında
buralarda bir şehir olacaktı
ben katil değilim
namluyu yastık eder mermi
kaç kış doğuracak bu yaz
vurulup düşmüş kasketi
ellerin gölgesi yüzünde
bu dua bu dinin değil
ben katil değilim kırmadım direksiyonu
başkası çaksın çivileri
soyunduğumda küflü şiirlerimi
buruşur fesleğenler
her baktığım yer kuytu
her baktığım yer rüzgâr
susarsa sussun eşiksiz kapılar
nice sokak doğuracak yollar var.
yazarın şehirden bıkmış gibi bir ruh hali var .hepimiz şehrin müziksiz ruhundan şikayetçiyiz.kaçıp gidebileceğimiz yerlerin hayaliyle anlamsız yüzler kataloğunu dillendiriyoruz.kamil remzi cinde bu kafileye katılmış.mahküm olduğumuz yalnızlık içindeki ıssızlığı bir şölene dönüştürme sevdasıyla yaşıyoruz.yıllar geçti sapan ölümsüz iz bıraktı toprakta.düne ve yarına dair günlük endişeler.sütliman bir iskeleye ulaşıyorum üzerimdeki balık pullarıyla.rüyayla zaman geçiren bir günün sabahında anlamsız metaforlar yakalıyorum eşyaya dair.mesela yolculuğa çıkan bir bulutun tembelliği.tabiatı anlamayla ilgili şeyler.bunlar yeterli değil menzile varmada bu güneşin aksinde felakete uğrayan böcekler.sevgili için bir yarın satın alma düşleri.sonra şarkıdaki aşkın gereklerine dair bir gönül fütühatı sonrasındaki bozgun biz bir avuntunun zaferiylemi taçlandıracağız doruklardaki üstün erincimizi gölgesindeki arşın.işte tam bu noktada bizi ezen bayağılaşmaya ilişkin tereddüt.bir çınar ağacının çıplaklığında son yalnızlıkları yaşıyor zaman.ebrar sünörün şiirini okuyunca hangi dönemde yazıldığına dair bir izlek yanılsaması.sesli itirazların insanı yanılttığı bir algı zenginliğigünlük düşüncelerin.havalar ısınmaya başladı baharın ağrısı düşüyor kalplere.ilkyaz erikleri çiçek açıyor genç şairlerin dizelerinde.john persenin eşyaya bakış biçimi tabiatın gizini metafiziğe uzanan bir gözlemle aramak.insan bedenine dokunma ürküntüsünü toprağın serinliğiyle niteleme.tıpkı nurdal durmuşta olduğu gibi şehre dair efsaneleri hayatın yorgunluğuyla dile getirmek.yeni şairlerden bünyamin k.ve hatice çay şiirleri.takip ettiğim kadarıyla öz güveni yüksek şairler.tutuculuğun tuzağına düşmeden bir şehri tasvir etmenin yalınlığıyla yazıyorlar.zamanın solduramadığı düşler üzerine.ahmet murat şiirleriyle islam dünyasının düştüğü dağınıklığı mitolojik gözlüklerle ele alıyor.sömürgeleştirilen doğu toplumlarının sosyal hayattaki durağanlığını zengin imgelemeyle giderme çabasında.hegomonyadan kurtulmanın şartı yitirdiğimiz özgüveni kazanarak kendi uygarlık ayarlarımızla modernin üstünlük kazandığı sahte cennet mahkümiyetinden kurtulacağız.bunun için kutsalın öğütlediği hayat membalarını insanlığa taşımak ödevi içinde ayağa kalkmanın imkanlarıyla mahşerin provasına hazırlanmak.yeni islamcı şairler bahçe görmüş çocukların şiirini anımsatıyor.yalın bir duygusallıkla özgürlüğü sonuna kadar kullanmak rüyasını topluma kazandırmak ülküsü.
14
türk sinemasında konu anlatım estetiği çeşitlilik arzeder.sahneler genelde filmin konusuna uygun bir mizansenle görüntüye yer verir.sinemasal olarak akıcılık vardır anlatım tekniğinde.sanat filmleri özelinde toplumsal konuları çarpıcı bir dille anlatma estetiği kadraja alınmıştır.mum kokulu kadınlar gibi filmlerde görülen eleştirel bakış toplumsal duyarlılık için saklı tutulmuş cinsellikleri ifşa eden hikayelere başvurulur.gericiliğin yükselişiyle toplum dinamiklerine dönme arzusu belirir sinemada.eleştirinin yaslandığı anafikir insan için kısıtlamaların neden olduğu yıkımların yarattığı duygusal travmaların ne denli belirleyici olduğu toplumsal yaşantıdaki çalkantıları çözümleme..sosyal hayatta varsayılan ölçüleri değerlendirme ölçütü kabul eder.kemal sunalın öğretmen filminde olduğu gibi yoksullukların neden olduğu çarpıklığın yaşam biçimi için nedenli sorunlu olduğu üzerinde duran filmler.yılmaz güney gibi sinemacılar ideolojik filmlerle özgürlüğe alan açma çabası da görülür sinemada
15
aytunç altındal unutulan gazetecilerden.vatikan şahsında batının türkiye üzerindeki planlarını ifşa ediyordu.incil ve hristiyanlığa dair şüpheler üzerinden inançları sorgulamaya itmişti onu batının inanç konusundaki araştırmaları gündeme getirerek.fener patrikhanesi konusunda önemli bilgileri vardı kendisine gizli ellerin ulaştırdığı.ani ölümü herkesin zihninde bir soru işaretine dönüştü.gizli servislerle olan bağlantısı biliniyordu.batı felsefesinin kavramsal teoriğini açıklayan kitapları türkçeye çevirme girişiminde bulundu.kant gibi filozofların inanç için ne söylediği varoluşçu filozofların çıkış noktasını akıl ve din ikilemine dayandıran fikirleriyle galiba bir kültür devrimini başlatmak istemişti.
16
namaz kıldığım zamanlar oldu kulluk vecibesi diyerek.ibadet bir insan için güzel ahlak olmalı aynı zamanda.dinde taklitçilik duyguları köreltmekle kalmaz insanların nezdinde saygınlığın yitirilmesi demek.fikir çilesi çekmenin şartıdır azda olsa vazife şuuruyla yaşamak.bir çok insan boş vermiştir dünyaya basit alışkanlıklar içinde.yunus ve mevlana ermişlikle sınırlı tutmamış hayatı.islam düşüncesi bu gibi zatlarla bir medeniyet dili kuarar ne kadar tenkite maruz kalsalarda toplumda.insan için hikmetin özünde vardır arayışı tasavvufta görmek.onun için bir öğreti gözüyle bakılmalı tarihe.anlaşılması güç olsada eşyanın hakikatiyle mesul tutulmuş nefis.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.