- 252 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
siyasetin değişmez yazgısı
1
kadem üzerinde tartışmalar nereye varır bilinmez.toplumsal cinsiyetten anlaşılan önyargılara karşı ahlaki bir duruş sergilemek mi.eşcinselliğin en kötü fiil olduğu biliniyor.bu sapkınlık toplum tarafından hoş görülmez.ancak bir kimlik olarak yaşar toplumda.bu davranışı teşvik etmenin hiç bir tutarlılığı yoktur.özgürlük sapıklığın bahanesi olamaz.insanın suçluluk duyması kendi doğası gereğidir.kadem bir stk olarak sürmeye erdoğan başkanlığında bir görev üstlenmiştir.insanları topluma kazandırmak ailevi sorunlara çözüm getirmekle mümkün.benim olaya bakışım böyledir.dernek ve vakıflar eğitsel anlamda organize olurlar.
2
chp bir halk partisimidir bunu en iyi tartışmaya açmış yazarlardan ahmet kekeç.chpin tarihine baktığımızda devleti kuran bir kadro olması kemalist ilkelere bağlılıkla ölçülmus inkilapciligi yani devrimciligi.tûrk tarihi günümüze miras olarak yozlaşmış bir kültür bırakmış.kemalist ideoloji çağdaşlığı kabul ettirmiştir halka.halk partisi modernliği kendi reçetesi olarak görmüştür bunun için.devrimci kuşak ihtilallerle işkenceye sürülürken en ideal rejimi bu kadro belirliyordu.devrim başarısızlığa uğramışsa.bunun nedeni halkın cehaletiydi.bu şartlarda komünizm tehlikesi bertaraf ediliyordu.bir sağdan bir soldan asmanın adaletine bırakılmıştı demokrasi.
3
Yorgunmusun diye sordu babası.yureldunmi demek istiyor dedi annesine oğlu.çıkardığı gürültüye ne biçum adomsen sen diye tepki verdi annesi.çekyatı acaçarken gürültü yapmıştı.vakitsiz yemek yemek adetiydi.bu durum annesini fazlasıyla kızdırıyordu.yatsı ezanı okunmaya başlandı.dışardan kurbağaların sesi geliyordu.burası da yayla gibidir demişti amcasına.hakkaten Îstanbul gerçek vatanı değildi.bunu kabullenmek bir çok insan için zordu.ama şimdi işe yaramıyordu köyde kalmak.toprağı geçimini sağlanıyordu.zaman geçirmek için yaşıyordu sanki.burda herkes kendinden mesuldu.hutoğlu ailesi bu parçalanmışlıkla birlikten uzak yaşıyordu
4
yazar çocukluğuna doğru bir yolculuğa çıkıyor.böyle değil anlatılmak istenen.özellikle bir fetret dönemi yaşanan günümüzde maddi çıkar için çalışanlara maneviyata önem vermek kültürün bir parçası değildir .ahmet efe,mustafa necati bursalı,mehmet emin ay ve yavuz bahadıroglu gibi yazarlarda görüyoruz çocuk neşesini.din eğitimi uhreviyati ilgilendiren bir konu.çocuklar gidilirken mahrum bırakılmamalı hayattan.bu değerlere karşı nefreti körükler.
5
iş işten geçmişti belkide hayat konusunda.avunduğu hakikatler insanlara yabancıydı.akıttığı gözyaşları çare olamazdı yalnızlığına.onun için tutulduğu aşklardan güç alıyordu.her şeyden önce bir anne olduğu gerçeğine inanmıştı.gençlik arkadaşlıkları anılarında tazeliğini koruyordu.acılarla yaşamak acı çektirmekten zor gelmişti vicdanına.bir çığlık kalbini uyandırmaya yeterdi belkide.insan imtihandaydi zorluklarla.bu dram bir karşılık bulmaliydi sokaklarda bıraktığı hayaliyle.bu trajedi bütün heykelleri parçalamaya yeterdi.onun için geç kalmıştı kendisine.
6
Nazañ bekiroğlu güzel kitaplar yazmış.zamanla kıymeti anlaşılacak diye düşünüyorum.kitapları milli kültürümüze bir hizmettir.timaş yayınları seçkin yazar kadrosuyla yayın dünyamızda yerini almış bir yayınevi.neşrettiği kitaplar toplumun yaşadığı sorunlar.yayıncılık kitaplarla sınırlı kalmamalı.genç yazarların hayallerine imkan tanımalı.yaşadığımız sorunlar tartışmaya açılmalı.ıslamın modern yüzünü temsil konumunda olanların kültür zaaflaimza getirdiği bakış önemli.davadan taviz vermek demek değildir kalbe dokunur şeyler yapmak.güzel sanatlar insanı eğitimle toplum hayatına hazırlar.çok seslilik aradığımız bir uygarlık vasfı.
7
Îstanbul ve ankarada gökdelenler inşa ediliyor.özellikle iş merkezleri bu tür yapılardan oluşuyor.prestijli bi görünüm kazanmasinda şirketlerin çalışma başarısındaki katkısı büyük bu devasa yapıların.ofisler ticarette organizasyon işlevi görüyor.iş yerleri talep yoğunluklu bir yerleşim alanı seçiyor.yabancı şirketler büyük şehirlerde ofisler açıyor.bu bağlantı kurmak için gerekli olduğu kadar kolaylık sağlıyor piyasada kâr marjı elde etmede.küreselleşme kendi alışkanlıklarını dayatıyor tüketiciye.önemli olan fırsat eşitliğini yakalamak ticarette.şirket varlıkları degerlendigi ölçüde arz talep dengesi korunmuş olur.
8
-sigarayı biraz azaltsan.her zaman dinlediği bu nasihatı artık duymak istemiyordu.sıkıntısına bir ortak arıyordu insanlar.hastanede bir sigara için yalvaran insanlar.başka türlü zaman geçmiyordu.erenköyde durum pek farklı değildi.zaman öldürmenin yoluydu sigara içmek.bakırköyde hastalar hayattan mahrum bırakılmak suretiyle tımar ediliyordu.hastalar başka türlü akillanmzdi.kimseyi ilgilendirmiyordu sorunları.hastalar sosyalleşme imkanı bulamazdi bu durumda.bir deliğe kapatılmak dışarısını ozletirdi ancak.bu durumdan şikayetçi olmakla tedaviye yanıt vermek arasında kalmıştı hayatı.
9
Bir namazlık saltanatın olacak/Taht misali o musalla taşında demiş cahit sıtkı.hayatı renkli yaşayanlar için ölümü unutmak en büyük meziyet sayılır.lux otellerde golünü eglendirenler bir anda yaslandigini farkeder.kişi kendini yalnızlığın içinde terkedilmiş halde bulur.ne kadar özgür olsanda hayat insan doğasının izni kadar şans tanır bir konaklama yeri olan dünyada.gün gelir bütün lezzetler çekilir insan hayatından.sorumsuzca yaşanan hayat ruhsal hastalıklara davetiye çıkarır.mutlu olmak isteyenler tahammül göstermeli alışkanlıklara.gün gelir hatıralar silinir hafızadan.sevgilinin gittiğini fark eder insan.
10
nécip fazıl şiirinde sonum yokluk olsa bu varlık niye sorusunu sormustur hayat için.hayatın meçhul oluşuna baglariz hakikatleri.inancın tanıdığı imkanlarla ölüm sonraki hayat için bir kurtuluşa taşır bizi zayıflığımız.geleneksel görüş ölümü bir ahiret yolculuğu olarak görür.insan için bir son değildir ölüm.belki hesaba çekilecektir insan dünyada yaşadığı hayat için.iyilik ve kötülük ceza ve mükafatın nedeni sayılır ahiret hayatında.günümüzde batıl inanç olarak görülen bu inanış hala gizemini koruyor
11
Insanın günahkâr olması kişiliğini seytanlastirir mi.ışte kadınları çekici gösteren erkeklerin özgür ruhlu olduğunu disavuran sapkınlık halleri.insan hayatı bunları düşünmekle güzelleşen bir fırsatı tanımaz kişiye.maddede ruh aramanın ebesliligini yaşar fasiklar.gençlik asiligi yaşamanın aykırılığı içinde moda konusunda sınırları zorlar.ama ruh halini inançlara borçludur insan.biz kitabı bir uygarlığının.kutsalimizi tanrının bir işareti olduğu tasdikle hayatımıza iman hakikatlari hakim olmuş.ölüm ne kadar korkutucu olsada hayat insana türlü zorluklar çıkarır.ayrıca kaderi takdirle karşılamak zordur insan için.faziletli insanlar kendini hakkın rizasina layık görür insanların kinamasina aldırmadan.bu dûrum hakkın kudretine bir vesile olur.
12
Şair küçük ıskender hayatını kaybetti.cehenneme gitme yöntemleri,flues,papağana silah çekme,periler ölürken özür diler gibi kitapların yazarıydı şair.anarşist kimliği marjinalligini geniş kitlelere taşımış siirlerindeki özgün biçimi koruduğundan.karmaşık ruh hali onu inançlara karşı çekimserlige sevkettiginden şiirleri bağnazlığın panzehiri gibi belleklerde yer bulmuş nedense.son zamanlarında bu katı tutumunu yumuşamıştır.yaşayan en büyük türk şairlerinden bilinmesine neden olmuş şiiri.bir nevi eşcinselliği onun savunduğu fikirleri heba etmiştir.dine getirdiği bakış bir peygamber sıfatını yakıştırmis kendisine.bir yönüyle atatürkçü olmakla övünç duyması şiirleriyle tezat bir hayat yaşadığını anlamak gerekiyor.ıslamcı şairlerin antitezi gibiydi görüşleri.şiirindeki estetiği gelenekciligin eleştirisine borçludur şair.bu şiirlerinde açıkça görülür
13
Zamanla heyecanlar yerini alışkanlıklara bırakır.toprağa bağlı kalinmadigi için hayat yoktur şehirden uzakta kalmakta.odasında bir yığın dergi vardı geçmişte devletin yasakladigi.anti emperyalist kuşağın bıraktığı miras.nereye kayboldu bu insanlar.hepsi akibetinden kaygı duymuştu kesinlikle.şimdi lux otellerde gönül eglendiren ıslamcılar bu kuşağın mensubumuydu acaba.davayı sattıkları şüphe götürmez bir gerçekti.bütün fraksiyonlar bu çelişkiyi yaşayan insanların umursamazlığı içindeydi.bu vahşi hayat şartları hepimizi amaçsız bırakmıştı.peki bu boşluğu neyle dolduracak insanlar.ideoloji farkı gözetmeden tahliye edildi mahkumlar.bunun soruşturulması açıklık getirmez yorgunluklara.bir süre sonra işkenceler anlamsızdır marjinallik kokan tenhalikta.dağlar suskunluğu yaşar teslimiyeti solurken yalnız militanlar.intiharın modası geçmiştir kiralık hayatlarda
14
Şöyle mahalleyi dolaşsan bir diyorlardı köye ilk geldiğinde.buraların havası insanı kendine getirir ilk bakışta anlaşılan.çarşamba günleri Çayeli pazarı kurulur her zaman.satışa çıkarılan malların kalitesine dikkat edilir nedense.rize ormanları devletin gözetiminde turizme açılmış.genelde insanlar güvenleri için kaygı duymaz.rize nüfusu dikkate alındığında belkide en fazla göç veren şehirdir.insanlar geçimini çayda görmüyor kesinlikle.sanayileşme için devlet desteğini bekleyen halkın bu konuda umudu hayvancılık ve yayla turizmidir.halkın toprağına bağlılığı bencillesmeye engel olamamış para kazanmak için yasadışı yollara sapmasina neden olmuştur yoksulluk.ormandan geçim sağlamak planlı ekonominin başvurabileceği bir sektör.rize halkı zenginlikten pay almış olsada devletinden destek alması daima vaadlerle sınırlı kalmıştır.
15
Hép yasaklarla sınırlanmıştı hayatı.kurtuluşu yoktu baskılardan.kuşlar kadar özgür olmak istiyordu ama hayatı tekduzeligi yaşamayı ogutluyordu ona.onun için inandırıcı değildi haykirdigi isyanlar.çok denemişti kendiyle barışık olmayı.başkaları tarafından yonlendirilmek kurtulmak istediği tek işaretti belkide.onun için sloganlara kuruyla bakıyordu.kendi akranları arasında yalnız kalmak öfkeye doğuyordu hayatını.uzaklaşmak istiyordu bu kapalı ortamdan.neden inancı özgürlükten uzak tutsun hayatını.inancını kullanmak isteyenlerin baskısıyla geçiyordu günleri.nasihatler nefretini artırıyordu yalnızca.basit ikiyüzlü insanların emrine sokulmustu özgürlüğü.sözde demokrasi ve insan hakları vardı.insanlar hızla ortaçağ şartlarına koruyordu.onun için siyaset özgürlükten ödünç alınmıştı.inandırıcı değildi umut söylemleri.ekonomik özgürlüğü olanları şanslı bulmuştu daima kısıtlanmış arzuları.onun için duyguları yabancıydı gerçek aşka.onun için inkarla iman arasında yitirdiği özlemleri arıyordu.bedbaht kabul etmişti kendini mutluluğa yabancı kalınca.dışarda hayat kendi kurallarıyla işliyordu.kalbinde açılan boşluktan dünyaya bakıyordu.her şeyin değişmesi önemliydi onun için.ışte hakikatin taslastigi bir hayranlıkla gülümsedi umuda bir anda.insan olmanın erdemini aramak gerekiyordu belkide.
16
Seksenli yıllarda çıkan dergiler günümüz sorunlarını işlemekle kalmamış bir umutsuz vakaya dönüşen insanlık için çareler aramış.büyük doğu dergisiyle başlayan çizgide 70li yıllarda çıkan mavera dergisini görürüz.günümüzde tartışılan kimlik sorunları kültür özelinde incelenmiş.örneğin düşünce dergisinde batıyı materyalist açmazda sıkışan bir pagan kültür olarak tanımlayan tezler öne sürülür.yönelişler dergisinde durum farklıdır 80lere gelindiğinde.ıslami moderne uyarlamanın yolları aranır.insanların tasavvufa olan mermi tarikatleri güçlendirir.siyasal islamdan bağımsız radikal hareketler ortaya çıkar.90lara gelindiğinde kültür dünyamız renklilik kazanır.milli gençlik dergisinin boşluğunu geleneksel kültürün savunulduğu dergah ve yedi iklim gibi dergiler doldurur.ıslamcıların kesin iktidarında onlarca dergi etrafında kümelenmiş genç şairlerin romantik hayatlarına ilgi duymaya başlar kitleler.diriliş dergisi yeniden çıkmaya başlar.
17
Turistlerin yolu yaylalara düşüyor.az çok dünyada yankı bulmuş üzerinde konuşulması.bunlar turizm için değerlendirilebilir.tahpur yaylası misafirlerini ağırlamaya hazır.kaçkar dağları dinlenmek için müsait doğasıyla turizm için değerlendirilmeye hazır.buralar vahşi hayatın içinde insanın soluklanmak istediği yerler gibi dünyada benzerinin az olduğu.buralar geçmişte insanların ilkel diyebileceğimiz kendine özgü bir havasıyla insanların ilgisini çekmiş ender bulunan coğrafi alanlar.ama hayvancılık yerini doğa merakına bırakmış insanların uğrak yerleri arasında.merak edenler endişeye kapılmasın.ama yalnızlığa iyi gelmez bu sessizliğin hüküm sürdüğü coğrafya.tıpkı cimil yaylasina kamp kurmak niyetiyle yola çıkmış turistin zorlu tabiat şartlarını aşmak istemesi gibi zor durumda bırakır gezginlerini.bu yaylalar ne kadar şenlenirse o kadar kendine hayran bırakır doğa meraklılarını.
18
Yeni seçim taktiği akpye seçimi kaybettirdi.son anda kazanmak için terörü meşru görmesi hiç inandırıcı değildi.bu toplumdaki fay hatlarının beklenmedik sonuçlarını tetikledi.akp seçim zaferi için kullanmak istediği argümanların altında kaldı.teröristle işbirliği yapılacak son şeydi belkide.yildirimin yenilgisi halkın hoş görüşünü istismarla yànlış anlaşılmaya yol açtı.bunun bir oyun olduğu halkın gözünden kaçmadı.bunun asıl nedeni chpnin savunduğu fikirleri tekrarlamak gibi bir hataya düşmüş olması.türkiyede şartların değişmiş olması farklı yönelişler ortaya çıkardı.özellikle gençler ımamoğlunu daha inandırıcı bulmuştur.bir partide aranan ideolojik farklılık tercihlerde etkili olmuş.erdoğanın ifadesiyle marjinal grupların istediğini alması yüzyılın en ilginç siyasi olayıdır belkide.
19
Reklamlar ticari ahlaka aykırı mi.bunun sorgulaması yapılınca konu silah sanayiine kadar gider.film sektöründen futbol takımlarına bir pazarlamanın mantığına uygun reklamlar devreye girer.dünyada insanların nasıl sömürüldugu bir gerçek olarak karşımızda durur.insan bedeni yüceltmenin aracı olunca korkularımız bizi kusurduzluga sevkediyor.güçlü olmak egemenliğin vazgeçilmez unsurudur.buna ulaşmanın yolu kapitalist sistemi var etmiştir.sanatın değerini ortaya çıkaran derinlikte bizim korkularımiz insancilligi koruma çabası içinde marjinal hayata sarılır adeta.bizim zaaflarının bu düzeni ayakta tutar belkide.bu döngüyü besleyen adalet duygusudur aslında.kazanma duygusunu yaşatan farklılaşmanın bahanesidir başarı.mülkiyetinin kutsal oluşu bizi eşitlik duygusuna sabitler.bu yaşanan çaresizliği ortaya çıkaran kazanma hırsına destek olur üstünlük kurma duygusu.bu her devrin inşa ettiği düzende yaşanan karasıdır insan gücünü zorbaliga vardıran.
20
Çayeli terminali hiç bir özelliği olmayan çirkin bir beton yığını.aynı şekilde rize bir terminal gerekiyor.en azından bir düşünce uyanması gerekiyor görüntüsüne bakınca.çevre düzenleme yalnızca park yapmak anlamına gelmiyor.her şehrin kendi çapında bir programı olmalı.nitekim halkın rağbet gösterecek projelerle çalışma yürütmek gerekiyor.park içinde vakit geçirmeye müsait restoran ve çay bahçeleri olmalı en azından.ayrıca spora elverişli tesislerle donatılmış olmalı bu tür alanlar.bunlara sosyal projeler deniyor.insanlar daha güzel nasıl vakit geçirir düşüncesi için çalışmak gerekiyor.batıda örneklerine bakınca bir tür yaşam alanıdır bu tür projeler.
21
Teke tek programında savaş teknolojileri tartışılıyor.f-35le birlikte siber savaşlara adım atılıyor.onun için teknoloji transferi önemli.stratejik bir güç elde etmenin aracıdır ileri teknoloji.türkiye imal etiği silahlarıyla savunma kapasitesinin az bir kısmına ulaşmış durumda.aynı oranda gelişmişlik süper güç olmanın ön koşulu gibi.nato üyesi olmanın avantajlarını kullanma olanağını tanımıyorlar bize.savaş senaryoları amerikan destekli bir kurt-türk savaşına hazırlık yapıldı.ama amerika için sonuç alınan bir strateji olmadı yürütülen bu plan.şimdi siyasi basılarak direnme gücünü yönetmenin aracı olarak görülüyor ekonomik gucleri
22
Büyük seçime 5 gün kaldı.erdoğan bugünkü mitinginde cahpnin asla değişmediği sözlerini tekrarladı.chp yine ayrımcılık yapiyormu halka karşı.neden hizmetlerle anilmiyor izlediği politika.kemalist ideoloji başlangıçta bağımsızlığı savunur görüntü veriyordu.ülke hızla kalkınma yoluna girmişti.eğitime ayrı bir önem veriyordu.sanayileşme için teknoloji transferine gidilmişti.aynı sorunları onlarca yıl tartıştı bu ülke.şimdi savaş sanayisi gelişmiş bir ülke her alanda gelismek gayret sarfediyor.eğitimde pratiğin gerekliliği vurgulanıyor.yer mali ihraç etmenin tek koşulu arge faaliyetine girişmek.çünkü milli ekonomi demek teknik meseleleri dikkate almak demektir.ülkesini düşünen sanayici ihraç edeceği mal için üretimde kaliteyi düşünmek zorunda.gelişmiş ülkelere bakınca ticaret ve kültürün birlikte yürüdüğü görülür.özellikle gelişmişlik farkı giderilmeli ülkede.bunun için toplumun bilinçlenmesi gerekiyor.
23
Mehmet çınarlı kıymeti bilinmeyen yazarlarımızdan.hisar dergisinde yazdığı şiirlerle adını duyurdu.onun kitaplarında devrin edebiyat dünyasını bulmak mümkün.1999 yılında vefat edinceye kadar kendinden söz ettiren bir yazar kimliğiyle türk fikir hayatına damga vurmuş bir kaç yazardan biriydi.poetikası merak edilmeyen bir şairin üzüntüsü içinde aramızdan ayrıldı.onun şiirleri rengini çok seslilikten alan bir bahçenin her devrin çiçek açmış gülüşünü bulmak mümkün.bir imge çağlayanı ikbal vadeder türk şiirine.eksik olan mücadelede adından söz edilmesine gerek duyulmaması.türk şiiri onun kimliğinde iddiasını ortaya koyar.belki anlaşılması şiirinin hayat bulduğu bir membayi aciklayacaktir bize.
24
Karadenizde türk varlığı 10 ve 11.yüzyılda varlığını sürdürmeye başlamıştır.özellikle türk boyları arasında geçen savaşlar selçuklunun kurulmasına kadar sürer.o dönemde türk boyları büyük devletler kurar.16.yüzyıla gelindiğinde türk asrını yaşatan starların varlığı görülür.bu parlak dönemden sonra türk kültürü yozlaşmaya uğrar.dünyaya hükmeden türkler kendi medeniyetinden kopmaya başlar.bu çöküşe neden olan trajediler dünyadaki şartları belirlemeye başladığında devletlerin siyasi güç kazanmasına zemin hazırlar.türk devletlerinin kuruluşu kadar çöküşüde bütün ümitlerin sönmesine izin vermez.nitekim türkiyenin kuruluşu ve bağımsız devletlerin işbirliği kurma şansını ortaya çıkarmıştır tarih.
25
-şimdi gönlünü hoş tut sen.hangi kadın gözlerine sigdirabilirdi hayatı.boşluğa konuşuyordu kalbi.ne kadar uzaklaşmak isterdi sevda yüklü bulutlardan.yağmura tutulmuştu sonunda.toprağı yikiyordu en serin haliyle.telaslanmak nafileydi islama konusunda.hem burda yağmurların bir anlam vardı.tanrı yeniden bulmuştu çaresiz kullarına.garibin ahini almak tanrıya ağır gelir.düşünsenize adalet hükümetinin tek haklı nedeni değilimdir.tutku konusunda yağmurda inanmanın çağrısını anlardı elbette aşk.onun için kaderin sessizliğini sayikliyordu damlalar.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.