- 258 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
yeşilçama uzaktan bakış
hülya avşar neden bir yeşilçam yıldızı olarak görülmüyor.gülben ergen bizim kuşaktan bir sanatçı.ama sinema kadar müziktede adından söz ettirmiş.nurseli idizin deli dolu hayatı filmlerinede yansımış.bir bakıma kadın kahkahası değildir hakedilmiş sanat.ahu tuğba neden ülkeyi terketti sorusu için huzuru memleketten uzakta buluşu üzmüştür sevenlerini.tolga savacı ve tarık tarcan gibi oyuncularda hakettiği değeri görmemiş.kenan kalavda onlarla aynı yazgıyı paylaşmış.banu alkan ve serpil çakmaklı gibi sanatçıların filmindeki öğeler tartışma konusu olmuş.aşk filmleri demek mümkünmü bu kategorideki filmlere.sinemadaki arabesk furyası sanatsal kaygıların önüne geçmekle seyirciye yatırım için halkın beklentisine uygunluk aramıştı filmlerde.popülaritesi yüksek filmler iyi pazarlamış sanatı.ibrahim tatlıses sahneleri yıkıyordu şarkılarıyla.her şarkısında bir hikaye vardı hayranlarına seslendiği.ferdi tayfur ve orhan gencebay içinde ayrı bir sayfa açmak gerekiyor.devrimci sinema yılmaz güneyle biliniyor.sonra 80li yılların umutsuzluğu içinde çekilen filmler.örneğin gülün bittiği yer filmi.mum kokulu kadınlar filmiyle sanat filmi olma iddiasındaki filmler.pelin batu komser şekspir filmiyle çıkış yakalamıştı.bunlar yeşilçam sanatçıları aslında.yaşayan oyuncuların kıymeti bilinmiyorsa bu bizim sanata olan duyarsızlığımız nedeniyle.emel sayın yeşilçamın yıldızlarından.engin çağlarla çekilmiş filmleri var.şimdiki filmler farklı replikleri farklı konularla anlatıyor.ağır roman filminde oynayan küçük iskenderin şiirlerinde hikayeler vardı atilla ilhanda olduğu gibi.şairler bir yaşam şekline dönüştürmüş şiirleri.ayrıca senaryo yazımında roman ve hikayelere başvurmaları gerekiyor senaristlerin.yeterki ülke gerçekleriyle örtüşsün filmler.sinemada değerlendirme ölçüsü görsellik arzeder.örneğin hiç nedensiz ağlama krizi sanki güz mısralarında bir aşkın sarsıcı etkilerini görmek mümkün.emrahın kırmızı gül türküsü düşündürmüştür beni.seninle ilk defa şarkısınada film yapılmıştır.sinema aynı zamanda bir okuldur cüneyt arkın filmlerine bakınca.şahan gökbakar talk show programıyla sinemaya girmiş.beyazın adından söz ettirdiği görülür konulu filmleriyle.şener şen en son av mevsimi filmiyle sahnedeydi.ilyas salman uzun zamandır sinemadan uzak.kemal sunal ölümüyle unutulmadı sanat dünyasında.her çeşit filmlere konu olmuş tarık akanın hayatı.aynı kaderi paylaşmış tarık akanla kartal tibet.gülşen bubikoğlu sinemanın vazgeçilmez yüzlerinden.sadri alışık ve ayhan ışık eskinin yıldızlarından.çağan ırmak etkileyici filmleriyle biliniyor.aydemir akbaş halkın bastırılmış duygularunı sinemaya taşıdı.kazım kartal kemal sunal filmlerinde oynadı ne kadar dışlanmış sanatçı olsada.zerrin egelilerle çevirdiği filmler türk sex filmleri için başarısız örneklerden.salih güneyle filmleri olan serpil örümcer ihtiyaçlarını karşılayamaz durumda.arzu okay sex film furyası nedeniyle eleştiri almış bir oyuncu.sonra filiz akın ve hülya koç yiğit unutulmayanlar arasında.can yaman genç kızların hayalindeki sinemacı.kadir inanır senaryo sıkıntısından söz ediyor yeşilçam için.metin erksan yönetmenliğinde bir ödüllü film olan susuz yaz topluma getirilen eleştirilerle bir anlatım dili arar sinemada.türk sinemasındaki arayışlar yapımcıları farklı arayışlara sürüklemiş yaslandığı görüş itibariyle.atıf yılmaz ve halit refiğ gibi sanatçıları mesut uçakan gibi sinemacılar izlemiş siyasi mücadeleler veren.zeki ökten gibi yönetmenlerle bu gelenek sürdürülmüş.anadoluyu anlamak isteyen bozkır filmi mehmet tanrıseverin yönetmenliğini yaptığı sinema filmi.göçebe hayattan yerleşik hayata geçmenin çelişkileri anlatılır modern kültür bağlamında.ak partinin iktidarıyla yeniden toplumcu filmlere dönüş yaşandı.cem yılmaz ve yılmaz erdoğanda görürüz sol düşünceyi.türk sineması yücel çakmaklı gibi muhafazakar yönetmenlerin elinde yeni bir inanışın kapılarını açmış.türkan şorayın birleşen yollardaki rolünü yalnızca siyasal islam açıklayamaz.nasıl bir inanç insanı dünyadan vazgeçiren.ama bunu kanıtlamanın araçları yok.tıpkı cumhuriyeti savunan chpnin ilk hali gibi.emperyalizmi irtica için yardıma çağırmak.kent soylu olmak yanlışlıkmıydı geçmişte.yeşilçama yakışan avantür filmlerde sessiz ölümlerle bir çizgi romana dönüşen dünya.sanatçıyı tanımak için kamera arkasındaki özel hayatına bakmak gerekiyor.türk edebiyatı sinemaya katkı sunmuş tartışmasız.hikayesi olanlar için sinemanın tanıdığı olanak fazla.yeterki sanatsal bir tat bulunsun okuyucuya aktarılan.gerçekten çolpan ilhan güzelliğiyle büyülüyor.güzel ilişkilerin yaşandığı bir aile ortamını var bu filmlerde.dramlar ve melankoli diyebileceğimiz anlatı denemeleri.müjgan filmi kendi kuşağını etkilemiş.bir fotoromanı andıran teknikle ruhumuzu okşayan simalar.bu filmler kendi hayatlarına geçmiş sanatçıların.toplum o gözle bakmış sanata.hababam sınıfı yeni versiyonlarla hakettiği ilgiyi göremedi.sonra dünyayı kurtaran adamın oğlu gibi filmlerle bir nostalji rüzgarı estirildi.yönetmenliğini orhan oğuzun yaptığı dönersen ıslık çal filminde fikret kuşkan oynamıştı.ihitilallerin topluma kazandırdığı bilinç eleştiriliyor.belkide fatih harbiye romanı ışık tutmuştur günümüz türkiyesindeki moderne bakışa.günümüz sineması bu tür duyarlılıkları yerelleşme mantığıyla çözüyor.günümüz türk sineması için bir kazançtır zeki demirkubuz.filmlerinde felsefe sorunları olduğu gibi küçük hayatları öyküleştirmiş.ayrıca unutmaya terkettiğimiz bir sinemacı yılmaz zafer.genç yaşta yitirdiğimiz sanatçı için zaman ayırmalı filmlerine.nerden bilirdik sevginin hayat dışı kalacağına.neye inanmanın lüzümünü savunmuştu dünya.şafak sezerin filmleri bu düşüncelerle hayat buluyor.mandıra filozofu film olarak kurallar karşısındaki tavrımızla ilgili yanlışlıkları eleştiri konusu yapmış.güzel bir film doğal yaşamla gürültülü yaşamın farkını ortaya koyan.basında yer alan habere göre film hakkındaki bilgiler.
Mandıra Filozofu filminin konusu nedir?
Müfit Can Saçıntı’nın en sevilen filmleri arasında yer alan Mandıra Filozofu hikayesi ve oyuncuları ile izleyenlere keyifli dakikalar yaşatıyor. Peki, Mandıra Filozofu’nun konusu nedir? İşte film ile ilgili detaylar...
Mandıra Filozofu filminin konusu nedir?
Yönetmenliğini ve aynı zamanda başrolünü Müfit Can Saçıntı’nın üstlendiği Mandıra Filozofu 2013 yılında yapılmıştır. Müfit Can Saçıntı’ya usta oyuncuların eşlik ettiği filmin konusu ise oldukça dikkat çekici...
KONUSU
Mustafa Ali’nin içinde yaşadığı dünya düzenine karşı koyduğu tavır, onu Muğla’nın Çökertme köyünün yakınlarında, ıssız bir kulübede yaşamaya kadar götürür. Felsefe bölümü mezunu olan Mustafa Ali burada doğayla iç içe, modern hayatın getirisi olan her şeyden uzak bir yaşam sürer ve zamanının tamamına yakınını kitap okuyarak geçirir. Çalışmaya ise kesinkes karşıdır. Cavit ise kurnaz ve çalışkan bir işadamıdır ve yeni projesi için Çökertme köyüne gelir. Amacı Mustafa Ali’nin sahip olduğu araziyi satın alıp yerine kazanç getirecek bir butik otel yaptırmaktır. Ne var ki İstanbul’dan gelen bu beklenmedik konuğun hayatı Mustafa Ali ile tanıştıktan sonra eskisi gibi olmayacaktır.
felsefe yaşam üzerinde ne kadar etkili sorusunu yanıtlamak hiçte kolay değil.hayatın normale dönmesi için mücadele verilir.bir çok insan bu konuda yanlış düşünmekte.yeniden şehre dönmek istermi filozof.çünkü münzevi hayatın yanlışlığına inanmaz mustafa ali.çok para kazanmak fırsatı doğmuşsa öğretisine yabancılaşırmı dünya.paranın söz geçiremediği alasndır taşra yaşamı.şehirde bir akrabası olduğunu öğrenir mustafa ali.ancak paraya ihtiyacı olduğunu öğrenir akrabasının.bunlar için çalışmak daha erdemli kılar yaşamı.işte anlamsızlaşan hayat için asıl yalnızlığın şehir hayatında olduğunu anlamıştır.
enis batur gecenin sonunda ışık vardı diyorya.kendi evreninde umutla tanışmak için yaşıyor insan.sosyalizmi anlatan filmlere bakınca çağımızın trajedisidir faşizm ve sosyalizmin felsefede karşılaştığı sorunlar.12 eylülde işkence görmüğş sanatçılara yasak getirenler için bir anlamı yoktu özgürlüğün sanatla ifadesi.yurtsecerlik demek kahramaqnlık demekti onun için.bu düşüncedekilerin tasvir ettiği dünyada hakçılıktan uzaklaşmanın sıkıntısı yoktu.ve yaşamı haketmiyorlardı özgürlük için.ahmet uğurlunun bu konudaki mesajı açıktır.mustafa altıoklar ce sinan çetin gibi yönetmenler nasıl bir sinema hayal etmişlerdi nuri bilge ceylandan farklı olarak.bu yönetmenler son yıllarda adından sözettirmiş.yeni bir söylem arayışına çıktıklarından korkuları halkın uzağına düşmek olmuştur.türkiyedeki çoğulcu yapıyı hedef almış emperyalizm için sinema dillerini keskinleştirmiş bu yalnız ülkenin insanlarını tanımak.dindışılıkla itham edilmeleri için yeterli görülmüştür çürümüşlüğü anlatan filmlerindeki aforizmaları.
2
haksızlığa uğradığını ispatlamakla mükellefti hayatı.mekan polis tarafından kapatılınca ankaraya dönmeyi düşündü bir zaman.çocukluk arkadaşı ismaili bulmak istiyordu.yeraltı dünyasıyla ilişkisi vardı ismailin.yusufun kendini güvende hissetmesi için adres değişikliğine ihtiyacı vardı.bunları dinleyen ismail için patronlardan yardım istemesine olanak yoktu.ismail kendi ninja okulunu kurmuştu saldırıya uğrayıncaya kadar.nakkaştepede ezeli düşmanı cemilin okulu vardı.ama yusufun hocası gerçek ninja olarak eğitmişti kendisini.bunun anlamını çözmek için ortak tavır aslmıştı ninja okulları onaq.en has öğrencileri durumundan haberdar etmekte gecikmedi yusuf.
3
barışla nedimin arkadaşlığı şüphe uyandıracak cinstendi.sonra bir meydan okumaya dönüştü farklı disiplinler için.kendini dünyasnın efendisi görüyordu nedime komplo kuranlasr.bu nedenle küfretmişti maruz kaldığı kötülüğe tahammül göstermek anlamsız olduğundan.kudretli hülümdar olma derdindeydi hiç neden yokken dünyayı yönetenler.bunları derdi adil bir savaşla zafere inanmak değildi..nedime saldıranları kontrolle görevlendirme kararı alanlar güçlerine güveniyorlardı haksızda olsa yaptıkları.rütbesini söküp atınca yalnız savaşmanın imkansızlığıyla yaşıyordu psikolojik işkenceleri.hür olmanın sonuçları ağır geliyordu bu güçlere.şimdi zaferi kimlerin hakettiği konusu vardı akıllarda.onu çaresizlikte bırakan güç odakları savaşmanın olanaklarını arıyordu.
4
1.gerçek ailesi ondan umudu kesmişti.hafta sonları karate kursuna gidiyordu.girdiği müsabakalardan birincilik ödülü almıştı.ezeli düşmanları bekir ailesinin yerini tespit etmişti.işte sağ kaldığına sevinemeyecek bir durumda ailesinin gördüğü zarar.intikam almak için yaşadığından bekirin adresini araştırıyordu emniyetle birlikte.iki büyük ailenin düşmanlıkları çok eskilere dayanıyordu.selmanın bu durumu kabullenmesi hiçte kolay olmadı.onu ikna etmek emniyetin işiydi.selmayla yaşadığı aşktan sonra aşkın düşmanlığı yenme gücünü gösterecekti dünyaya.selmanın kararlı tutumu emniyetin işini kolaylaştırmıştı.2.selmayla karate salonunda tanışmış ve birlikye bir çok ödül kazanmıştır.şlimdi savaştıkları çete için birbirlerine olan bağlılıkları kıskançlığa neden olmuştu.ölümü beklerken hayata tutunma şansları doğmuştu.terör örgütlerine karşı savaşırken farketmişlerdi bu örgütlerin dış bağlantılarını.bu konuda rapor hazırlıyordu selma.kozmik oda kimlerin ihanetine uğramıştı sorusu için itirafçılığı bekleniyordu ajanların.3.bulunduğu yer konusunda güven duymuyordu emniyete furkan.ancak araştırmalara göre suçlu bulmuştu onu kanunlar.herkesin nefretini kazanmak bir kara propagandanın nesnesi olma nedeniyle.hilal pelikancılıkla suçlamıştı onu kimliği nedeniyle.ama türkiye düşmanlığı yurt dışı kaynaklıydı.bilimdeki öncülüğü bir fikir veriyordu hilala.savaşın bir anlamı yoktu bu bilgilerden sonra.4.bir komplonun adım adım bir sanatçıyı ölüme sürüklemesi.türkiyede yaşamanın kavgasını vermişti ibrahim.insanları yaqnıltmanın tuzxağına çekiyordu ajanlar.hakkı olanj para artık her şeyden uzak yaşama hayaline neden olacaktı.işte hayatının kullanılması sebep olmuştu ölümlere.suçluluk duyduğu için cezasız bırakılmazdı kavga.bunun anlamı gözaltında tutulmasıydı yıllar yılı işkenceyle.onur yoksunu dünya egemenlerinin takdiri bu şekilde olmuştu.işte güveneceği bir arkadaşı yoksa üzüntüsünden ileri geliyordu uğradığı haksızlkık için.her şey yoluna girmiş olsaydı gerçeklerin ortaya çıkması beklenirdi.doktorlar göz yummuştu bu alçaklığa.bir seçim yapma hakkını çok görmüştü ona dünya.içini kemiren yoksullukla yaşamak gibi bir şansı dahi yoktu.saldırıya uğraması komplonun bir parçasıydı planlara göre.5.siyasetin seviyesizliğine bağlıyordu sokak savaşlarını.sağ-sol çatışması anlatıldığı gibi romantik değildi nedime göre.üniversitede tanımıştı bu örgütlerin içyüzünü.dış mahreçli çatışmaların vatanseverlik iddiası.inançların ölüme koşmak olduğu yanılgısı.lojmanda kaldığı günlerde sözlü saldırıya uğramıştı nedim.bunun bir kıskançlıkla gerçekleştiği inancını saklamadı çevresinden.şimdi karanlık güçlerin oyunu için basitlikle tezgahlanması aynı senaryonun.hayatı güvende değildi dışarı çıktığında.kendisi konusunda kanaatini bilmiyordu karanlık güçlerin.ancak siyasi güç kaybına uğrayanların tezgahladığı olaylar kanısını güçlendiriyordu.6.profesörün gönderdiği mesaj ulaşmıştı kesinlikle kasrargaha.herkesin konuştuğu bir meseleydi rehin alma olayı.gündemi yanıltmak isteyen havuz medyası faşizmin bekçiliğini yapıyordu devrimci gençliğe göre.iradesi elinden alınmak istenmişse bu konuda suçlu arama beklentisine uygun düşmeliydi ihtimallere göre.teknolojik devrim engellenmek isteniyordu aydınlara göre.herkes bu konuda yalan yanlış bilgilerle düşünüyordu.belki bir mucize gerçekleşir ve özgürlüğüne kavuşur profesör.7.gandi kemalin son konuşması ilginçti.başbakasn kemal sloganı atılmıştı ama iktidara giden yol dürüstlüğü haketmesine bağlıydı.poilitika iktidara gelmek için yapılırdı.erdoğanın hakkındaki düşünceleri biliniyordu.kaset kumpasıyla chpnin başına gelen bu zat sskyi batırmıştı başkanı olduğu dönemde.15 temmuzda tankların arasından geçip giderken darbecilerle ne konuşmuştu.şimdi oy verirken bir kez daha düşünün diyordu.türkiye çağdaşlığı bu partiye borçluydu halka göre.ancak halkın rağbet göstermesi siyasetin verdiği mesaja bağlıydı.aslında chp meşru olmayan yollara başvurmuştu iktidar olmak için.bütün darbeler bu faşist partinin kışkırtmasıyla halka karşı yapılmıştı.peki chp halktan ne istiyordu iktidarda kalmak için.bunun yanıtını kültür etrafında yaşanan tartışmalar açıklıyordu.8.kaldırımda yürürken funda ararın kaldırımlar şarkısını dinliyordu.insan sesinin yankısını duyardı istanbulda.bir avrupa şehri değildi tüm görüntüsüne rağmen.insanların aşktan anladığı neydi sorusu için yaşamıştı yıllarca.ölümü kabullenmek her şeyi kolaylaştırır diye bir fikir vardı beyninde.bütün hayalkırıklığı kendi düşüncesine karşıydı.bu nedenle hiç kız arkadaşı olmamıştı 30una gelinceye kadar.bu ülkenin sorunları arasında değildi kültüre göre yaşam.bunu değiştirmek için yazılan şiirlerde he güzel bir ülke hayali vardi.kendi etki alanı bu kadar güçlü olamazdı sıradan insanlara karşı.bu yüzden akışına bıraktıkları için kahvehanede tanıştığı insanların suikastine uğramıştı siyasi görüşleri nedeniyle.9.hafız ahmetle bir daha karşılaşırmı.artık kurslarda hocalar talebelere dayak atmıyordu.çok dayağını yemişti hafız ahmedin.o yılları hatırladığında içinde bir nefret uyanırdı her zaman.böyle bir eğitim anlayışını yanlış bulanlar vardır mutlaka.günümüzde zorla okutmanın üstadı değildiler kuran kursu hocaları.ancak talebeler istekli değildi bu eğitimden.yani fazla bir beklentiye kapılmak safdillik olurdu.toplumun bu eğitimde ısrarcı olması için anlaşılır bir neden yoktu.dini ilimlerden sonra üniversite eğitimi ağır geliyordu öğrencilere.yinede bu konuda başarılı olanlar vardı az da olsa.toplumun beklentisi neydi bu noktada ülke gerçeğine bakmak gerekiyordu.10.yahudilik ve masonluk kitabı yayınlandığında sosyete hocası olarak biliniyordu.sonra eleştirdiği kimselerle diyalog kurma gereği duydu.incilden güzel öğütler gibi kitabını yazdı.hacimli kitaplar yazıyordu artık.faşizmin zorbalıkla benzerliğine dikkat çeken kitaplar yazdı.çağımızdaki dinsizliğin kökeninde evrim düşüncesi vardı.ideolojilere savaş açmanın getirisi kitap satışlarını açıklıyordu.ama suç örgütü kurma iddiasıyla gözaltına alınunca ingiliz derin devletini suçlamıştı tutukluk hali için.çeşitli suçlara karışıtığı iddianameden çok daha açık bir şahitliği vardı nasıl bir organize içinde olduğunu itiraf edince yakın çevresi.11.şeytan dilencilik yapıyor sözü ne kadar doğruydu.toplumun bir devleti olmalıydı her şeyden önce.kızıl elma deniyordu ya türkçülüğün mefküresine.belkide kıyamete yakınlaşmak bu çaresizliğin ürünü.çok alametler belirdi deniyorya.inancın beslendiği umutsuzlukta yalancı şahitler vardı.bir toplum olmanın yalnızlığını yaşıyordu islam.gülenin acip bir zaman dediği umutsuzluğu tarif ediyordu şiirler.modern kültür gösteriden güç alıyordu biraz.inancı dışlamak tuğyan düşüncesinde vardı.varlık bilincinin uzak düşmesi dinden.haz ve tutkuyla çözülüyordu insan benliği.bu açıdan bakılınca kutsalın yaşadığı yalnızlık.şimşekleri yardıma çağırmak kadar uzaktı nehirler.nerden başlamak gerekiyordu mücadeleye.erbakan manevi kalkınmadan yanaydı iktisat için.islamcı burjuva yerli olmak kültüne karşımıydı tartışılır.her şeyin yanlışlığını gören dünya için bir çığlıktı ölüm.alman yada fransız olmak bir ölümlü için kurtuluş değil.12.haz ve tutkunun nesnesiydi yaşam.çözülmeye uğruyordu yalnızlık ne kadar mutluluk vadetsede hayat.sapkın ruh halleri bir davaya güven duymanın sakıncalı halleri.günah kavramını aşmıştı yeryüzü krallığı.bu umutsuz durum için en nadide bahçelerde meşke hazırlanıyordu güller.yıla çıkanlar için gün ışığını kullanıyordu inanç.belki ruhlardaki acıyı dindirmek için yeterdi bir söz.böyle bir fedakarlığı çok görüyordu insan.hayattan bir kopuş yaşıyorsa bahçeler fırtınadan sağ çıkmayı kurtuluş bilmeli.ölümün sır olduğu demler.yaklaşmakta olan felaket için insana sağırlığı duyurmak.seçilmişlerin korktuğu yılanlar zehrini akıtmış zamana.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.