- 529 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Termodinamik
Termodinamik
Aslen fizik konusu olan "Termodinamik" etkisini, felsefi yönden inceliyorum.
Önce fizik biliminden tanımlar.
"Termodinamik: Isı, iş, sıcaklık ve enerji arasındaki ilişki ile ilgilenen bilim dalı!
Enerjinin, biçimden biçime transferiyle ilgili."
"Sıfırıncı yasa: Etkileşim halinde olan iki sistemin durumları değişmiyor ise iki sistem dengededir!"
"Birinci yasa: Enerjinin sakınımı, korunumu; enerji yoktan var edilemez ve var olan da yok edilemez! Sadece dönüştürülür!"
"İkinci yasa: Belirli bir sıcaklık derecesindeki ısı, tamamen işe dönüşmez! Entropi, zaman oku ile alakası bu nedenle!"
"Üçüncü yasa: Sıcaklığın mutlak sıfıra yaklaştığında maddenin entropisinin en düşük olması! Isı az ise iş ve faaliyet yani zaman ve düzensizlik- eskime de az!"
Termodinamik konusunu önemsememin asıl nedeni sosyal hayatta da işleyişin benzer olması! Sosyal hayatta, hareket var ise iş de vardır! Entropi de vardır! Gelişim de vardır!
Sıfırıncı yasadaki "Denge" toplumsal hayatta, akışın olmaması gibi. Kimse kimseyi etkilemiyor veya bir etkileşim yok! Akış yok.
Birinci yasadaki "Enerjinin sakınımı", olmayan bir şeyin (toplumsal alanda fikir olabilir) var edilemeyeceği veya var olan bir şeyin de yok edilemeyeceğini ifade eder!
İkinci yasadaki "Entropi ve zaman oku", toplumsal değişimlerde bir miktar değer kayıplarının yaşanacağı ve bu değişimin sıklığının, entropiyi artıracağına işaret!
Üçüncü yasadaki "Donukluk" hareketliliğin mutlak durması, gelişimin tamamen durması ve zamanın yavaşlaması gibi toplumsal entropinin azalması yani düşünce alanının sabite yakın kalması gibi.
Son tahlilde; "Nerede hareket, orada bereket", gereğinden fazla aynı konuda hareket de entropi gibi veya zaman oku gibi. Düzensizlik ve eskimeye neden oluyor! Hareketin işe dönüşmesi için etkileşim olmalı! Bu etkileşimin, faydalı olması ve harcanan zahmete değmesi için ortamın ve akışın doğal seyrinde olması gerekir. Yoksa termodinamik her konuda iş başında!
Saygılarımla,
Ahmet Bektaş
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.