- 280 Okunma
- 0 Yorum
- 1 Beğeni
CAN YÜCEL.
CAN YÜCEL.
Ülkemizin gelmiş geçmiş en iyi şairleri arasında yer alan Can Yücel 21 Ağustos 1926 İstanbul’da doğmuştur. Modern Türk şairlerimizdendir. Şiirlerinde her zaman kaba ama samimi bir dil kullanmıştır. Bariton sesi ile de Türk şiirlerinde farklı bir tarz yaratmıştır. Hasan Ali Yücel’in oğludur. Hasan Ali Yücel tek partili dönemde 7 yıl Milli Eğitim Başkanlığı yapmıştır. Ankara Atatürk Lisesi’nden yakın arkadaşı olan Gazi Yaşargil ile birlikte 1943 yılında yurt dışı eğitim bursu kazanmıştır. Ancak dönemin milli eğitim bakanı olan babası oğluna torpil yaptı derler diye yurt dışına gitmesine izin vermemiştir. Ankara ve Cambridge Üniversitelerinde Latince ve Yunanca okumuştur.
Birçok elçiliklerde çevirmenlik yapmıştır. Ayrıca bunun dışında BBC’nin Türkçe bölümünde spikerlik de yapmıştır. Askeri görevini ise Kore’de yapmıştır. Askeri görevini 1958 de tamamlayarak Türkiye’ye dönmüştür. Türkiye’ye döndükten sonra bir süre Bodrum ve Marmaris’te turist rehberi olarak çalışmıştır.
Bodrum ve Marmaris’te bir süre turist rehberi olarak görev yaptıktan sonra İstanbul’a dönerek bağımsız bir şekilde şair ve çevirmen olarak yaşamını sürdürdü. 1956 yılında ise hayatını Güler Yücel ile birleştirdi. Bu evlilikten iki tane kızı bir tane de oğlu olmuştur. Kızlarının adı Güler ve Su, oğlunun adı se Hasan’dır. Hayatının son kısımlarında ise Datça’ya yerleşti. Her hafta yayımlanan Leman ve her ay yayımlanan Öküz dergilerinde yazıları ve şiirleri yayımlandı. Bir zamanlar dönemin cumhurbaşkanı olan Süleyman Demirel’e hakaretten yargılanmıştır. 18 Nisan seçimlerinde Özgürlük ve Dayanışma Partisi’nin İzmir’den 1. milletvekili adayı olmuştur. 12 Ağustos 1999 gecesi vefat etmiştir. Defin işlemi ise şairin çok sevdiği günebakan çiçekleri ile birlikte olmuştur. Datça’ya defnedilmiştir.
Can Yücel, 1945-1965 yılları arasında “Yenilikler”, “Beraber”, “Seçilmiş Hikayeler”, “Dost”, “Sosyal Adalet”, “Şiir Sanatı”, “Dönem”, “Ant”, “İmece” ve “Papirüs” adlı dergilerde yazdı. Yazma şiirinde Garip şiirinin etkisi bulunmaktadır. Ancak bu şirin asıl duygusu Antik Yunan şiirine dayanmaktadır. Yazma’daki şiirlerinin ortak duygusu “yaşama sevinci” olarak nitelendirilir. Şiirlerinde her zaman daha iyi bir dünya kurulmasını amaçlamıştır. Bunu toplumcu bir anlayışı benimseyerek yapmıştır. Belli bir temaya göre hiçbir zaman yazmamıştır. Her zaman doğaçlama yazan bir şairimiz olmuştur. Dönemin iyi şairlerinden olan Cemal Süreyya ise Can Yücel için “Can Yücel kadar değişik teknikler kullanmış başka şairimiz yoktur” demiştir. Yirmi üç yıl yayımladığı “Sevgi Duvarı” nda topladığı şiirlerinde doğa ve insan ilişkileri öne çıkmaktadır. İlk kitaplarından beri her zaman çocuk imgesi mevcuttur. Bu imgeler “Çok Bi Çocuk”kitabında da oldukça belirgindir.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.