- 397 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ANTİK MISIR' IN GİZEMLERİ (BÖLÜM 1)
Bugün annemin ölüm yıl dönümü ve aramızdan ayrılalı 2 yıl olmuş. Ölüm olgusu benim için her zaman düşünmeye sevk eden kaçınılmaz sonlardan biri olmuştur ve hatta bir yerde şu yazıyı okumuştum;“Hayatı anlamak için önce ölümü anlamak gerekir...” Buradan yola çıkarak; gerçekten de Mısırlılar ölümü anlamak ve anlamlandırmak için ölümle o kadar iç içeydiler ki, bütün bunları yeraltı mezarlarında yaptıkları taş duvarlara işliyor, resimler çizerek ölüm sonrasının figürlerini resmediyorlardı. Yine Mısır Ölüler Kitabı adeta onlara göre öbür alem için kılavuz niteliğindeydi ve kitabın maksadı ruhu ölüme hazırlamaktı. Hatta Antik Mısırlılar ölülerini daha iyi mumyalayıp ikinci hayatta daha güzel görünmeyi amaçlıyor bu şekilde ölüme mana kazandırıyorlardı.
Antik Mısır inancına göre gemiler ölümden sonrası için önemliydi ve mumyaların yanına gemi maketleri koyuluyordu. Çünkü Mısırlılar’ da, ölen kişinin öteki dünyada dirileceğinden, gemilerin balık tutma ve seyahatte yardımcı olacakları inancı mevcuttu. Bir efsaneye göre de firavunlarca, gökyüzünden sonsuzluğa yelken açmak için özel bir gemi kullanılmıştı ve dolayısıyla insanlar diğer hayata bir gemi ile geçeceklerini inanırlardı.
Mesela Antik Mısır’ da bazı mumyaların üzerine kanatlı Mısır böceği işareti özenle yapılmıştı. Tılsım cenazede elit kesimden ölen kişinin ruhunu korumak için kullanılırdı ve Mısır Böceği kişinin tekrar doğması için kalbin bulunduğu yere konur, genelde üzerine efsunlar yazılır ve bu kişinin ruhu yargılanırken ona yardımcı olsun diye kalbine yol gösterirdi.
Teb’ in batı tarafında yer alan Biban El Muluk’ ta Yeni Krallık Firavun Mezarları, daha doğru ismiyle Krallar Vadisi, Gize piramitleri kadar etkileyici görünmüyordu fakat bu mezarların amacı da gizlilikti. Bu sebeple sonraki hanedanlık dönemlerinde inşa edilen mezarların dikkat çekmemesi amaçlanmıştı. Çünkü piramitlerin içindeki kral mezarları mezar hırsızları için açık bir tehtit idi. Mısır’ın firavunlarının öteki dünya hayatlarını kral mezarlarında planladıkları, firavunların sonsuza dek bu mezarlarda yatıp ertesi gün dirilmek ve evrenin her gün devam etmesiyle devinim amaçlanmıştı. Mısırlılar, gökyüzüne bakan İnka mezarlarının aksine tanrıları ile yüzleşmek için yeraltı dünyasına açılan tüneller kazdılar. Yani Antik Mısırlıların inanışına göre firavunlar gökteki yaratıcının yerdeki temsilcileri olmakla kendilerini tanrılaştırıyorlardı. Bu yüzden geç dönem Mısırlıların bilhassa Keops, Kefren, Mikerinos Piramitleri’ nin firavunlarını Tanrı olarak tapıyorlardı. (DEVAM EDECEK)
İrfan Yıldırım Çevik
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.